Gå til innhold

tunisia

Gjest Gjest_reiseglad_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_reiseglad_*
Skrevet

Jeg skal på ferie til Tunisia, det er nå på denne tiden.

Er det noen som har reist dit på ca samme tid med erfaringer?

Noen som har vært på ferie i Tunisia og som har tips til hva som må oppleves og gjøres?

Reiseglad =)

Takk for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hmm_*
Skrevet

Må desverre skuffe deg litt, men for all del: det spørs sikkert hvor du reiser til på Tunisia!

Har bare hørt negativt om Tunisia gode venner av meg.

Ekkel lukt, masse søppel (på straden også), innpåslitne selgere og utenfor turistområdet er det bare stygt enkelt og greit.

Stor fattigdom og ikke noe særlig til bra mat heller (og shopping).

Har ikke vært der selv, men fikk høre dette fra noen venner da jeg også selv ønsket å dra dit.

Kommer som sagt sikkert ann på hvilket sted du reiser til, håper du

hvertfall er heldigere med stedet enn mine venner.

God tur :)

Skrevet

Og jeg har hatt helt motsatt erfaring. Fikk også beskjed om at det ikke var verdt turen og bla bla bla. Folk hadde enormt mye negativt å si om landet og enkelte gikk så langt som å si til meg "kondolerer".

Ikke bry deg for mye om hva andre sier i forkant. Det kan føre til at du får litt feil forventninger.

Uansett, jeg så ingenting til innpåslitne selgere (selgerne i Tunisia er ikke verre enn i land som f.eks Spania eller Praha for den saks skyld). Ekkel lukt? Det er varmt der nede så om en søppelbøtte står ute blir det naturlig nok ekkel lukt, men det var ikke noe som preget turen. Vi opplevde ekkel lukt én gang, og det var da vi gikk forbi søppelrommet på hotellet vi bodde. Ingen søppel på stranden heller, faktisk var det nydelige strender og mye bedre enn de jeg har opplevd i f.eks Spania eller Hellas. Maten er god, den er en blanding av italiensk og tradisjonell tunisisk mat.

Du kan også lese mitt innlegg fra turen her.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Hvis jeg kan få lov til å komme med et spørsmål uten å kuppe tråden, så lurte jeg på sånn ca hvor varmt det blir her i mai-juni?

Skrevet

Jeg var i Tunisia påsken 2005 i mars måned. På den tiden av året lå temperaturen jevnt på rundt 17 grader så sol og bad var ikke noe alternativ.

Vi bodde i Hammamet som var en pen by. Ja - selgerene er veldig masete og jeg har vel aldri handlet så lite på noen tur noen gang,men litt suvernier fikk jeg da med meg.

Vi meldte oss på de arrangerte utfluktene og det var en opplevelse som jeg er veldig glad for at at vi fikk med oss.

Vi var med på en 2 dagers tur sørover helt ned til Douze med kamelridning i Sahara og underveis var det mange stopp med mye spennende å se bl.a. El Jem, Saltsjøen, en oaselandsby oppe i atlasfjellet, Kairoan, Matamatis ,berberfolket og masse annet.

Vi tok også en arrangert dagstur til Tunis og besøkte også byen Sidi bon said(den blå og hvite byen) et fantastisk mosaikkmuseum( bardo museet) og Kartago en oldtidsby.

Et fantastisk spennende land og reise i med hensyn til gammel kultur og historie.

Maten i Tunisia er anderledes enn det vi er vant til men vi syntes den var kjempegod og etter den turen lager jeg ofte couscos noe du vil få mye av der nede. Prøv også Brick en slags frityrstekt pannekake med egg. Veldig god.

Det kan være lurt å utstyre seg med antibac våtservietter og papirlommetørkler( les toalettpapir) Toalettforholdene ute på tur kan være litt av hvert og hygienen ikke altid den beste. På hotellet vårt derimot var det helt ok.

Prøv så langt du kan å betale med like penger f.eks. 1 dinar osc. da det ser ut til for meg at de i Tunisia har en tendens til å "glemme" at du skal ha penger tilbake om du har levert mer enn det koster helt til du sier i fra om at du venter på vekslepengen. Da kommer de . Opplevde dette flere ganger og lærte med etterhvert til å ha mye en dinarer på meg og betalte så nærme opptil som mulig.

du vil også se ting som gjeterene på markene, se opp for kamel skilter,ferdig slaktet lam som henger langs veikanten, bensinkanner med tunisiere langs veien - det er visst bensinstasjon, store områder med olivetrær og daddelpalmer og mye annet om du tar ut på tur.

Håper noe av dette har gitt litt innblikk og så får du ha en god tur.

Skrevet

Jeg har vært i Tunisia to ganger og reiser dit for 3 gang i Mars. Jeg har baree gode erfaringer derfra, men så har jeg også vært for det meste blandt lokalbefolkningen og ikke så mye på turiststedene.

Hvor og når reiser du? Jeg har vært litt rundtom i landet. :)

Har vært på et par turiststeder, det er selgere der, men syns ikke de var unormalt innpåslitne akkurat, det gikk veldig bra.

Gjest Reisevant
Skrevet

Jeg har vært i Hammamet på badeferie. Vi bodde på et ok hotell, ikke noe i veien med det. Maten synes jeg ikke var god, dårlig tilbredt alle steder vi prøvde, og vi lette virkelig etter god mat! Og jeg elsker å prøve nye retter osv.. men det er nok ingen stor mat-nasjon.

Stranden og vannet i seg selv var bra, men da vi var der fløt det inn STORE mengder sjøgress som tuet seg sammen som baller på størrelse med kokosnøtter. Det var såpass ille at vi ikke kunne bade 4 av de 6 dagene vi var der. Selgerne var innpåslitne, men det er de jo overalt. Verre var det med alle barna som løp rundt deg og skulle lure deg til å kjøpe sjasminblomster.. (som det lukter dritt av). Og èn ting til... det lukter ikke søppel, men kloak fra det dårlig vedlikeholdte kloakksystemet som tetter seg til.

Vi reiste på en "utflukt" som skulle innebære kamelridning i ørkenen og besøk hos beduiner.. hehe, det var bare en vits... vi red 2 timer langs en grusvei men den utroligste mengde søppel rundt oss før vi kom til et telt hvor de bakte brød som de seriøst mente vi skulle smake på... (veldig uhygeniske forhold der). Dette var iscenesatt KUN for å loppe turister for penger. Det var anbefalt av ving. Jaja...

Jeg hadde nok ikke reist tilbake dit, men det er sikkert andre som har vært heldigere enn meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...