Gå til innhold

Kostnader som bryllupsgjest

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ja noen forventer at du skal sette himmel og jord i bevegelse for å komme i bryllup.

For all del, jeg skjønner jo at folk inviterer deg fordi de vil at du skal komme, men de bør jo godta det hvis man sier nei og.

I fjor ble jeg invitert i bryllup i Roma. Et søskenbarn skulle gifte seg der, og ville gjerne at en gjeng skulle møtes til middag. Jeg sa som sant var at selv om jeg gjerne ville komme, så ble det simpelten for dyrt når man tok i betrakning at det var snakk om fly til og fra, hotellopphold og gave.

Det ble IKKE godt mottatt for å si det sånn. Plutselig ble jeg den merra som spolerte heeele bryllupet for dem.

Jeg synes det er litt kjipt å telle kroner når det er snakk om bryllup. Forhåpentligvis er det noe de bare skal igjennom en gang i livet, så jeg mener man bør strekke seg LANGT for å være med når man blir bedt.

Videoannonse
Annonse
Gjest kall meg gjerne ego
Skrevet
Jeg synes det er litt kjipt å telle kroner når det er snakk om bryllup. Forhåpentligvis er det noe de bare skal igjennom en gang i livet, så jeg mener man bør strekke seg LANGT for å være med når man blir bedt.

Eeh hvorfor det? Hvorfor skal jeg bruke mange tusen for å delta i et bryllup? Har jeg ikke penger til det så har jeg ikke penger, enkelt og greit og det må man akseptere. At brudeparet velger å bruke hundretusener på sitt bryllup er helt greit, men jeg må ikke gjøre det.

Jeg strekker meg langt innen rimelighetens grenser. Da jeg var singel så ville det gått utover annen ferie, og andre ting jeg hadde lyst til å gjøre. Nå med familie så ville det gått utover familiens ferie hvis jeg ikke hadde mulighet til å ta med dem og gjøre det til en familietur.

Skrevet

I Norge i dag så har alle råd til å spandere en tusenlapp til reise når det gjelder bryllup. At man ikke vil gjøre det fordi man er gnien får stå på egen regning.

Skrevet
I Norge i dag så har alle råd til å spandere en tusenlapp til reise når det gjelder bryllup. At man ikke vil gjøre det fordi man er gnien får stå på egen regning.

Dette er bare tull. Det er mange i Norge som ville hatt problemer med å bruke tusen kroner kun på reise til og fra et brullup (meg inkludert). Med opphold og gjerne en gave i tillegg blir det fort mye penger og dette er noe ikke alle har...

Skrevet

Alle har faktisk ikke ubegrenset med penger og for noen er kanskje utgiften til gaven mye. Da er det ganske utenkelig å bruke flere tusen på reise og opphold for å gå i bryllup, i tillegg til gaven. Jeg har ikke økonomi til å bruke penger på fly/togbilletter og hotellopphold for å gå i bryllup.

Gjest Eurodice
Skrevet

Du har visst aldri hatt knapt med penger, virker det som. Sett at man får flere invitasjoner, til bryllup eller annet i løpet av kort tid fra folk som alle står en nær. Hva tenker du man skal gjøre da? Jeg har i hvert fall ikke så god råd.

Skrevet

Selv om man bor i Norge, så er det ikke alle som har råd til å reise til en annen plass for å dra til bryllup nei! En ting er jo reisen, om hun er så heldig at hun får den til 1000 kr, men så kommer jo gave og overnatting i tillegg også.

Det er en ærlig sak om man ikke har råd til å være med på alt..

Skrevet

For noe tull! De fleste gir ikke gaver i titusenkroners klassen. Så hvis man da regner 1500 på gave, 1600kr til hotell(tatt utgangspunkt i 2x netter siden de fleste bryllup legges til helg) og 1500kr reise tur retur, så er man oppe i 4600kr. Det er IKKE mye i dag.

Skrevet

Regner virkelig brudepar med gave når de inviterer til bryllup i utlandet?

Min bror og hans forlovede hadde veldig lyst å ha bryllupet i utlandet, og de har sagt at de ikke ønsker seg noen gaver - det er gave nok at hver enkelt kommer.

Dessuten blir det plass til en liten ferie for de fleste, og ingen her har mottatt den nyheten med negativitet. Alle har sagt at de kommer, til og med studenter, som ikke har spesielt god råd.

Så jo, det handler rett og slett om hva man prioriterer.

Når det er sagt: Hvis man ikke har mulighet til å dra i bryllupet, så er det ingenting å bli sint for fra brudeparets side. Og jeg syns det er litt sært å grave i hvorfor man ikke kan - det er ikke alt man ønsker å dele. Jeg lurer på om hun har ringt alle som har takket nei til invitasjonen og spurt om hvorfor de ikke kan..

Skrevet
For noe tull! De fleste gir ikke gaver i titusenkroners klassen. Så hvis man da regner 1500 på gave, 1600kr til hotell(tatt utgangspunkt i 2x netter siden de fleste bryllup legges til helg) og 1500kr reise tur retur, så er man oppe i 4600kr. Det er IKKE mye i dag.

Ikke for deg, kanskje. For meg er det matbudsjett i en drøy måned.

Skrevet

For noe vås. 4600,- er mye penger for svært mange (og ikke tror jeg man kommer i mål med denne summen heller. Ofte er man to, slik at transportkostnaden gjerne må dobles. Utgifter til klær har man gjerne også. Og hotell til 800,- natten er ikke like enkelt å finne overalt heller).

Jeg ville ikke nølt med å bruke en slik sum for å komme i en av mine aller nærmeste sitt bryllup. Men, det er absolutt ikke alle jeg ville brukt så mye penger på. I fjor var vi i tre bryllup og hadde alle samme kostet oss 5000+ å stille i så måtte vi nok ha prioritert bort et eller flere av dem.

Å gå i bryllup er hyggelig det, men står valget mellom en planlagt ferietur og andre sitt bryllup så vil valget i de fleste tilfeller være enkelt for min del hvertfall.

Til TS sitt spørsmål. Som brud ville jeg nok ha lurt på hvorfor noen ikke kunne komme hvis de takket nei uten å oppgi grunn. Oppgir man ikke grunn hadde jeg nok gjerne tenkt at de ikke hadde noen annen grunn enn at de ikke ønsket å komme. Men, jeg hadde ikke spurt. Det er litt frekt synes jeg.

Samtidig har jeg inntrykk av at det er vanlig å uoppfordret fortelle hvorfor man ikke kan komme. Hvis man allerede har laget planer som ikke kan endres, hvorfor ikke bare si det? Så slipper bruden å lure. Trenger jo ikke være en veldig inngående forklaring, men å si at man er bortreist på dagen f.eks må man jo kunne si. Trenger ikke nødvendigvis si hvor/med hva e.l.

Skrevet

Det er 1000kr mer enn jeg har etter husleie. Dvs at skulle jeg brukt dette på et bryllup, hadde jeg hatt 0kr igjen til mat i en måned, i tillegg til at jeg hadde manglet 1000kr.

Skrevet

Ikke alle tjener 500.000 i året, vet du. For meg er dette svært mye penger. Og 1500 kr er da veldig mye å bruke på gave, spesielt fra en enkelt person?

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke mye hvis man har de pengene, men det er faktisk en god del som ikke har så mye når de faste utgiftene + mat og klær er betalt.

Skrevet
Det er 1000kr mer enn jeg har etter husleie. Dvs at skulle jeg brukt dette på et bryllup, hadde jeg hatt 0kr igjen til mat i en måned, i tillegg til at jeg hadde manglet 1000kr.

Riktig! Som student, får jeg ca. 6000 i måneden, og ingenting i sommermånedene. Da har jeg 3000 igjen når husleie er betalt, og i tillegg kommer faste utgifter og mat/klær. Det er utrolig at noen, som tydeligvis kommer godt ut av det økonomisk, bare kan si at "dette går bra for ALLE i Norge". Hverdagssituasjonen til folk er forskjellig, og får man beskjed om at noen ikke kan ta seg råd, må man respektere det. Det er frekt å begynne å legge seg opp i hvorfor og påstå at de faktisk har råd.

Skrevet

Stikk fingeren i jorda!!

For deg er det kanskje ikke mye, men for mange andre er det absolutt det! Vi hadde f.eks. ikke hatt mulighet til å bruke det på en helg, siden det er matbudsjettet vårt for en hel måned!

Til TS: Jeg skjønner at venninnen din ble såret, men synes du har opptrådt helt korrekt og normalt høflig. Det er ingen grunn til at hun skal gjøre noe mer ut av dette - at hun blir skuffet er normalt, men hun kan ikke forvente at alle kan komme.

Skrevet

Studenter får meg bekjent 8, nærmere 9000kr i mnd, så de har overhodet ikke dårlig råd. Det handler som sagt om hva man prioriterer. Prioriterer man å bruke pengene på indrefilet til middag og å gå på byen i stedet for å dra i bryllup, så sier det jo litt om hvor høyt man verdsetter vennskapet og invitasjonen...

Skrevet
Og 1500 kr er da veldig mye å bruke på gave, spesielt fra en enkelt person?

Mulig det. Det kommer kanskje an på hva man kjøper.

Selv synes jeg ikke man får spesielt mye for 1500kr i dag, spesielt ikke når brudeparet har ting som serviser hvor det fort koster rundt 300kr for en tallerken på ønskelista.

Skrevet (endret)
Studenter får meg bekjent 8, nærmere 9000kr i mnd, så de har overhodet ikke dårlig råd. Det handler som sagt om hva man prioriterer. Prioriterer man å bruke pengene på indrefilet til middag og å gå på byen i stedet for å dra i bryllup, så sier det jo litt om hvor høyt man verdsetter vennskapet og invitasjonen...

Så du mener man skal spise dårligere fordi man er student?

Jeg syns at hvis man vet en god venn skal ha bryllup, så kan man spare opp til det - det blir jo annonsert god tid i forveien :)

Endret av ninuska_
Skrevet
Så du mener man skal spise dårligere fordi man er student?

Jeg syns at hvis man vet en god venn skal ha bryllup, så kan man spare opp til det - det blir jo annonsert god tid i forveien :)

Nettopp. Man prioriterer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...