Gå til innhold

Jeg skjønner ikke poenget med religion.

oslotur

Anbefalte innlegg

jeg har ikke hatt noen tvil til religion tidligere, men i det siste har jeg spurt meg selv, hva er poenget med religion?, hva er poenget med gud? at du skal følge det og det ellers kommer du til helvete hvor du blir brent for evig tid? altså hvem gud kan være så egoistisk at han vil brenne folk i helvete for alltid hvis de ikke følger det han har sagt?

religion er jo slaveri i mine øyne. det er bare masse regler som man må følge, noen som er helt absurde også. hvorfor kan ikke bare mennesker leve fritt og gjøre som de vil, så kan vi heller stole på at karma vil ta dem hvis de gjør noe galt. jeg er muslim selv, og jeg prøver ikke å sette islam i noe dårlig lys, men i koranen står det at gud er 70% mer barmhjertig enn en mor noengang kan bli, HVEM mor ville ha kastet barnet hennes i ilden?

religion har jo bare ført til krig, drap (æresdrap osv). sjeldent det kommer noe ut av det. se foreksempel i saudi arabia, hvis man stjeler blir hendene kuttet av, homofili og bruk av narkotika fører til henging, kvinner må bruke burka. (jeg prøver ikke å leke morsom nå, men hvis en unge går seg vill på et kjøpesenter, hvordan skal han forklare hvordan moren ser ut i resepsjonen?)

bare fatter ikke at en gud virkelig kan gjøre noe sånt bare fordi noen ikke ber til han og bøyer seg for han. verden uten religion = 99% mindre krig og drap.

gjerne si deres mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsåvidt enig.

Religion er til for at noen mennesker skal få makt og for at andre mennesker har noen å gå til når de har det dårlig.

Mennesker bruker religionen å gjemme seg bak, slik at de kan slippe å stå for ansvaret alene. Man bekjenner sine synder slik at Jesus, Gud eller hvem nå det er kan ta på seg syndene for dem, for så å bli tilgitt.

Mennesker er som regel redde for å stå alene, ikke føle tilhørighet - selvom de påstår noe annet, så kommer det gjerne frem med tiden at det stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig.

Religion er til for at noen mennesker skal få makt og for at andre mennesker har noen å gå til når de har det dårlig.

Mennesker bruker religionen å gjemme seg bak, slik at de kan slippe å stå for ansvaret alene. Man bekjenner sine synder slik at Jesus, Gud eller hvem nå det er kan ta på seg syndene for dem, for så å bli tilgitt.

Mennesker er som regel redde for å stå alene, ikke føle tilhørighet - selvom de påstår noe annet, så kommer det gjerne frem med tiden at det stemte.

helt enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig.

Kjære Marlo.

Jeg kan observere at de frekvent benytter dem av muligheten til å tale nedlatende om religion.

Religion, er uttrykk for menneskenes holdning til det de anser for å være den egentlige virkelighet og de grunnleggende verdier i tilværelsen. Ifølge det store norske leksikon.

Så vi er nok alle religionsutøvere, og dine påstander om hensikten med religion blir kanskje litt på kanten.

Ja, menneskers holdninger og grunnleggende verdier kan manipuleres og misbrukes, og dette blir gjort blant alle folk i alle samfunnslag.

Men det er da vitterlig ikke på sin plass å omtale religion negativt, fordi om det kan bli misbrukt?

Fordi om noen kan lage en atombombe av uran, så betyr da ikke det at uranen i seg selv er ondskapsfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion, er uttrykk for menneskenes holdning til det de anser for å være den egentlige virkelighet og de grunnleggende verdier i tilværelsen. Ifølge det store norske leksikon.

Nåja, selv SNL skaper nå ett litt mer nyansert bilde når de også skriver "Religionens uttrykksformer griper inn på alle områder av menneskelivet og viser en uendelig variasjon alt etter tid og sted. Derfor er det ikke mulig å gi en allmenngyldig definisjon av selve fenomenet religion."

Eller som wikipedia sier det "Det finnes ingen enighet blant forskere om hvordan begrepet religion skal defineres.".

Men hva er poenget med religion? Jeg vil hevde at "poenget" med religion er å svare på spørsmål. Hvorfor lyner det? Hvorfor lever vi? Hvor kommer vi fra? Hva er meningen med livet? Hvorfor er min søster dødssyk? Religion kan svare på selv de mest eksistensielle spørsmålene, spørsmål vitenskapen ikke er i nærheten av å kunne besvare.

Poenget med religion er ikke å undertrykke eller noe slik, det er ikke derfor religion oppstod. Nei, religion oppstod for å svare på våre spørsmål og dermed bringe ro i menneskesjela. Alt det andre er ting som har kommet siden og mange av reglene var jo fornuftige da de ble laget.

Endret av Ingeniøren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambassadør; Jeg har da rett til å mene det jeg mener, og bare fordi jeg (på en forsåvidt saklig måte) forteller noen hva jeg mener, så betyr ikke det at jeg nødvendigvis er så nedlatende mot religion. Om du har sett at jeg er nedlatende så ofte, så får du lese mine tidligere innlegg en gang til.

Jeg har gjentatte ganger sagt at jeg er "imot" religion, ja, men jeg har også OFTE sagt at jeg respekterer mennesker som tror på religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har ikke hatt noen tvil til religion tidligere, men i det siste har jeg spurt meg selv, hva er poenget med religion?, hva er poenget med gud? at du skal følge det og det ellers kommer du til helvete hvor du blir brent for evig tid? altså hvem gud kan være så egoistisk at han vil brenne folk i helvete for alltid hvis de ikke følger det han har sagt?

religion er jo slaveri i mine øyne. det er bare masse regler som man må følge, noen som er helt absurde også. hvorfor kan ikke bare mennesker leve fritt og gjøre som de vil, så kan vi heller stole på at karma vil ta dem hvis de gjør noe galt. jeg er muslim selv, og jeg prøver ikke å sette islam i noe dårlig lys, men i koranen står det at gud er 70% mer barmhjertig enn en mor noengang kan bli, HVEM mor ville ha kastet barnet hennes i ilden?

religion har jo bare ført til krig, drap (æresdrap osv). sjeldent det kommer noe ut av det. se foreksempel i saudi arabia, hvis man stjeler blir hendene kuttet av, homofili og bruk av narkotika fører til henging, kvinner må bruke burka. (jeg prøver ikke å leke morsom nå, men hvis en unge går seg vill på et kjøpesenter, hvordan skal han forklare hvordan moren ser ut i resepsjonen?)

bare fatter ikke at en gud virkelig kan gjøre noe sånt bare fordi noen ikke ber til han og bøyer seg for han. verden uten religion = 99% mindre krig og drap.

gjerne si deres mening.

Hva om alt er slik som du beskriver det?

Spiller det da noen rolle om du tror på det eller ikke?

Da vil det skje slik som Gud har sagt, og da hjelper det ingen å la være å tro på det.

Gud vil gjøre det han har sagt, uansett om vi tror at han er en god Gud eller om han er en ond Gud.

Men det som uansett er galt, det er det onde som menneskene gjør i Guds navn, eller det som menneskelagde religioner krever at en skal gjøre i ondskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, hvordan definerer du det da?

Ateisme er jo mangelen på tro, altså ikke-tro. Hvordan får du det til å bli en tro??

At man tror på f eks kjærlighet og empati er jo ikke en tro, men en verdi. Evolusjon er ikke en tro, men et resonnement basert på bevis. Kaller du det tro?

Evolusjon uttaler seg ikke om Gud i det hele tatt, men troende finner det ofte vanskelig siden kreasjonisme er brukt som gudsbevis.

Det er ikke noe problem å tro på gud og også bøye seg for beviser omkring evolusjon.

Så hva mener du er tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter
Begynner og tvile på kristendommen tar fra mamma begge foreldra hennes... huff..!

Hva snakker du om? Døde mammaen til foreldrene til kattene dine?

Jeg er sikker på at hun er i kattehimmelen nå. Der kan hun kose seg med kattemat fra boks hele døgnet i all evighet.

PS: Du skriver i signaturen din at dyremishandling bør straffes med livstid i fengsel. Er du like aggressiv mot mishandling av f.eks forsvarsløse menneskebarn? Eller er dyremishandling hakket værre?

Endret av VinglePetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som ateist eller agnostiker trenger man ikke skjønne poenget med religion. Men religion kan være svært viktig for dem som tror. Jeg for min del ser ikke helt hvorfor man er så aggressiv "mot" religion (eller ateister, for den del). Kan man ikke bare tro eller ikke tro, og la andres livssyn være i fred? Man trenger ikke selv skjønne poenget med noe for å klare å se at det kan være viktig for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ateist eller agnostiker trenger man ikke skjønne poenget med religion. Men religion kan være svært viktig for dem som tror. Jeg for min del ser ikke helt hvorfor man er så aggressiv "mot" religion (eller ateister, for den del). Kan man ikke bare tro eller ikke tro, og la andres livssyn være i fred? Man trenger ikke selv skjønne poenget med noe for å klare å se at det kan være viktig for andre.

Jeg trodde det var åpenbart?

Folk som ikke tror, blir påtvunget en organisering av samfunnet som springer ut av religionen og tradisjoner forbundet med den.

Ta for eksempel ekteskap, arv og familielovgivning generelt. Tilpasset kristne tradisjoner. Ekteskap for homofile: Stort problem inntil ganske nylig. Og hvorfor det? Bibelen forbyr visstnok homofili. Ektepakt mellom mer enn to personer: Big no-no. Hvorfor det? Det kristne ekteskapet er monogamt, og dermed er tosomheten the only game in town også for dem som ikke bryr seg om hverken seksuell eksklusivitet eller religion. Iallfall juridisk. Polygami er faktisk en forbrytelse.

Problemet med religion er for en stor del at de religiøse nettopp ikke er i stand til å fatte at religionsfrihet også er frihet FRA religion, ikke bare frihet TIL religion. Man sier ofte, som du, at folk må da få tro på hva de vil. Ja, hadde de enda begrenset seg til å gjøre det. Tro, mener jeg. Men de vil gjerne at troen skal ha praktiske konsekvenser, også, og ikke bare for dem selv, for alle andre også. For som de meget vel vet, det finnes EN riktig måte, og den er beskrevet i en hellig bok.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp
Kjære Marlo.

Jeg kan observere at de frekvent benytter dem av muligheten til å tale nedlatende om religion.

Så vi er nok alle religionsutøvere, og dine påstander om hensikten med religion blir kanskje litt på kanten.

Ja, menneskers holdninger og grunnleggende verdier kan manipuleres og misbrukes, og dette blir gjort blant alle folk i alle samfunnslag.

Men det er da vitterlig ikke på sin plass å omtale religion negativt, fordi om det kan bli misbrukt?

Fordi om noen kan lage en atombombe av uran, så betyr da ikke det at uranen i seg selv er ondskapsfull.

Eg ser at du tiltalar Marlo med de og dem. Viss du meiner å bruke høfleg tiltaleform skal det skrivast med stor bokstav. Du skal også bruke etternamn på ein person, ikkje fornamn, dersom du tiltalar h*n med høfleg tiltaleform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest VinglePetter
Men de vil gjerne at troen skal ha praktiske konsekvenser, også, og ikke bare for dem selv, for alle andre også. For som de meget vel vet, det finnes EN riktig måte, og den er beskrevet i en hellig bok.

Jeg opplever at de som forsvarer det kristne innvirke på norsk kultur og levesett, er så fulle av seg selv, at de faktisk tror at uten vår kristne moral, ville vi fått totalt anarki i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

religioner har ikke annet formål enn å kontrollere massene. Bekjenner en seg til en religion så har en latt sitt vett forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

religioner har ikke annet formål enn å kontrollere massene. Bekjenner en seg til en religion så har en latt sitt vett forsvinne.

Religion er en unnskylding brukt av mennesker som ikke vil ta ansvar for sine egene onde handlinger

Jeg anbefaler at dere setter dere mer inn i hva religion faktisk er og hvilken betydning den har i mange folks liv før dere slenger om dere med slikt vas som dette. Det eneste dere oppnår er å sette deres ignoranse til allmenn beskuelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...