Gjest kattejente Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Saken er altså at jeg har bodd i en ny leilighet i ca. 4-5 år nå. Jeg røyker ikke, fester aldri, og kjøre ikke bil. Jeg har aldri betalt min leie forseint heller. Men, de nekter meg å ha en katt. Jeg tok det opp når jeg først skrevet under kontrakten, og hun sa hun var litt usikkert og må spør mannen. Senere kom hun tilbake og sa nei fordi han var allergiske. Jeg trodde ikke på henne men ikke så mye jeg kunne gjøre. Etter 2 fredelige år tenkt jeg at kanskje hun så at jeg var ansvarlig og kanskje var villige til å la meg ha en katt. Men hun sa nei igjen, selv om jeg tilbydde å betale 5000-, i ekstra depositum i tilfelle det var skade på leiligheten. Jeg har en alvorlig psykisk lidelse, samt en muskelsykdom, og er 100% ufør. Jeg er mye alene hjemme og synes det er vondt å ikke ha en katt. Selvføgelig kunne vi har flyttet, men vi prøver å spare til hus. (Samboeren som har fullt jobb). Men vi aner ikke hva tid den blir. Jeg kjenne at jeg klare ikke la være å tenke på dette, nesten at jeg har blitt ennå mer deprimert på grunn av dette. Jeg lurer på om det hadde vært noe å ta det opp med huseieren igjen, denne gangen i et formelt brev og spør om det va noe dyr som helst at vi kunne får lov å ha og at jeg kan betale ekstra i depositum. Jeg har ikke lyst å skaper problemer eller plage huseieren, men dette er en veldig vondt situasjon for meg og klarer ikke gi opp. Noen som har råd?
Bloodless Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Har vel ikke noen råd, men ville bare si at jeg forstår godt frustrasjonen din. Situasjonen er ikke helt den samme, men jeg sa nei takk til mange gode leiligheter fordi husdyr ikke var lov, og jeg visste jeg ikke kunne leve med det. Synes det er litt dumt å være så strenge på det, spesielt når det gjelder noen som er 100% ufør, og du i tillegg er rene drømmeleietakeren. Ansvarlig, rolig og presis med husleien. Du kan jo kanskje nevne at det å ha katt er så viktig for deg at du må se deg nødt til å vurdere å finne en annen plass å bo? Uten å få det til å høres som utpressing, da. Så får de selv ta en avgjørelse på om de er villige til å ta sjansen på at neste leietaker er like enkel å ha med å gjøre.
Gjest kattejente Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 kan du ikke flytte da? Nei, fordi vi spare til hus, dessuten er det ikke mange leiligheter som tillater dyr.
Gjest Huffsa Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Nei, fordi vi spare til hus, dessuten er det ikke mange leiligheter som tillater dyr. Dere kan da flytte selv om dere sparer til hus. Bruk depositumet dere får igjen til nytt depositum og finn ny leilighet. Legg ut egen annonse hvor du skriver at du veldig gjerne vil ha en katt osv, så blir du nok kontaktet etterhvert av mennesker som vil ha rolige folk med katt. Du skriver da også i annonsen hva slags pris dere er ute etter. Dersom det står i kontrakten at du ikke kan ha husdyr/katt, så kan du ikke det. og da er det ikke annet å gjøre enn å flytte.
Gjest kattejente Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Dere kan da flytte selv om dere sparer til hus. Bruk depositumet dere får igjen til nytt depositum og finn ny leilighet. Legg ut egen annonse hvor du skriver at du veldig gjerne vil ha en katt osv, så blir du nok kontaktet etterhvert av mennesker som vil ha rolige folk med katt. Du skriver da også i annonsen hva slags pris dere er ute etter. Dersom det står i kontrakten at du ikke kan ha husdyr/katt, så kan du ikke det. og da er det ikke annet å gjøre enn å flytte. Ja, du har kanskje rett, men vi håper at vi kan heller unngå å flytte fram til vi har kjøpt hus. Klart vi kan bruke depositum osv men flytting medføre å bruke en del penger uansett. Jeg egentlig hadde lyst å høre hva synes andre om løsninger, f. eks å skrive brev til de med lege attest, o.l.
Gjest Huffsa Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Ja, du har kanskje rett, men vi håper at vi kan heller unngå å flytte fram til vi har kjøpt hus. Klart vi kan bruke depositum osv men flytting medføre å bruke en del penger uansett. Jeg egentlig hadde lyst å høre hva synes andre om løsninger, f. eks å skrive brev til de med lege attest, o.l. Dersom det står i kontrakten at det ikke er tillatt, så har det ingenting å si om det er pga psykiske grunner. Du kan jo prøve å skrive et brev, men jeg hadde blitt rimelig irritert om jeg var huseier og hadde sagt nei 2 ganger, og du fortsatte å mase.. Men du kan jo prøve.
Ueland Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 # Husleieloven av januar 2000 sier: «Selv om utleier har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan eieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.» # I 1993 fastslo høyesterett at en innekatt, som ikke kan sies å være til sjenanse eller ulempe for øvrige beboere, ikke kan nektes holdt med hjemmel i alminnelige husordensregler. Huseier kan strengt tatt ikke si nei om du har en god grunn, legeattest + innekatt er i mine øyne mer enn godt nok.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #9 Skrevet 24. februar 2010 Jeg føler med deg, jeg er også ufør og er mye alene hjemme. Jeg ønsket meg en katt i årevis før jeg nå endelig har fått en. Teknisk sett tror jeg du kan få truet deg til å få lov til å ha katt, men jeg er ikke sikker på om det er veldig snilt mot huseierne. Noen mennesker er såpass allergiske at de ikke kan oppholde seg i et rom hvor det har vært en katt, selv etter grundig rens av rommet. Svogeren min havnet på sykehus som liten pga det. Er du sikker på at det ikke hadde gått an å flytte? Håper det ordner seg!
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #10 Skrevet 24. februar 2010 Huseier har ikke lov til å nekte deg å ha katt, dette står tydeligi husleieloven. Står det i kontrakten din at dyr ikke er tillatt? I så fall er kontrakten ikke gyldig. Så bare skaff deg en katt du, de kan ikke kaste deg ut eller noe.
Auri Skrevet 24. februar 2010 #11 Skrevet 24. februar 2010 (endret) Husleieloven, som Ueland siterer, er ganske klar på dette. Loven trumfer enkeltmenneskers ønsker, sånn er det bare. Innlegget er endret som ledd i rydding. Phaedra,mod Endret 24. februar 2010 av Phaedra
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #12 Skrevet 24. februar 2010 Huseier bestemmer selv hvilke leietakere h*n vil ha. Har ingen hensikt å komme med legeattest eller noe som helst. Du har ingen rettigheter i denne saken. Eneste utveg er å flytte eller vente. Den nye loven som er nevnt, gjelder borettslag, og da er det slik at en ikke kan nekte innekatt dersom det ikke er til ulempe for andre beboere. Det gjelder ikke utekatter, og som sagt, ikke privat utleie.
Auri Skrevet 24. februar 2010 #13 Skrevet 24. februar 2010 Det gjelder da vitterlig også privat leie, hvor har du fått for deg at det bare er borettslag? Og denne loven er da ikke ny, men fra 2000 og 1993!
Phaedra Skrevet 24. februar 2010 #14 Skrevet 24. februar 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. Phaedra, mod
¤Pernille¤ Skrevet 24. februar 2010 #15 Skrevet 24. februar 2010 Det gjelder da vitterlig også privat leie, hvor har du fått for deg at det bare er borettslag? Og denne loven er da ikke ny, men fra 2000 og 1993! Ja? Jeg synes du skal få en legeattest, og vis den sammen med untsnittet fra loven.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #16 Skrevet 25. februar 2010 For det første så tviler jeg på at huseierene setter pris på at du fortsetter å mase når de har sagt nei to ganger. Detsom utleier har allergi, eller har familiemedlemmer med allergi, har du heller på ingen måte et snev av rett på din side. Du visste at de ikke ville leie ut til noen med husdyr da du flyttet inn. For det andre sier husleieloven av man _kan_ holde dyr dersom særlige grunner taler for det, men kan betyr ikke det samme som at du har rett til det. Det åpner bare for muligheten, men gir deg ingen lovfestet rett slik mangen over her tror. Med gode drunner tenkes ofte på hjelpehunder, f.eks førerhunder, at du kjeder deg hjemme er neppe god nok grunn. I alle fall når du kan flytte å få oppfylt ønske ditt på den måten. Men det gidder du ikke, og da kan huseier argumentere med at du ikke trenger katten heller. Trenger du katt nok til å krangle med en legeerklæring, så bør du også være villig til å flytte. Dommen Ueland viser til omhandlet en kvinne som eide en leilighet i et borettslag. Hun stiller mye sterker enn det du kommer til å gjøre, det er stor forskjell på å eie og å leie. For det tredje så kan utleierne si dere opp om du skaffer katt uten deres samtykke. Enten ved at noen har allergi, eller de kan si at de skal bruke leiligheten deres selv. (Det er mye lettere å si opp folk enn det mange her inns er ut til å tro.) Da er du faktisk akkurat like langt og må ut på ny husjakt. Denne gangen med katten på slep, ikke uten katt med god tid til å lete etter passende leilighet som tillater husdyr. Strengt tatt stiller du som leietaker ikke så sterkt som du tror og som andre her gir inntrykk av. Var jeg deg ville jeg ventet eller flyttet.
Monica1968 Skrevet 25. februar 2010 #17 Skrevet 25. februar 2010 Huseieren virker overmåte firkantet og/eller uopplyst, for å si det rett ut. For det første: At det er en katt i en annen etage av boligen, kan jeg vanskelig se at skal skape noen former for allergiske reaksjoner hos huseier/huseiers familie. Er man så allergisk at man ikke en gang kan ha dyr i samme bolig(hvilket i praksis utelukker at en f.eks. kan bo i rekkehus eller to-mannsbolig), vil jeg faktisk gå dithen å si at allergikeren nesten må kureres for allergien(hvilket gjøres relativt enkelt, ved at man over en lengre periode gradvis får inn litt og litt av det stoffet kroppen (over)reagerer på, noe som fører til at kroppen ikke lengre vil reagere på det aktuelle stoffet etter endt behandling). For det andre: Det finnes en rekke allergivennlige katter. Det er dog ikke pelslengden som avgjør om katten er allergivennlig eller ikke, da det allergikerne reagerer på, er et bestemt stoff som katten har i tungen, og som dermed brukes i rengjøringen av pelsen(hos de fleste raser). En katterase som jeg vet helt sikkkert at mangler dette stoffet, er Sibirkatt. Blant andre katteraser kan Bengalkatt(og til dels Hellig Birma-og helt sikkert mange andre også, som jeg ikke kommer på i farten)nevnes. Det er også verdt å nevne at man kan smære pelsen inn med et middel som heter Petal Cleanse for å gjøre katten minst mulig allergifremkallende. Dette kan være verdt å nevne for huseier. Gjest over meg: Så du vil frem til at loven bare sier at man f.eks. kan holde førerhund, men ikke har krav på det, og at en som er blind dermed, i teorien, kan nektes å ha førerhunden sin? Det er jo i praksis like vanvittig som å nekte en med diabetes insulin! Hvordan kan loven neglisjere leietakernes rettigheter så til de grader?
Gjest kattejente Skrevet 25. februar 2010 #18 Skrevet 25. februar 2010 For det første så tviler jeg på at huseierene setter pris på at du fortsetter å mase når de har sagt nei to ganger. Detsom utleier har allergi, eller har familiemedlemmer med allergi, har du heller på ingen måte et snev av rett på din side. Du visste at de ikke ville leie ut til noen med husdyr da du flyttet inn. For det andre sier husleieloven av man _kan_ holde dyr dersom særlige grunner taler for det, men kan betyr ikke det samme som at du har rett til det. Det åpner bare for muligheten, men gir deg ingen lovfestet rett slik mangen over her tror. Med gode drunner tenkes ofte på hjelpehunder, f.eks førerhunder, at du kjeder deg hjemme er neppe god nok grunn. I alle fall når du kan flytte å få oppfylt ønske ditt på den måten. Men det gidder du ikke, og da kan huseier argumentere med at du ikke trenger katten heller. Trenger du katt nok til å krangle med en legeerklæring, så bør du også være villig til å flytte. Dommen Ueland viser til omhandlet en kvinne som eide en leilighet i et borettslag. Hun stiller mye sterker enn det du kommer til å gjøre, det er stor forskjell på å eie og å leie. For det tredje så kan utleierne si dere opp om du skaffer katt uten deres samtykke. Enten ved at noen har allergi, eller de kan si at de skal bruke leiligheten deres selv. (Det er mye lettere å si opp folk enn det mange her inns er ut til å tro.) Da er du faktisk akkurat like langt og må ut på ny husjakt. Denne gangen med katten på slep, ikke uten katt med god tid til å lete etter passende leilighet som tillater husdyr. Strengt tatt stiller du som leietaker ikke så sterkt som du tror og som andre her gir inntrykk av. Var jeg deg ville jeg ventet eller flyttet. Jeg har aldri sagt noe om at jeg skaffe en katt uten samtykke. Det har en katt ikke noe godt av og jeg er alt for glad i katter til å utsette katten for den slags. Grunnen til at jeg skrev innlegg var fordi jeg prøvde å finne en løsning til et problem. Jeg har vel mer eller mindre akseptert at jeg kan ikke spør de igjen om å får lov, men jeg reagere litt at hun først sa at hun må snakke med mannen angående katt, og plutselig kommer hun tilbake og sier at han er allergiske. Vet ikke helt hvorfor men det føltes som om hun bare fant på noe som jeg hadde ikke mulighet å sette spørsmålstegn på. Uansett så virker du veldig lite empati i innlegget ditt. Jeg ønsker meg ikke katt fordi jeg "kjeder meg" hjemme. Jeg ønsker å bli bedre, og dyr gi meg mer krefter, mer glede og overskudd sånn at jeg kan får en bedre liv. Jeg kan ikke noe for at jeg har en muskelsykdom og psykisk sykdom og synes bare det er synd at jeg som voksen er nektet lov å ha en uskyldige katt. Ja, jeg visste dette nå jeg flyttet inn leilighet, men jeg må også nevner at jeg hadde ingen valg da jeg var alenemor og det var ingen andre leiligheter ledig og jeg hadde ingen andre plass å bo. Vi ser etter leilighet men det er ikke lett å finne til en god pris for 2 voksen og en tenåring, mens vi sparer til hus. Får bare håper at jeg bli bedre nok etterhvert til å kommer tilbake til Dyrebeskyttelsen der jeg får lov å ta vare på kattene.
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2010 #19 Skrevet 25. februar 2010 Er man så allergisk at man ikke en gang kan ha dyr i samme bolig(hvilket i praksis utelukker at en f.eks. kan bo i rekkehus eller to-mannsbolig), vil jeg faktisk gå dithen å si at allergikeren nesten må kureres for allergien(hvilket gjøres relativt enkelt, ved at man over en lengre periode gradvis får inn litt og litt av det stoffet kroppen (over)reagerer på, noe som fører til at kroppen ikke lengre vil reagere på det aktuelle stoffet etter endt behandling). Dette tar kaken av idiotiske ting jeg har lest på KG gjennom mange år!! Har man allergi er det ikke bare å tilføre stoffet, så blir man kvitt allergien, for noe uvitende pjatt. Og livsfarlig feilinformasjon. Jeg har en mann med ekstrem allergi (ikke mot katt), dersom han lukter det han er allergisk mot blir han uvel med tett hals og rennende øyne. Får han i seg noe av det han reagerer på er det rett på sykehus med livstrunde pustevansker. Å si at folk med letthet kan bli kvitt allergien sin vitner som så total mangel på hva det innebærer å ha allergi, at innlegget ditt burde blirr strøket av moderator.
¤Pernille¤ Skrevet 26. februar 2010 #20 Skrevet 26. februar 2010 Har man allergi er det ikke bare å tilføre stoffet, så blir man kvitt allergien, for noe uvitende pjatt. Og livsfarlig feilinformasjon. Jeg har en mann med ekstrem allergi (ikke mot katt), dersom han lukter det han er allergisk mot blir han uvel med tett hals og rennende øyne. Får han i seg noe av det han reagerer på er det rett på sykehus med livstrunde pustevansker. Du har helt rett i dette, men det er likevel ikke feil det hun sier. Jeg har selv kraftig allergi mot flere ting, men har hatt mange dyr likevel. Kanin er et pelsdyr som ikke er av de høyste på listen, og da vi spurte legen min om han frarådet oss å ha kanin pga min allergi, så sa han "hvis dere er glade i den - behold den!" Jeg ble faktisk gradvis immun mot kanin, og kan i dag omgåes kaniner uten å bli syk. Skalldyr derimot, kan jeg bli så syk av at jeg må til sykehuset. Men dette blir noe helt annet. Det handler ikke om å presse en katt oppi trynet på noen som er så allergisk at de dør av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå