Gjest jente 22 Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Jeg har planer om å flytte til en annen by i nær fremtid. Har imidlertid ikke fått noen jobb der enda, og i tilfelle jeg ikke får det heller før jeg flytter, så er det en ting jeg synes er litt greit å få litt oversikt over. Hvis jeg da skal søke om sosialhjelp frem til jeg får jobb, hvordan gå frem? Er det slik at man først søker der man bor fra før og så søker på nytt dit man flytter (har hørt noe om det men er usikker) eller holder det med å søke der man flytter? Har prøvd å finne ut av dette på nettet en god stund, men finner ikke noe brukbar info, så om noen vet noe om dette her, så blir jeg supertakknemlig for svar.
Gjest H Skrevet 22. februar 2010 #2 Skrevet 22. februar 2010 Du søker sosialhjelp i den kommunen du oppholder deg i. Dette skiller Lov om sosiale tjenester fra andre lover; det er oppholdskommunen og ikke folkeregistrert adresse som gjelder. Det spiller liten rolle om du flytter først eller ikke; det er uansett kommunen du er i - til enhver tid - som skal hjelpe deg. Imidlertid er det fornuftig (men ikke nødvendig etter lovens bokstav) å kontakt den kommunen du skal flytte til, for å ta en prat på forhånd, blant annet for å undersøke hvor høy husleie de godkjenner. Dette har de antakelig normer på; da slipper du ubehagelige overraskelser i form av at de ikke godkjenner husleien på en allerede inngått kontrakt. Forøvrig: sosialhjelp er siste utvei; alt annet skal være forsøkt først (jobb, jobbsøk, lånekasse, leve på oppsparte midler, andre ytelser i folketrygden mm)- dette er strengt. Sosialhjelp er også midlertidig; lurt å ha en plan på hvordan du skal klare deg selv etterhvert! Lykke til.
Helen Skrevet 22. februar 2010 #3 Skrevet 22. februar 2010 Vær klar over at enkelte kommuner ikke er så villig til å gi hjelp til sosialklienter som flytter inn i kommunen. Så man bør ta en tlf til den aktuelle kommunen før man flytter dit så man er sikker på å få hjelp. Er litt kjett å måtte flytte tilbake hvis den nye kommunen setter seg på bakbeina. Jeg har ikke peilig på om kommunene har lov til å nekte å hjelpe innflyttere, men jeg vet at det skjer.
Gjest H Skrevet 22. februar 2010 #4 Skrevet 22. februar 2010 Det har du rett i; det gjelder spesielt i de store byene. Men de har ikke lov til det og du vil kunne påklage det til Fylkesmannen.
Gjest tupp Skrevet 22. februar 2010 #5 Skrevet 22. februar 2010 Den kommunen man til enhver tid oppholder seg i er ansvarlig iht. Lov om sosiale tjenester. Men har du nettopp flyttet dit vil den økonomiske bistanden som regel bestå i dekning av reiseutgifter hjem til opprinnelig bostedskommune. Dette er etablert praksis, og ikke noe som vil omjøres ved å påklage vedtaket. Som nevnt pover handler det om at man vil ha innbyggere som er "sjølberga", spesielt aktuelt for større bykommuner som anses attraktive. Anbefaler deg å kontakte Nav (regner med dere ikke lenger har kommunal sosialtjeneste som i "gamle dager"?)i kommunen du nå bor i, og legge fram problemstillinga. Om det er slik at dine muligheter for å bli selvforsørgende bedres ved å flytte, kan det godt hende kommunen vil hjelpe deg med det. Din nåværende oppholdskommune dekker da flytting, etablering og livsopphold (selvsagt forutsatt at du fyller kriteriene), og betaler dette til du har egen inntekt i kommunen du flytter til. Praksis er litt ulik, noen betaler i en begrenset periode før du blir den nye kommunens ansvar, mindre kommuner er gjerne litt mer fleksible. Lykke til, og gi oss gjerne oppdatering!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå