Gå til innhold

alle disse kredittkorta...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Jeg er ikke den som forstår mest av hvordan et kredittkort fungerer, syntes det er mange vanskelige ord for en som har skrivevansker så håper dere kan hjelpe meg.

har sett på Trumf visa, og 365... (et eller annet med 3.65% for alt du handler av klær osv.. )

har sett at de er best i test, men koster de absolutt INGENTING å ha, hvis jeg kun bruker det i butikk, å betaler innen forfall?

er kun ment til at jeg skal få handle mat skikkelig et par ganger i mnd osv, å så betale den regninga før forfall..

hvilke bør jeg ta? eller har dere noen favoritter?

glem rentesats etter forfall.. mitt bruk er ikke det.... (håper jeg)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har Mastercard 365 og det fungerer slik at man får 3,65% cashback når du bruker kortet i klesbutikk, på bensin og møbler. Så lenge du betaler før forfall koster det deg ingenting å ha kortet.

Men til ditt bruk: Aksepterer dagligvarebutikker kredittkort? Det gjør de ikke der jeg bor.

Skrevet (endret)

Om du betaler på forfall....

365direkte til bensin, klær og møbler.

Trumfvisa til bruk i butikker som Kiwi, Meny, Eurospar...osv. (3% tilbake)

På andre handler 1% tilbake (unntatt kolonialbutikker i konkurranse med de over.)

Til deg "effy".

Ja, enkelte kreditkort blir akseptert overalt.

Trumfvisa, og yabank sitt som eksempel.

Endret av Østlandet
Skrevet

Vil anbefale deg å bestille alle disse jortene nevt her, så får du større total kreditt.

Gjest navnelapp
Skrevet

Når du må bruke kredittkort for å få handla godt to gongar i månaden er ikkje fleire kredittkort løysinga, gjest...

Skrevet

Kredittkrot fungerer såvidt meg bekjent ikke i vanlige butikker heller, og vedkommende over har et godt poeng.. ;)

Skrevet
Kredittkrot fungerer såvidt meg bekjent ikke i vanlige butikker heller, og vedkommende over har et godt poeng.. ;)

Som jeg tidligere har sagt, er det en del kreditkort som fungerer utmerket i vanlige kolonialbutikker.

Skrevet

Noen matbutikker tar kredittkort, det gjør feks Meny på Oasen i Bergen, hehe. :P

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg jobber i en mellomstor butikk, og vi aksepterer de fleste kredittkort så lenge de er internasjonale. Mastercard, Visa og Maestro blir ihvertfall akseptert.

Skrevet

En god del dagligvarebutikker tar kredittkort. Jeg vet at hvertfall Ica, KIWI og Meny gjør det. En del andre tar derimot ikke kredittkort - som f.eks. Rema 1000. Hvilket kredittkort har ingenting å si på Rema, de vil alle bli avvist der. De aksepterer kun BankAxept og ikke Visa/mastercard osv. Om kredittkortet er fra 365, DnB, Trumf eller hvilken som helst annen kortutsteder har ingen betydning.

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor du må ha et kredittkort i det hele tatt? :klø:

Skrevet

Når du sier "du".

Mener du da ts, eller generelt?

Skrevet (endret)
Når du sier "du".

Mener du da ts, eller generelt?

Jeg mente TS :) Ut fra det hun skrev i åpningsinnlegget så forsto jeg det sånn at dette kun var for handling av dagligvarer, og da er det vel ikke all verdens med fordeler? Eller tar jeg feil da?

Endret av Pingting
Skrevet
Jeg mente TS :) Ut fra det hun skrev i åpningsinnlegget så forsto jeg det sånn at dette kun var for handling av dagligvarer, og da er det vel ikke all verdens med fordeler? Eller tar jeg feil da?

Nei. Du tar vel ikke feil.

Og jeg er vel stort sett enig om du mener Ts.

Men klart. Man kan jo tjene i dagligv.butikkene også da.

Få tilbake 3% på alt du kjøper, samt kapitalkostnad (rente)fordelen ved bruk av kredittkortet trumf visa, som eksempel.

Kan jo bli noen få tusen spart det, gjennom året.

I hvert fall for en familie med barn.

Skrevet

Kredittkort er fint å ha som backup :)

1) om Debitkortet slutter å funke, mitt gjorde irnoisk nok det i går når jeg var på butikken, heldigvis tok de kredittkort.

2) Om du f.eks får uforutsette utgifter som f.eks en rotfylling hos tannlegen, ikke alle har 10 000 liggene å slenge på brukskonto.

Selv flytter jeg alle pengene vekk fra brukskontoen forruten et mindre beløp, til en "tilgode konto". Da sløser jeg mindre penger og om noen skulle få tak i pin/kort så får de ikke hentet ut mye penger.

men jeg bruker aldri mer enn jeg har på bok, veldig viktig OBS

Skrevet
Kredittkort er fint å ha som backup :)

1) om Debitkortet slutter å funke, mitt gjorde irnoisk nok det i går når jeg var på butikken, heldigvis tok de kredittkort.

2) Om du f.eks får uforutsette utgifter som f.eks en rotfylling hos tannlegen, ikke alle har 10 000 liggene å slenge på brukskonto.

Selv flytter jeg alle pengene vekk fra brukskontoen forruten et mindre beløp, til en "tilgode konto". Da sløser jeg mindre penger og om noen skulle få tak i pin/kort så får de ikke hentet ut mye penger.

men jeg bruker aldri mer enn jeg har på bok, veldig viktig OBS

Ja, det er jo sant :) Har et kredittkort jeg og, mye på grunn av det du nevner og fordi jeg foretrekker å bruke det når jeg handler på nett.

Grunnen til at jeg stussa litt var vel mest fordi TS nevnte som eneste grun at h*n vil handle mat "skikkelig et par ganger i mnd". Det hørtes litt merkelig ut, men det kan jo hende jeg mistolker det innlegget helt. Også er det jo 3% tilbake på endel kort som Østlandet sier, men man kan ikke bruke kortet i alle butikker. Jeg jobbet på en Rimi før, der fungerte ikke et eneste kredittkort - uansett type. Så da er det viktig å sjekke ut det først ihvertfall! :)

Skrevet

Jeg har Trumf Visa og betaler med det stort sett alle plasser (inkl. alle matbutikker) + at jeg bruker det til å betale ferier etc. Grunnen til det er at det er praktisk og oversiktlig for meg, i tillegg blir det 8-10000,- i cashback i løpet av et år.

Men; jeg betaler alltid på forfall og det er etter min mening et must når man har kredittkort. Husk at hvis du ikke gjør det blir det veldig, veldig dyrt - handle matvarer på tilbud og få 20% rente på det er neppe noe å trakte etter.

Leste nettopp en artikkel om unge mennesker i 20-årene som hadde opparbeidet seg flere hundre tusen i kredittkortgjeld. Watch out folkens - det er fort gjort å gå i kredittkortfella om man ikke har kontroll. Kan være fristende å kjøpe ditten og datten man ikke har råd til - det kan jo betales senere. Problemet er bare at hvis du ikke vet at du har penger "senere" så blir det bare å forskyve problemet.

Skrevet

8-10000,- i cashback i løpet av et år????

Bruker du kortet for 6 - 700.000,- i året altså?

(Regner med du ikke bruker alt i kolonial (3%))

Skrevet
8-10000,- i cashback i løpet av et år????

Bruker du kortet for 6 - 700.000,- i året altså?

(Regner med du ikke bruker alt i kolonial (3%))

Nei, det gjør jeg jo ikke... når jeg tenker etter. Men fikk faktisk tilbake over 9000,- fra Trumf i 2009, når jeg nå sjekket (jeg måtte jo det!) så ser jeg at en del av det var opparbeidet tidligere. Det har også vært flere ferier det siste året hvor vi har dratt flere sammen og jeg har betalt alt fra mitt kort - det har også trukket opp ganske mye. Så dette ble villedene - det er jeg helt enig i. Med et mer normalt forbruk vil cascbacken ligge på 3-4000,- i året.

Skrevet

Ja da.

Man må ta med seg alt.

Jeg bruker 365direkte på bensin , møbler og klær.

Trumf visa på omtrent alt annet,

Blir noen tusen i året ja.

Men igjen....

Betal alt ved forfall.

Ellers, så går det fort i minus, i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...