Gå til innhold

Hunden min reagerte aggresivt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt og klappet og koste på hunden min,

mest på den ene siden av han. Så begynte jeg å stryke på den andre siden (han satt foran meg) og plutselig buldrer det til i bryskassa hans, han hiver seg rundt og er ikke langt unna å bite meg (!!!)

Så var det akkurat som han skjønte hva han gjorde og han begynte å slikke hånden min.

Deretter begynte jeg å klappe han igjen (tenkte å teste om han reagerte igjen) og tok han så på samme stedet og SAMME reaksjon igjen.

Jeg tenkte som så at han må ha gjort seg noe feks skadet seg eller noe, men når vi skulle gå kveldsturen så løp han rundt som om han ikke hadde en bekymring i verden... Rullet seg i snøen, hoppet og lekte..

Jeg prøvde så igjen å røre han på samme sted og han snudde hodet med en gang og "kikket stygt" på hånda mi....

Noen som har noe forslag til hva det kan være ?

Han har aldri vært aggresiv på noe som helst måte tidligere, og jeg syns det er rart om han har vondt, da han var helt normal når vi var ute på tur...

Skal kontakte dyrlegen imorgen men er kjempe redd for at dyrlegen ikke skal finne noe...

For hva skal jeg gjøre da ....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ventet til dyrlege får sett på han.

Siden han reagerer på nøyaktig samme sted, og ikke har reagert tidligere, så er det nok noe som gjør vondt.

Gjest Diamant1
Skrevet

Jeg tipper hunden din har vondt?

Det at han slikket seg, betyr det også at han "demper seg".

Er du usikker på hva det betyr, så kan du google. Står mye fornuftig om hundens kroppssppråk :)

Gjest SmackTS
Skrevet

Takker for svar...

Jeg håper på en måte at han har vondt et sted, er bare redd for at dyrlegen ikke finner noe... Han er ikke en liten puddel for å si det sånn.. Det verste er at jeg reagerte ikke engang når det skjedde, men nå følger jeg med på "kroppsspråket" hans hele tida...

Jeg vet jo at dyr ikke kan si ifra når de har vondt, og reagerer da ofte med aggresjon..

Men syns det var så veldig merkelig at han rasa rundt som en villmann ute i på turen vår istad.. Uten det minste antydning til at noe var smertefullt eller ubehagelig..

Skrevet

Han kan ikke ha hatt en negativ opplevelse med berøring på akkurat denne plassen?

For øvrig kan han jo ha vondt selv om han rullet seg og fjaste ute, kan være at det den spesifikke måten du tar på ham på som gjør vondt. :)

Har du prøvd å ta på ham på den plassen fra ulike vinkler? Altså mens du har sittet foran, bak, og på begge sidene av ham? Kan være måten du f.eks. bøyer deg over ham som gjør det ubehagelig?

Gir han tegn til at han er redd eller til at han har vondt (og ser du evt. forskjell på disse?)?

Bare lufter noen ideer og tanker. Ring dylegen i morgen. :)

Gjest SmackTS
Skrevet
Han kan ikke ha hatt en negativ opplevelse med berøring på akkurat denne plassen?

For øvrig kan han jo ha vondt selv om han rullet seg og fjaste ute, kan være at det den spesifikke måten du tar på ham på som gjør vondt. :)

Har du prøvd å ta på ham på den plassen fra ulike vinkler? Altså mens du har sittet foran, bak, og på begge sidene av ham? Kan være måten du f.eks. bøyer deg over ham som gjør det ubehagelig?

Gir han tegn til at han er redd eller til at han har vondt (og ser du evt. forskjell på disse?)?

Takk for "ideer" :)

Han har ingen negativ opplevelse med berøring der, pleier og kose og masere han hver kveld over hele ryggen og han har aldri reagert..

Fikk han til å ligge ned istad og strøk forsiktig over hele området der han reagerte tidliger å han bare vrei hodet og fulgte med, veldig mistenksom...

Det var ikke noe tegn til noe som helst, han satt på gulvet mellom bena mine og jeg satt også... (som så mange ganger før)

Jeg hørte bare knurrelyden laangt nede i bryskassen hans, så heiv han seg rundt..

Jeg tok ikke hardt eller noe når jeg strøk han der første gangen, bare lett stryking ..

Bare lufter noen ideer og tanker. Ring dylegen i morgen. :)

Gjest SmackTS
Skrevet

Det blei litt rotete, klarte ikke helt å sitere.. Men regner med du ser hva jeg har skrevet ? :)

Skrevet

Hvor gammel er han? Kan det tenkes at han tester deg, og prøver seg? Hvis han er en tøff og dominant type, ville jeg vært obs på at det kan være sånt som er årsaken.

Sjekk først hos veterinær, slik at du er sikker på at det ikke er noe medisinsk. Hunder tåler faktisk en god del smerte før de legger seg ned og sturer.

Hvis vet. sier han er frisk, så ville jeg startet effektiv trening/dressur med en gang. Du må vise hvem som er sjefen. Trenger du hjelp, så henvend deg til hundeklubb, eller noen du vet er flink med hund.

Hvis sånne tendenser får fortsette, så kan det være et barn som blir utsatt for det i neste omgang. Eller han kan fortsette med å yppe seg mot deg på andre måter også. Det er ikke greit.

Hundene har jo forskjellige faser, og det kan hende det du opplever nå kun er en liten test på hvordan du reagerer. Ikke vis at du er usikker på noen som helst måte. Vær bestemt.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet
Hvor gammel er han? Kan det tenkes at han tester deg, og prøver seg? Hvis han er en tøff og dominant type, ville jeg vært obs på at det kan være sånt som er årsaken.

Sjekk først hos veterinær, slik at du er sikker på at det ikke er noe medisinsk. Hunder tåler faktisk en god del smerte før de legger seg ned og sturer.

Hvis vet. sier han er frisk, så ville jeg startet effektiv trening/dressur med en gang. Du må vise hvem som er sjefen. Trenger du hjelp, så henvend deg til hundeklubb, eller noen du vet er flink med hund.

Hvis sånne tendenser får fortsette, så kan det være et barn som blir utsatt for det i neste omgang. Eller han kan fortsette med å yppe seg mot deg på andre måter også. Det er ikke greit.

Hundene har jo forskjellige faser, og det kan hende det du opplever nå kun er en liten test på hvordan du reagerer. Ikke vis at du er usikker på noen som helst måte. Vær bestemt.

Etter min mening så høres dette ut som et klart eksempel på en hund som har vondt/er øm på en eller annen måte på det stedet du berørte (som andre har nevnt). Det kan ha vært en refleks fra hunden sin side, og hvis den virkelig ville bitt eller skadet deg, så hadde den gjort det. Slikkingen etterpå er demping, den prøver å vise at den "ikke er farlig" likevel, eller "ber om unnskyldning" om du vil...(søk på dempende signaler, du finner sikkert mye interessant)

Hvis hunden "prøver seg" eller ypper tror jeg du ville merket det på andre måter også, og det er nok ikke sikkert at gammeldags "jeg er sjefen-trening" og "kadaverdisiplin" er det beste uansett årsak (uten at jeg påstår at det er det "gjest" sikter til)... Jeg mener det er riktig som "gjest" over sier, at man ikke skal vise hunden at den får noe ut av glefsning og knurring, men har hunden vondt er dette den eneste måten han har å si fra på, og er det virkelig vondt, er det lov, og vi skal respektere det.

Snakk med dyrlegen du, og se an situasjonen. Hvis dette er slik han begynner å takle alle situasjoner, må man tenke annerledes på det, men for meg virker det bare som en refleks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...