Gjest Bianca26 Skrevet 3. mars 2010 #121 Del Skrevet 3. mars 2010 Kriging drap voldtekt og alle elendighter eksisterte lenge før Norge ble kristent. Eller tror du at Norge og reisten av verden var fredelig før kristendommen ? Det fantes religioner før kristendommen også. Ja kriging drap og voldtekt skjedde før kristendommen, men det som er skummelt er når man kan bruke religion som unnskyldning for at drap og voldtekt skal bli greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 3. mars 2010 #122 Del Skrevet 3. mars 2010 Det fantes religioner før kristendommen også. Ja kriging drap og voldtekt skjedde før kristendommen, men det som er skummelt er når man kan bruke religion som unnskyldning for at drap og voldtekt skal bli greit. Religion er bare 1 av 100 vis av grunnen til unnskyldinger mennesker bruker for kriging, drap og voldekt og som regel når religion er en grunn er det ikke grunnen alene. Det er brukt som en av flere grunner for å starte en krig osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 3. mars 2010 #123 Del Skrevet 3. mars 2010 Tydeligvis ikke nok gråsoner. Det hjelper ikke at mange mennesker bruker religion som en positiv ting, når det alltid finnes noen som vil misbruke den. Det finnes alltid noen som vil misbruke noe - uansett hva det er. Du kan ikke dømme religion generelt basert på det. Internett misbrukes, biler misbrukes, kapitalismen misbrukes, verktøy misbrukes, mobiltelefoner misbrukes, mat misbrukes... alt som kan misbrukes, blir misbrukt. Det er mennesker. Ikke religion, biler eller mat som det er noe galt med. Og det er mange mennesker som ikke evner å respektere mennesker som har en annen religion enn dem selv. Og det ser ut til at du ikke evner å se utenfor din egen negative holdning til religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Étaín Skrevet 3. mars 2010 #124 Del Skrevet 3. mars 2010 Det finnes alltid noen som vil misbruke noe - uansett hva det er. Du kan ikke dømme religion generelt basert på det. Internett misbrukes, biler misbrukes, kapitalismen misbrukes, verktøy misbrukes, mobiltelefoner misbrukes, mat misbrukes... alt som kan misbrukes, blir misbrukt. Det er mennesker. Ikke religion, biler eller mat som det er noe galt med. Og det ser ut til at du ikke evner å se utenfor din egen negative holdning til religion. Fanatisk ateist? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 3. mars 2010 #125 Del Skrevet 3. mars 2010 Fanatisk ateist? Jeg vil heller kalle det Fundamentalistisk ateist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 3. mars 2010 #126 Del Skrevet 3. mars 2010 (endret) Jeg tror den rette betegnelsen er nyateist eller militant ateist. Endret 3. mars 2010 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Puddel Skrevet 3. mars 2010 #127 Del Skrevet 3. mars 2010 Det ALL religion EGENTLIG har til felles er at den gir føringer for hvoran man skal være gode mot hverandre og være gode mennesker... Men så er det det at man legger til kulturelle tolkninger, menneskelige tolkninger etc, også blir hovedbudskapet borte.... Så poenget med religion er å bli bedre mennesker, om vi bare klarte å la være å tolke alt sammen til egen fordel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Étaín Skrevet 3. mars 2010 #128 Del Skrevet 3. mars 2010 Jeg tror den rette betegnelsen er nyateist eller militant ateist. Spikerhode. I say no more. Det ALL religion EGENTLIG har til felles er at den gir føringer for hvoran man skal være gode mot hverandre og være gode mennesker... Men så er det det at man legger til kulturelle tolkninger, menneskelige tolkninger etc, også blir hovedbudskapet borte.... Så poenget med religion er å bli bedre mennesker, om vi bare klarte å la være å tolke alt sammen til egen fordel... Sant det. Det er når mennesker gjør det til et middel for makt at det blir feil. og det er ikke religionen sin skyld, og derfor tenker jeg at fravær av religion ikke vil gjøre noen forskjell for verdensfreden, da disse maktmenneskene bare finner andre måter å tilrøve seg makt på. Burde vi ikke strengt tatt utrydde maktsyke mennesker istedet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 3. mars 2010 #129 Del Skrevet 3. mars 2010 Burde vi ikke strengt tatt utrydde maktsyke mennesker istedet? Send dem til månen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 3. mars 2010 #130 Del Skrevet 3. mars 2010 Som ikke-kristen og ikke-teolog, skal jeg ikke gå inn i noen diskusjon med deg om dette. Såpass mye respekt har jeg. (I motsetning til kreasjonister, som til tross for en sjokkerende mangel på innsikt i vitenskap, føler at de har noe å komme med overfor folk som har jobbet med fagområdet sitt i flere tiår.) Jeg vet imidlertid at det er langt fra alle kristne som betrakter homofili som synd. Og heldigvis for det. Og jeg kan fortelle deg at det er ikke alle prestene i Den Norske Statskirke som tror på Gud og Jesus heller. De fleste vil vel rekne prestene her i landet som kristne? Det er altså mange som kaller seg kristne uten å tro på Kristus. Dette kaller jeg hykleri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 3. mars 2010 #131 Del Skrevet 3. mars 2010 Alt du skriver tyder på at du er svært religiøs så da ser jeg bare 2 muligheter Enten er du en hykler eller så har du vrangforestillinger Hva er det du forbinder med en religion? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 3. mars 2010 #132 Del Skrevet 3. mars 2010 Og jeg kan fortelle deg at det er ikke alle prestene i Den Norske Statskirke som tror på Gud og Jesus heller. De fleste vil vel rekne prestene her i landet som kristne? Det er altså mange som kaller seg kristne uten å tro på Kristus. Dette kaller jeg hykleri. Vel, dette tror jeg ikke noe på, sånn uten videre. Jeg husker veldig godt at det var en sak med en prest i Bærum ved navn Helge Hognestad for 20-30 år siden, og, som såvidt jeg husker, endte med at han ble oppsagt. Jeg lurer derfor på om du har dokumentasjon på dette? Altså dette med at ikke alle norske prester tror på Gud? For øvrig er jeg selvfølgelig enig med deg i at dersom en prest står på talerstolen i kirka og preker hver søndag, samtidig som hun eller han ikke tror på Gud, så er dette hykleri. Allikevel - det må jo være rom for tvil, også blant prester. Og som sagt, har jeg vanskelig for å tro at det skal finnes særlig mange prester som prediker Guds ord uten å tro på det selv. Og forresten: Det er din påstand at det forholder seg sånn, og derfor er det også opp til deg å bevise at dette er virkeligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 4. mars 2010 #133 Del Skrevet 4. mars 2010 Hva er det du forbinder med en religion? At du tror er troende. Er en viktig grunn Om du tror er du i mine øyne religiøs. Selvfølgelig er det grader hvor mye Men du er religiøs alt du skriver tyder på det. Enten du vil innrømme det eller ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 4. mars 2010 #134 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg tror den rette betegnelsen er nyateist eller militant ateist. Kanskje et bedre begrep. Og det værste er at disse ikke ser at de er like ille som de fundamentalistiske religiøse personene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 4. mars 2010 #135 Del Skrevet 4. mars 2010 Tja, i så fall blir spørsmålet hvorfor blir noen militante ateister? Jeg kunne ikke tenke meg å bruke et slikt uttrykk, siden det er enhver kristens plikt å forkynne sin overbevisning til andre, hvis en ateist gjør det samme, oppfatter altså noen det som "fanatisk ateist" eller altså "militant ateist". At religion ikke gjør særlig mye bra for noe eller noen som helst, bryr ikke mange seg om. De som bryr seg skal altså helst ikke bry seg. Men altså, hvorfor og hvordan blir noen "militant ateist"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. mars 2010 #136 Del Skrevet 4. mars 2010 Hvorfor noen blir det må du jo nesten spørre dem selv om? De må jo selv ta ansvar for hvorfor de mener det de gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 4. mars 2010 #137 Del Skrevet 4. mars 2010 Det finnes alltid noen som vil misbruke noe - uansett hva det er. Du kan ikke dømme religion generelt basert på det. Internett misbrukes, biler misbrukes, kapitalismen misbrukes, verktøy misbrukes, mobiltelefoner misbrukes, mat misbrukes... alt som kan misbrukes, blir misbrukt. Det er mennesker. Ikke religion, biler eller mat som det er noe galt med. Og det ser ut til at du ikke evner å se utenfor din egen negative holdning til religion. Jeg skulle ønske jeg kunne se utenfor min negative hodning til religion, men jeg syns det er vanskelig med tanke alt det fæle som skjer i religioners navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 4. mars 2010 #138 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg skulle ønske jeg kunne se utenfor min negative hodning til religion, men jeg syns det er vanskelig med tanke alt det fæle som skjer i religioners navn. Hva med alle som kjører i fylla eller blir skadd og drept i trafikken? Hva med alle som blir drept med kniv? Hva med alle arbeidere i fattige land som blir utnyttet på det groveste av grådige kapitalister? Hvordan kan du se på biler, kniver og penger/kapitalisme som noe annet enn negativitet med tanke på alt det fæle som skjer i deres navn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 4. mars 2010 #139 Del Skrevet 4. mars 2010 Hva med alle som kjører i fylla eller blir skadd og drept i trafikken? Hva med alle som blir drept med kniv? Hva med alle arbeidere i fattige land som blir utnyttet på det groveste av grådige kapitalister? Hvordan kan du se på biler, kniver og penger/kapitalisme som noe annet enn negativitet med tanke på alt det fæle som skjer i deres navn? er det kapitalismens skyld at folk blir knivstukket? Og jeg har aldri sagt noe om kapitalisme i denne tråden. Det kan godt hende det er like ille, men det forandrer fortsatt ikke mitt syn på religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trajan Skrevet 4. mars 2010 #140 Del Skrevet 4. mars 2010 Jeg skulle ønske jeg kunne se utenfor min negative hodning til religion, men jeg syns det er vanskelig med tanke alt det fæle som skjer i religioners navn. Det er fordi du ikke er vilig til og se det positive med religion. Og det værste er at du ser ikke ut til og være klar over. At det ondskapsfulle som blir gjort i religionens navn er i mot den lære religionen har Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå