Engel Skrevet 8. september 2003 #1 Skrevet 8. september 2003 Vi funderer fortsatt fram og tilbake her... Men nå kan vi ikke møte svigerfamilien uten at de kommer inn på bryllup, så nå MÅ vi bare få bestemt oss her! Vi har kommet så langt at vi vet vi vil ha et lite, enkelt bryllup. Det blir borgelig vielse, etterfulgt av middag for nærmeste familien og forlovere, sannsynligvis hjemme i leiligheten vår (har stor stue og kjøkken). Lager da noe mat selv og bestiller resten. Og så drar vi på bryllupsreise. Men vi har også lyst til å ha en vennefest. Tenkte i utgangspunktet å gifte oss i mai/juni. Men pga alt maset og fordi det egentlig er deiligst å dra på ferie i den mørke, triste tiden på etterjulsvinteren, tenker vi nå å fremskynde det til i februar. (det passer også fint med kjolen min til et vinterbryllup ) Men da tenkte vi at i stedet for å ha vennefeste på kvelden den dagen vi gifter oss, kunne vi utsette det til på sommeren, og heller ha en stor grillfest på hytta ved sjøen da. Og heller kose oss med familien bare på kvelden på bryllupsdagen. (blir billigere og enklere enn å leie lokale og ha alt på vinteren). Ville dere som venner syntes det var dumt å bli invitert på bryllupsfest så lenge etter bryllupet? Blir en veldig uformell fest, kommer ikke til å ha på kjolen og sånt. Vi har også tenkt på å droppe å ha noen fest, men det er litt kjedelig det også... Og om vi gjør det sånn, bør vi sende ut info om det før vi gifter oss? Sånn type "vi gifter oss ..... i oslo Tinghus, middag med nærmeste familie. Vi inviterer til vennefest til sommeren, og håper du vil komme da." Da bare pr mail eller muntlig kanskje? Hva syns dere?
nessi Skrevet 8. september 2003 #2 Skrevet 8. september 2003 Jeg synes dere skal gjøre det dere har lyst til jeg. Hvis noen av våre venner hadde valgt å gjøre det sånn, hadde jeg syntes det var helt ok. Kanskje litt skuffet over ikke å få bryllupsfest med paret i finstasen, men hadde gledet meg stort til sommerens grillfest. De som vil se deg i brudestasen kan jo bare møte opp ved vielsen.
cappocino Skrevet 8. september 2003 #3 Skrevet 8. september 2003 Syns det hørtes veldig bra ut jeg Hvis dere vil ha bryllup kun med familie og nærmeste er det ingen som kan si noe på det ... det bestemmer jo dere Syns vennefest så lenge etter er heller ingen problem.... jeg hadde kommet jeg
Gjest Tex Skrevet 8. september 2003 #4 Skrevet 8. september 2003 Jeg synes det er litt teit å invitere til bryllupsfest såpass lenge etterpå. Folk vil tro at dere gjør det for å få gaver, hvis dere ikke presiserer at dere ikke skal ha gaver. Greit å gifte seg alene og ha fest rett etterpå, men å vente til sommeren blr for lenge synes jeg..... Da synes jeg heller dere skulle giftet dere på sommeren, hvis dere vil ha grill-venne-fest ute..... Synes forøvrig det er stusselig å bli invitert til "bryllupsfest" når brudeparet allerede har giftet seg, det blir litt baklengs for meg..... No hard feelings....??
Marianne Skrevet 8. september 2003 #5 Skrevet 8. september 2003 Det er deres bryllup, og deres valg hvordan dere vil gjøre det. Klart jeg hadde kommet på vennefest om den var måneder etterpå. Ikke noe galt i det.
Usikker Skrevet 8. september 2003 #6 Skrevet 8. september 2003 Jeg har vært i slik lenge-etterpå-vennefest jeg.........no problem spør du meg!
Pusekatt Skrevet 8. september 2003 #7 Skrevet 8. september 2003 Vi giftet oss i juli i utlandet (i hemmelighet), og vi skal ha bryllupsfest for venner i oktober og familie i november. Vi har bare møtt en negativ reaksjon på at vi gjorde det slik, og det er fra min egen bror+dama - som føler seg snytt (!) for et bryllup. Dem om det. Vi gjorde det som føltes mest riktig for oss. Jeg vil anbefale å gi varsel til venner i god tid hvertfall, særlig hvis dere skal ha fest i fellesferien. Mange som reiser bort, og hvis man vet om festen deres i god tid, kan man planlegge utfra det. Jeg ville gitt forvarsel pr mail eller telefon, og så sende skriftlig invitasjon til vennefest 2-3 mnd i forveien.
Edie Skrevet 8. september 2003 #8 Skrevet 8. september 2003 Jeg synes dere skal gjøre det slik dere vil! Hadde ikke synes det hadde vært rart om jeg hadde vært en venninne. Gift dere på vinteren, ha familie med da. Kos dere på bryllupsreise, og så vil sikkert alle vennene deres ha det kjempekoselig på sommerfesten!
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2003 #9 Skrevet 8. september 2003 Vi var på en vennefest ca 1 år etter vielsen. Kjempesuksess og en flott kveld. Paret giftet seg i på grunn av kjærlighet men også på nødvendige grunner, så de fant ut at et giftemål da de gjorde det var greit. Året etterpå hadde de bryllupsfest med familie, venner og kjente. En vennefest koster jo en del den også, så å skrive at et ikke ønsker gaver synes jeg er bare tull. Man er vel ikke mindre verd fordi man ikke har vielsen på denne dagen, men ønsker å feire giftemålet med venner og familie. Festen var topp den og en nydelig setting.
Gjest Madley Skrevet 8. september 2003 #10 Skrevet 8. september 2003 Vi skal gjøre akkurat det samme. Vi gifter oss i februar og har festen siste helga i juni. Dette gjør vi av praktiske og følelsesmessige årsaker. Verken jeg eller kjæresten min har lyst på stort bryllup. Liker ikke all oppmerksomheten. Festen skal vi ha til sommeren for da kommer alle våre venner hjem fra skole rundt om i verden og Norge. Dersom noen tror vi gjør det pga av gavene sier det mer om dem enn om noe annet... Vi vil ha en stor fest for å samle alle vennene våre som vi ser ca en gang i året. Men samtidig vil vi ha det mer uformelt enn en fest rett etter vielsen ville blitt. En annen sak er at i nesten alle bryllupene jeg har vært i har brudeparet vært utslitt kl 22.00 og dratt avgårde. Jeg vil være tilstede på festen og få snakket med alle når de først er der. Mvh Leya
Engel Skrevet 8. september 2003 Forfatter #11 Skrevet 8. september 2003 Så flott at de fleste ser så positivt på det!! Da vil jeg tro at vennene våre også vil reagere positivt! Og hyggelig å høre at andre har tenkt å gjøre det på samme måten. Da tror jeg vi planlegger ut fra det. Er ikke akkurat redd for at noen skal tro vi har fest pga gavene, de kjenner oss bedre enn så alle sammen. Og vi tenkte å betale all mat (grillmat med tilbehør) og drikke på festen, så sånn sett blir det bedre enn bare kaffe og fest rett etter bryllupet. Dessuten blir det enklere å skaffe folk gratis/billig overnatting. Og så tror jeg også at det blir hyggeligere for alle parter. Først har vi god tid til familien under selve bryllupet, og på festen har vi god tid til alle vennene! Har selv opplevd å ikke fått snakket med brudeparet utenom når vi gratulerte dem, og det er ganske stusselig syns jeg.
14062003 Skrevet 8. september 2003 #12 Skrevet 8. september 2003 Jeg synes deres opplegg høres helt legitimt ut! Fest på hytta, om enn noen måneder forsinket, høres kjempekoselig ut - og mye bedre enn en tradisjonell innefest midtvinters. Jeg er av de som forventer at brudeparet har en fest for vennene sine etter at de har giftet seg - eller i det minste en koselig middag. Dette forventer jeg fordi jeg gjerne vil dele en så stor begivenhet med mine venner. Jeg har et vennepar som skal reise halve jorda rundt for å gifte seg i februar. Vi har ikke råd til å bli med! Men jeg håper virkelig at de ordner en skikkelig koselig fest en eller annen gang noen måneder etter at de er kommet hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå