Gå til innhold

Barn i avlastningshjem?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Har du barn i avlastningshjem? Hva er din erfaringer? Hvordan gikk du frem å hva var prosedyren da du eventuelt fikk det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke barn selv, men min søster er handikappet og er ofte på avlastningshjem her i Oslo. Hun er 13 år, og fikk vel først tilbud om avlastning da hun var rundt skolealder 6-7 årsalderen. Og min skjønne søster har hatt fantastisk utbytte av det, hun har fått mange nye venner, og både hun og mine foreldre trenger en liten pause og nye impulser av og til.

Mine foreldre var veldig skeptisk til avlastning i begynnelsen, dette fordi de følte at det var et tegn på at de ikke klarte å ta seg av sin trengende datter selv. Men etterhvert så de hvor mye både de selv og min søster fikk igjen for det.

Mine foreldre har litt mer overskudd, og min søster får muligheten til å få opplevelser som ikke alltid er like enkle å gi et barn i rullestol, og ikke minst har hun fått seg venner for livet :)

Nå skal det sies at min familie har vært heldige med det gode tilbudet bydelen i Oslo hadde å tilby, da de bodde i Stavanger for noen år siden var ikke tilbudet på langt nær like bra. Men det er verdt å sjekke ut om dette er noe du vurderer for ditt eget barn.

Lykke til!

Skrevet
Har du barn i avlastningshjem? Hva er din erfaringer? Hvordan gikk du frem å hva var prosedyren da du eventuelt fikk det?

Jeg har ikke barn i avlastningshjem selv, men har vært avlastningshjem for flere barn.

Foreldrene må ta kontakt med barnevernet for å få dette.

Avlastningshjemmene blir også vurdert og intervjuet av barnevernet før de får lov til å være avlastere, så det skal være rimelig trygt.

Det skjer helt sikkert feilvurderinger her også, men man går i gjennom en ganske omfattende intervjurunde før man blir godkjent som avlaster.

Når man har blitt godkjent får man "tildelt" et barn som har behov for avlastningshjem. Da møter man først barnet hjemme hos foreldrene noen ganger for å bli kjent før barnet så kommer hjem til avlasteren f.eks 1 helg i måneden.

Skrevet

Fremgangsmåten spørs jo litt i forhold til hvorfor det ønskes/er nødvendig med avlastningshjem.

Hvis det er pga psykisk/fysisk handikap er det ofte via kommunens familiesenter/boveiledertjeneste man søker. Vi har et multihandikappet barn og for oss var det habiliteringstjenesten og sosionom som søkte avlasting i avlastningsbolig via kommunen.

Tror nok du vil få bedre svar om du tar kontakt med kommunens servicesenter og legger frem saken for de. Da burde de kunne lose deg til riktig instans og gi litt info om hvordan det skal søkes.

Skrevet

Du trenger ikke å gå langt hjemmefra for å finne avlastningshjem heller nødvendigvis.

Min bror er lettere psykisk utviklingshemmet og da min mor etter mange år ga opp og ba barnevernet om hjelp, fikk hun forespørsel om det var noen i guttens nærmiljø som evt kunne fungere som avlastningshjem. Vi hadde relativt ung slektning som "stilte opp", broren min er der en helg i måneden og har det veldig moro, og slektningen min synes det er fint å kunne være til hjelp + at det hjelper h*n selv, økonomisk.

(Barnevernet betaler avlastningslønn for tiden de er sammen, samt at de 2 betaler halv pris eller mindre ved inngang på arrangementer etc.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...