Gå til innhold

Forhandlinger mellom voksne og barn


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

På hvilke områder lar dere barn få være med i forhandlinger, og hvilke områder lar dere barn ikke få lov til å være med i forhandlinger?

* Feks: Klesstil

* Klesstil på skole

* Innkjøp av mat

* Middag

* Leggetid

* Oppdragelse

* Hjemmeoppgaver

Bare for å nevne noen eksempler. Har dere andre bruk gjerne dem og!

Endret av Chakoya
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På hvilke områder lar dere barn få være med i forhandlinger, og hvilke områder lar dere barn ikke få lov til å være med i forhandlinger?

* Feks: Klesstil

Her har jeg klare grenser, men inngår kompromisser, så det er åpent for forhandlinger.

* Klesstil på skole

Ikke åpent for forhandling

* Innkjøp av mat

Ikke åpent for forhandling, men barna kan fremme ønsker som jeg vurderer der og da

* Middag

Meny settes opp i fellesskap, åpent for forhandlinger den dagen menyen lages

* Leggetid

Ikke åpent for forhandling, men de kan ved spesielle omstendigheter ytre ønske om en senere leggetid, som jeg vurderer der og da

* Oppdragelse

Ikke åpent for forhandling

* Hjemmeoppgaver

Skal påbegynnes innen 60 minutter etter de har kommet hjem. I utgangspunktet ikke åpent for forhandling, men unntak gjøres i spesielle situasjoner.

Bare for å nevne noen eksempler. Har dere andre bruk gjerne dem og!

Overnatting hos venner/venninner.

Ikke åpent for forhandling i uken, men kan inngå kompromiss i helgene.

Skrevet
På hvilke områder lar dere barn få være med i forhandlinger, og hvilke områder lar dere barn ikke få lov til å være med i forhandlinger?

* Feks: Klesstil

* Klesstil på skole

* Innkjøp av mat

* Middag

* Leggetid

* Oppdragelse

* Hjemmeoppgaver

Bare for å nevne noen eksempler. Har dere andre bruk gjerne dem og!

Klesstil:

De får bestemme selv hva de skal ha på seg på skole og hjemme, så lenge det er tilpasse været. Til selskap/fest skal det være penklær. Håret bestemmer de over selv, så lenge det er gredd.

Mat:

Vi spiser noe de voksne bestemmer til middag noen dager, så får barna bestemme på tur andre dager. Matpakke/brødskiver bestemmer de selv hva de skal ha på.

Leggetid:

Fast leggetid hver dag, en halvtime senere i helgene. I spesielle tilfeller får de være lenger oppe, som nyttårsaften/bursdag/jul o.l.

Oppdragelse:

Faste regler kan ikke forhandles på.

Hjemmeoppgaver:

Leksene skal gjøres ferdig før man får spille Tv-spill. Ingen forhandling på dette. Rommene skal ryddes i helgene. Ellers ingen faste husarbeidsregler ennå.

Skrevet

* Feks: Klesstil

De får bestemme selv, men hvis det blir for utfordrende så får ikke ungene gå ut av huset før de ser ordentlige ut. Og da tar de sikkert på seg noe som er godkjent og kler seg om når de er out of sight, men det kan vi ikke få gjort noe med :gjeiper:

* Klesstil på skole

Som over.

* mat

Vi pleier å spørre hva ungene vil ha i helgene og resten av uka så pleier de bare å spise det de får. Hvis de ikke skal ha middag hjemme så må de si ifra, og hvis de ikke vil ha det vi har til middag så kan de ta seg en brødskive. Hvis de har veldig lyst på et eller annet så hører vi på hva de sier og vurderer der og da, men kan fint overkjøre dem.

* Leggetid

Faste leggetider i ukedagene og ca. faste i helgen. I utgangspunktet ikke åpent for diskusjon, men vi har latt ungene overtale oss når det har vært "veldig viktig" (når f.eks. "alle" kameratene er på og spiller i helga osv.). Lar dem da som regel få lov til å forhandle om 30min - 1 time ekstra og så er alle fornøyde.

* Oppdragelse

Hører på ungenes meninger, men det påvirker sjelden avgjørelsene våre. Og vi gir ikke grunn for alle reglene vi har, noen ganger er det bare "fordi vi sier det." Men vi hører på argumentene til barna (og tilbakeviser dem ofte).

* Hjemmeoppgaver

Her har vi vært litt fleksible: ungene har ikke klart definerte hjemmeoppgaver. De må rydde etter seg selv, rommene må ryddes annenhver uke hvis jeg skal vaske gulvet deres, klær som skal vaskes må legges på vaskerommet osv. De har relativt lav ukelønn, så de kan tjene mer i ukelønn hvis de ønsker det, og da setter vi opp ekstra oppgaver til dem. Leksene har vi regler på, og vi har regler om ingen TV før etter 6. Snart har vi regler på PC-bruk også, men vi har gitt ungene en sjanse til å begrense segselv først ;)

Så hm, generelt sett så hører vi på meningene til barna, men vi har klare regler på ting og det skal gode argumenter til for å tøye dem. Svært lite er åpent for "forhandlinger" som sådan, så ungene har begynt å tenke seg om før de legger frem "forslagene" sine ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...