Gå til innhold

Bryllupsfotografering!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Noelle_*
Skrevet

Hei! Var innom en (fantastisk) fotograf her jeg bor. Greia jeg stusser på er bare det at hun tok mellom 5000 - 8000 for bryllupsfotografering, alt etter hva slags pakke, mens hun tok kun 1500 kr for fotografering av kjærestepar/forlovede par!

Hvorfor er det SÅ mye dyrere bare fordi jeg har på meg en hvit kjole, og mannen har dress?

Tror dere jeg bare skal bestille kjærestefoto, og så møte opp i brudekjole på den store dagen? :filer:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Fotografen_*
Skrevet
Hei! Var innom en (fantastisk) fotograf her jeg bor. Greia jeg stusser på er bare det at hun tok mellom 5000 - 8000 for bryllupsfotografering, alt etter hva slags pakke, mens hun tok kun 1500 kr for fotografering av kjærestepar/forlovede par!

Hvorfor er det SÅ mye dyrere bare fordi jeg har på meg en hvit kjole, og mannen har dress?

Tror dere jeg bare skal bestille kjærestefoto, og så møte opp i brudekjole på den store dagen? :filer:

Å jobbe som fotograf er noe av det kjekkeste man kan gjøre. Sier dette, da jeg selv er fotograf. Dessverre er det også slik at det er en av de dårligst betalte jobbene i forhold til antall timer man faktisk jobber. Jeg for min del mener at fotografen du var hos hadde ganske gjennomsnittlig pris på brudefotografering, kanskje til og med litt billigere enn de fleste. Fotoutstyr er veldig dyrt, og nå i disse digitale tider er man også nødt til å oppgradere utstyret sitt for å henge med i tiden. Print er dyrt (blekk og papir), og i tillegg kommer rammer, album, osv. I tillegg må du gjerne betale for leie av lokale til studio, betale skatt og ha nok til å leve av resten av måneden.

Det er veldig stor forskjell på vanlig fotografering og brudefotografering, både i tid og planlegging. I tillegg vil mange ta bilder både utendørs og i studio, noe som kan føre til reiseutgifter for fotografen.

Jeg håper også at du vil vise litt mer respekt for fotografen enn å møte opp i brudekjole når dere har bestilt vanlig time.

Skrevet

Hvis du takler å bli sendt hjem uten at det blir tatt bilder, så må du jo bare gjøre det. Jeg hadde sendt deg hjem uten å trykke på utløseren en eneste gang.

Hvis du vil gjøre dette på redelig vis, og du er fornøyd med kun studiobilder, så regner jeg med at det skal la seg ordne til en rimeligere pris enn fotografering på location. Men det er viktig at fotografen vet at det er bryllupsbilder, pga lyssetting og diverse. Å beholde detaljer i både hvit kjole og mørk dress krever nemlig forberedelse. Bryllupsbilder er generelt vanskelig, og mye jobb.

Skrevet

nå vet jeg minimalt om fotografering, men jeg har forstått at det er ekstra utfordrende å ta bilder av en person i hvite klær, når den andre stort sett har mørke klær.

Det er visst vanskelig å få lyset riktig, så kjolen ikke blir helt "flat".

Ellers er det en kjent sak at de fleste øker prisene kraftig når du nevner ordet bryllup. Det gjelder det meste fra lokaler til kjoler.

Skrevet

så hvis en skal gifte seg i selskapskjole :rødme: så får en en rimeligere pris på fotograferingen siden det ikke er en brudekjole da? :fnise: er jo lov å håpe :P men tror nok at fotografer er lik lokaler, konditorer, og andre som hører ordet bryllup...de skrur prisene et hakk opp :P all respekt til fotografer for den jobben som utføres...men det er litt i dyreste laget. Så det betyr vel at vi og må ta til takke med amatørbilder den dagen vi gifter oss (ville bare ha tatt studiobilder).

Skrevet

Jeg skriver under på det som står som kommentarer over, og vil legge til at det kan være greit å spørre hva som er inkludert.

Kjærestefotografering er vel ofte i studio, dvs at fotografen slipper å reise.

Og hvis bryllupsfotografering er pakke med bilder osv, kan det jo hende at det er flere bilder - både antall bilder som blir tatt i utgangspunktet, og hva som er inkludert av kopier osv etterpå.

Skrevet

Spørs om det er like mange bilder som blir redigert hvis det kun er kjærestebilder det er snakk om og...

Gjest strykebrett
Skrevet (endret)

Kjærestebilder er i studio, ganske rett fram opplegg. Bryllupsbilder er mye mer jobb. Det er snakk om å ta bilder her og der, med og uten brudepiker, noen til takkekort, noen til album og så videre. Fotografen må redigere en mengde med bilder, og alt må være superperfekt, for dette er jo den o store dagen. i tillegg er det gjerne en mye mas i tiden før ang et utall detaljer som skal klargjøres og så videre.

Brudepar krever rett og slett mye mer enn noen som bare skal ha julekortilder av ungene sine og slike ting.

Endret av strykebrett
Skrevet (endret)

av noen brudepar kanskje ja. men hva med de som skal gjøre det enkelt...ingen brudepiker, ingen hvitkjole, ikke bilder til annet enn takkekort og kanskje et par få andre til innramming, og kun i studio...tilpasses prisen etter det? eller er det slik at en da er helt nødt til å kjøpe en bryllupspakke selv om en ikke har behov for noe som er så stort? vil jo gjerne ha et pent bilde å henge på veggen, men ikke for slike priser det snakkes om her.

Endret av Elensire
Skrevet

Forstår deg forsåvidt godt! Samtidig som jeg er enig med flere andre her som sier det at bare en hører ordet bryllup, så er alt dobbel pris.

Opplevde det faktisk på mat... Cateringselskap!

Jeg og min mor var å bestilte koldtbor til min bestemors 80 årsdag. Det var til 80-90 personer. Prisen var ganske annerledes da jeg var innom for et par uker siden å ville ha samme koldtbor til vårt bryllup med ca 80-90 gjester... :sjenert:

Men for all del, jeg tror på at det er vanskelig å fotografere brudepar!! Bare at SÅ vanskelig er det neppe,,,

Gjest strykebrett
Skrevet
av noen brudepar kanskje ja. men hva med de som skal gjøre det enkelt...ingen brudepiker, ingen hvitkjole, ikke bilder til annet enn takkekort og kanskje et par få andre til innramming, og kun i studio...tilpasses prisen etter det? eller er det slik at en da er helt nødt til å kjøpe en bryllupspakke selv om en ikke har behov for noe som er så stort? vil jo gjerne ha et pent bilde å henge på veggen, men ikke for slike priser det snakkes om her.

Da går det jo sikkert an å prate med fotografen og få en rimeligere pris vil jeg tro, dersom dere bare vil stille opp i studio og ta en enkeltserie med bilder.

Gjest Gjest_fotografen_*
Skrevet
Forstår deg forsåvidt godt! Samtidig som jeg er enig med flere andre her som sier det at bare en hører ordet bryllup, så er alt dobbel pris.

Opplevde det faktisk på mat... Cateringselskap!

Jeg og min mor var å bestilte koldtbor til min bestemors 80 årsdag. Det var til 80-90 personer. Prisen var ganske annerledes da jeg var innom for et par uker siden å ville ha samme koldtbor til vårt bryllup med ca 80-90 gjester... :sjenert:

Men for all del, jeg tror på at det er vanskelig å fotografere brudepar!! Bare at SÅ vanskelig er det neppe,,,

Det er klar at et brudepar er mer krevende enn vanlige portretter, men det handler ikke så mye om akkurat det. Det handler om at fotografen må ha et levebrød de som alle andre. Noen steder (som her i Bergen spesielt) blir prisene skrudd opp slik dere nevner. Her har mange portrettfotografer en ca. sum på 11 000,-

Jeg ville prøvd å forhandle meg frem en pris på akkurat det dere ønsker. Kontakt eventuelt freelancefotografer som har tilgang på studio. Disse har gjerne litt lettere for ta oppdrag etter kundens ønsker.

Dyktige fotografer er dyktige håndtverkere, og det er en pris å betale for arbeidet de gjør. Men innenfor fotografi er det et bredt spekter av muligheter. Her gjelder den samme "loven" som alle andre steder.. man får det man betaler for (i de fleste tilfeller)

Hvis dere er opptatt av å ha flotte fotografiske minner fra den store dagen ville jeg heller kuttet litt ned på andre ting, og brukt litt mer på fotograf. Samtidig er det viktig, som noen over nevnte, og forhøre seg om hva som er inkludert i prisen. Og vær obs på disse som reklamerer med at dere får CD/DVD med alle bildene på til fritt bruk.. Gjør grundig research.

Skrevet
Og vær obs på disse som reklamerer med at dere får CD/DVD med alle bildene på til fritt bruk.. Gjør grundig research.

Kva tenker du på her? At bilda ikkje er til fri bruk? Er ikkje desse like flinke? Eller blir ikkje bilda bearbeida?

Berre nysgjerrig, for å sleppe å gå i "felle" ;)

Gjest Gjest_fotografen_*
Skrevet
Kva tenker du på her? At bilda ikkje er til fri bruk? Er ikkje desse like flinke? Eller blir ikkje bilda bearbeida?

Berre nysgjerrig, for å sleppe å gå i "felle" ;)

Ut fra erfaring så er fotografene som gir ut bildene på CD til fritt bruk litt usikkre på seg selv. Ofte tilbyr de veldig mange bilder, noe som skal forsikre kunden om at det hvertfall finnes noen bilder som kunden er fornøyd med. Disse fotografene er gjerne i oppstartsfasen og litt usikkre. For all del, det kan være en vanvittig god fotograf selv om han driver denne type salg av bildene sine, derfor viktig med god research. Be om å få se portofolio, og legg godt merke til hvordan fotografen har håndtert hvit brudekjole/mørk dress tidligere (Det skal være god tegning over hele bildet, ikke utbrent, med mindre dette var bevisst for å skape en effekt)

Fotografer som tilbyr pakkeløsninger med f.eks. 16 bilder i album, og dere må komme tilbake for etterbestillinger og forstørrelser, har som regel vært i gamet litt lengre, vet hva som kreves og utfører en god jobb. Men også er er det unntak, så pass på :)

Søk på fotografer på nettet, se hva de har gjort tidligere, og liker du det du ser - ta kontakt å forhør dere om en eventuell fotografering.

Skrevet

*Humre* Hvem er det som tar kjærestebilder lenger? Og til hvilket formål? Har man det på veggen hjemme? Jeg bare undrer! :jepp:

Skrevet

Fotografen:

Takk for utfyllande svar. Er egentlig akkurat det inntrykket eg har også. Heldigvis fins det unntak ;)

*Humre* Hvem er det som tar kjærestebilder lenger? Og til hvilket formål? Har man det på veggen hjemme? Jeg bare undrer! :jepp:

Det er jo ikkje alle som giftar seg i dag, men som likevel vil ha nokon ordentlige bilder av seg sjølv. Greit nok at det blir tatt mange fleire bilder i privat regi no enn før, men eg syns no likevel det er noko eige med fotograf-bilder eg :) Anten det er studio-bilder eller utandørs.

Skrevet

Vi fikk en pris på 5500- 6000 kr for fotografering (ute og inne) og 30 bilder i prøvealbum. Dette er en dyktig fotograf som har holdt på lenge, men langt utenfor byen. Er dette rimelig, eller er det normal pris? Eller er det dyrt?

Spurte også etter CD og hun sa vi kunne få en cd med "lavoppløselige" bilder, som ikke kunne brukes til så mye (som takkekort o.l.) men bare for kjekt, og for å ha på egen pc..

Hva synes dere som har litt mer peiling om denne prisen? :):sjenert:

Gjest Gjest_Lotta_*
Skrevet

Vi fikk samme "pakke" som deg hos fotografen vår, leana, og betalte 7900,- Vi er i alle fall superfornøyde. Albumet vi fikk er utrolig fint.

Gjest Gjest_fotografen_*
Skrevet
Vi fikk en pris på 5500- 6000 kr for fotografering (ute og inne) og 30 bilder i prøvealbum. Dette er en dyktig fotograf som har holdt på lenge, men langt utenfor byen. Er dette rimelig, eller er det normal pris? Eller er det dyrt?

Spurte også etter CD og hun sa vi kunne få en cd med "lavoppløselige" bilder, som ikke kunne brukes til så mye (som takkekort o.l.) men bare for kjekt, og for å ha på egen pc..

Hva synes dere som har litt mer peiling om denne prisen? :):sjenert:

Jeg ville vært skeptisk til å gå lavere enn denne prisen, og mener dere har fått en god pris, men litt usikker på hva det inkluderer. Prøvealbum? Får dere noen forstørrelser og innramminger? Er der mulig å etterbestille, og når må dette eventuelt gjøres? Noen fotografer makulerer bildene sine etter en stund, mens andre beholder alle bildene ut livet. Undersøk hva din fotograf gjør. Se for deg at huset deres brenner, dere får vannlekkasje, eller lignende, alle bryllupsfotografiene blir ødelagte - vil dere da ha mulighet for å gå til den samme fotografen for å få bildene igjen, eller er disse slettet?

Skrevet
Jeg ville vært skeptisk til å gå lavere enn denne prisen, og mener dere har fått en god pris, men litt usikker på hva det inkluderer. Prøvealbum? Får dere noen forstørrelser og innramminger? Er der mulig å etterbestille, og når må dette eventuelt gjøres? Noen fotografer makulerer bildene sine etter en stund, mens andre beholder alle bildene ut livet. Undersøk hva din fotograf gjør. Se for deg at huset deres brenner, dere får vannlekkasje, eller lignende, alle bryllupsfotografiene blir ødelagte - vil dere da ha mulighet for å gå til den samme fotografen for å få bildene igjen, eller er disse slettet?

Prøvealbum, og prøvealbum... Fotoalbum da! :) Med 30 bilder, hvor vi senere kan plukke ut fra til forstørrelser og takkekort! Dette kan vi gjøre like etterpå, eller vente lenge; fotografen bevarer alle bildene på 3 ulike steder i tilfelle brann, vannlekasje, pckrasj osv, livet ut.

CDen med lavoppløselige bilder var bare fordi jeg ba om det, så jeg kan ha de på egen pc... :sjenert: hehe, ikke noe hun vanligvis gjorde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...