Gjest Gjest_atina_* Skrevet 23. februar 2010 #1 Del Skrevet 23. februar 2010 Har en Border terrier på 18 mnd som alltid har spist dårlig, fekk med Labb frå oppdrettar og kava lenge med å få ho til å spise det, en skal jo ikke bytte for så fort, men gikk over til Royal canin etterkvart. Første dagane spiste ho det, men nyhetens interesse gikk fort over, men har holdt på det foret heile tida.Kjøpte nettopp ny sekk og vart anbefalt et fra RC beregna på kresne hunder, men det er ikke snakk om å smake på iallfall! No høre det med til historia at ho har fått litt middagsrester og sånt, så kan vel berre takke meg sjøl. Men har no bestemt at det skal bli slutt på det..men no har det gått 4 dagar uten at ho har rørt maten sin, leve berre på litt go`bitar på tur. Skal eg ha is i magen å vente lenger, ho kan vel ikkje dø ved matfatet?? Noken som har tips til anna fòr kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest* Skrevet 23. februar 2010 #2 Del Skrevet 23. februar 2010 Hva med å steke en kyllingfilet i ovnen (uten fett og krydder selvfølgelig), skjær opp i små biter og bland i fòret? Da får du ihvertfall i hunden litt mat, kanskje den etterhvert får smaken på fòret? Tror dessuten hunder bruker å ha sånne perioder. Da tuppa mi hadde løpetid spiste hun nesten ikke på en uke, men da løpetiden var ferdig spiste hun som en gal igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #3 Del Skrevet 23. februar 2010 Det er egentlig det eg har brukt å gjort, men ho er utrulig flink til å sortere:) Greier å plukke ut det ho vil ha, men litt får ho sjølsagt i seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest* Skrevet 23. februar 2010 #4 Del Skrevet 23. februar 2010 Hunden vil uansett spise når den er sulten nok, det er instinktivt både hos dyr og mennesker. Har hørt om hunder som har gått en helt uke uten mat og plutselig begynt å spist. Følg med på helsetilstanden, avføring og vekt. Hvis hunden får for seg at bare den venter lenge nok så får den menneskemat kan dere fort komme inn i en ond sirkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 23. februar 2010 #5 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Hvordan er allmenntilstanden? Det første jeg ville sjekket var om hunden faktisk var frisk. Hvis jeg visste at den var frisk, så ville jeg gitt den mat en eller to ganger om dagen. Helst oppbløtt i vann slik at fôret har en tykk, grøtaktig konsistens. Jeg ville satt maten ned til helt bestemte tider, og så fjernet maten om den ikke spiste innen ti minutter. Så ville jeg ikke gitt den noe som helst før neste måltid. Ny mat, nye ti minutter, bort med maten osv. Da lærer hunden fort når maten er tilgjengelig og ikke. Lykke til. Endret 23. februar 2010 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramello Skrevet 23. februar 2010 #6 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg tror nok hunden din kommer til å spise dersom sulten tar overhånd. Har du forresten vært til veterinær for å undersøke om han kan være syk? Hender også at hunden min ikke vil ha mat.. Hver morgen får han brødskive med leverpostei, denne bruker han å spise opp (likeså med middagen), med mindre han får mat i det vi skal dra på jobb etc, han spiser aldri når han er alene hjemme. Likeså med godbiter, de ligger der vi la de, og spiser de ikke før vi kommer hjem igjen.. Han blir også utrolig merkelig når det er løpetid rundt omkring her, da NEKTER han å spise, kan gå flere dager uten at vi får i han mat. Prøver å gi han ting som vi vet at han er glad i til vanlig, men nei... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diamant1 Skrevet 23. februar 2010 #7 Del Skrevet 23. februar 2010 Hva med å steke en kyllingfilet i ovnen (uten fett og krydder selvfølgelig), skjær opp i små biter og bland i fòret? Da får du ihvertfall i hunden litt mat, kanskje den etterhvert får smaken på fòret? Nei, det må du hvertfall ikke gjøre. Da vil hunden bli enda mer kresen, og det er ikke ønskelig. Har du prøvd pølsene fra vom og hundemat? De bør helt klart prøves. Verdt et forsøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #8 Del Skrevet 23. februar 2010 Takk for alle svar. Ho e nok ikkje sjuk, meir bortskjemt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 23. februar 2010 #9 Del Skrevet 23. februar 2010 En frisk hund sulter seg ikke. Sett fram matskålen til samme tider hver dag, med det samme innholdet i den. Ingen kyllingfilet, ingen leverpostei, ingen annen dulling. Ta opp skålen etter en halvtime, enten hunden har spist av den eller ikke. Gjenta tre ganger om dagen - frokost, middag, kvelds. Hunden lærer fort at den må spise når den kan og det den får, og at det ikke skjer noe spennende nedi skåla hvis h*n kikker skjevt på deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diamant1 Skrevet 23. februar 2010 #10 Del Skrevet 23. februar 2010 Hehe, det er ulempen med å skjemme bort hunden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #11 Del Skrevet 23. februar 2010 Ja det e nok det, men du skulle sett kor søt ho e ) Men skal slutte med det no, iallfall i matveien, håpe det e mulig å snu! Ho har som sagt gått 4 dagar med kun litt Frolic på tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #12 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg ser overhodet ikke noe galt i å blande middagsrester i hundeforet. Klart hunden kan bli gørrende lei det samme hele tiden. I stedet for å kaste kjøtt-/fiskerester osv. i søpla, bruker vi det i hundeforet. Du må selvsagt blande det skikkelig, slik at hunden spiser både foret og restene. Det er ganske misforstått at det ikke går an å variere hundens kosthold litt. Det er ikke det samme som å skjemme bort hunden. Jeg ville ikke stresse så mye med dette, var jeg deg. Såfremt hunden er frisk, vil den spise når den blir sulten nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diamant1 Skrevet 23. februar 2010 #13 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Jeg gir ofte hunden min noe annet enn kun den kjedelige maten, og han er heldigvis et maaatvrak Men gjør du det til en vane, vil hunden bli kresen. Du bør ta en titt på vom og hundemat Endret 23. februar 2010 av Diamant1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 23. februar 2010 #14 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg ser overhodet ikke noe galt i å blande middagsrester i hundeforet. Klart hunden kan bli gørrende lei det samme hele tiden. I stedet for å kaste kjøtt-/fiskerester osv. i søpla, bruker vi det i hundeforet. Du må selvsagt blande det skikkelig, slik at hunden spiser både foret og restene. Det er ganske misforstått at det ikke går an å variere hundens kosthold litt. Det er ikke det samme som å skjemme bort hunden. Jeg ville ikke stresse så mye med dette, var jeg deg. Såfremt hunden er frisk, vil den spise når den blir sulten nok. Det er ikke snakk om å ikke kunne gi hunden noe ekstra nå og da, det er snakk om å ikke gjøre den bortskjemt. Og hvis hunden lærer seg at den får noe godt blandet i foret hvis den ikke spiser, da vil den naturligvis vente med å spise til det gode havner i skåla. Hunden min får også litt ekstra, men tørrfor uten dilldall er hovedmåltidene. Jeg varierer også hvilken type for hunden får, så hun ikke blir matlei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 24. februar 2010 #15 Del Skrevet 24. februar 2010 Jeg gir ofte hunden min noe annet enn kun den kjedelige maten, og han er heldigvis et maaatvrak Men gjør du det til en vane, vil hunden bli kresen. Du bør ta en titt på vom og hundemat Og det er jo flott, så lenge du har en hund som i utgangspunktet er matglad. Her er det snakk om en småspist og kresen (?) hund, og da er det greit å kjøre litt strengt regime. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #16 Del Skrevet 24. februar 2010 Jeg anbefaler å prøve Vom og Hundemat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest huu Skrevet 24. februar 2010 #17 Del Skrevet 24. februar 2010 opplevd det samme bare med katt , den hadde fått i seg noe farlig så vi måtte avlilv den for det hadde gått så langt at invollene var ødelagte, fort deg til dyrlege! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2010 #18 Del Skrevet 24. februar 2010 Nei ho e ikkje sjuk, har vore sånn nesten sidan vi fikk ho,brukar Frolic som go bita på tur, og dei går ned på høgkant, men har ikkje så lyst å fòre med det..Men har en utrulig lydig hund på tur for tida:) Veldig lyst på go bitane no når ho er så sulten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå