Gå til innhold

Fotografier av lillejenta....

Anbefalte innlegg

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Hadde tenkt å prøve å ta noen fine bilder av lillejenta vår for å gi i julegave. Vil bruke sort-hvitt og mitt eget speilreflekskamera... Så lurte jeg på om det var noen som hadde tips/ideer til "situasjoner" jeg kan ta bilde, vil jo ha mest mulig av ungen med på bilde da og ikke så mye annet. Er det noen ivrige fotografer der ute som har noen knakende gode forslag å komme med??? Bakgrunn? Klær? Alt??

På forhånd takk!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er en ivrig fotograf av mine egne barn... :D

Mener at sort/hvit-bilder blir penest om du tar dem inne. Da trenger du heller ikke ha på så mye klær som kan virke forstyrrende.

Prøv å finn en rolig bakgrunn, ikke plasser ungen foran en panel-vegg for eksempel. Prøv med en ryddig bakgrunn. Pass på at ingen forstyrrende elementer blir med på bildene. Kanskje kan du legge et sort eller hvitt (ensfarget iallefall) teppe som bakgrunn. En enkel hvit body er fint på barnet. Ikke noe mønstrete som tar bort fokuset fra det som virkelig skal fotograferes.

Nå vet jeg ikke hvor gammel barnet ditt er, men noe avhenger av alder. Jeg får nydelige bilder av min 4-åring mens han sitter fordypt i barne-tv :D At mor/far (den som ikke tar bilder) blåser såpebobler kan være smart, da får du fokuset bort fra kamera. Man kan fange mange øyeblikk mens barnet er opptatt av boblene....

Å ha med ynlings-kose-bamsen kan være koselig.

Små barn er forholdsvis enkle å ta bilder av. Med små mener jeg under 3. Da har de ikke begynt med å "gjøre seg til" for kameraet ennå. Oppover i alder er det vanskeligere synes jeg. Man må "lure" dem for å få fine bilder. Jeg har mang en gang tatt bilder av lekene som sønnen min leker med. :wink: Å stå å holde opp en vannpistol eller en dinosaur er artig. :wink: (Lekene blir jo ikke med på bildene)

For min egen del elsker jeg å ta portrett-bilder. Bare hodet, eller bare ansiktet blir veldig fint. Å ta bilde av barnets tær eller fingre blir også veldig fint, men her avhenger du av et kamera med masse zoom.

Noen tips her iallefall. Kan gjerne hjelpe mer hvis du sier hvor gammel ungen er.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå komme jo høsten. Ute blandt trær og løv, selv i sort/hvit er det kjempe fint. Har bilde av datterne i en slik setting, kjempe fint :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...