Photobscura Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 (endret) Er det noen her som går eller har gått på Yasmin, og har PCOS? Jeg har PCOS, men har klart å reversere cystedannelsene takket være strikt lavkarbokosthold, men enkelte symptomer sitter hardt, som talgcyster i ansiktet, noe ansiktsbehåring (takk og pris at man er naturlig blond :gjeiper:), og tynt hodehår. Hadde vært kjekt å høre om noen har hatt positiv virkning, da jeg skal begynne på disse selv nå. Endret 24. februar 2010 av Photobscura
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Dette finnes det ikke noen fasit på. Noen PCOS'ere sverger til p-piller, andre sier man skal holde seg langt unne for det gjør det hele bare mye verre. Noen sier bruk Diane, andre sier at det er ett farlig medikament som man skal holde seg unna generelt. Så jeg tror du bare må prøve deg frem. Vær obs på bivirkninger og hør på kroppen din.
Gjest meg.. Skrevet 10. mars 2010 #4 Skrevet 10. mars 2010 Hei. Jeg fikk vite jeg har pcos for kort tid siden.. Har tidligere gått på Jasmin p-piller og har ikke merket noe.. Det var ikke før jeg sluttet på disse at symptomene som kviser og ansiktsbehåring kom.... men det er sikkert veldig varierende fra jente til jente.. Må vel bare prøve seg frem.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #5 Skrevet 10. mars 2010 Fikk påvist PCOS i fjor. Av gynokologen jeg var hos fikk jeg yasminelle som har fungert fint på meg. Fikk yasminelle pga at jeg aldri har brukt p-piller, og at den var mildere(?)enn andre p-piller. (etter å ha lest litt rundt på forumet her om andre som har pcos syns jeg det er litt rart at jeg fikk en mildere p-pille, men den fungerer nå fint, så skal ikke klage )
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Fikk påvist PCOS i fjor. Av gynokologen jeg var hos fikk jeg yasminelle som har fungert fint på meg. Fikk yasminelle pga at jeg aldri har brukt p-piller, og at den var mildere(?)enn andre p-piller. (etter å ha lest litt rundt på forumet her om andre som har pcos syns jeg det er litt rart at jeg fikk en mildere p-pille, men den fungerer nå fint, så skal ikke klage ) At du fikk yasminelle tror jeg ikke du bør synes er rart. Jeg har også PCOS og fikk disse på kvinnehelsesenteret på Rikshospitalet. Jeg tør påstå at en spesialist som jobber med PCOS daglig og får inn folk til særskilt utredning som er henvist fra sin gynekolog vet mer om dette enn en vanlig gynekolog. Ellers ville vel ikke gynekologen henvist til PCOS utredning på Rikshospitalet hvis de selv hadde like mye kunnskap.
Lilybell Skrevet 20. mars 2010 #7 Skrevet 20. mars 2010 At du fikk yasminelle tror jeg ikke du bør synes er rart. Jeg har også PCOS og fikk disse på kvinnehelsesenteret på Rikshospitalet. Jeg tør påstå at en spesialist som jobber med PCOS daglig og får inn folk til særskilt utredning som er henvist fra sin gynekolog vet mer om dette enn en vanlig gynekolog. Ellers ville vel ikke gynekologen henvist til PCOS utredning på Rikshospitalet hvis de selv hadde like mye kunnskap. Har alltid hatt kroppsbehåring også begynte mensen å klikke, da var eg hos legen (blodprøver viser høyt testesteron) og ultralyd viste cyster , diagnose PCOS. Fikk Diane av gynekologen, og ble nesten kastet på dør med en brosjyre!. Har gått en stund på dette, føler at kroppsbehåringen er blitt litt bedre..men blir vel aldri kvitt det helt, og legen sier at eg må nesten gå på dette hele tiden , med mindre eg har lyst å bli gravid. Vet at i USA bruker de Androcur i 10mg dose for hirsutisme (mannlig kroppsbehåring hos kvinner), men den finnes kun i 50 mg her i Norge og den brukes på noe helt annet. Rart at dere bruker Yasmin /Yasminelle de inneholder ikke det samme som Diane, forresten hvordan visste du at cystene ble reversert? Sorry dette ble kanskje langt..men gud eg er irritert på legen asså!
Photobscura Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 25. mars 2010 (endret) Hei! Jeg beklager at jeg ikke har svart før nå, men det er sjelden jeg er her inne. Jeg fikk påvist cyster i 06, sammen med at jeg også fikk påvist insulinresistens, og fikk råd av legen min om å først og fremst legge om kostholdet ved å kutte ut sukker og stivelse, for å få ned vekten og stabilisere hormoner. Så jeg har levd på et lavkarbokosthold siden, og i 08 var cystene mine mer eller mindre borte. Jeg ble senere henvist til en spesialit på kvinnesykdommer, som jeg begynte å gå til før jul, og hun gikk nok litt grundigere til verks, og mente at det fortsatt var en ubalanse i andorgener og testosteron, derfor ble jeg satt på yasmin. Hun er en av landets ledende når det kommer til fødselshjelp/kvinnesykdommer, så jeg stoler jo på at hun har skrevet ut noe som kan fungere for meg. Yasmin og Diane er faktisk temmelig likt, og lages hos samme produsent. Men Diane er tøffere på kroppen mtp bivirkninger o.l, og anbefales kun å bruke i ca tre sykluser etter ønska effekt, mens yasmin er et nyere og mildere medikament. Det jeg mener at er likt er at de begge har evnen til å blokkere androgener. Jeg vet jo liksom en god del om tilstanden min, men det er alltid nyttig å høre andres erfaringer med legemidler, selv om vi alle er ulike . Jeg har nå gått på det i en syklus, og den eneste bivirkningen så langt er at jeg har fått tilbake menssmerter, og samler vann som en ballong igjen . Jeg håper det er forbigående. Regelmessig syklus har jeg hatt siden jeg begynte på metformin (dia-medikament). Også har jeg i tillegg hypothyerose ... Jada, det mangler ikke på hormomner på bærtur ...! Endret 25. mars 2010 av Photobscura
Lilybell Skrevet 25. mars 2010 #9 Skrevet 25. mars 2010 Hei! Jeg beklager at jeg ikke har svart før nå, men det er sjelden jeg er her inne. Jeg fikk påvist cyster i 06, sammen med at jeg også fikk påvist insulinresistens, og fikk råd av legen min om å først og fremst legge om kostholdet ved å kutte ut sukker og stivelse, for å få ned vekten og stabilisere hormoner. Så jeg har levd på et lavkarbokosthold siden, og i 08 var cystene mine mer eller mindre borte. Jeg ble senere henvist til en spesialit på kvinnesykdommer, som jeg begynte å gå til før jul, og hun gikk nok litt grundigere til verks, og mente at det fortsatt var en ubalanse i andorgener og testosteron, derfor ble jeg satt på yasmin. Hun er en av landets ledende når det kommer til fødselshjelp/kvinnesykdommer, så jeg stoler jo på at hun har skrevet ut noe som kan fungere for meg. Yasmin og Diane er faktisk temmelig likt, og lages hos samme produsent. Men Diane er tøffere på kroppen mtp bivirkninger o.l, og anbefales kun å bruke i ca tre sykluser etter ønska effekt, mens yasmin er et nyere og mildere medikament. Det jeg mener at er likt er at de begge har evnen til å blokkere androgener. Jeg vet jo liksom en god del om tilstanden min, men det er alltid nyttig å høre andres erfaringer med legemidler, selv om vi alle er ulike . Jeg har nå gått på det i en syklus, og den eneste bivirkningen så langt er at jeg har fått tilbake menssmerter, og samler vann som en ballong igjen . Jeg håper det er forbigående. Regelmessig syklus har jeg hatt siden jeg begynte på metformin (dia-medikament). Også har jeg i tillegg hypothyerose ... Jada, det mangler ikke på hormomner på bærtur ...! Ja eg skjønner, lever litt med den frykten for diabetes her og..ja det er ikke mangel på bivirkninger på Diane d skal eg love deg, men eg føler at legen min har ingenting annet å tilby..enten dette eller så kan eg slutte ifølge han! vi får se hva de andre brukerne har å si lykke til
Photobscura Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 25. mars 2010 (endret) Om du ikke synes det er en for stor forsakelse (med mindre du alt gjør det, da ), så ville jeg anbefalt deg å kutte ut sukker, og spise minst mulig brødmat, pasta og ris. Det er veldig stor relevans mellom insulinresistens og pcos, uten at man med sikkerhet kan si hva som kommer først. Men om man får ned blodsukkeret til et jevnt nivå, så er mye gjort Det har i hvert fall betydd all verden for meg! Jeg har mest sannsynlig unngått diabetes på den måten. Endret 25. mars 2010 av Photobscura
Lilybell Skrevet 3. april 2010 #11 Skrevet 3. april 2010 Om du ikke synes det er en for stor forsakelse (med mindre du alt gjør det, da ), så ville jeg anbefalt deg å kutte ut sukker, og spise minst mulig brødmat, pasta og ris. Det er veldig stor relevans mellom insulinresistens og pcos, uten at man med sikkerhet kan si hva som kommer først. Men om man får ned blodsukkeret til et jevnt nivå, så er mye gjort Det har i hvert fall betydd all verden for meg! Jeg har mest sannsynlig unngått diabetes på den måten. Takk for tipset, ja d ville sikkert ha hjulpet mye, men d er jo all den gode maten :-( ...eg prøver å leve sunt og holde vekten , men takk igjen
Photobscura Skrevet 5. april 2010 Forfatter #12 Skrevet 5. april 2010 Ja, man må kjenne på hva man klarer å forsake og hvordan man vil leve over tid, alt blir jo en vane, og det er veldig mye godt man kan spise uten disse matvarene også. Men jeg for min del måtte selv ha en del tid å venne meg til tanken på det. Men det var veldig verdt det for min del i alle fall. Lykke til uansett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå