MorningStar Skrevet 22. mai 2002 #21 Skrevet 22. mai 2002 Det med å ha minst risiko med blodpropp er vel sikkert å holde kroppen sunn. Spis makrell, Omega-3...yum yum....frukt og grønt og sånt og trening.
Gjest Anonymous Skrevet 22. mai 2002 #22 Skrevet 22. mai 2002 Noen som kan svare en ung uerfaren jente? 1. hvilke p-pille ville dere anbefalt til meg? [er 16 år] hvorfor? 2. jeg får nå gratis p-piller, det vet jeg.Men er det bare til å spørr apotekeren om hvilke som helst p-pille?Eller finner hun/ham en som passer for meg? 3. Vet jeg skal følge bruksanvisning, men bare lurer. Når kam man begynne å ha sex? etter en viss farge på brettet er "spist opp" ? 4. Jeg syntest det er en liten tabusak, det der med sex og sånn. Snakker aldri åpent om det til noen, anten min kjæreste da. Derfor blir dette pinlig første gang jeg skal spørr etter p-piller... bor på en liten plass. og alle kjenner hverandre.. Jeg kommer til å smette inn på apoteket når det ikke erfolk der dette kommer til å bedre seg etter vert. Lover det! Vennlig hilsen en jente som ønsker svar.. jeg signerer innleggene mine med ; -Wera- [b/]
MorningStar Skrevet 22. mai 2002 #23 Skrevet 22. mai 2002 On 2002-05-22 23:23, anonym wrote: Noen som kan svare en ung uerfaren jente? 1. hvilke p-pille ville dere anbefalt til meg? [er 16 år] hvorfor? 2. jeg får nå gratis p-piller, det vet jeg.Men er det bare til å spørr apotekeren om hvilke som helst p-pille?Eller finner hun/ham en som passer for meg? 3. Vet jeg skal følge bruksanvisning, men bare lurer. Når kam man begynne å ha sex? etter en viss farge på brettet er "spist opp" ? 4. Jeg syntest det er en liten tabusak, det der med sex og sånn. Snakker aldri åpent om det til noen, anten min kjæreste da. Derfor blir dette pinlig første gang jeg skal spørr etter p-piller... bor på en liten plass. og alle kjenner hverandre.. Jeg kommer til å smette inn på apoteket når det ikke erfolk der dette kommer til å bedre seg etter vert. Lover det! Vennlig hilsen en jente som ønsker svar.. jeg signerer innleggene mine med ; -Wera- [b/] 1. hvis jeg var deg ville jeg tatt den som ikke har så høy hormoninnhold. Så ikke for mye hormoner kødder med kroppen når man er tenåring. 2. P-piller er på resept. Snakk med en lege først. 3. Begynn fra første mensdag. For min del ville jeg spise ferdig et brett før jeg skal ha sex. 4. Det kan bli flaut for noen å snakke om sex. Men hiv deg over flauheten. Jeg er bare 15 og halv og babler om sex med guttevennene mine som bare det. Og det er ikke flaut å spørre om P-piller. Det er bedre at man bruker p-piller enn å utføre en abort eller bruke 100 spenn hver gang på angrepille.
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2002 #24 Skrevet 23. mai 2002 ok. Så jeg må snakke med en lege først? ellers så får jeg ikke? Er det noen som går på p-piller som kan fortelle meg hvordan dere gjorde det første gang? Og må man til lege hver gang man skal ha p-piller ?Eller er det "bindet"`? -Wera-
MorningStar Skrevet 23. mai 2002 #25 Skrevet 23. mai 2002 Resepten jeg fikk varte til 3 år. Så må jeg fornye etter det. Ja du må til lege først. Du begynner med første pille på første dagen du får mens.
Gjest ingen Skrevet 6. desember 2002 #26 Skrevet 6. desember 2002 Går det ikkje ann å begynne på p-piller før første mensdag? Kan eg ikkje begynne midt mellom to menstruasjoner?
Gjest Zalomine Skrevet 6. desember 2002 #27 Skrevet 6. desember 2002 Nei, du skal ikke begynne mellom to mens. du skal alltid begynne på første dag av en mes (eventuelt direkte etter en abort) Du må til legen, (eller helsesøster trur jeg kan ordne det for disse unge som får det gratis) for å få resept, og så må du dit igjen for å fornye den når den er tom. Jeg får aldri mer enn for ett år av gangen med min lege. Så skal man jo helst gå til regelmessig kontroll hos legen, første gang etter tre måender, og deretter årlig. Så derfor er det jo ikke dumt med årlige resepter.. sikkert derfor legen min gjorde det slik. Dersom du begynner rett med p-pillene er de fleste merker trygge fra første dag. Dersom det er noe annet for det merket du får, så står det jo i bruksanvisningen, og legen forklarer deg helt sikker dette. Så ja, du må til legen, og du må vente til første mens-dag med å begynne åta den. Legen finner nok et merke til deg, dette trenger du ikke bekymre deg for. Opplever du mye bivirkninger kan du gå tilbake og be om å få bytte. Det er nok pinlig å snakke med noen om sex, men å snakke med legen/helsesøster om p-piller burde da ikke være sååååååå farlig. Vel, joda, jeg vet det er flaut første gangen, det syntes faktsik jeg også at det var, og jeg var 21 år! (men jeg debuterte i de tider også, så jeg var slett ikke vant med dette tema) Men det er bare å si det. Trekk pusten og si "Jeg vil ha p-piller." Det ordner seg Bedre at du tar ansvar og skaffer prevansjon dersom du har sex, enn at du må til legen og forklare at du har blitt gravid og dermed har et problem....
Gjest Zalomine Skrevet 6. desember 2002 #28 Skrevet 6. desember 2002 Og, angående det tråden egentlig handler om: Jeg har aldri brukt noe annet en trionetta, og for meg funker de greit. Jeg er irritabel noen dager før mens, og da har jeg også ofte litt småkviser (samt behov for sjokolade og potetgull) men ingen store problemer. sexlysta forsvant slett ikke. Men dette er meget individuelt fra person til person.
Lisemor Skrevet 6. desember 2002 #29 Skrevet 6. desember 2002 DERFOR JEG HAR FÅTT KVISER??? Begynte på jasmin for ca 3 måneder siden,og har kun merket flere kviser.Jeg legger heller ikke på meg etter å ha mistet en del kilo pga.sykdom(klærene passer ikke).Kansje det er jasminen som gjør at jeg ikke får på mer kilo?? Kommer snart masse julemat-HÅÅÅÅÅPER det hjelper
Gjest Diva Skrevet 7. desember 2002 #30 Skrevet 7. desember 2002 Jeg mistet all fukt i skjeden av å bruke trionetta. (et kjent overgangsalderproblem, men jeg er altså ung...) Gynekologen anbefalte Yasmin, fordi den er lavhormonell, og derfor ikke forstyrrer den naturlige balansen i slimhinnene. Dette hjalp. Nå er jeg helt normal og våt;) Høres skummelt ut dette blodproppgreiene. er det noe en kan gjøre for å motvirke denne effekten ved Yasmin? Vart litt skræmt! Det er nok flere p-piller enn Yasmin som har vært i vinden mht blodpropp-fare, men det beste man kan gjøre når man bruker p-piller er å DROPPE RØYKEN! (Bud nr.1.....) Greit å passe på kolesterolnivået, og kostholdet for øvrig også. Sjekke blodtrykket 1 gang i året, (eller flere hvis man har familie som har problemer med hjerte/kar lidelser). Spise mindre fett og sukret mat. Skal prøve å holde disse nevnte punkter selv i allefall:) Jeg må ta en frisk start fra nyttår....
Lereè Skrevet 7. desember 2002 #31 Skrevet 7. desember 2002 Jeg byttet fra Trionetta til Yasmin for 4 mnd siden. Dette fordi jeg det siste året nå har hatt voldsomt ømme bryster minst en uke før mens, og noen dager uti. Det er jo ganske irriterende, siden brystene mine er blandt mine mest erogene soner, men i denne perioden får samboeren nesten ikke lov til å ta på dem i det hele tatt Tenkte det var bivirkninger og håpet på at bytte ville hjelpe, men den gang ei. Brystene er like ømme, og jeg har og fått flere kviser noe jeg aldri før har vært plaget med. Så når jeg har brukt opp denne resepten blir det nok ikke mer Yasmin på meg i alle fall. Hilsen Lereè
melis Skrevet 9. desember 2002 #32 Skrevet 9. desember 2002 Jeg bruker Trionetta, og har gjort dette i snart 6 år. Var veldig humørsyk i begynnelsen, og la på meg. Men siden det har det gått greit. Har hatt perioder uten sexlyst, men de siste åra har jeg ikke merket dette. Har vurdert å bytte til Yasmin, men blir litt redd når jeg hører om dette med blodpropp... Dessuten har jeg lyst å slutte med pillen snart, lei av hele greia... Lurer på en ting: Hvor mange av dere har blitt gravid mens dere har gått på pillen?
Nicky B Skrevet 9. desember 2002 #33 Skrevet 9. desember 2002 Jeg mistet all fukt i skjeden av å bruke trionetta. (et kjent overgangsalderproblem, men jeg er altså ung...) Gynekologen anbefalte Yasmin, fordi den er lavhormonell, og derfor ikke forstyrrer den naturlige balansen i slimhinnene. Dette hjalp. Nå er jeg helt normal og våt;) Høres skummelt ut dette blodproppgreiene. er det noe en kan gjøre for å motvirke denne effekten ved Yasmin? Vart litt skræmt! Leia: Naar var det du merket problemet med at all fukt ble borte? Jeg har brukt trinordiol i naa 9 aar og har merket det problemet det siste aaret. Kan det skyldes p-pillene? Noen som vet NOEYAKTIG hva som er forskjellen paa trinordiol og trionetta? Lurer ogsaa paa hvor vanlig det er og bli gravid til tross for at man bruker p-piller? Syns og huske at det var en saann traad for lenge siden. Gleder meg til og slutte med p-piller!
Gjest Kira Skrevet 13. desember 2002 #34 Skrevet 13. desember 2002 Har ikke merket noe med Yasmin, ikke fått noe utslag i det hele tatt. - Miamor
Gjest Zalomine Skrevet 13. desember 2002 #35 Skrevet 13. desember 2002 Og du vurderer ikke tanken om at det kan ha vært annet enn bare p-pillene som gjorde at du gikk opp i vekt? Spørr nå bare jeg, ikke fremt ment...
Gjest Diva Skrevet 14. desember 2002 #36 Skrevet 14. desember 2002 Noen som vet NOEYAKTIG hva som er forskjellen paa trinordiol og trionetta? Det er ikke annen forskjell på disse enn at de er fra to forskjellige legemiddelfirmaer. Den eneste forskjellen jeg har sett er at pearl index`en er litt forskjellig (pearl index = antikonsepsjonell sikkerhet) Lurer ogsaa paa hvor vanlig det er og bli gravid til tross for at man bruker p-piller? Syns og huske at det var en saann traad for lenge siden. Gleder meg til og slutte med p-piller! Vet ikke om det er det du er ute etter, men jeg nevner pearl index igjen. På disse to pillemerkene står det at Trionetta har en pearl index på 0,12-0,34. Dette er altså den antikonsepsjonelle sikkerheten. Tror det er antall gravide pr. xx antall kvinner som bruker disse pillene.... Husker dessverre ikke helt hva det sto for.... Sorry.. (mulig per 1000 kvinner?) På Trinordiol er pasientfeil (tror det menes pearl index måling) 0,21. Viser på en måte at det er både større og mindre sjanse for å bli gravid med Trionetta enn med Trinordiol... Høres vel litt rart ut, men i følge pearl index, betyr det vel det (?) Var vel litt rotete sagt dette her. Men det er bare å slå opp på www.felleskatalogen.no og søke på Trionetta eller Trinordiol eller annet ønsket merke P.S. Mener noen at jeg tar feil, gi gjerne tilbakemelding. Litt komplisert å forklare Klem,
Nicky B Skrevet 14. desember 2002 #37 Skrevet 14. desember 2002 Tusen takk for svaret, kjaere kattepus! :D Har aldri hoert om Pearl index foer jeg... :oops: Faar sjekke litt i felleskatalogen jeg da! :D *Klem*
Gjest Diva Skrevet 14. desember 2002 #38 Skrevet 14. desember 2002 Bare hyggelig Lana Lang :D Koselig å kunne hjelpe! Ha en god lørdag Klem,
Veronica Skrevet 14. desember 2002 #39 Skrevet 14. desember 2002 Går det ikkje ann å begynne på p-piller før første mensdag? Kan eg ikkje begynne midt mellom to menstruasjoner? Jo, du kan starte mellom to menstruasjoner. Men da må du vente 14 dager før du er "sikker". Men i utgnagspunktet er ikke det noe problem. Til det saken dreier seg om. Om du har hatt kviser siden du var 13 år, så er det vel mer sansynlig at det ikke er p-pillene som har skylden for dette? Selv har jeg gått på trionetta, går nå på Yasmin, har ikke hatt bivirkninger på noen av disse. Yasmin anbefales som en av de beste for unge jenter, men er visstnok noe "skumlere" for de "eldre".
Gjest me... Skrevet 14. desember 2002 #40 Skrevet 14. desember 2002 gikk på trionetta før. humørsyk, kvalm, brekninger, dårlig form og ikke noe overskudd i det hele tatt. så jeg gikk over til yasmin. etter det har jeg ikke merket noen bivirkninger. det enester er kviser som dukker opp en sjelden gang. er veldig fornøyd med yasmin. men det er jo forskjell fra person til person.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå