Gjest Arg Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Hei! Lurer på om hva dere har å si om ektepar generelt som jobber sammen i en bedrift hvor mannen er dagligleder og konen er en av hans ansatte. Hva ser vi er fordeler og ulemper ved dette,- at ekteparet faktisk arbeider sammen hver dag? Jeg synes det er utrolig koselig og en drøm, å ha lunsj sammen, kjøre sammen til jobben, stå opp sammen, reise hjemover med kun et par timers mellomrom slik at kona får tid til å lage deilig mat før han kommer hjem osv. Jeg ønsker å høre flere av det dere ser på som fordeler, og ulemper ved dette. Ser frem til en interessant diskusjon her! Mvh.
Gjest Gjest_mann_* Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Tanken er jo i teorien god hvis man er jævlig keen på hverandre, men i praksis risikerer man å gå oppå hverandre hele tiden, både hjemme og på jobb og skape MYE gnisninger. Jeg tror det er sunnere å skille privatliv og jobb slik at man kan utfolde seg helt på forskjellige arenaer i livet, og med forskjellige mennesker (jobb vs. privatliv og kolleger vs. private venner og partner) uten at man blander kortene for mye. Kommer jo an på hvor mye man faktisk jobber sammen i praksis på jobb (er det et stort selskap jobber man jo som regel ikke så mye sammen med sjefen i det daglige), men generelt tror jeg også det er uheldig at partneren er en sjef/underordnede, det skaper en del uheldige interessekonflikter, som når partneren som samtidig er underordnet avanserer i gradene. Man får nok veldig fort rykte på seg at man avanserte på grunn av å være kona/mannen til sjefen, noe som vil undergrave din profesjonalitet og muligens tillit blant de øvrige ansatte. Og hva hvis partneren din gjør en dårlig jobb eller er en dårlig sjef? Ikke like lett å takle dette profesjonelt når man i tillegg er partnere. Så tja, det kan sikkert fungere for noen, men jeg ville selv vært veldig skeptisk.
Zzyzx Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Hehe, spesielt skeptisk til å reise hjem tidligere for å ha middagen klar. Om jeg ville hatt det sånn? Ikke i det hele tatt. Det hadde ikke gjort noe som helst positivt for forholdet.
Gjest Arg Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Oida! Vel, han dagligledern er jo ''sin egen sjef'' så han jobber gjerne opptil 13 timer om han vil. Men etter hvert vil han forholde seg til normal arbeidstid. Så da kan jeg si at ''vi'' vil arbeide i ca 8 timer sammen. Dette spesielt med tanke på hvilke studier jeg bør velge, begynner å bli vanskelig for meg nå . Han gjør en meget god jobb. Men det med å hvordan bli sett av andre ansatte blir litt sånn.. :S .. *tenker* .. ?! Jeg står fast mellom markedsføring vs. reiseliv som studier til neste år.. flere anbefaler meg å ta markedsføring for da har jeg større arbeidsmuligheter siden det ikke báre angår reiseliv, men så er jeg igjen usikker, særlig nå som jeg plutselig både liker og er skeptisk med tanken på å kunne bli ansatt hos partneren.. Vi elsker å reise rundt! Reiseliv studiet har 3 år.. Men yrkene her er jo bare å jobbe i reisebyrå e.l ? (Med andre ord: ikke så store jobbmuligheter å få som når man har fullført markedsføring derimot ? )
Gjest Arg Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Og angående det med å reise tidligere: Det var bare en forestilling. Ingen fast bestemmelse. Ville innert inne ikke likt å stresse med sånt heller. Blir ikke noe problem av det uansett. Generelt vil det, for andre som også lurer på det, være lurt å danne en oppfatning av denne diskusjonen.. * Les det forrige innlegget *
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Hvis folk vil at ting skal være et problem, så blir det slik og vice versa. Jeg jobber sammen med min mann i et mindre firma, der han er daglig leder. Det fungerer fint, og vi gnisser ikke på hverandre hverken på jobb eller hjemme. En veldig viktig forutsetning er at ingen av dere er av typen som går og er sure for ting i flere dager, hverken på jobb eller hjemmebane. En må være klar og tydelig mot hverandre. Overfor de andre ansatte må dere være profesjonelle, og ikke drive firmaet fra dobbeltsenga, hvis du forstår hva jeg mener.
Zzyzx Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 (endret) Jeg traff samboeren på jobb, men ikke i et sjef-ansatt-forhold. Vi jobbet i ulike avdelinger, med ulike sjefer og arbeidsoppgaver. Likevel ble det etter hvert en ganske stor belastning å jobbe samme sted, så jeg fant meg jobb et annet sted. Det er noe med at det blir for mye sammen og for lite eget, så jeg ville virkelig ikke hatt det sånn. Jeg ville valgt noe annet for å ikke havne i den situasjonen. Endret 23. februar 2010 av Zzyzx
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Jeg er gjest 17.46: Jeg tror det passer for noen, men ikke for alle å jobbe slik. Det ser ut til at det er først de senere årene at det er blitt en sannhet at det ikke bør være slik. Tradisjonelt finnes det jo en hel del jobber der mann og kone har jobbet sammen, for eksempel å drive større og mindre landbrukseiendommer. På større og mindre bygdeskoler har det også vært haugevis av lærerektepar opp gjennom årene. Et annet eksempel er enkelte religiøse kall/jobber der det også er tradisjon for at ektepar jobber sammen, f.eks Frelsesarmesoldater og misjonærer.
Gjest Arg Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 Hva mener dere om valget mellom studiene ''Markedsføring'' og ''Reiseliv'' da? Begge inkluderer tydeligvis markedsføring, men likevel er disse delt opp i to studieretninger på universitet/høyskoler.
Gjest Arg Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Hva mener dere om valget mellom studiene ''Markedsføring'' og ''Reiseliv'' da? Begge inkluderer tydeligvis markedsføring, men likevel er disse delt opp i to studieretninger på universitet/høyskoler. Forresten så høres jo begge studiene spennende ut, men tar gjerne imot erfaringer fra dere som har hørt/tatt studie(ne).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå