Gjest Andrea H. Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Hei! Har en muntlig eksamen i matte på gang, men jeg finner ikke ut hvordan man regner meter om til liter, noen der ute som kan hjelpe meg? Hadde vært kjempe flott :-)
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Det finnes ingen formel for omregning fra meter til liter. Meter er et lengdemål, liter er et mengdemål. Det blir som å gjøre om fra epler til bananer.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 En kube som måler 1 meter hver vei, altså 1m³, kalles 1 kubikkmeter og rommer 1000 liter.
Gjest :) Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Det går vel ikke å regne fra meter til liter..? Er det kubikkmeter du mener? Jeg husker ikke noe formel, men 1L = 1 kubikkdesimeter (dm^3)
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Det går 12,7 liter på meteren Meter/12,7 = x liter
Gjest Andrea H. Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Okey, oppgaven går nemlig ut på å finne ut hvor mange liter man trenger for å male ett rom. Så jeg fant ut overflaten av alle veggene, som ble 16,8 meter, men så skal jeg finne ut hvor mye maling jeg trenger for å male alle de 16,8 meterne. Er ikke så god i matte, hehe..
Gjest Gjest_Maren_* Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Okey, oppgaven går nemlig ut på å finne ut hvor mange liter man trenger for å male ett rom. Så jeg fant ut overflaten av alle veggene, som ble 16,8 meter, men så skal jeg finne ut hvor mye maling jeg trenger for å male alle de 16,8 meterne. Er ikke så god i matte, hehe.. Får du ikke opplyst i oppgaven hvor mye maling det trengs per kvadratmeter?
-hild Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 det står vel på spannet i oppgaven hvor mange kvadratmeter en liter maling dekker? Ta antall kvadratmeter vegg, og del på antall kvadratmeter som en liter maling dekker = antall liter maling man må "kjøpe"
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 Okey, oppgaven går nemlig ut på å finne ut hvor mange liter man trenger for å male ett rom. Så jeg fant ut overflaten av alle veggene, som ble 16,8 meter, men så skal jeg finne ut hvor mye maling jeg trenger for å male alle de 16,8 meterne. Er ikke så god i matte, hehe.. Overflate/areal er ikke meter, men kvadratmeter m^2. Du må vite hvor drøy malingen er da, f eks om 1 liter holder til 1 eller 200 kvadratmeter. Hvis ikke dette er oppgitt i oppgaveteksten kan det bli vanskelig å finne svaret.
Gjest Andrea H. Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Ja altså.. jeg har nesten ikke fått vite noe, jeg har fått ett ark med mange formler og andre matematiske greier jeg må ha med når det skal fremføres for læreren. Så for å få med ulike måleenheter og omkrets osv. valgte jeg å finne ut hvor mye maling man trenger for å male et rom. så jeg kan ikke finne det ut, med mindre jeg vet hvor mange liter maling som holder til x-antall kvadratmeter?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #11 Skrevet 23. februar 2010 Kan du skrive hele oppgaveteksten, TS? Nei, du kan ikke finne ut hvor mange liter som trengs til et helt rom om du ikke vet hvor drøy malingen er.
Gjest Andrea H. Skrevet 23. februar 2010 #12 Skrevet 23. februar 2010 Nei, men da tror jeg kanskje jeg gjør noe annet, dette virket ganske umulig uten å vite hvor mange liter maling som går på hvor mange kvadratmeter osv. får få inn ulike måleenheter på en annen måte osv. men tusen takk for hjelpen alle sammen! setter veldig pris på det :-)
Zzyzx Skrevet 23. februar 2010 #13 Skrevet 23. februar 2010 Prøv med tapet. Hvor mange ruller med x bred tapet og x meter på rullen trengs for å dekke et rom med x kvadratmeter vegger?
Gjest Andrea H. Skrevet 23. februar 2010 #14 Skrevet 23. februar 2010 Ja, det med tapeten var ganske genialt! tusen takk, bruker den der jeg :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå