Gjest Zienna Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 I desember ble det slutt mellom meg og min ex. Årsak? Utroskap, fra hans side! I ettertid har han plaget meg med alt mulig av unødvendige spørsmål, jeg skjønner at det er noe han gjør for å få anledning til å snakke med meg. Jeg har ingenting til overs for fyren, og vil ha så lite med ham å gjøre som overhodet mulig. Det er derfor mine foreldre som tar seg av salg av felles leilighet og lignende. Hadde det gitt seg der, men det gjorde det selvfølgelig ikke. Han har blant annet køddet med websiden min (som han kjøpte til meg som en slags bursdagsgave, og er juridisk eier av, så det er ingenting jeg kan gjøre med det), sendt masse mail, ringt tusenvis av ganger, så mye at han rett og slett har blitt plagsom. Når det gjelder websiden har jeg sjekket alle muligheter for å få den slettet, men det er ikke mulig. Så, han har altså tilgang til en side i mitt navn som han kan gjøre hva han vil med, bare det er en plagsom tanke. Her har jeg en juridisk rådgiver på saken, men det ser ut til at det er lite vi kan få gjort, ettersom det ikke faller under Straffeloven (visstnok). I tillegg sender han meg mange mailer der han krever beløp for ditt og datt. Jeg har sjekket opp alt dette, det er pengekrav kommet i hans navn, som ikke har noe med meg å gjøre, det faller på sin egen urimelighet. Han har aldri sagt noe direkte trakasserende, men det ligger i underteksten at han mener jeg er løs etter jeg ble sammen med en ny. Han kan også finne på å ringe masse (i går hadde jeg 12 ubesvarte anrop). De gangene jeg tar telefonen, viser det seg at han ringer omtrent bare for å prate. Jeg fatter ikke hva han vil prøve å oppnå med dette. Har spurt ham om det, da sier han at han ikke prøver på noe som helst. Jeg er seriøst lei av alle forsøkene hans på å kontakte meg, og spesielt plager det meg at han er barnslig nok til å prøve å hevne seg på andre måter (som det å laste opp feilaktige feilmeldinger med uriktig info om meg på websiden min) når vi ikke er uenige. Jeg er sliten og lei, det verste av maset har pågått i nesten tre uker sammenhengende nå. Foreldrene mine har ved flere anledninger bedt ham slutte å trakassere meg (de håndterer detaljene rundt leilighetssalget sammen), da benekter han bare alt. Jeg har bevis på alt samen, så det er ikke noe problem. Jeg aner bare ikke hva jeg skal gjøre videre. Han plager meg jo ikke, samtidig _vet_ jeg hva han kan være istand til å gjøre. Råd, innspill, anyone?
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Si du anmelder ham om han ikke slutter å plage deg.
Gjest Zienna Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Si du anmelder ham om han ikke slutter å plage deg. Jepp, har tenkt tanken. Greia er at anmeldelsen vil antakeligvis bli henlagt med en gang, og then what? Han har fremdeles rettighetene til den sida, og hvis han blir enda mer forbanna, vet jeg ikke hva han kan finne på å legge ut. Den er noe av det første som kommer opp når man googler meg, og ble brukt til å fremme yrket mitt for et par år siden, det er med andre ord absolutt ikke gunstig for meg.
Gjest navnelapp Skrevet 24. februar 2010 #4 Skrevet 24. februar 2010 Du kan gå til Datatilsynet for å få hjelp med å få overført rettane til nettsida til ditt namn. Han kan ikkje halde på å "ordne" med dine personopplysningar utan ditt samtykke. NorID heiter nemnda som løyser tvistar om domenenamn, og det er strenge reglar for dette. At han i si tid registrerte nettsida på seg treng slett ikkje ha betydning.
Gjest Zienna Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 Du kan gå til Datatilsynet for å få hjelp med å få overført rettane til nettsida til ditt namn. Han kan ikkje halde på å "ordne" med dine personopplysningar utan ditt samtykke. NorID heiter nemnda som løyser tvistar om domenenamn, og det er strenge reglar for dette. At han i si tid registrerte nettsida på seg treng slett ikkje ha betydning. Tusen takk for opplysende svar. Websiden det er snakk om er et .com-domene. Vet ikke om det har noe å si? I følge webtilbyderen (en dansk operatør) har de ikke rettigheter til å overføre siden til meg, ettersom han opprettet websiden, og det er hans domene, rent juridisk. Men det kan jo være, som du sier, at Datatilsynet har andre syn på dette. Jeg har iallfall bekreftelse fra webtilbyder på at han har lagt ut informasjon om meg som ikke stemmer. (En av feilmeldingene han la ut var at jeg ikke skWlle ha betalt dem for å opprettholde siden). Det er sånne standard Windows-feilmeldinger som han redigerer selv. Skal iallfall nevne dette for juristen jeg har kontakt med, om hun ikke har funnet ut av det selv. Det er kanskje best at sånne ting går gjennom henne?
¤Pernille¤ Skrevet 24. februar 2010 #6 Skrevet 24. februar 2010 Jeg har en eks som plaget med i lang tid etter det ble slutt. Det utrolige var egentlig at det var han som dumpet meg, på en grusom måte, etter å ha behandlet meg som dritt i mesteparten av forholdet. Nok om det, han drev telefonterror i lang tid etterpå, noe jeg ble fryktelig sliten av. Jeg var på nippet til å anmelde da han faktisk sluttet over en periode. Da jeg fikk meg kjæreste senere begynte han igjen. Da sa jeg klart ifra om at jeg synes han skulle slette nummeret mitt, og at jeg hadde slettet både mailadressen og nummeret hans forlengst. Da han fremdeles ikke ga seg sa jeg ifra om at kjæresten min begynte å gå mektig lei av at han holdt på på denne måten. Da fikk jeg svar som lød noe slikt: "Drit i å true meg med han derre jævla typen din, jeg er ikke redd for ham". Så forklarte jeg ham rolig at jeg ikke truet ham, at min kjære ikke er en voldelig person, men at jeg advarte ham da min kjæres lunte ikke varte stort lengre. Da holdt han heldigvis kjeft, og virker som om han faktisk respekterer at jeg er forlovet. Tenk så voksen han har blitt... Jeg tror rett og slett jeg ville først sakt at jeg ville anmelde ham om han ikke gir seg. Om han ikke blir redd og legger det fra seg, så anmeld ham. Ikke at jeg oppfordrer til vold eller trussel, men om saken bare blir henlagt og ting ikke gir seg, hva med å få for eksempel din far til å ta noen alvorsord med ham? Helt rolig og kontrolert, men bestemt. Din far gidder sikkert ikke å ha noe av at han behandler jenta hans på den måten?
I Grosny Skrevet 24. februar 2010 #7 Skrevet 24. februar 2010 Alvorsprat og forhandlinger. Navnet ditt er din merkevare. Din Identitet. Han kan velge å skade deg, men når han gjør det så får han også riper i sitt eget navn. Ønsker han å få den merkelappen på sitt navn? Ønsker han at folk skal få vite at han skader navnet ditt løgnaktig på denne måten. Han er ikke tjent med å få ett slikt rykte. Han er sikkert helt fortvila og irrasjonell nå, og ser neppe konsekvenser.Han er sikkert dobbelt sint på deg, fordi han vet at han rotet deg bort pga sin egen dumhet. Ingenting er mer irriterende enn å være skyldig i sin egen fiasko. Han må prates ned, og du kan ikke gjøre det, fordi du er brennheit x. Jeg kunne forsåvidt gjort det, men er neppe dyktig nok.
¤Pernille¤ Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 Skal iallfall nevne dette for juristen jeg har kontakt med, om hun ikke har funnet ut av det selv. Det er kanskje best at sånne ting går gjennom henne? Absolutt!
Gjest Zienna Skrevet 24. februar 2010 #9 Skrevet 24. februar 2010 Ikke at jeg oppfordrer til vold eller trussel, men om saken bare blir henlagt og ting ikke gir seg, hva med å få for eksempel din far til å ta noen alvorsord med ham? Helt rolig og kontrolert, men bestemt. Din far gidder sikkert ikke å ha noe av at han behandler jenta hans på den måten? Kjæresten studerer juss (halvveis utdannet jurist, faktisk), og sendte faktisk en e-post der han gjorde klart hvilke paragrafer trakasseringen han holdt på med kunne defineres under. Han sendte et arrogant svar, kjæresten vil gjerne snakke mer med ham, men jeg tenker at det er begrenset hvor mye han kan gjøre. Hva angår faren min, er han en veldig bestemt type som helt klart kunne snakket bestemt og kontrollert med ham. Han ønsker å kontakte foreldrene til fyren, om ikke fyren slutter. Hvis jeg ber ham om å ta kontakt, så gjør han det. Problemet er at jeg er redd for at det jeg gjør, kan trigge flere irrasjonelle handlinger hos ham. Hvis han legger disse feilmeldingene tilbake, kan det få store konsekvenser for meg, profesjonelt. Og det vet han, og han digger det.
Gjest Zienna Skrevet 24. februar 2010 #10 Skrevet 24. februar 2010 Alvorsprat og forhandlinger. Navnet ditt er din merkevare. Din Identitet. Han kan velge å skade deg, men når han gjør det så får han også riper i sitt eget navn. Ønsker han å få den merkelappen på sitt navn? Ønsker han at folk skal få vite at han skader navnet ditt løgnaktig på denne måten. Han er ikke tjent med å få ett slikt rykte. Han er sikkert helt fortvila og irrasjonell nå, og ser neppe konsekvenser.Han er sikkert dobbelt sint på deg, fordi han vet at han rotet deg bort pga sin egen dumhet. Ingenting er mer irriterende enn å være skyldig i sin egen fiasko. Han må prates ned, og du kan ikke gjøre det, fordi du er brennheit x. Jeg kunne forsåvidt gjort det, men er neppe dyktig nok. Awww, du er snill, da Ja, han må nok prates med, og du har rett i at jeg ikke er den rette til å gjøre det. Har avtale med juristen på fredag. Da får jeg fortelle henne hvor saken står... Tenkte også at jeg skulle be telefonselskapet om spesifisering av inngående samtaler og sms. (Da kommer det tydelig frem hvor plagsom han har vært). Jeg har forsåvidt alt lagret på min telefon, men det holder ikke som bevis. Han tok bort sitt eget navn da han la ut de feilmeldingene, så han føler vel ikke at han får riper på noen måte. Men, hvis jeg politianmelder fyren, vil det kunne få reelle konsekvenser? Altså, vil anmeldelsen alltid være registrert på ham? Noen som vet? Jeg skal uansett gjøre litt research på både Datatilsynet og anmeldelser før jeg snakker med juristen i overmorgen.
¤Pernille¤ Skrevet 24. februar 2010 #11 Skrevet 24. februar 2010 Problemet er at jeg er redd for at det jeg gjør, kan trigge flere irrasjonelle handlinger hos ham. Hvis han legger disse feilmeldingene tilbake, kan det få store konsekvenser for meg, profesjonelt. Og det vet han, og han digger det. Ja, det skjønner jeg godt er et problem! Derfor ville jeg anmeldt først, og gjort politiet klar over saken. Uff, du har all støtte og empati fra meg!
Gjest Zienna Skrevet 24. februar 2010 #12 Skrevet 24. februar 2010 Ja, det skjønner jeg godt er et problem! Derfor ville jeg anmeldt først, og gjort politiet klar over saken. Uff, du har all støtte og empati fra meg! Tusen takk, godt å høre at eksen din sluttet til slutt. Kan ikke fordra dumme drittekser!
I Grosny Skrevet 24. februar 2010 #13 Skrevet 24. februar 2010 Et dårlig rykte, et rykte om at han er drittsekk er negativt for han, og navnet hans. Det er negativt om det kommer ut hva han driver med. Eller kanskje det er det han vil, bli kjent som den ekle drittsekken i nabolaget, og dra damer (badboygroupies) som gress pga av det. Samtalen kan gjerne gjøres av en god advokat/ jurist, eller en tøff næringslivleder. Gode advokater løser de fleste avtalene med samtalens tyngde.
Gjest Zienna Skrevet 24. februar 2010 #14 Skrevet 24. februar 2010 Et dårlig rykte, et rykte om at han er drittsekk er negativt for han, og navnet hans. Det er negativt om det kommer ut hva han driver med. Eller kanskje det er det han vil, bli kjent som den ekle drittsekken i nabolaget, og dra damer (badboygroupies) som gress pga av det. Samtalen kan gjerne gjøres av en god advokat/ jurist, eller en tøff næringslivleder. Gode advokater løser de fleste avtalene med samtalens tyngde. Jepp, sant, men jeg tror dessverre ikke at det er nok til å skremme ham. Vi snakker om en fyr som studerer indøk, gir blaffen i de fleste, og tror han er Guds gave til alt og alle... Man kan nesten spørre seg om det er det ryktet han vil ha, ja. Våre felles venner har slettet ham fra alt av kommunikasjonsmidler (FB, MSN), og støtter meg helt og holdent. Det er jo noe Faren min er vel en ganske tøff næringslivsleder, men jeg tror ikke han kan skremme like bra som en utenforstående advokat/jurist. Forhåpentligvis får det fyren til å se alvoret i situasjonen. Jeg gidder iallfall ikke å gå på gress og frykte hva fyren kan komme til å gjøre flere måneder frem i tid. Takk for alle svar, forresten. Jeg er skikkelig oppgitt nå, så det hjalp å få andre synspunkter på ting.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #15 Skrevet 24. februar 2010 Få klarhet i hva han vil og si at det er uaktuelt.
Gjest Diane Skrevet 24. februar 2010 #16 Skrevet 24. februar 2010 Du vet hva jeg tenker om det, men jeg må si at jeg synes det mest ironiske ved hele greia er at han tenker at du er løs, som fant en ny nesten to måneder etterpå, når han var den utro part...
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #17 Skrevet 24. februar 2010 Og hvis alt slår feil så har jeg en kompis i et visst miljø som digger sånne saker.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 24. februar 2010 #18 Skrevet 24. februar 2010 Heihei. Lei situasjon dette. Jeg føler virkelig med deg! Jeg ville tatt kontakt med ditt lokale politikontor. Dette er garantert ikke en ukjent problemstilling for dem! De har både erfaring og kompetanse med slike saker. Og evt. anmeldt dersom de tror det vil kunne ha en effekt. Hvor langt du vil komme med en anmeldelse vet jeg desverre ikke. Men selve handlingen kan ha en avskrekkende effekt. El. det å få en tlf. fra politiet og bli innkalt til en samtale kan også gjøre at han innser realiteten.
Colargol Skrevet 24. februar 2010 #19 Skrevet 24. februar 2010 Utrolig at det finnes sånne folk der ute, det han gjør er jo rett og slett barnslig -men som alikevel får kjipe konsekvenser for deg. Men når det kommer til websiden(som du høres mest bekymret ut for) så er det jo et par ting du kan gjøre. Hva med å skifte domene? Regner med du bruker en plattform som wordpress eller joomla? Ta en backup av hele nettstedet ditt, kjøp/lei ditt eget domene og annonser at du flytter bloggen/websiden din. Du må nok bytte adresse for å få en ny .com, men det kan jo hende navnet på siden din er ledig hos .org eller .net også. Her er ett av stedene du kan sjekke både om domenet du ønsker er ledig og du kan sjekke ditt nåværende om du vil ha flere opplysninger om domenet han eier.
Gjest Zienna Skrevet 25. februar 2010 #20 Skrevet 25. februar 2010 Utrolig at det finnes sånne folk der ute, det han gjør er jo rett og slett barnslig -men som alikevel får kjipe konsekvenser for deg. Men når det kommer til websiden(som du høres mest bekymret ut for) så er det jo et par ting du kan gjøre. Hva med å skifte domene? Regner med du bruker en plattform som wordpress eller joomla? Ta en backup av hele nettstedet ditt, kjøp/lei ditt eget domene og annonser at du flytter bloggen/websiden din. Du må nok bytte adresse for å få en ny .com, men det kan jo hende navnet på siden din er ledig hos .org eller .net også. Her er ett av stedene du kan sjekke både om domenet du ønsker er ledig og du kan sjekke ditt nåværende om du vil ha flere opplysninger om domenet han eier. Nei, det er en dansk webtilbyder, jeg vil ikke nevne navn her, ettersom det blir svært igjenkjennelig. Uansett, problemet er ikke å starte et nytt domene, men at domenet kan googles, og flere av mine kontakter kjenner meg på grunn av domenet. Det er ikke en venneside, men et domene som har blitt benyttet for å markedsføre et arbeid jeg gjør innen media. Hadde det vært en hvilken som helst annen side, hadde jeg ikke vært like bekymret. Ellers takk til alle for sympati og støtte. Jeg skal snakke med rådgiveren i morgen, men det ser ut til at Datatilsynet er veien å gå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå