Gjest BSU-TS Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Hei. Jeg er en spareglad, jobbende student, som begynner å bli ivrig på å kjøpe noe eget, i en stor by i Norge. Jeg har nå 100.000 i BSU, og har veldig lyst å fortsette å fylle den helt opp. Kan BSU-pengene i noen grad telle inn som sikkerhet når man søker bolig-lån? I tillegg har jeg EK på 50-100.000, og 16-17.000 netto/mnd. Jeg har ikke fast jobb. Prioritet fremover er å spare mer EK. Hva vil være realistisk å få i huslån? Ved evt. boligkjøp vil jeg kjøpe med samboer. Ønsket er å betjene om lag 700-800.000 av lånet, men aner ikke om det er realistisk. Teller for øvrig studielån inn som inntekt i boligkjøpsituasjon? På forhånd takk!
Alison Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Hei. Jeg er en spareglad, jobbende student, som begynner å bli ivrig på å kjøpe noe eget, i en stor by i Norge. Jeg har nå 100.000 i BSU, og har veldig lyst å fortsette å fylle den helt opp. Kan BSU-pengene i noen grad telle inn som sikkerhet når man søker bolig-lån? I tillegg har jeg EK på 50-100.000, og 16-17.000 netto/mnd. Jeg har ikke fast jobb. Prioritet fremover er å spare mer EK. Hva vil være realistisk å få i huslån? Ved evt. boligkjøp vil jeg kjøpe med samboer. Ønsket er å betjene om lag 700-800.000 av lånet, men aner ikke om det er realistisk. Teller for øvrig studielån inn som inntekt i boligkjøpsituasjon? På forhånd takk! Først og fremst vil jeg si at det er kjempeflott at du er flink til å spare. Fortsett med det. Dette er også veldig positivt den dagen du søker boliglån. BSU-kontoen vil være en sikkerhet i den forstand at den kun kan brukes til å betale ned lånet med etter hvert. Det at du har disse sparepengene kan gjøre at banken kan være villig til å låne dere hele kjøpesummen om nødvendig. Siden du har en samboer du skal kjøpe bolig sammen med, vil dere nok få mer lån om dere søker sammen og ikke hver for dere. Dere kan heller ha ulik eierandel i boligen hvis økonomien deres er veldig forskjellig. Hvis begge skal ha hjemmel i boligen må dere enten ha lån sammen eller ha hvert deres lån der dere er realkausjonister for hverandre. Om studielånet teller som inntekt i en lånesøknad varierer fra bank til bank. Tas det med som inntekt, må det også tas med som gjeld. I utgangspunktet må du ha fast jobb for å få lån, men det finnes alltid unntak fra regelen. I ditt tilfelle må det bl.a. ses på hva slags utdanning du tar, hvor lenge det er igjen av utdanningen, hva slags jobb du har utenom studiene i dag og hvor lett er det å få jobb innen det yrket du utdanner deg til. Det kan også være enklere å få lån hvis din samboer er i fast jobb. Ut fra de opplysningene du har oppgitt vil det nok bli vanskelig å få 7-800.000,- i lån hvis du søker alene. Spesielt siden du er student. Søker du sammen med samboer kan dere ha større muligheter. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med banken. Da får du et mer nøyaktig svar enn det er mulig å gi deg her.
Gjest Diane Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Ut fra de opplysningene du har oppgitt vil det nok bli vanskelig å få 7-800.000,- i lån hvis du søker alene. Spesielt siden du er student. Søker du sammen med samboer kan dere ha større muligheter. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med banken. Da får du et mer nøyaktig svar enn det er mulig å gi deg her. Så rart, jeg har riktignok høyere årsinntekt enn TS skisserer, men jeg ble tilbudt 1,2 mill i boliglån alene (de siste 300.000 måtte være egenkapital). De krevde da at faren min var realkausjonist på deler av lånet. Jeg er student, har minst 2 år igjen av studiene, og studerer et fag som er kjent for å lede til trangt arbeidsmarked. Har jeg bare møtt på veldig hyggelige mennesker i banken da, eller?
Alison Skrevet 24. februar 2010 #4 Skrevet 24. februar 2010 Så rart, jeg har riktignok høyere årsinntekt enn TS skisserer, men jeg ble tilbudt 1,2 mill i boliglån alene (de siste 300.000 måtte være egenkapital). De krevde da at faren min var realkausjonist på deler av lånet. Jeg er student, har minst 2 år igjen av studiene, og studerer et fag som er kjent for å lede til trangt arbeidsmarked. Har jeg bare møtt på veldig hyggelige mennesker i banken da, eller? Du skriver selv at du har en del høyere årsinntekt enn ts, og da er situasjonen din en annen. Jeg rådet også ts til å ta kontakt med banken for å få et mer nøyaktig svar enn det er mulig å gi ut fra de sparsomme opplysningene på et nettforum. Det er mange ting som blir vurdert i en lånesøknad og som vi ikke vil få frem her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå