Gjest Brunhilde Skrevet 8. september 2003 #1 Skrevet 8. september 2003 Nå er jeg spent på om noen kan hjelpe meg. Har følgende "problem": 2 stk PC (Windows me og Windows 98) 2 stk TP kabel 1 stk ADSL tilkobling 2 stk nettverkskort (1 i hver pc) 1 stk Handy Hub Jeg tror jeg har det meste jeg trenger, men hvordan kobler jeg sammen alt dette slik at begge maskinene får tilgang til internett? Hvis noen kan komme med en forholdsvis forståelig forklaring (helst litt kjapt) blir både jeg og 13 åringen veldig glade! Noen mener jeg må ha 3 nettverkskort (2 i "hovedmaskinen" og 1 i den andre). Stemmer dette? Nå krysser jeg fingrene for at noen her kan hjelpe!
chandler Skrevet 8. september 2003 #2 Skrevet 8. september 2003 For å komme med et godt svar trenger jeg èn opplysning til: Hvordan kommer du på internett med ADSL abonnementet ditt (eller hvilken ADSL leverandør bruker du).
Gjest Brunhilde Skrevet 8. september 2003 #3 Skrevet 8. september 2003 Telenor er leverandør. Har en sånn boks - en Zyxel Prestige 600 serie. Så ikke du hadde svart med før nå, er ikke sent ute pga manglende interesse...
Gjest Lea Skrevet 8. september 2003 #4 Skrevet 8. september 2003 Vi har to PC-er koblet til nettet via en router. (Telenor ADSL) Altså: Tilkoblingen går inn i routeren og begge PC-ene er plugget i routeren igjen. Har bare et nettverkskort i hver PC (dvs. har to - bruker ett). Vi bruker ikke Telenors oppkoblingsprogram. Vet ikke om det er noen forskjell på Windows 2000 (som vi bruker) og 98/ME når det gjelder dette.
Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2003 #5 Skrevet 8. september 2003 Telenors ADSL-produkt for hjemmemarkedet støtter i utgangspunktet bare én PC, og denne kobler opp via noe som kalles PPPoE. Kort fortalt betyr det at det for maskinen ser ut som en oppringt forbindelse, selv om det er ADSL. Skal du ha flere maskiner på nett samtidig, har du to muligheter: 1) Sette opp den ene maskinen mot Telenor ADSL m/PPPoE, ha to nettverkskort i denne, og benytte Internet Connection Sharing for å dele oppkoblingen med andre maskiner. Ulemper: Maskin #1 må være på når maskin #2 (eller 3 eller 4...) skal på nett. Mer plunder og heft å sette opp. ICS er ikke "transparent", dvs. man risikerer at enkelte programmer ikke fungerer som de skal. Fordeler: Egentlig ingen. 2) Gå til anskaffelse av en såkalt bredbåndsrouter som støtter PPPoE (noe de fleste gjør). Koble WAN-kontakten i routeren til ADSL-kontakten, og maskinene i routeren. Ulemper: Koster marginalt mer enn et ekstra nettverkskort Fordeler: Maskinene kommer på nett uavhengig av hverandre. Man slipper å sette opp PPPoE på PCene (routeren håndterer dette). Løsningen er nesten 100% transparent, så stort sett alt vil fungere 100% som det skal. Jeg vil på det sterkeste anbefale løsning nr. 2.
Gjest Lea Skrevet 8. september 2003 #6 Skrevet 8. september 2003 Helt enig med gjest her. Løsning nr 1 er skikkelig knotete å få til. Særlig om du ikke har XP eller W2K på PC-ene. Denne routeren koster 450 kroner og settes opp på et blunk.
Gjest Brunhilde Skrevet 8. september 2003 #7 Skrevet 8. september 2003 Takk skal dere ha! Da ser jeg om jeg ikke kan få kjøpt en router i morgen - så blir 13 åringen fornøyd. Tror h*n er lei av at mora legger beslag på pc'en hele tiden!
Gjest Lea Skrevet 8. september 2003 #8 Skrevet 8. september 2003 Bare fortell de som jobber i butikken hva routeren skal brukes til, så er du sikker på at den fungerer på Telenors ADSL. Og sjekk om det ligger en bruksanvisning/installasjonsveiviser i esken før du går hjem med routeren. Hvis du synes at denne ser komplisert ut, så kan du jo spørre om noen i butikken kan gi deg et tips om installasjonen. Vår router var enkel å installere. Det fulgte med en CD som gjorde det meste av jobben med oppsettet. Jeg behøvde bare å punche inn brukernavn, passord og sånt. Tok meg 5 minutter å sette det opp.
Gjest Brunhilde Skrevet 8. september 2003 #9 Skrevet 8. september 2003 Jeg har heldigvis en nevø på 18 som er rimelig datafreak...Han sendte nettopp meldign om at han var ferdig på skolen sånn rundt 13.15, så hvis jeg gadd å hente ham... Det er godt med gode hjelpere - både på KG og i familien!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå