Gjest katra Skrevet 23. februar 2010 #1 Del Skrevet 23. februar 2010 Hei! Noen som kan hjelpe meg i valget med bruktibl? Jeg ønsker meg en god bybil som også kan brukes på noen lengre turer av typen hyttetur med litt bagasje og en pasasjer eller to. Bilen må være billig i drift - jeg betaler heller litt mer nå enn å risikere at den må på verksted. Har ikke peiling på bil og er lite interessert i annet enn at den fungere, så må ha en bil som virker. Sikkerhet - ønsker meg stjerner i sikkerhetstest og helst ESP og antispinn I tillegg er det fint at den er god å kjøre. Jeg har vurdert en del modeller, men det har nå kokt ned til Ford Fiesta og VW Golf. Kan noen hjelpe meg med avgjørende argumenter på hvorfor velge den ene fremfor den andre? Jeg ser at kilometerstand og årsmodell er viktig for pris og kvaliget, men hvordan bør jeg vekte disse mot hverandre? Altså hvor mange ekstra km er greit dersom bilen er et år nyere? Og hva er "gode verdier" på km og modell for Golf og Fiesta for en bil til rundt 100 000. Det er motorer på 1.4 og 1.6 jeg ser på i hovedsak. På forhånd takk for hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 23. februar 2010 #2 Del Skrevet 23. februar 2010 De er begge gode biler som bilpressen setter stor pris på. Personlig foretrekker jeg Fiesta på grunn av kjøreegenskapene og den gode prisen. Ford er som regel billigere enn VW, men VW har mer utstyr som standard. Du får med andre ord en nyere Fiesta for 100.000. Normal årlig bruk av småbiler er rundt 16.000 kilometer. Det er færre på småbilene enn store familiebiler fordi de med flere biler bruker en større til feriekjøring osv. Jeg hadde valgt en ett år eldre bil med 16.000 mindre på telleren enn en nyere utgave. Sikkerhetsmessig ligger de begge på 4 stjerner hos Euro NCAP og er gode i sin klasse. Hva som er standardutstyr på disse bilene vet jeg ikke, men ESP og antispinn kommer helt an på hvor mye penger førsteeieren valgte å bruke på bil nummer 2. Regn med at det er få som har det og at de koster mer enn tilsvarende uten de sikkerhetssystemene. Til to passasjerer og litt bagasje (for en ukes tid) trenger du ikke større motor enn 1,4 liter. Å oppgradere til 1,6 liter utgjør ikke store forskjellen i vanlig kjøring og det koster mer å bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #3 Del Skrevet 23. februar 2010 jeg vil vel påstå at du merker stor forskjell på en Golf med 1,4 75hk og en 1,6l 105hk.. Jeg ville valgt Golf, Fiesta er litt for spesielt etter min smalk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henkie Skrevet 23. februar 2010 #4 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg ser at kilometerstand og årsmodell er viktig for pris og kvaliget, men hvordan bør jeg vekte disse mot hverandre? Altså hvor mange ekstra km er greit dersom bilen er et år nyere? Og hva er "gode verdier" på km og modell for Golf og Fiesta for en bil til rundt 100 000. Det er motorer på 1.4 og 1.6 jeg ser på i hovedsak. Hvis modellene er like (at det ikke har vært et modellskifte) vil jeg prioritert slik. 1) Lav km 2) Årsmodell 3) Motor 4) Kurant farge (sølv, sort) 4) Utstyr Altså lav km viktigst - utstyr minst viktigst. Skjønner at du har landet på Golf eller Fiesta, og da hadde jeg valgt Golf. Golf er "kongen" på småbilhaugen, men mest fordi jeg tror den er mye enklere å selge når du en gang skal det... HVIS du kan tenke deg andre typer/merker hadde jeg gitt VW Polo eller Hyundai Getz en sjanse. Der får du mye bil for 100.000 og de er svært driftsikre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #5 Del Skrevet 23. februar 2010 jeg vil vel påstå at du merker stor forskjell på en Golf med 1,4 75hk og en 1,6l 105hk.. Jeg ville valgt Golf, Fiesta er litt for spesielt etter min smalk. Ikke noe særlig. Det er merkbart, men ikke noe å skryte av. En Honda Civic med 1,4 er raskere 0-100 enn en Audi A3 med 1,6. Det er ikke bare hestekrefter det går på vet du... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Sanna_* Skrevet 23. februar 2010 #6 Del Skrevet 23. februar 2010 Dersom du ikke er helt bestemt enda så vil jeg komme med et godt råd. Se og prøvekjør Opel Astra, gode biler som tilfredstiller dine krav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mejah Skrevet 23. februar 2010 #7 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg kan iallfall anbefale golf på det varmeste. Er såå fornøyd med min 2.0 TDI Sportline. Utrolig god kjørekomfort og "lett å venne seg til". Fiesta har jeg ingen erfaring med, så det kan jeg ikke uttale meg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 23. februar 2010 #8 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) VW ville jeg styrt unna, VAG har generelt dårlig kvalitet, mange feil og relativt misfornøyde kunder, så av de to ville jeg uten tvil valgt Fiesta. Jeg personlig ville iallefall vurdert Fiat Panda. De ligger litt over ditt budsjett, altså rundt 130-140k, men da får du også en bil som er bare et par år gammel, og med diesel. Her er et eksempel på en Panda med diesel: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19242504 En annen Panda, riktignok med bensin, men 4x4: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19653044 Disse dieselene er faktisk veldig hyggelige. Jeg har selv nylig kjørt den motoren nærmere 600 km i en Doblo, og jeg har ingen problemer med å anbefale den. Den er overraskende sprek, og den har ikke den tydelige "turbolag'et" som mange andre har. Noen av Pandaene har også city-styring, altså kan styringen gjøres lettere for kjøring i by og tyngre når du skal på landevei. Endret 23. februar 2010 av aluminium Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mejah Skrevet 23. februar 2010 #9 Del Skrevet 23. februar 2010 Rart at Golf var den mest solgte bilen i 2009 da!! Det taler ikke akkurat for at så mange er misfornøyd! Tysk generelt er BRA..! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest katra Skrevet 23. februar 2010 #10 Del Skrevet 23. februar 2010 Takk for gode svar! Er det noen som vet noe om driftskostnadene er ca like for disse bilene eller om en av dem er billigere å holde enn den andre? Tenker både på utgifter pga slitte deler og pga feil. Og hvordan gjør jeg det ved NAF-testing ved kjøp? Er det trygt å kjøpe privat dersom jeg tar NAF-test? Kan ingenting selv, så er avhengig av støtte til å vurdere kvalitet. Hvis jeg kjøper hos forhandler trengs det da NAF test? Kan det evt være en ide å ta testen etter kjøp for så å klage på feil de finner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mejah Skrevet 23. februar 2010 #11 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Takk for gode svar! Er det noen som vet noe om driftskostnadene er ca like for disse bilene eller om en av dem er billigere å holde enn den andre? Tenker både på utgifter pga slitte deler og pga feil. Og hvordan gjør jeg det ved NAF-testing ved kjøp? Er det trygt å kjøpe privat dersom jeg tar NAF-test? Kan ingenting selv, så er avhengig av støtte til å vurdere kvalitet. Hvis jeg kjøper hos forhandler trengs det da NAF test? Kan det evt være en ide å ta testen etter kjøp for så å klage på feil de finner? Jeg vet ikke åssen kostnadene til en Fiesta er, men Golf har iallfall ganske dyre deler. Men jeg har gjort alle mine servicer i Sverige. Det er mye billigere og like bra, om ikke bedre. Får stemplet servicehefte som en garanti på jobben, så har man det iallfall dokumentert om noe skulle skje. Jeg hadde den dyreste og største servicen nå i januar, den ville koste meg 14000,- hos Møller Bil på Jessheim. I Sverige (Charlottenberg) betalte jeg ca 6500,- (svenske kroner..) Hvis du kjøper fra forhandler så tror jeg ikke du trenger NAF-test?? Men jeg skal ikke komme og påstå noe. Jeg har faktisk ikke peiling på akkurat det Det var kjæresten som hjalp meg med å kjøpe bil hehe.. Du kan selv bestemme om du vil ha en bil gjennom NAF-test eller ikke. Selv om en bil har gått gjennom EU-kontrollen, så betyr ikke det nødvendigvis at den er feilfri. Vet ikke hva en slik test koster da.. Du spør om å ta en test etter kjøp. De fleste selger bilen "som den er". Det vil stå i kontakten. Da har man ikke så mye å komme med i ettertid, hvis noe skulle være feil, siden man har signert en kontrakt. Tilbake til bilkjøp fra forhandler. Det som er bra ved det er at man da får "bruktbil"-garanti. Det får du ikke fra en privatperson. Ellers kan jeg si at golf er billig i drift. Iallfall dieselen (er kun den jeg har erfaring med..) Bruker vel 0,5-0,7 på mila. Avhengig av årstiden. Naturligvis mer på vinteren siden jeg også kjører med piggdekk. Kan glatt kjøre 80-90 mil på èn tank. Endret 23. februar 2010 av mejah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_rolf_* Skrevet 23. februar 2010 #12 Del Skrevet 23. februar 2010 VW ville jeg styrt unna, VAG har generelt dårlig kvalitet, mange feil og relativt misfornøyde kunder Takk for gode svar! Er det noen som vet noe om driftskostnadene er ca like for disse bilene eller om en av dem er billigere å holde enn den andre? Tenker både på utgifter pga slitte deler og pga feil. Og hvordan gjør jeg det ved NAF-testing ved kjøp? Er det trygt å kjøpe privat dersom jeg tar NAF-test? Kan ingenting selv, så er avhengig av støtte til å vurdere kvalitet. Hvis jeg kjøper hos forhandler trengs det da NAF test? Kan det evt være en ide å ta testen etter kjøp for så å klage på feil de finner? NAF test er lurt hvis du er helt grønn. Hvordan aluminium kan si at VAG (Volkswagen Audi Gruppen) generelt er dårlige produkter for deretter å anbefale Fiat er meg helt ubegripelig. VAG selger mest biler i norge år etter år og det har selvsagt sammenheng med at folk er fornøyde, for billige er de ikke så det handler ikke om pris. Har hatt både Fiat og VAG. Aldri noensinne har jeg hatt så mye sinne inni meg som tiden med Fiat. Spør en bruktbilselger om Fiat, og han anbefaler deg sterkt å styre unna. Er selv fornøyd med Golfene jeg har hatt, men nå er det jo solgt så ufattelig mange av den bilen at NOEN misfornøyde vil lett kunne finne, men desidert mest storfornøyde eiere. Gjorde deg en tjeneste og sendte sms til flerårig bruktbilselger jeg kjenner meget godt. Han sier det er mange gode småbiler, men trekker frem følgende: Toyota Yaris, Hyndai Getz, Mazda2, Volkswagen Polo eller Nissan Micra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 23. februar 2010 #13 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg ser jeg har irritert på meg et par ja, som forventet egentlig. Jeg er fullt klar over at Golf er en av de mestselgende bilene. Dette betyr ikke at det er en kvalitetsbil, gjør det vel? Jeg har fulgt med de siste årene, og fått med meg mye rart om VW. Jeg har snakket med svært mange eiere av VAG-biler, og jeg kjenner flere mekanikere som jobber med VAG. Det jeg har inntrykk av er at VW er svært gode biler med tanke på komfort, kvalitetsfølelse, kjøreegenskaper og alt det der. Når det kommer til pålitelighet sier de aller fleste at det er for mye feil og tull. Hvor gammel var den Fiaten du hadde? Fiat er om jeg ikke tar helt feil det mestselgende merket av småbiler i Europa. Fiat har i de senere år virkelig tatt seg opp, og er i Norge sterkt undervurdert. Fiat har forøvrig i lang tid vært godt kjent for motorene sine. De har ord på seg for å være noe av det beste som er der ute, selv om kvaliteten på bilene tidligere var så som så. Jeg er ikke uenig i den listen din, spesielt Yaris og Mazda2 er gode alternativer. De Micraene som hadde mye runde former og linjer vet jeg var mye elektronikkfeil med. Det var utrolig mye fancy utstyr på disse bilene, blant annet keyless, og mye av dette gikk ofte i stykker. Poloen gidder jeg ikke kommentere, og Getzen er også en helt grei bil, men flytter man seg fra en europeisk bil og inn i en Getz blir det en viss forskjell. Kvalitetsfølelsen er ikke på topp, langt fra, men bilene er solide og driftssikre. Ingen tvil om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Rolf_* Skrevet 23. februar 2010 #14 Del Skrevet 23. februar 2010 Fiat er om jeg ikke tar helt feil det mestselgende merket av småbiler i Europa. Fiat har i de senere år virkelig tatt seg opp, og er i Norge sterkt undervurdert. Fiat har forøvrig i lang tid vært godt kjent for motorene sine. De har ord på seg for å være noe av det beste som er der ute, selv om kvaliteten på bilene tidligere var så som så. Jeg er fullt klar over at Fiat er en av de mestselgende småbilene i Syd-Europa. Dette betyr ikke at det er en kvalitetsbil, gjør det vel? :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fiesta eier... Skrevet 23. februar 2010 #15 Del Skrevet 23. februar 2010 helt klart, kjøp fiesta billig i forbruk, billig å forsikre,rimelige deler, gode biler å kjøre i by, liten og lett, og kommer seg fram overalt:) og faktisk veldig gode på vinterføre. har en audi, og en ford. Gjett hvilken bil som står mest på verksted, og som trenger dyreste deler.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 24. februar 2010 #16 Del Skrevet 24. februar 2010 helt klart, kjøp fiesta billig i forbruk, billig å forsikre,rimelige deler, gode biler å kjøre i by, liten og lett, og kommer seg fram overalt:) og faktisk veldig gode på vinterføre. har en audi, og en ford. Gjett hvilken bil som står mest på verksted, og som trenger dyreste deler.... Brukt Audi = *grøss* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fiesta eier... Skrevet 24. februar 2010 #17 Del Skrevet 24. februar 2010 Brukt Audi = *grøss* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henkie Skrevet 24. februar 2010 #18 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) helt klart, kjøp fiesta billig i forbruk, billig å forsikre,rimelige deler, gode biler å kjøre i by, liten og lett, og kommer seg fram overalt:) og faktisk veldig gode på vinterføre. har en audi, og en ford. Gjett hvilken bil som står mest på verksted, og som trenger dyreste deler.... Svaret ditt er lett å gjette - hos noen er det stikk motsatt. Uten at jeg vet noe om bilene dine, men; Nå kan det jo være Audien din er eldre eller er kjørt flere kilometer enn Fiestaen. Da er mer vedlikehold helt naturlig. Dessuten dyre biler har generelt sett dyrere deler enn billige biler. Fiesta er en billigere og mindre avansert bil enn de fleste Audier, så at delepriser på Audien er høyere bør ikke komme som noe sjokk på noen. Det som er så idiotisk innimellom på slike diskusjoner, er at alt fremstilles som svart/hvitt. Det ER ikke slik at alle Ford Fiesta eiere er fornøyde - heller ikke alle Audieiere eller for den saks skyld; Toyotaeiere. Selv om MaxManus får "grøss" av brukte Audier så finnes det tusenvis av kjempefornøyde Golf, Audi, Toyota, Opel OG Fiesta-eiere. Så finnes det noen få misfornøyde. I tillegg har man helt sikkert noen som grøsser av bilen f.eks MaxManus kjører. Selv har jeg hatt ti-talls nye og brukte biler. Den som gav meg minst krøll, utgifter og problemer var en eldre Mazda. Samtidig gav den desidert minst komfort og kjøreglede av alle biler jeg har eid :-) Kjøp en kuant bil (for TS enten Fiesta eller Golf) du liker med lavest mulig kilometer. Ta en NAF-sjekk eller kjøp hos forhandler. Du KLARER ikke garantere deg at bilen blir problemfri, og det kan ingen her inne heller. Vi kan heller ikke garantere deg at ikke du faller og brekker beinet i morra. Sånn er det bare :-) Endret 24. februar 2010 av Henkie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katra Skrevet 24. februar 2010 #19 Del Skrevet 24. februar 2010 Tror jeg heller mot en Fiesta, mest pga pris. Tipset om Mazda 2 var heller ikke dumt, så lurer litt på den også. Den har jo mye sikkerhetsutstyr som standard og jeg ser den også har få feil. Men hva gjør jeg med NAF-test? Er det trygt å kjøpe privat sålenge testen er ok? Og er det slik at jeg ikke trenger NAF-test om jeg kjøper gjennom forhandler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henkie Skrevet 24. februar 2010 #20 Del Skrevet 24. februar 2010 Tror jeg heller mot en Fiesta, mest pga pris. Tipset om Mazda 2 var heller ikke dumt, så lurer litt på den også. Den har jo mye sikkerhetsutstyr som standard og jeg ser den også har få feil. Men hva gjør jeg med NAF-test? Er det trygt å kjøpe privat sålenge testen er ok? Og er det slik at jeg ikke trenger NAF-test om jeg kjøper gjennom forhandler? Som jeg skriver....du vet ikke om du faller og brekker beinet ditt i morra uansett hvor forsiktig du går :-) NORMALT sett er det trygt å handle privat etter å ha tatt en NAF-test (spør de på NAF om hva de mener om bilen, etter de har hatt testen) Du trenger ikke NAF-test hvis du kjøper bruktbil med garanti hos en seriøs bilforhandler (en som har "levd" noen år) DENNE er jo nesten ny og ikke kjørt noe som helst...Jeg hadde vurdert å strekke meg de ekstra kronene. Dessuten kan de sikkert selge den litt billigere hvis du kjøper uten innbytte. Det er lov å prøve med en mail, og by 110.000 ferdig registrert MED garanti :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå