Gå til innhold

Golf eller Fiesta?


Gjest katra

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Stud.jur.
NORMALT sett er det trygt å handle privat etter å ha tatt en NAF-test (spør de på NAF om hva de mener om bilen, etter de har hatt testen)

Du trenger ikke NAF-test hvis du kjøper bruktbil med garanti hos en seriøs bilforhandler ...

Her var det fryktelig mye tull!

1. Forskjellen på å handle privat og hos forhandler er for det første at kjøper du privat er det absolutte reklamasjonsfristen 2 år. Ved kjøp hos forhandler (= forbrukerkjøp) er det 5 år. For det andre er det mye greiere å forholde seg til en prof. part hvis det skulle vise seg å være vesentlige feil og mangler som ikke er avdekket på NAF-testen.

2. NAF-test tar man alltid -uansett hvem du handler fra. De finner alltid noe, så det kan du bruke i forhandlingen. Det med garanti er så dumt at jeg får lyst til å rive av meg håret. Forhandlere prøver å forvirre kjøper med å snakke om garanti. Garantien må gi kjøper noe utover det som følger av forbrukerkjøpsloven. Sett deg inn i dette!

3. Til slutt: Jeg har selv hatt en Golf og var veldig fornøyd med den. Alle som kjørte den kommenterte med en gang hvor god den var å kjøre. Det var plass til overraskende mye baggasje, jeg fikk blant annet plass til et flatpakket spisebord og fire stoler uten problem.

Den avgikk dessverre med døden etter en trafikkulykke (som var helt og holdent den andre sjåførens feil).

4. Ikke se deg blind på km-stand. Det er viktigere at alle servicer er tatt og bilen er godt tatt vare på enn å spare 20.000 km.

Lykke til med bilkjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Liker tanken på så mye pruting:-) Men bilen i anonsen er stasjonsvogn. Jeg må ha en mindre bil,som feks denne mazda2:http://www.aftenposten.no/forbruker/bil/tester/nybiltester/article2178444.ece

Prut på denne du :-)

Jeg bor jo i kristiansand, og dette er dønn seriøs forhandler. Har vært her hele mitt liv. Veldig ok folk.

MAZDA2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt klar over at Fiat er en av de mestselgende småbilene i Syd-Europa. Dette betyr ikke at det er en kvalitetsbil, gjør det vel?

:-)

Det er sånn det går når man er tom for argumentasjon gitt.

Det at Fiat er større enn VW på smpbiler i Europa tolker jeg dit hen er fordi de er bedre. Grunnen er ganske enkelt volum. Volumet er mye større i Europa. Dessuten sliter Fiat med dårlig rykte i Norge fordi vi nordmenn ikke klarer å innse at et bilmerke kan endre seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Rolf_*
Det er sånn det går når man er tom for argumentasjon gitt.

He,he...så du ikke ironien?

Det var ditt eget argument mot VAG et par innlegg lengre oppe, så du har helt rett. Det er sånn det går når man er tom for argumentasjon...

Selv om Fiat lager ok kvalitet, og selger mye til sydeuropeere, vil det ta laaaang tid før det blir å regne som et kurant bilmerke. Fiat er ukurant, og dermed en dårlig anbefaling til kjøpere som har begrenset økonomi og vil ha lavt verdifall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt så jeg ironien. Fiat er ikke noe kurant med tanke på annenhåndsverdi, det er riktig. Det blir selvsagt en vurderingssak om hvor lenge man skal ha bilen. Skal man ha bilen i mange år, så mener jeg at salgssummen igjen vil bli noenlunde lik, uansett hvilken bil man har, da mener jeg om man har bilen til den er verdt 15-20k. Da spiller det faktisk ikke så veldig stor rolle om det er en Golf eller en Punto. Da er vedlikeholdet osv mer avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten dyre biler har generelt sett dyrere deler enn billige biler. Fiesta er en billigere og mindre avansert bil enn de fleste Audier, så at delepriser på Audien er høyere bør ikke komme som noe sjokk på noen.

Det finnes absolutt ingen god grunn til at dyre biler skal ha dyrere deler enn billigere biler dersom du ser på de delene begge bilene har. Grunnen til at delene til Audi er dyrere er fordi folk er villige til å betale for det. Dersom alle hadde brukt uoriginale deler hver eneste gang de kolliderte en Audi hadde Møller blitt tvunget til å sette ned prisen på bruktdeler de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes absolutt ingen god grunn til at dyre biler skal ha dyrere deler enn billigere biler dersom du ser på de delene begge bilene har. Grunnen til at delene til Audi er dyrere er fordi folk er villige til å betale for det. Dersom alle hadde brukt uoriginale deler hver eneste gang de kolliderte en Audi hadde Møller blitt tvunget til å sette ned prisen på bruktdeler de også.

Det finnes absolutt ingen god grunn til at dyre biler skal ha dyrere deler enn billigere biler dersom du ser på de delene begge bilene har. Grunnen til at delene til Audi er dyrere er fordi folk er villige til å betale for det. Dersom alle hadde brukt uoriginale deler hver eneste gang de kolliderte en Audi hadde Møller blitt tvunget til å sette ned prisen på bruktdeler de også.

Jeg sier ikke det bør være sånn. Jeg sier det er sånn at Audi generelt har dyrere deler enn Ford. Det er faktaopplysning - ikke hva jeg mener.

At Møller er svært griske, er hevet over enhver tvil, MEN: Audi er dyre biler, som dermed består av dyre deler. Ford er rimeligere biler, som dermed består av rimeligere deler.

Sånn er det med alt her i verden. En dyr TV består av dyrere komponenter, enn de aller rimeligste.

Noe ekstra koster selvsagt populære premiummerker som Audi, sammenliknet med folkebiler som feks Ford, men det er ikke bare navnet man betaler ekstra for. Det vil det være naivt å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes absolutt ingen god grunn til at dyre biler skal ha dyrere deler enn billigere biler dersom du ser på de delene begge bilene har. Grunnen til at delene til Audi er dyrere er fordi folk er villige til å betale for det. Dersom alle hadde brukt uoriginale deler hver eneste gang de kolliderte en Audi hadde Møller blitt tvunget til å sette ned prisen på bruktdeler de også.

Det finnes absolutt ingen god grunn til at dyre biler skal ha dyrere deler enn billigere biler dersom du ser på de delene begge bilene har. Grunnen til at delene til Audi er dyrere er fordi folk er villige til å betale for det. Dersom alle hadde brukt uoriginale deler hver eneste gang de kolliderte en Audi hadde Møller blitt tvunget til å sette ned prisen på bruktdeler de også.

Jeg sier ikke det bør være sånn. Jeg sier det er sånn at Audi generelt har dyrere deler enn Ford. Det er faktaopplysning - ikke hva jeg mener.

At Møller er svært griske, er hevet over enhver tvil, MEN: Audi er dyre biler, som dermed består av dyre deler. Ford er rimeligere biler, som dermed består av rimeligere deler.

Sånn er det med alt her i verden. En dyr TV består av dyrere komponenter, enn de aller rimeligste.

Noe ekstra koster selvsagt populære premiummerker som Audi, sammenliknet med folkebiler som feks Ford, men det er ikke bare navnet man betaler ekstra for. Det vil det være naivt å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bør bli ferdigprutet pris her?

Fin bil.

Tror prisen er ganske riktig, så du får nok ikke prutet allverdens på denne.

Send en mail, og fortell at du ønsker å kjøpe bilen uten innbytte og spør hva prisen kan bli ved en rask avgjørelse. Mulig du kan spare 5 - 10.000 kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg, jeg. Men det står ingenting om tilstand og servicehistorikk. Er det et dårlig tegn, eller er det ok for en såpass ny bil?

Denne bilen går på diesel. Er det en stor fordel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg, jeg. Men det står ingenting om tilstand og servicehistorikk. Er det et dårlig tegn, eller er det ok for en såpass ny bil?

Denne bilen går på diesel. Er det en stor fordel?

Du kan jo spørre om tilstandsrapport og servicehistorikk (på så kort tid skal den bare ha hatt 2 eller 3 servicer), men bilen har jo fortsatt nybilgaranti, og det er jo kjekt.

Den er kjørt 59000, og det kommer en hovedservice på 60000

Den servicen KAN være tatt. Hvis ikke ville jeg venta, til pris og alt var ferdigforhandlet, og kasta det inn som siste "kort" på bordet.

"Ok. Da er vi enige. Jeg tar bilen - hvis dere koster hovedservicen som den nå skal ha"

Dieselmotor i denne bilen, gjør den så gjerrig at det går laaang tid mellom hver gang du må fylle tanken. Ingen bakdel

Endret av Henkie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker, mange gode og nyttige tips å få fra deg!

Er i gang med å maile med selger og har spurt om tilstand og servicehistorikk, så får se. Spennende dette her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, mange gode og nyttige tips å få fra deg!

Er i gang med å maile med selger og har spurt om tilstand og servicehistorikk, så får se. Spennende dette her:)

Gøy hvis du poster resultater underveis her :-)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg mailet litt med selger og han tilbyr meg den for 120'. Men da kommer registrering i tillegg og det er jo en del. Dekkene er visstnok gode og servicene fulgt. Hovedserviceen fikser selger før salg. Sikkert en bra deal, men det er litt over hva jeg tenker å gi, så må gruble litt i helgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

120k er en god pris for den bilen, spesielt når man tenker på at du får hovedservicen med i prisen. Omreg. må man bare regne med, den får man ikke dekket, og den må man betale samme hvilken bil det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg mailet litt med selger og han tilbyr meg den for 120'. Men da kommer registrering i tillegg og det er jo en del. Dekkene er visstnok gode og servicene fulgt. Hovedserviceen fikser selger før salg. Sikkert en bra deal, men det er litt over hva jeg tenker å gi, så må gruble litt i helgen...

Forsåvidt enig med Aluminium om at det sikkert er en god pris, men alt kan presses ytterligere :-)

Jeg hadde mailet selger med følgende:

"Det er sikkert en ok pris, men likevel 8-9.000 over det jeg har tenkt å bruke.

Bilen frister meg veldig, men jeg må da heller komme tilbake til deg etter å ha sett meg litt rundt på forretninger i området. Takk uansett for tilbudet. "

Da TROR jeg du får en mail hvor han reduserer ytterligere 5000...eller kanskje 7...men da må du også være såpass skvær med selger, at du faktisk kjøper bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, var ca en sånn mail jeg sendte ham, så får se hvordan det går. Vi får håpe spådommen din slår til! Om han møter meg på prisen og NAF-test ikke viser noe uventet blir det bil på meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...