Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva går egentlit dette nettleservalget ut på?

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=593639

Her ser det jo nesten ut som man bare kan ha en nettleser, men det kan da ikke være tilfelle? Så hva skiller det fra hvordan ting er nå? Når man innstallerer en ny nettleser så får man jo opp valget om man vil ha den som standard eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som skjer nå er at det ikke vil ligge noen nettleser på maskinen når du kjøper den. I dag ligger IE installert på maskinen din, altså er sjansen stor for at du bare fortsetter å bruke denne. Nå vil du derimot få et valg om hvilken nettleser du vil laste ned og bruke, og det er ingen nettleser som vil ha noen fordel fordi den er forhåndsinstallert slik som det tidligere har vært.

Skrevet

Det er bra, ut fra den linken så det nesten ut som man ikke kunne ha flere nettlesere lenger. Det hadde jo vært litt merkelig :)

Skrevet

Regner med at dette også skjer på Mac og Apples produkter og ikke bare hos Microsoft?

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet
Regner med at dette også skjer på Mac og Apples produkter og ikke bare hos Microsoft?

Nei, det er jo et resultat av en sak EU har hatt mot Microsoft, og vil kun dukke opp hos brukere som har IE som standardnettleser. Har du altså allerede Firefox, Opera eller noe annet brukbart vil menyen ikke dukke opp selv etter at denne "oppdateringen" er lagt inn.

Skrevet

Jeg vet dette, men synes det er rimelig tåpelig å legge slike regler på et produkt, men ikke andre produkter. Og ikke minst: om man kjøper en pc med Microsoft er det ikke det minste rart at de da også ønsker å ha sine egne produkter, i dette tilfellet IE.

Nå er jeg forøvrig Firefox-bruker selv, jeg kan ikke fordra IE, men dette synes jeg spesielt.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Du har forsåvidt et poeng. Det er likevel en liten forskjell mellom en PC med Windows og Mac. Apple produserer hardwaren selv, altså blir det ikke helt det samme. Hadde HP ikke bare solgt maskinen, men også utviklet OSet ville de nok også kunne valgt å legge inn en default nettleser.

Jeg er forsåvidt litt enig med deg likevel, skal MS måtte gjøre dette burde også Apple gjøre det, og jeg tror faktisk at de kommer til å måtte komme etter de også...

Skrevet

Det har med markedsandeler og monopolsituasjon å gjøre, ikke hvem som har produsert hva (apple bruker jo intel nå, så det argumentet holder egentlig ikke). Dersom Apple hadde hatt den markedsandelen Microsoft har, så ville det nok vært dem som måtte rette seg etter de retningslinjene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...