Gjest Gjest_fotografen_* Skrevet 27. februar 2010 #21 Skrevet 27. februar 2010 Prøvealbum, og prøvealbum... Fotoalbum da! Med 30 bilder, hvor vi senere kan plukke ut fra til forstørrelser og takkekort! Dette kan vi gjøre like etterpå, eller vente lenge; fotografen bevarer alle bildene på 3 ulike steder i tilfelle brann, vannlekasje, pckrasj osv, livet ut. CDen med lavoppløselige bilder var bare fordi jeg ba om det, så jeg kan ha de på egen pc... hehe, ikke noe hun vanligvis gjorde. Da hadde hvertfall jeg ikke vært i tvil. Dette høres ut som en proffesjonell fotograf, og prisen er det heller ingenting å utsette på. Håper dere får mange fine fotominner fra dagen
kinkeline Skrevet 27. februar 2010 #22 Skrevet 27. februar 2010 Ut fra erfaring så er fotografene som gir ut bildene på CD til fritt bruk litt usikkre på seg selv. Ofte tilbyr de veldig mange bilder, noe som skal forsikre kunden om at det hvertfall finnes noen bilder som kunden er fornøyd med. Disse fotografene er gjerne i oppstartsfasen og litt usikkre. For all del, det kan være en vanvittig god fotograf selv om han driver denne type salg av bildene sine, derfor viktig med god research. Be om å få se portofolio, og legg godt merke til hvordan fotografen har håndtert hvit brudekjole/mørk dress tidligere (Det skal være god tegning over hele bildet, ikke utbrent, med mindre dette var bevisst for å skape en effekt) Fotografer som tilbyr pakkeløsninger med f.eks. 16 bilder i album, og dere må komme tilbake for etterbestillinger og forstørrelser, har som regel vært i gamet litt lengre, vet hva som kreves og utfører en god jobb. Men også er er det unntak, så pass på Søk på fotografer på nettet, se hva de har gjort tidligere, og liker du det du ser - ta kontakt å forhør dere om en eventuell fotografering. Merker at jeg blir litt fornærmet av denne beskrivelsen av fotografer som gir vekk bildene sine. Jeg har jobbet som fotograf veldig lenge og har aldri hatt noe annet enn veldig fornøyde kunder. Grunnen til at jeg gir bort alle bildene er fordi jeg syns det er forferdelig egoistisk å holde på så mange fine bilder av paret og kun gi bort 30 bilder når jeg har tatt så mange. Hvorfor skal jeg holde på 300 bilder av brudeparet som absolutt ikke betyr noe for meg, men som betyr all verden for dem? Jeg kan godt bli veldig grisk å ta 2000kr for fotografering og 6000kr for et album med 30 bilder som koster med 199kr å kjøpe. Hadde jeg gjort det så hadde jeg ikke klart å sove om natten - det er en alt for grisk måte å leve på. Men hvis du er fornøyd med din måte å gjøre ting så må du bare gjøre det, men ikke snakk stygt om andre som ikke gjør det samme som deg.
Gjest Gjest_fotografen_* Skrevet 27. februar 2010 #23 Skrevet 27. februar 2010 Merker at jeg blir litt fornærmet av denne beskrivelsen av fotografer som gir vekk bildene sine. Jeg har jobbet som fotograf veldig lenge og har aldri hatt noe annet enn veldig fornøyde kunder. Grunnen til at jeg gir bort alle bildene er fordi jeg syns det er forferdelig egoistisk å holde på så mange fine bilder av paret og kun gi bort 30 bilder når jeg har tatt så mange. Hvorfor skal jeg holde på 300 bilder av brudeparet som absolutt ikke betyr noe for meg, men som betyr all verden for dem? Jeg kan godt bli veldig grisk å ta 2000kr for fotografering og 6000kr for et album med 30 bilder som koster med 199kr å kjøpe. Hadde jeg gjort det så hadde jeg ikke klart å sove om natten - det er en alt for grisk måte å leve på. Men hvis du er fornøyd med din måte å gjøre ting så må du bare gjøre det, men ikke snakk stygt om andre som ikke gjør det samme som deg. Først og fremst beklager jeg at du fant dette fornærmende. Jeg mener at jeg gav utrykk for at dette var basert på mine erfaringer, og jeg mener at jeg gjorde det klart at det selvsagt finnes unntak. Dersom du har vært fotograf lenge og bare har hatt fornøyde kunder, så ser jeg ingen grunn til at du skulle føle deg truffet av mine erfaringer. Ut fra ren nysgjerrighet, hvor mye tar du for fotograferinger?
Gjest Gjest_huldra_* Skrevet 27. februar 2010 #24 Skrevet 27. februar 2010 Merker at jeg blir litt fornærmet av denne beskrivelsen av fotografer som gir vekk bildene sine. Jeg har jobbet som fotograf veldig lenge og har aldri hatt noe annet enn veldig fornøyde kunder. Grunnen til at jeg gir bort alle bildene er fordi jeg syns det er forferdelig egoistisk å holde på så mange fine bilder av paret og kun gi bort 30 bilder når jeg har tatt så mange. Hvorfor skal jeg holde på 300 bilder av brudeparet som absolutt ikke betyr noe for meg, men som betyr all verden for dem? Jeg kan godt bli veldig grisk å ta 2000kr for fotografering og 6000kr for et album med 30 bilder som koster med 199kr å kjøpe. Hadde jeg gjort det så hadde jeg ikke klart å sove om natten - det er en alt for grisk måte å leve på. Men hvis du er fornøyd med din måte å gjøre ting så må du bare gjøre det, men ikke snakk stygt om andre som ikke gjør det samme som deg. Med andre ord, du kaller andre fotografer griske?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2010 #25 Skrevet 27. februar 2010 Ut fra erfaring så er fotografene som gir ut bildene på CD til fritt bruk litt usikkre på seg selv. Ofte tilbyr de veldig mange bilder, noe som skal forsikre kunden om at det hvertfall finnes noen bilder som kunden er fornøyd med. Disse fotografene er gjerne i oppstartsfasen og litt usikkre. Min erfaring er ganske annerledes! De fotografene jeg har kontakt med som gir fra seg CD og rettigheter er minst like dyktige fotografer, og i tillegg har de skjønt hvordan verden i dag fungerer: At det er vanlig å ha bra datautstyr, bilderedigeringsprogrammer og en helt ok fargeprinter hjemme. Og at veldig mange kunder har null skrupler med å scanne fotografbildene hjemme og printe både takkekort og bildekopier selv, selv om det er fotografen som har rettighetene. Bedre da at fotografen tar skikkelig betalt for fotoshooten, utvelgelsen, mørkeromsarbeidet og brenningen av CDen, og så kan kunden gjøre hva han eller hun vil med bildene etterpå. Printe dem selv, få dem printet hos et printbyrå, komme tilbake til fotografen og bestille forstørrelser etc. En fotograf som "sitter fast" i gammeldags tankegang og budsjetterer med fremtidige inntekter fra takkekort og forstørrelser vil tidsnok merke at disse inntektene svikter!
Zzyzx Skrevet 27. februar 2010 #26 Skrevet 27. februar 2010 Jeg kan godt bli veldig grisk å ta 2000kr for fotografering og 6000kr for et album med 30 bilder som koster med 199kr å kjøpe. Hvis du ikke legger mer i det enn 199 kroner, så kan du selvsagt ikke forsvare en slik pris. De fleste andre fotografer vil selvsagt ikke levere fra seg noe som har en slik kvalitet som man oppnår for 199 kroner, så jeg synes du går alt for langt i å fornærme hele yrkesgruppen her.
Gjest Gjest_fotografen_* Skrevet 27. februar 2010 #27 Skrevet 27. februar 2010 Min erfaring er ganske annerledes! De fotografene jeg har kontakt med som gir fra seg CD og rettigheter er minst like dyktige fotografer, og i tillegg har de skjønt hvordan verden i dag fungerer: At det er vanlig å ha bra datautstyr, bilderedigeringsprogrammer og en helt ok fargeprinter hjemme. Og at veldig mange kunder har null skrupler med å scanne fotografbildene hjemme og printe både takkekort og bildekopier selv, selv om det er fotografen som har rettighetene. Bedre da at fotografen tar skikkelig betalt for fotoshooten, utvelgelsen, mørkeromsarbeidet og brenningen av CDen, og så kan kunden gjøre hva han eller hun vil med bildene etterpå. Printe dem selv, få dem printet hos et printbyrå, komme tilbake til fotografen og bestille forstørrelser etc. En fotograf som "sitter fast" i gammeldags tankegang og budsjetterer med fremtidige inntekter fra takkekort og forstørrelser vil tidsnok merke at disse inntektene svikter! Som sagt, jeg drar ikke alle under en kam, og at vår digitale verden har endret situasjonen for fotografer er det ingen tvil om. Jeg mener at fotografer som velger å levere fra seg arbeidet sitt på den måten at de gir alle bilder på CD må gi disse til fritt bruk og selge rettighetene sine til disse bildene. Å gi alle bilder på CD, noen bilder i album på 199,-, beholde rettigheter er å være naiv. Folk i dag har, som du sier, mye lettere tilgang på å printe, scanne og redigere bilder som de selv vil. Rettighetene vil aldri bli overholdt når man gir høyoppløslige bilder bort på CD. Men at det kommer til å skje store endringer innenfor fotoverdenen er jeg ikke et øyeblikk i tvil om. Men en viss standar bør proffesjonelle fotografer holde.
kinkeline Skrevet 27. februar 2010 #28 Skrevet 27. februar 2010 Hvis du ikke legger mer i det enn 199 kroner, så kan du selvsagt ikke forsvare en slik pris. De fleste andre fotografer vil selvsagt ikke levere fra seg noe som har en slik kvalitet som man oppnår for 199 kroner, så jeg synes du går alt for langt i å fornærme hele yrkesgruppen her. Jeg selger ikke slike album så jeg tar ikke noe som helst, men brudealbumene som folk kjøper av fotografer til mellom 3000-6000kr koster ikke mer enn mellom 200-500kr.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå