Harlekin Skrevet 14. februar 2010 #21 Skrevet 14. februar 2010 Studenter får meg bekjent 8, nærmere 9000kr i mnd, så de har overhodet ikke dårlig råd. Det handler som sagt om hva man prioriterer. Prioriterer man å bruke pengene på indrefilet til middag og å gå på byen i stedet for å dra i bryllup, så sier det jo litt om hvor høyt man verdsetter vennskapet og invitasjonen... Trodde studenter fikk ca. 6800 i måneden? Mer enn halvparten går sikkert med til å bo, da er det ikke så mye igjen. Det er uansett ikke mye å dra inn 9000 kr i måneden ... Mulig det. Det kommer kanskje an på hva man kjøper. Selv synes jeg ikke man får spesielt mye for 1500kr i dag, spesielt ikke når brudeparet har ting som serviser hvor det fort koster rundt 300kr for en tallerken på ønskelista. Det spiller ikke noen rolle hvor mye man får for det, det kan være mye penger for folk likevel.
*Numi* Skrevet 14. februar 2010 #22 Skrevet 14. februar 2010 Studenter får meg bekjent 8, nærmere 9000kr i mnd, så de har overhodet ikke dårlig råd. Det handler som sagt om hva man prioriterer. Prioriterer man å bruke pengene på indrefilet til middag og å gå på byen i stedet for å dra i bryllup, så sier det jo litt om hvor høyt man verdsetter vennskapet og invitasjonen... I snitt ja. Men månedlig utbetaling er rundt 6800. At man får utbetaling på rundt 13000 ved semesterstart betyr ikke at man har så mye mer å rutte med, for mye av dette blir faktisk brukt til bøker. Hvis en venninne absolutt må ha bryllupet sitt i utlandet, og tar det som en selvfølge at alle hun ber kan komme, ja da vil jeg si det er venninnen og ikke gjesten som ikke har råd, som ikke verdsetter vennskapet så høyt. Er man nære venner bør man forstå at ikke alle kan/vil ta seg råd til å bruke rundt 5000kr for å delta i et bryllup. Man må faktisk nesten belage seg på at kun et mindretall av de budne aksepterer invitasjonen.
Gjest brutal_mann Skrevet 14. februar 2010 #23 Skrevet 14. februar 2010 For noe tull! De fleste gir ikke gaver i titusenkroners klassen. Så hvis man da regner 1500 på gave, 1600kr til hotell(tatt utgangspunkt i 2x netter siden de fleste bryllup legges til helg) og 1500kr reise tur retur, så er man oppe i 4600kr. Det er IKKE mye i dag. Jo, når en ikke har penger igjen så er det latterlig mye. Du er tydeligvis ikke klar over at mange i Norge i dag lever i fattigdom. Så lenge du har den feite TV-en din er du fornøyd og driter i andre.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #24 Skrevet 14. februar 2010 Jo, når en ikke har penger igjen så er det latterlig mye. Du er tydeligvis ikke klar over at mange i Norge i dag lever i fattigdom. Så lenge du har den feite TV-en din er du fornøyd og driter i andre. For en gangs skyld er jeg fulltendig enig med brutal mann! Ta noen av tusenlappene dine og kjøp deg litt gangsyn du...
Miss Puddel Skrevet 14. februar 2010 #25 Skrevet 14. februar 2010 Jo, når en ikke har penger igjen så er det latterlig mye. Du er tydeligvis ikke klar over at mange i Norge i dag lever i fattigdom. Så lenge du har den feite TV-en din er du fornøyd og driter i andre. For en gangs skyld er jeg fulltendig enig med brutal mann! Ta noen av tusenlappene dine og kjøp deg litt gangsyn du... Underskrives! det er faktisk enkelte som må kvie seg for å sende unger i en vanlig barnebursdag siden man da må ut med en hundrings utenom månedsbudsjettet i gave... å ta det som en selvfølge at folk har råd til å reise til utlandet for å feire noens bryllup er utrolig ego! (i allefall å bli fornærmet for at de ikke kan komme) Brutter'n gifter seg i Danmark til sommeren, jeg tviler på at jeg kommer til å ha råd til å dra, han vet hvor dårlig råd vi har og ville aldri finne på å bli fornærmet over det, det er noe som heter empati vet dere... Og til TS, jeg kan forstå at venninnen kanskje er skuffet over at noen sier nei til hennes "store dag" men med mindre hun har bedt deg være forlover kan jeg ikke forstå at hun forlanger å få en grunn, og i allefall ikke på facebook...
Gjest loren Skrevet 15. februar 2010 #26 Skrevet 15. februar 2010 Så du mener man skal spise dårligere fordi man er student? Jeg syns at hvis man vet en god venn skal ha bryllup, så kan man spare opp til det - det blir jo annonsert god tid i forveien Det er det ikke alltid. Min bestekamerat fra ungdomsskolen ringte meg i går for å invitere oss i bryllup 20. mars , dvs de sender invitasjonen i posten i dag, men han ville fortelle det så vi visste det. De bestemte seg fort og forventet kanskje ikke at vi kunne klare det, men med hjelp av et lite lån fra foreldre får vi det til. Reisen koster oss 3300 (2 voksne og et barn), vi får bo gratis hos mine foreldre, og gaven vil jeg tro lander på 5-700 kr, mulig vi spleiser med et annet par. Uansett, det jeg skulle fram til er at for meg er det naturlig å strekke meg så langt jeg kan for bryllup - men det må ikke gå ut over økonomien heller. Vi er nå begge i full jobb, og har greie lønninger, likevel ble det mye for oss å skulle ut med 4000 akkurat nå. (Har hatt en del regninger på bilen og slike ting som gjør at vi ikke har 4000 å bruke på moro) I TS sitt tilfelle, så synes jeg ikke noen har noe med hvorfor man ikke kommer, men ser vel heller kanskje ikke problemet med å si hvorfor i de fleste tilfeller
Gjest Studentbrud Skrevet 22. februar 2010 #27 Skrevet 22. februar 2010 Jeg er overrasket over reaksjoner når det kommer til økonomi. Jeg er selv en student som skal gifte meg i sommer. jeg lever på stipend og en deltidsjobb og har i tillegg utgifter med bil og leilighet. Så jeg vet alt om det å ha dårlig råd. Men har jeg som student råd til å stelle i stand et bryllup, må jeg ærlig talt si at jeg forventer at de som blir invitert tar seg råd til å komme! Det er jo en grunn til at akkurat de ble invitert. Vi gifter oss i innland, og om noen finner ut at de heller vil til syden enn å feire dagen med oss, må jeg innrømme at jeg kommer til å bli litt lei meg... Det trenger jo ikke å koste all verden å komme i bryllup. Vanlig gave (hos vår familie hvertfall) er gave rundt kr 500 om du er "middagsgjest", og rundt 300 om du er "kaffegjest". De fleste steder i Norge har også tog, og det er langt rimeligere å reise med tog enn fly. Togpriser er fra kr 199-1000, alt etter hvor tidlig ute man er med å bestille. Man MÅ jo heller ikke bo på hotell, alle store byer i Norge har en camping med hytter i utkantstrøk som kan benyttes til overnatting. Så at det var noen som snakket om 5000 for et bryllup, det trenger ikke koste det; Her er mitt regnestykke om du er en av de som må reise over landet for å komme i bryllup en helg: Gave (500 kr) + togreise t/r (1000 kr) + camping (kr 700) = 1700. + evt penger til taxi/buss fra fest
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. februar 2010 #28 Skrevet 22. februar 2010 Liten tastefeil: Gave (500 kr) + togreise t/r (1000 kr) + camping (kr 700) = 2200. + evt penger til taxi/buss fra fest
Modic Skrevet 22. februar 2010 #29 Skrevet 22. februar 2010 Liten tastefeil: Gave (500 kr) + togreise t/r (1000 kr) + camping (kr 700) = 2200. + evt penger til taxi/buss fra fest Selvfølgelig kan det gjøres såpass "billig" - men vi skal ikke glemme at dette også er langt over hva som er mulig for en del familier! Det er ikke snakk om å "ta seg råd" for de som bare har akkurat det de trenger, og knapt det.
Zzyzx Skrevet 22. februar 2010 #30 Skrevet 22. februar 2010 Men har jeg som student råd til å stelle i stand et bryllup, må jeg ærlig talt si at jeg forventer at de som blir invitert tar seg råd til å komme! Unnskyld meg, men jeg må le litt av dette. Universet roterer ikke rundt deg. Du forventer vel at de avbestiller ferie også, hvis den allerede er booket?
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #31 Skrevet 22. februar 2010 Vi gifter oss i innland, og om noen finner ut at de heller vil til syden enn å feire dagen med oss, må jeg innrømme at jeg kommer til å bli litt lei meg... Så du mener at jeg skal avbestille min sydentur for å komme i bryllupet ditt? Nei, vet du hva!
Snop Skrevet 22. februar 2010 #32 Skrevet 22. februar 2010 Jeg er overrasket over reaksjoner når det kommer til økonomi. Jeg er selv en student som skal gifte meg i sommer. jeg lever på stipend og en deltidsjobb og har i tillegg utgifter med bil og leilighet. Så jeg vet alt om det å ha dårlig råd. (...) Her er mitt regnestykke om du er en av de som må reise over landet for å komme i bryllup en helg: Gave (500 kr) + togreise t/r (1000 kr) + camping (kr 700) = 1700. + evt penger til taxi/buss fra fest Dersom du mener det er en selvfølge at alle har 1700kr til overs, vet du ingenting om det å ha dårlig råd.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #33 Skrevet 23. februar 2010 OMG her er det mange Bridezillaer! Som forventer at de skal få organisere, styre over folks økonomi og ferier. Ja, man strekker seg for et bryllup, men for et bryllup i Roma som kanskje koster 10' for en familie - makan til egovås. For det første har ikke alle familier råd til en utenlandsferie hver gang - kanksje noen har bestilt ferie, og kanskje man ønsker å prioritere annerledes enn perifere venner som forventer gaver for 1500,- My oh My!
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #34 Skrevet 23. februar 2010 Det trenger jo ikke å koste all verden å komme i bryllup. Vanlig gave (hos vår familie hvertfall) er gave rundt kr 500 om du er "middagsgjest", og rundt 300 om du er "kaffegjest". De fleste steder i Norge har også tog, og det er langt rimeligere å reise med tog enn fly. Togpriser er fra kr 199-1000, alt etter hvor tidlig ute man er med å bestille. Man MÅ jo heller ikke bo på hotell, alle store byer i Norge har en camping med hytter i utkantstrøk som kan benyttes til overnatting. Så at det var noen som snakket om 5000 for et bryllup, det trenger ikke koste det; Her er mitt regnestykke om du er en av de som må reise over landet for å komme i bryllup en helg: Gave (500 kr) + togreise t/r (1000 kr) + camping (kr 700) = 1700. + evt penger til taxi/buss fra fest Hva med de som bor nord for Bodø da? Hvordan skal de kunne "hoppe på toget"? Ikke er det alle som feirer bryllup i bakgården til en togstasjon heller. Ellers så kan det kanskje være at de rett og slett ikke har lyst til å komme i bryllupet ditt. Tenk på det du.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #35 Skrevet 23. februar 2010 Dersom du mener det er en selvfølge at alle har 1700kr til overs, vet du ingenting om det å ha dårlig råd. Har du ikke 1700kr til overs er det noe alvorlig i veien med din økonomiske sans. 1700 er ingenting i dag, så det er noe alle har råd til.
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. februar 2010 #36 Skrevet 23. februar 2010 Kanskje man har 1700 til et bryllup, men hva om man er invitert i 4-5 brylluper i løpet av et år da? Er jo ikke spesielt uvanlig det, bør man fortsatt helt fint greie det økonomisk? For min del så er 1700 en del penger, og jeg ville vurdert om jeg føler at bryllupet er verdt det eller ikke. Avhengig av forholdet mitt til brudeparet, reiseavstand og om jeg har mulighet den helga. Bryllup er i mine øyne ikke spesielt interessant, og jeg har aldri helt forstått konseptet, så da er det bare å unnskylde, men det er ikke sikkert jeg ofrer mine muligheter for en ferie på en feiring av andre.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #37 Skrevet 23. februar 2010 Her er min oversikt over hva det kostet for meg og min familie å reise i bryllupet til ett av mine (19!!) søskenbarn forrige helg: Bensin 800,- Middag underveis på kjøreturen ca 500,- x 2. Hotell 2400,- (2 netter - ingen campingplass oppe på vinteren, vandrerhjem/motell finnes ikke i byen) Gave 650,- Sko og kjole minstejenta 600,- Sko til sønnen 300,- Kjole til meg 400,- Totalsum = 6150,- Om to måneder gifter et annet søskenbarn seg i samme by, så da blir det tilsvarende utgifter minus sko og klær, altså 4850,-. Dvs 11000,- på to bryllup til søskenbarn jeg treffer en-to ganger i året. Hyggelig så klart, og vi prioriterer det, men det blir ingen tur til Legoland i sommer slik barna har ønsket seg, isteden får de timesvis i bil, kjedelige timer i kirke og bryllupsfest. De blir overtrøtte og slitne av mye folk, mangelfulle faste rutiner og lite tilrettelegging for barn... Neste år skal visst et annet søskenbarn gifte seg. Håper vi ikke blir bedt for isåfall kan jeg ikke love barna mine Legoland neste år heller.....
meta2 Skrevet 23. februar 2010 #38 Skrevet 23. februar 2010 For noe tull! De fleste gir ikke gaver i titusenkroners klassen. Så hvis man da regner 1500 på gave, 1600kr til hotell(tatt utgangspunkt i 2x netter siden de fleste bryllup legges til helg) og 1500kr reise tur retur, så er man oppe i 4600kr. Det er IKKE mye i dag. Skulle vi alle 5 ha reist så hadde det nok kostet mer. Vi hadde reist rimeligt med tog, men det tar tid og så spørs det hvor bryllupet holdes. En skal og ha mat de dagene en er vekke, og det er ikke så billigt heller.Ellers har vi prioritert at jeg er hjemme, og jobber nå bare 40%. Så måtte vi fly og overnatte på hotell, hadde vi nok meldt avbudd. Hadde ikke ofret ferien for to dager vekker på hotell.
Møffi Skrevet 23. februar 2010 #39 Skrevet 23. februar 2010 Her er min oversikt over hva det kostet for meg og min familie å reise i bryllupet til ett av mine (19!!) søskenbarn forrige helg: Bensin 800,- Middag underveis på kjøreturen ca 500,- x 2. Hotell 2400,- (2 netter - ingen campingplass oppe på vinteren, vandrerhjem/motell finnes ikke i byen) Gave 650,- Sko og kjole minstejenta 600,- Sko til sønnen 300,- Kjole til meg 400,- Totalsum = 6150,- Om to måneder gifter et annet søskenbarn seg i samme by, så da blir det tilsvarende utgifter minus sko og klær, altså 4850,-. Dvs 11000,- på to bryllup til søskenbarn jeg treffer en-to ganger i året. Hyggelig så klart, og vi prioriterer det, men det blir ingen tur til Legoland i sommer slik barna har ønsket seg, isteden får de timesvis i bil, kjedelige timer i kirke og bryllupsfest. De blir overtrøtte og slitne av mye folk, mangelfulle faste rutiner og lite tilrettelegging for barn... Neste år skal visst et annet søskenbarn gifte seg. Håper vi ikke blir bedt for isåfall kan jeg ikke love barna mine Legoland neste år heller..... Hadde jeg vært deg hadde jeg enten takket nei og dratt til Legoland eller fått barnevakt til barna, man må ikke ta de med (eller dra selv for den saks skyld) selv om de blir invitert..
meta2 Skrevet 23. februar 2010 #40 Skrevet 23. februar 2010 Liten tastefeil: Gave (500 kr) + togreise t/r (1000 kr) + camping (kr 700) = 2200. + evt penger til taxi/buss fra fest Så kommer det utgifter til mat. Kan hande noen trenger nye klær og. Jenten min hadde trengt det +sko til tre barn og meg.Vi hadde bare trengt plassbiletter på toget. Da jeg giftet meg var det noen som sa nei. Noe sa grunnen og andre ikke. Ble ikke lei meg for det. Nå kommer svigermor fra et annet land, men mange av de kom. Der ordnet svigermor overnatting til de. De handlet og kvoten til oss. De tok ferien sin her og noen reiste videre til Danmark.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå