Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2003 #1 Skrevet 8. september 2003 Vi skal kjøpe et hus av byggmester. Vi har kontrakt på at huset skal være ferdig og taes over x dato. Hvilke regler gjelder dersom ikke huset er klart på dato. Hva er mest vanlig konpensasjon? Nå kan en ve kansje regne med slingringsmonn på noen dager?
Fru Fomle Skrevet 8. september 2003 #2 Skrevet 8. september 2003 Står det noe om dagmulkt i kontrakten? Hvis det gjør det har dere rett på en kompensasjon lik dagmulktens størrelse per dag overtakelsesdatoen blir forsinket. Hvis det ikke står noe om dagmulkt tror jeg dere i utgangspunktet ikke har krav på noen ting. Dere bør likevel kunne kreve og få refundert ekstra-utgifter dere har fått på grunn av forsinkelsen.
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2003 #3 Skrevet 8. september 2003 Det er vanlig å ha med i kontrakten at det kreves dagsbøter dersom arbeidet ikke er klart til angitt dato (uten slingringsmonn). Hvor store dagsbøtene skal være er som regel en viss prosent/promille at totalsummen på kontrakten. Men sluttdatoen kan endres underveis dersom uforutsette ting oppstår, men da skal dere varsles av byggmesteren med en gang det uforutsette oppstår. Når arbeidet er ferdig skal dere gå befaring for å se om dere godtar arbeidet. Det er lov at diverse småting gjenstår uten at dere kan nekte å overta. Det er da vanlig at det avtales når disse småtingene skal utbedres og at dere evt. låner ut en nøkkel slik at håndverkerne kan få gjort seg ferdig. Det skal som regel mye til for at dere kan nekte å overta arbeidet. Men du bør først og fremst se hva som står i kontrakten om dagsbøter og fremdrift. Hilsen Lille meg
Karen Skrevet 9. september 2003 #4 Skrevet 9. september 2003 Venner av meg tror jeg får ca 1000 kr. per dag. Jeg tror det er ca 0,1 % av kjøpesummen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå