Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal handle noen fotografier fra et galleri i USA, som kommer på rundt 30 000kr. Er det toll på dette. Slik jeg har skjønt det er det ikke lenger moms på fotografier, så det er mest tollen jeg er bekymret for.

Skal også reise til Krakow med noen familiemedlemmer, vi kommer til å handle en del krystall, og be om å få det sendt. Er det toll på dette? Og ville vi ha sluppet unna (evt hatt høyere tollgrense) om vi hadde båret det med oss selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan lese mer ift kunstverk på tollvesenets sider her.

Når det gjelder krystall, så fant jeg ingenting om dette på tollvesenets sider. Vi kjøpte masse krystall, både mine foreldre og jeg, da vi var i Praha, og det virket ikke som det var noen begrensninger på det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Gjelder det ikke den vanlige grensen da?

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

her

Skrevet

her

Da er det mange som burde bli stoppet tror jeg. Jeg mener, når man reiser på shoppingferie til London eller lignende byer er den grensen lett å overstige. :ler: Uansett, aldri opplevd at det har vært noe problem.

Skrevet
Da er det mange som burde bli stoppet tror jeg. Jeg mener, når man reiser på shoppingferie til London eller lignende byer er den grensen lett å overstige. :ler: Uansett, aldri opplevd at det har vært noe problem.

Vel, helt mulig at det ikke har vært eller generelt er noe problem om man kommer med klær i kofferten, men regler er regler, og jeg tenker at det stiller seg veldig annerledes om man kommer med en koffert full av krystall for 10 000 og blir stoppet ;)

Skrevet
Vel, helt mulig at det ikke har vært eller generelt er noe problem om man kommer med klær i kofferten, men regler er regler, og jeg tenker at det stiller seg veldig annerledes om man kommer med en koffert full av krystall for 10 000 og blir stoppet ;)

Ja, det er klart, hehe. Men jeg tror man skal ha med vanvittig mye krystall før det overstiger 6000 kr (ihvertfall fra Krakow).

Skrevet

Tusen takk for svar. Er klar over at grensa på varer man innfører selv er 6000 kr. Men er den grensen annerledes hvis mans sender varene i posten?

Skrevet

Når det sendes med posten, må du betale moms på varer over 200kr.

Det er ikke toll på glass, men mva må betales: se mer på toll.no

Skrevet
Når det sendes med posten, må du betale moms på varer over 200kr.

Det er ikke toll på glass, men mva må betales: se mer på toll.no

Ikke hvis det sendes som gaver. Og det er vel strengt tatt dét det blir i dette tilfellet.

Skrevet (endret)

Tja - om man har kjøpt det selv, er det jo ingen gave?

Gave forutsetter jo at den er sendt fra en privatperson som er bosatt i utlandet, det innebærer også at man ikke har betalt for 'gaven' (regler).

Uansett er det likevel toll for gaver over 1000 kroner.

Endret av Bond
Skrevet
Tja - om man har kjøpt det selv, er det jo ingen gave?

Gave forutsetter jo at den er sendt fra en privatperson som er bosatt i utlandet, det innebærer også at man ikke har betalt for 'gaven' (regler).

Uansett er det likevel toll for gaver over 1000 kroner.

Det kommer jo an på om han bor i utlandet eller ikke, noe jeg regnet med siden han skulle sende fra utlandet.

Skrevet
Det kommer jo an på om han bor i utlandet eller ikke, noe jeg regnet med siden han skulle sende fra utlandet.

Vel, TS skrev strengt tatt at de skal reise til Krakow, så det er lite sannsynlig at de er bosatt der. I tillegg kan det uansett ikke regnes som gave, siden man selv har betalt for varene.

Men pytt pytt.. til TS - tror ikke det er noe enkel måte å slippe å betale toll om man kjøper en del. Antakeligvis best å ikke kjøpe for mye (dvs under 6000 kroner) og ta det selv med. :)

Skrevet
Du kan lese mer ift kunstverk på tollvesenets sider her.

Jeg ser ingen logisk begrunnelse for hvorfor kunst skal være avgiftsbelagt, men krystall ikke? Hvor er resonneringen som ligger til grunn? Så stupid.

Jeg fortoller ikke kunst jeg kjøper i utlandet. Faktisk, så fortoller jeg ingenting av det jeg kjøper eller får som gave av venner i utlandet.

Skrevet

Når man kjøper en vare i utlandet, betaler man jo VAT/skatter/moms inkludert i prisen.

Så skal dette dobbetlfortolles fordi man skal til et annet land?!

Hva med dyre designerklær, skal man stoppe i tollen og fortelle om at man har kjøpt 5 Gucci bukser og 3 Armanijakker? Nei takk, da fjerner jeg heller prislappene, og sier at dette var klær jeg hadde med i bagasjen hjemmefra.

Skrevet

her

Bestemmelsen om "Valuta" er jo tåpelig gammeldags....verdipapirer og kontanter...hvem i dag bruker det - når alle har VISA-kort eller andre bankkort.

Hallo, da er det jo bare å ha tilgang på uendelig maks.beløp...så dustete uansett, å ha en grense for hva en person kan få ha med seg av penger, det er jo helt idiotisk.

Bankkort sørger for at denne regelen ikke har noen virkning, heldigvis.

Skrevet
Når man kjøper en vare i utlandet, betaler man jo VAT/skatter/moms inkludert i prisen.

Så skal dette dobbetlfortolles fordi man skal til et annet land?!

Man kan faktisk få skatt refundert om man fyller ut tax-free skjema. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...