Gå til innhold

Jeg skjønner ikke poenget med religion.

oslotur

Anbefalte innlegg

Jeg anbefaler at dere setter dere mer inn i hva religion faktisk er og hvilken betydning den har i mange folks liv før dere slenger om dere med slikt vas som dette. Det eneste dere oppnår er å sette deres ignoranse til allmenn beskuelse.

Religion brukses som en unnskylding for onde handlinger

Dette har historien vist oss.

Den fanatsikesiden av Religion

uansett jeg vil heller bruke ordet åndelig om de religiøse som oppfører seg normalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Religion brukses som en unnskylding for onde handlinger

En påstand blir ikke mer riktig av at du gjentar den.

Dette har historien vist oss.

Historien har vist oss mye mer enn det, du må ha et svært seletivt syn på historie.

Den fanatsikesiden av Religion

Den fanatiske siden av religion er ikke det samme som religion generelt. Uansett har ordet "fanatiker" lett for å bli misbrukt, og man blir ofte stemplet som fanatiker bare fordi man har meninger og verdier som er svært annerledes enn de man selv har.

uansett jeg vil heller bruke ordet åndelig om de religiøse som oppfører seg normalt

Det blir en kunstig og feilaktig oppdeling. De som er, i dine øyne, "normale" er faktisk like religiøse som de som i dine øyne er "fanatiske".

Det virker som om du har bestemt deg for å mislike religion og de religiøse, og dermed så leser du historie selektivt og lager opp egne definisjoner, hvor du putter alt du ikke liker i begrepet "religion" og det du synes er ok og akseptabelt i begrepet "åndelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er, i dine øyne, "normale" er faktisk like religiøse som de som i dine øyne er "fanatiske".

Ingen er normale i mine øyne

Endret av Trajan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker også en del handlinger gjort i kapitalismens navn. Skal jeg da si at kapitalismen er en unnskyldning for å være egoistisk og korttenkt, og at alle som er kapitalister er idioter? Det er et utrolig unyansert verdenssyn som er temmelig langt fra hvordan virkeligheten faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann
Jeg anbefaler at dere setter dere mer inn i hva religion faktisk er og hvilken betydning den har i mange folks liv før dere slenger om dere med slikt vas som dette. Det eneste dere oppnår er å sette deres ignoranse til allmenn beskuelse.

Jeg er oppvokst i bibelbeltet. Med søndagsskole og bønn på skolen hver eneste dag. Jeg vet MEGET godt hva religion betyr i folk sine liv. Og det gjør meg bare mer kvalm ved tanken. religion er fordummende søppel som gjør at folk slutter å ta ansvar for sine handlinger og slutter å tenke på egenhånd. religion er ondskap satt i system.

Siterer fra filmen "Bad boy Bubby i denne tråden også:

ou see, no one's going to help you Bubby, because there isn't anybody out there to do it. No one. We're all just complicated arrangements of atoms and subatomic particles - we don't live. But our atoms do move about in such a way as to give us identity and consciousness. We don't die; our atoms just rearrange themselves. There is no God. There can be no God; it's ridiculous to think in terms of a superior being. An inferior being, maybe, because we, we who don't even exist, we arrange our lives with more order and harmony than God ever arranged the earth. We measure; we plot; we create wonderful new things. We are the architects of our own existence. What a lunatic concept to bow down before a God who slaughters millions of innocent children, slowly and agonizingly starves them to death, beats them, tortures them, rejects them. What folly to even think that we should not insult such a God, damn him, think him out of existence. It is our duty to think God out of existence. It is our duty to insult him. Fuck you, God! Strike me down if you dare, you tyrant, you non-existent fraud! It is the duty of all human beings to think God out of existence. Then we have a future. Because then - and only then - do we take full responsibility for who we are. And that's what you must do, Bubby: think God out of existence; take responsibility for who you are.

Og det som sies er så sant så sant. Religion gjør meg skremt og uendelig trist på en og samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: En påstand blir ikke mer riktig av å gjenta den. Og hvis det å vokse opp i bibelbeltet teller, så har jeg også gjort det. Jeg var med på møter i indremisjonen gjennom store deler av min barndom. Ikke fra mine foreldre, men gjennom klassevenninner.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion har overlevd, det er et poeng.

Det gir mange mening.

Det lover evig liv.

Det lover (ofte) et godt liv i dag.

Det gir svar på eksistensielle spørsmål.

Kommer du på mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Religion har overlevd, det er et poeng.

Det gir mange mening.

Det lover evig liv.

Det lover (ofte) et godt liv i dag.

Det gir svar på eksistensielle spørsmål.

Kommer du på mer?

det får folk til å føle seg trygge fordi de føler at det fins en større makt som passer på dem.

Likevel er religion et onde

fordi forskjellige religioner ikke respekterer hverandre. Religion er hovedgrunnen til de fleste kriger i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion har i perioder i vår historie vært svært mektige. Derfor har religion vært et svært nyttig redskap og våpen når det kommer til å skaffe seg makt og å kontrollere folket. Det er ikke religion i seg selv som er ond eller skaper kriger, det er mennesket. På samme måte som en kniv kan brukes til å tilberede en god middag eller til å torturere og drepe et menneske - det er ikke kniven som er "ond", det er mennesket. For jeg regner med ingen i denne tråden er så naive at de tror at om ikke religion hadde eksistert så hadde vi ikke hatt kriger, terrorisme eller annen vold i stedet for? Mennesker som søker makt hadde da brukt hvilket som helst annet verktøy som passet i stedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Religion har i perioder i vår historie vært svært mektige. Derfor har religion vært et svært nyttig redskap og våpen når det kommer til å skaffe seg makt og å kontrollere folket. Det er ikke religion i seg selv som er ond eller skaper kriger, det er mennesket. På samme måte som en kniv kan brukes til å tilberede en god middag eller til å torturere og drepe et menneske - det er ikke kniven som er "ond", det er mennesket. For jeg regner med ingen i denne tråden er så naive at de tror at om ikke religion hadde eksistert så hadde vi ikke hatt kriger, terrorisme eller annen vold i stedet for? Mennesker som søker makt hadde da brukt hvilket som helst annet verktøy som passet i stedet for.

Men nå er det menneskene som har laget religioner. Religioner hadde ikke eksistert uten mennesker til å tro på de ulike tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bianca26
Hvordan er det et motargument mot det jeg skrev?

du skrev at religioner ikke er onde. Det er mennesker. Når religioner er skapt av onde mennesker så blir jo religioner automatisk onde med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fordi religion er så mye mer enn onde handlinger gjort i religionens navn. Religion i seg selv er et abstrakt begrep som ikke kan være noe som helst, egentlig. Verken ond eller god. Er en kniv ond fordi den er skapt av menneskehender og brukt til å drepe noen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Nei, fordi religion er så mye mer enn onde handlinger gjort i religionens navn. Religion i seg selv er et abstrakt begrep som ikke kan være noe som helst, egentlig. Verken ond eller god. Er en kniv ond fordi den er skapt av menneskehender og brukt til å drepe noen med?

hvis formålet med å lage kniven var at den skulle brukes som mordvåpen så ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er da den ene kniven ond, eller er kniver i seg selv onde? Og hvordan kan et objekt eller et abstrakt begrep ha egenskapen "ond"? Eller "god" for den saks skyld?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Men er da den ene kniven ond, eller er kniver i seg selv onde? Og hvordan kan et objekt eller et abstrakt begrep ha egenskapen "ond"? Eller "god" for den saks skyld?

er en religion et objekt? og hvordan vet du at religion ikke ble skapt nettopp pga ondskap? Vet om mange som starter opp sekter for å oppnå egne fordeler. Da blir jo den sektens trosretning ond da.

det med å sammenligne med en kniv blir bare for dumt så gidder ikke svare på det spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en religion et objekt?

Nei, det er et abstrakt begrep. Hvis du leser det jeg skrev så skrev jeg nettopp "objekter og abstrakte begreper".

og hvordan vet du at religion ikke ble skapt nettopp pga ondskap? Vet om mange som starter opp sekter for å oppnå egne fordeler. Da blir jo den sektens trosretning ond da.

Mange religioner ble startet fordi man oppriktig trodde man hadde en profet/hellig mann som var i kontakt med guddommen.

det med å sammenligne med en kniv blir bare for dumt så gidder ikke svare på det spørsmålet.

Hvorfor blir det for dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kniv kan selvsagt ikke være ond, bare noe med sjel kan være ond. Derimot kan kniver være et onde.

Men så var det kniven og religion da.

Det går selvsagt overhodet ingen logisk tankerekke fra kniven til det å legitimere drap på andre mennesker. Du må gjerne drepe noen i knivens navn, men kniven er totalt uskyldig oppi det hele.

Slik er det ikke med religion når du tror at din Gud er den eneste rette. Religioner(og da snakker vi om jødedommen, kristendommen, islam og varianter av disse) kan legitimere og motivere til de mest grusomme handlinger og det er som vi vet ikke vanskelig å finne direkte og klare oppfordringer til drap i hellige skrifter. Islam er den direkte årsaken til at muslimske terrorister gjør som de gjør.

Men for all del, man kan også resonnere seg fra religion til gode handlinger. Det er ett langt mindre problem, men det er fortsatt veldig irrasjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...