Gå til innhold

Ungdom og jobb

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huff, nå ringte de fra jobben til fjortisen vår og sa at de skal legge om drifta. Dermed forsvinner jobben med å levere ut uadressert reklame.

Og vi må finne på noe nytt, hvilket ikke er lett!

Jeg ergrer meg slik over at ungdom under 20 år er så lite verdt på arbeidsmarkedet! Syte og klage over late ungdommer som vokser opp til å bli "snyltere" i alle mulige fasonger. Ja DET kan samfunnet virkelig til fingerspissene.

Men å lage arbeidsplasser til ungdom, der de kan tjene sine egne lommepenger, lære seg ansvar, lære hvordan arbeidsmarkedet faktisk fungerer i virkeligheten. Og lære seg å stå på egne bein, pluss ti tusen andre ting. Det går altså ikke an.

:kjefte:

Videoannonse
Annonse
Gjest Diamant1
Skrevet

Hvor gammel er du?

Er du over atten, så vil du jo være å regne som voksen, og da er det mye lettere å få seg jobb, enn om du hadde vært femten.

Det finnes jo andre jobber enn å levere reklame.

Mange matbutikker vil ha unge mennesker, så de kan jobbe på helg og kveldstid feks.

Klesbutikker er alltids på leting etter ekstrahjelper. Lever CV eller ta en prat med sjefen.

Skrevet
Hvor gammel er du?

Er du over atten, så vil du jo være å regne som voksen, og da er det mye lettere å få seg jobb, enn om du hadde vært femten.

Det finnes jo andre jobber enn å levere reklame.

Mange matbutikker vil ha unge mennesker, så de kan jobbe på helg og kveldstid feks.

Klesbutikker er alltids på leting etter ekstrahjelper. Lever CV eller ta en prat med sjefen.

Ja...hehe jeg er mamma`n. På 38. :sjenert: Ungen er 14 nå, 15 til høsten. Her vi bor er et stykke fra byen og bare en liten matbutikk. Med to jobber fordelt på 1300 villige ungdommer.

Men finnes noe nettsted med regler for de som da er 15 år? Jeg antar vi venter til etter sommeren nå da,ettersom det er konf. undervisning + trening etter skoletid nå i vår. Og h*n blir som sagt 15 i høst.

Skrevet

Her jeg bor er det mange ungdommer i den alderen som selger VG og Dagbladet på søndager. Ellers kan han jo kanskje hjelpe eldre i nabolaget med snømåking, vasking og gressklipping på sommeren?

Skrevet
Her jeg bor er det mange ungdommer i den alderen som selger VG og Dagbladet på søndager. Ellers kan han jo kanskje hjelpe eldre i nabolaget med snømåking, vasking og gressklipping på sommeren?

Dagbladet hadde h*n som jobb et helt år i fjor. Begynte allerede før fylte 13 faktisk. Men de la ned ruta grunnet dårlig salg. Sånne "hjelpe eldre" jobber er fryktelig ustabile. De velger egne barnebarn, nieser, nevøer etc og betaler i hytt og pine. Alt fra 30 kroner for fem timers sjauejobb til 500 kroner for å hente posten. Fjortisen vår finner det stressende og føler konstant at h*n gjør noe galt! Så det utgår, det skjønner jeg veldig godt.

Skrevet

Er det ikke en bensinstasjon, butikk eller lignende i nærheten som det går an å sykle/busse til? Jeg har selv jobbet på bensinstasjon siden jeg var 16. Da jeg begynte husker jeg at de færreste ville ansette folk under 16 på grunn av noe lovverk eller lignende. Før jeg ble 16 jobbet jeg hos en dame i 50 årene. Der avtalte jeg timelønn, og fikk dette. Det fungerte forsåvidt helt greit, og da jeg stort sett bare slo plener pluss litt annet tjafs, så ble det ikke så mange timene, men det ble noen kroner.

Gjest Diamant1
Skrevet
Ja...hehe jeg er mamma`n. På 38.

Åå, he he.

Det er ikke umulig at så unge mennesker får seg jobb. Betalingen er vel ikke all verdens da, men det gir de hvertfall en mulighet til å tjene sine egne penger og lære å stå på egne ben en dag :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Huff, nå ringte de fra jobben til fjortisen vår og sa at de skal legge om drifta. Dermed forsvinner jobben med å levere ut uadressert reklame.

Og vi må finne på noe nytt, hvilket ikke er lett!

Jeg ergrer meg slik over at ungdom under 20 år er så lite verdt på arbeidsmarkedet! Syte og klage over late ungdommer som vokser opp til å bli "snyltere" i alle mulige fasonger. Ja DET kan samfunnet virkelig til fingerspissene.

Men å lage arbeidsplasser til ungdom, der de kan tjene sine egne lommepenger, lære seg ansvar, lære hvordan arbeidsmarkedet faktisk fungerer i virkeligheten. Og lære seg å stå på egne bein, pluss ti tusen andre ting. Det går altså ikke an.

:kjefte:

Levere ut uadressert reklame: Pest og plage er denne uadresserte reklamen som dukker opp i postkasser, og enda verre på dørmatten din og ligger der som bevis på at her er ingen hjemme, invitasjon til tjuver og kjeltinger.

Du kan merke postkassen og døren din med klistrelapper om at man ikke vil ha uadressert reklame, men respekteres det! Nei! De som leverer ut, kan tydeligvis ikke lese. Gid alle disse firmaene som leverer ut sånt gikk konkurs og forsvant fra jordens overflate. :kjempesinna:

Skrevet
Er det ikke en bensinstasjon, butikk eller lignende i nærheten som det går an å sykle/busse til? Jeg har selv jobbet på bensinstasjon siden jeg var 16. Da jeg begynte husker jeg at de færreste ville ansette folk under 16 på grunn av noe lovverk eller lignende. Før jeg ble 16 jobbet jeg hos en dame i 50 årene. Der avtalte jeg timelønn, og fikk dette. Det fungerte forsåvidt helt greit, og da jeg stort sett bare slo plener pluss litt annet tjafs, så ble det ikke så mange timene, men det ble noen kroner.

Ja, man må i utgangspunktet være minst 18 år for å kunne selge alkohol og røyk. Man kan jo fint jobbe på lageret i matbutikken osv, men de fleste er interessert i noen som kan utføre alle de forskjellige oppgavene.

Etter tobakkskadeloven § 5 skal personer som selger tobakk i utgangspunktet være over 18 år. Det er likevel gjort unntak fra dette utgangspunktet dersom ”en person over 18 år har daglig tilsyn med salget”. Det er derfor i utgangspunktet ikke nok at en annen ansatt over 18 år er tilstede. Denne personen må også ha en form for tilsynsansvar med salget, for eksempel butikkansvarlig eller lignende.
Skrevet

Man kan selge røyk/snus selv om man bare er 16. Det krever selvsagt at det er en annen på jobb som tar ansvaret. Dette er iallefall slik vi gjør det hos oss, og det har fungert fint i alle år. Alkohol har jeg inntrykk av er en del strengere...

Skrevet
Levere ut uadressert reklame: Pest og plage er denne uadresserte reklamen som dukker opp i postkasser, og enda verre på dørmatten din og ligger der som bevis på at her er ingen hjemme, invitasjon til tjuver og kjeltinger.

Du kan merke postkassen og døren din med klistrelapper om at man ikke vil ha uadressert reklame, men respekteres det! Nei! De som leverer ut, kan tydeligvis ikke lese. Gid alle disse firmaene som leverer ut sånt gikk konkurs og forsvant fra jordens overflate. :kjempesinna:

Saklig...

TS:

Hva med å sette en annonse i avisa? Har gjort det selv da jeg var under 16, jeg fikk fort svar og fikk både nedvask- og hundeturjobber :) Om fjortisen får jobb sånn så bør en av dere foresatte bli med første gang, forresten... Finnes så mange ekle historier om undgommer som har blitt misbrukt på den måten!

Skrevet

Takk for engasjemang! (ment..?) *staver*

Vi venter til det nærmer seg noe som ligner vår, og så begynner vi å se etter en sommerjobb med mulighet for å jobbe en dag i uka i skoleåret. En eller annen butikk, noe greier for småunger kanskje. Tenåringen er skikkelig god på småunger! :jepp: (Vi har et sånt lekeland i byen her) Eller så får vi se om det er noen bedrifter som har et eller annet å sysle med.

Jeg er opptatt av at de kommmer tidlig i jobb og lærer seg å sette pris på det å tjene penger. Alt blir så mye lettere når de skal hjemmefra om de allerede har en fot ute i den virkelige verden. :) Da er det ikke så vanskelig å svelge en 2er i noen fag når man vet at man kan stole på egne evner i samarbeid med andre, og på andre arenaer.

Skrevet
Takk for engasjemang! (ment..?) *staver*

Tenåringen er skikkelig god på småunger! :jepp: (Vi har et sånt lekeland i byen her) Eller så får vi se om det er noen bedrifter som har et eller annet å sysle med.

Engasjement! ;)

Så bra! Prøv å spørre på lekelandet, du! La tenåringen møte opp selv, så kan de få inntrykk av ham/henne.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...