Gjest håpløs Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Idag har vært en kaosdag... En diskusjon om hvorvidt jeg skulle få lov å kjøpe meg bil eller ikke (han har) endte i en superkrangel. Føler ikke jeg sa noe ukonstruktivt, jeg ønsker bare at han skal ta litt mer hensyn til meg og delta litt mer aktivt hjemme. (han gjør ingenting)... Han eksploderte til slutt og kastet fra seg forlovelsesringen før han stormet ut av rommet. Jeg ville ikke at han bare skulle stikke av, og jeg var redd for at han skulle ut å kjøre av seg sinnet på dette føret, så jeg stilte meg i døra og ba han roe seg ned før han gikk ut. Han forsøker da å flytte meg med makt, dytter løfter og skyver meg mot veggen. Resultatet var et ødelagt kjede og et massivt blåmerke på den ene overarmen der man tydelig ser at det er merker etter fingre.... Har fått han litt i tale nå noen timer etterpå, men han mener bestemt at det er min skyld som stilte meg i veien. Jeg skjønner det og at jeg burde latt han gå, men er det uansett greit å bruke makt på den måten? Og ikke si unnskyld etterpå??? Det er ikke første gangen det skjer, men det blir hele tiden vridd til at det er min skyld som ikke lar han gå - jeg som er idiot. Trenger synspunkter!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Kjøp deg bil og kjær jævlig langt vekk fra ham
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Hva skulle du stille deg i veien for? Er han et barn som må passes på for ikke å gå ut og ramle ned fra en stein? Å hindre noen fysisk i å forlate et rom er et like stort overgrep som å bli fysisk flytta ut av veien. Dette her har du lagt opp til selv. Så det får du leve med.
Pingting Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Innerst inne så vet du vel svaret på det selv? Og nei, det er ikke greit. Jeg synes ikke det er greit å bruke makt om det ikke blir merker heller. Og det at du stilte deg i veien er ikke en god grunn for å gjøre sånt. Ut fra den forklaringen du gir så har du ikke gjort noe som helst galt, det er aldri greit å bruke makt på kjæresten sin. Jeg har mest lyst til å si at du bør komme deg ut av dette forholdet mens du kan. Ut fra det du sier virker det ikke som om han synes dette er problematisk i det hele tatt, og det er en farlig holdning.
Gjest Gjest_frue_* Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 1. Han er kontrollerende som ikke lar deg få kjøpe egen bil. 2. Han er på grensa til voldelig. 3. Du burde ikke prøve å bruke makt selv, ved å stoppe han i å gå ut i sinne. 4. Det er 2010, alle som skal kunne kalle seg Mann, gjør husarbeid hjemme på lik linje med kvinner. Neste gang lar du han bare gå i sinne, så får han kjøre av seg sinnet da og ta konsekvensene av det. Han er en voksen mann som må ta konsekvensene av det han selv gjør.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Innerst inne så vet du vel svaret på det selv? Og nei, det er ikke greit. Jeg synes ikke det er greit å bruke makt om det ikke blir merker heller. Og det at du stilte deg i veien er ikke en god grunn for å gjøre sånt. Ut fra den forklaringen du gir så har du ikke gjort noe som helst galt, det er aldri greit å bruke makt på kjæresten sin. Jeg har mest lyst til å si at du bør komme deg ut av dette forholdet mens du kan. Ut fra det du sier virker det ikke som om han synes dette er problematisk i det hele tatt, og det er en farlig holdning. Klassisk. HAN blir beskyldt for å være voldelig, når HUN begår et overgrep ved å hindre at han kommer seg ut av situasjonen. Nice.
Antlers Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Jeg skjønner godt hvorfor du stilte deg i veien, men han er tross alt en voksen mann som har rett til å gå hvor han vil. Jeg ville absolutt ikke kalt det vold i dette tilfellet. Det som høres verre ut er at dere ikke kan diskutere som voksne (eller at han ikke kan), og at han ikke bidrar med noe. Høres også rart ut at du må be om lov til å kjøpe bil - er det han som betaler? Jeg ville virkelig satt meg ned og vurdert om dette forholdet var verdt det. Høres ut som om det er mye han burde sagt unnskyld for, men å flytte deg når du sperrer veien er ikke en av de tingene i min bok.
LetThemEatCake Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Det är ALDRIG okej att bruka våld! Vare sig det är fysiskt eller psykiskt.. Det här kan ju vara ett varningstecken för framtiden om ni ska gifta er också. Om man lyssnar till kvinnor som har levt i misär och misshandel med mannen de älskar i flera år så brukar de nästan alltid säga att det fanns varningstecken. Och bara det att det på något vis blir ditt fel att han brukar våld mot dig tycker jag är varningstecken nog.. Men prata med honom. Han måste ju få klart för sig att sådant uppförande inte är okej. Skulle han fortsätta är han faktiskt ingenting att ha, hur mycket du än älskar honom. Det kan låta hårt, men det finns väl ingen som vill leva under de omständigheterna? Alternativet är ju att du börjar på någon kamp-sport och skaffar dig skillsen till att spöa skiten ur honom när han tränger sig på, hehe. (Inte sådär jätteseriös med det här sista, men ändå)
Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 Hva skulle du stille deg i veien for? Er han et barn som må passes på for ikke å gå ut og ramle ned fra en stein? Å hindre noen fysisk i å forlate et rom er et like stort overgrep som å bli fysisk flytta ut av veien. Dette her har du lagt opp til selv. Så det får du leve med. Enig i dette. Hadde han gått løs på deg uten grunn eller gjort mer enn nødvendig for å flytte deg, hadde jeg skjønt deg, men du har da ingenting med å hindre ham i gå.
Pingting Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Klassisk. HAN blir beskyldt for å være voldelig, når HUN begår et overgrep ved å hindre at han kommer seg ut av situasjonen. Nice. Det er STOR forskjell på å stille seg i veien for noen fordi man er redd for at de kan skade seg, og å ta tak i og dælje en annen person inn i veggen. Nå leste jeg TS sitt første innlegg igjen, og innser at jeg kan ha feiltolket litt. Hun sier at hun "stilte seg i døra", det kan tolkes på mange måter og det er klart det går noen grenser her for hva som er akseptabelt fra hennes side også. Uansett vil det da si at begge har gått over streken, at hun gjør noe galt rettferdiggjør ikke at han også gjør det.
Gjest ts Skrevet 23. februar 2010 #11 Skrevet 23. februar 2010 Jeg skjønner at jeg skulle ha flyttet meg, men jeg syns uansett det er drøyt å påføre meg sånne merker. Det er ikke noe lite merke liksom... Det bekymrer meg at han blir så sint at han mister kontrollen, og han sier at han aldri vil skade meg ordentlig i edru tilstand. Men hva skjer den kvelden noe skjer etter at han har tatt en drink... Jeg vet at jeg kan være provoserende, men jeg skjønner ikke at jeg skal måtte legge lokk på meningene mine i frykt for hans reaksjoner. Har vært sammen med denne mannen i mange år og vi forsøker å få barn. Blir skeptisk. Det er jeg som skal betale bilen (banklån), men han mener at jeg ikke har råd til det. Jeg har en del gjeld og høye utgifter, mens han sitter med sparegrisen. Har aldri bedt om en krone...
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #12 Skrevet 23. februar 2010 Jeg leser fortsatt at DU selv sitter og gjør deg til et offer. Om hele forholdet har vært/er slik du beskriver, så lurer jeg på hva du fortsatt gjør sammen med denne karen? Du har jo kontroll på penger og alt, flytt ut.
Gjest Gjesteposter Skrevet 23. februar 2010 #13 Skrevet 23. februar 2010 Om situasjonen er snudd: Mann og kvinne krangler, og mannen stiller seg i døra og nekter kvinnen å dra - hadde det da vært ok at kvinnen brukte fysisk makt for å fjerne han? For det er det som skjedde. Fysisk makt - ikke vold. Om det er sinnet hans som bekymrer deg, hvorfor tar du opp situasjonen i døra som du er like mye skyld i?
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 23. februar 2010 #14 Skrevet 23. februar 2010 og han sier at han aldri vil skade meg ordentlig i edru tilstand. Men hva skjer den kvelden noe skjer etter at han har tatt en drink... WHAT, har typen din sagt det? Jeg ville tatt beina fatt om du ikke har råd til bil.. Kom deg vekk. Feil nummer fus: han legger mulighetene åpne for å skade deg i fylla. Ikke akseptabelt.. Feil nummer and: at han mener det er forskjell på å bli skada "litt" og "mye". For disse grensene kan lett bli flyttet. Og spesielt om han har drukket.
kisskissbangbang Skrevet 23. februar 2010 #15 Skrevet 23. februar 2010 Hva skulle du stille deg i veien for? Er han et barn som må passes på for ikke å gå ut og ramle ned fra en stein? Å hindre noen fysisk i å forlate et rom er et like stort overgrep som å bli fysisk flytta ut av veien. Dette her har du lagt opp til selv. Så det får du leve med. Klassisk. HAN blir beskyldt for å være voldelig, når HUN begår et overgrep ved å hindre at han kommer seg ut av situasjonen. Nice. Signerer disse! Det er så mange sutrete, puslete kvinnfolk her inne! Jeg hadde blitt griseprovosert selv, om mannen min stilte seg opp foran døra for å hindre meg i å gå ut. Hadde sannsynligvis dytta litt i fyren sjøl. Dette er da ikke i nærheten av å være vold. Dere var barnslige begge to, på hver deres måte. Det er alt.
Gjest jøss Skrevet 23. februar 2010 #16 Skrevet 23. februar 2010 Jeg skjønner at jeg skulle ha flyttet meg, men jeg syns uansett det er drøyt å påføre meg sånne merker. Det er ikke noe lite merke liksom... Det bekymrer meg at han blir så sint at han mister kontrollen, og han sier at han aldri vil skade meg ordentlig i edru tilstand. Jeg lurer på hvordan han "mistet kontrollen"? Fordi han flyttet deg ut av veien og gikk ut, fremfor å snu seg å gå å sette seg i sofaen? Han skulle jo ut lenge før du bestemte deg for å fysisk hindre han! Det er du som er dum her som prøver å bruke makt for å nekte andre å gå ut av huset, og selvfølgelig ender man opp med et merke når man som voksen dame står rigid i dørkarmen for å hindre passasje! Det skal faktisk litt til for å fjerne et voksent menneske! Og ja, da blir du sittende igjen med et blåmerke, men en voldelig mann har du ikke. Ikke innbill deg at du har ret til å bestemme hvor han har tilatelse til å bevege seg. Og når han ikke "adlyder" tror du at du kan bruke FYSISK makt for å holde han igjen?? og appogtil hylevold når han får deg ut av veien g går ut alikevel?! Herregud, oppmerksomhetssyke nek...
Gjest Jaujau Skrevet 23. februar 2010 #17 Skrevet 23. februar 2010 Jeg lurer på hvordan han "mistet kontrollen"? Fordi han flyttet deg ut av veien og gikk ut, fremfor å snu seg å gå å sette seg i sofaen? Han skulle jo ut lenge før du bestemte deg for å fysisk hindre han! Det er du som er dum her som prøver å bruke makt for å nekte andre å gå ut av huset, og selvfølgelig ender man opp med et merke når man som voksen dame står rigid i dørkarmen for å hindre passasje! Det skal faktisk litt til for å fjerne et voksent menneske! Og ja, da blir du sittende igjen med et blåmerke, men en voldelig mann har du ikke. Ikke innbill deg at du har ret til å bestemme hvor han har tilatelse til å bevege seg. Og når han ikke "adlyder" tror du at du kan bruke FYSISK makt for å holde han igjen?? og appogtil hylevold når han får deg ut av veien g går ut alikevel?! Herregud, oppmerksomhetssyke nek... Så enig!!! Jeg ble engang hindret av en samboer å få forlate rommet da jeg følte diskusjonen eskalerte til det meningsløse og vi ikke lenger kom med noe fornuftig noen av oss. Han skjøv meg tilbake til sofaen, satte seg oppå meg og holdt meg fast helt til HAN syntes det var ok å la meg gå... Utrolig nedverdigende og jeg kjempet imot, og dersom jeg hadde klart å påføre han et risp eller merke så hadde JEG vært den voldelige?!? Nhei du, dette var et overgrep mot meg, og akkurat det samme gjorde du TS mot mannen din, bare ikke i like stor grad (men det har kanskje å gjøre med at styrkeforholdet i deres tilfellet gikk i hans favør)
Pingting Skrevet 23. februar 2010 #18 Skrevet 23. februar 2010 TS, kan du presisere akkurat hvordan du oppførte deg? Jeg tror ikke noen av oss kan gi et godt svar før vi vet mer, det er ikke så lett å tolke det første innlegget ditt.
B.A. Skrevet 24. februar 2010 #19 Skrevet 24. februar 2010 Enig med Pingting her om at vi trenger mer informasjon om hele situasjonen. Hele greien høres veldig hysterisk ut syns jeg. Du stiller deg i veien for en mann som vil bort fra en situasjon hvor begge er så sinte og kan si/gjør ting dere senere angrer på. At han da gjør "alt" for å komme seg ut er veldig forståelig, og at du har et blåmerke på armen etter det er ikke vold. Som sagt tidligere skal det litt til å flytte et voksent menneske. Nå kan det selvfølgelig hende at situasjonen var en helt annen enn jeg har forstått, men ikke rop mishandler og vold fordi noen vil komme løs fra deg. Du skriver også at; "Det bekymrer meg at han blir så sint at han mister kontrollen, og han sier at han aldri vil skade meg ordentlig i edru tilstand. Men hva skjer den kvelden noe skjer etter at han har tatt en drink... " Har dette skjedd tidligere? Har han skadet deg på fylla? Hvordan mister han kontrollen?
Gjest ts Skrevet 24. februar 2010 #20 Skrevet 24. februar 2010 Jeg har verken ropt om mishandling eller vold, bare så det er sagt. Jeg stilte et spørsmål om det er greit å bruke fysisk makt på den måten det ble gjort her. Jeg stilte meg i veien i en av dørene i leiligheten. Istedet for å be meg flytte meg, tok han tak og dyttet meg i motsatt vegg. Deretter bar det gjennom en gang og til slutt løftet han meg opp og slang meg bakover ved utgangsdøren. Jeg rakk egentlig aldri å stritte så mye imot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå