Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Hei dere.. Håper det er noen so kan hjelpe meg her, for dette er helt nytt for meg:) Jeg har akkurat fått meg en 100& stilling. Begynner om en uke. Jeg tjener ikke mye i timen, men jeg begynner fra bånd, og jobber meg oppover:) Jeg får 21000,- før skatt i mnd. Jeg har også en annen tilkallingsvikarjobb der jeg kan jobbe så å si så mye jeg vil. Planen min er å jobbe 2 ganger i uken på den, da vil jeg vel få ca 5-6000,- brutto,ekstra. (før skatt:P) Jeg vil kjøpe leilighet. Og har pappa som kausjonist. Har 200 000 i studielån, og 2 lån på 10 000. Hvor mye førstehjemslån vil jeg få tror dere? Vil låne på 30 år. Jeg har ingen sparing... Når kan jeg søke? Har jeg i det hele tatt sjans til å få lån?!
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Hvis man regner med at du har ca 310.000 kr brutto i lønn per år tilsammen for de to jobbene dine og du har 220.000 kr i lån fra før av, så "sier" lånekalkulatoren på DnB Nor ("test din låneevne") at du kan få ca 490.000 kr i lån. Dette er ikke medberegnet at du har kausjonist, så du vil få mer enn dette beløpet. Kan være lurt for deg å ringe rundt til flere banker, eks lokal bank, DnB Nor, Nordea, Sparebank1 etc. Jeg gjorde det og jeg fikk veldig ulike "tilbud". Det lureste du gjør er iallefall å spare på BSU og få opp egenkapitalen din! Kanskje du har mulighet til å vente litt med å kjøpe og spare litt i mellomtiden? Uansett hva du gjør, lykke til
Britt Banditt Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Du burde kvitte deg med smålånene dine først, de på 10 000,-. Det ser ikke bra ut for banken at du har forbrukslån(?)/kredittkortgjeld, fordi det tyder på at du ikke har helt ordnet økonomi. Når det er så lite så burde det heller ikke være noe problem å kvitte seg med det raskt Vil også råde deg til å spare opp noe først, og ha jobbet litt. Vil tippe du kan få en 7-800 000,- i lån, kanskje (husk at dette er inkludert evt. fellesgjeld hvis det er borettslag du vil kjøpe).
Alison Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 (endret) Hvis man regner med at du har ca 310.000 kr brutto i lønn per år tilsammen for de to jobbene dine og du har 220.000 kr i lån fra før av, så "sier" lånekalkulatoren på DnB Nor ("test din låneevne") at du kan få ca 490.000 kr i lån. Dette er ikke medberegnet at du har kausjonist, så du vil få mer enn dette beløpet. Det at noen stiller tilleggssikkerhet i egen bolig (realkausjonist) for deg vil ikke gi deg mer penger til å betjene lånet med per måned. Du kan ikke låne mer enn du har inntekt til å betjene. Hei dere.. Håper det er noen so kan hjelpe meg her, for dette er helt nytt for meg:) Jeg har akkurat fått meg en 100& stilling. Begynner om en uke. Jeg tjener ikke mye i timen, men jeg begynner fra bånd, og jobber meg oppover:) Jeg får 21000,- før skatt i mnd. Jeg har også en annen tilkallingsvikarjobb der jeg kan jobbe så å si så mye jeg vil. Planen min er å jobbe 2 ganger i uken på den, da vil jeg vel få ca 5-6000,- brutto,ekstra. (før skatt:P) Jeg vil kjøpe leilighet. Og har pappa som kausjonist. Har 200 000 i studielån, og 2 lån på 10 000. Hvor mye førstehjemslån vil jeg få tror dere? Vil låne på 30 år. Jeg har ingen sparing... Når kan jeg søke? Har jeg i det hele tatt sjans til å få lån?! Du kan ikke gjøre regning med at banken kan ta med mer lønn enn tilsvarende en 100 % stilling. Hvis du har planer om å kjøpe alene er jeg redd det kan bli vanskelig å få seg stort nok lån til å kjøpe bolig nå. Jeg vil anbefale deg å starte med sparing + kvitte deg med de to smålånene som jeg går ut fra er forbrukslån eller kredittkort. Det er ikke postitivt i forhold til en lånesøknad hvis du ikke har noe oppsparte midler i tillegg til forbrukslån. Angående det at du vil ha lån over 30 år. Hos flere banker blir førstehjemslånet delt i to. Det ene vil være innenfor 75 eller 80 % av kjøpesummen på boligen og det andre utover 75 eller 80 %. Topplånet får gjerne maks 10 års nedbetalingstid, mens du kan få 30 år på resten. Endret 23. februar 2010 av Alison
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå