Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Hei vi er et ungt par på 23 og 26 som har et barn på 2,5 år og lurer på å prøve på et søsken til jenta vår. Jeg jobber 100% og har en inntekt på ca 18-19000 i mnd, men min sambo er student og har utbetalt 7600+ ca 3000 i inntekt. Vi bor i Oslo og betaler ca 8500 i husleie, og er da litt usikker på om vi bør vente med neste mann til sambo er ferdig med skole om 2 år. Noen som kan komme med sine erfaringer og råd. Synes dette er litt vanskelig, ønsker jo et søsken som jenta vår kan leke med, men er usikker på om vi har økonomi til det. Skulle vi få et barn til så kommer jeg til å ha permisjon 1 år med 80% lønn så da vil jeg ha utb ca 14-15000 i steden. Hva hadde dere andre valgt hvis dere hadde vært i denne situasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Hvis dere er fornuftige, så venter dere til han er ferdig med utdannelsen sin. Da vil dere ha litt bedre råd, datteren er litt eldre og dere vil få bedre tid til minstemann fordi hun har blitt litt mer selvstendig. Unger har ikke behov for søsken "å leke med" lenger. De aller fleste går jo i barnehage og har nok av andre å leke med. Så en aldersforskjell på 4 - 6 år, er egentlig bare en fordel for alle. Storesøster får lov å ha mamma og pappa for seg selv ganske lenge, minstemann vil også få mer fordi storesøster har blitt mer selvstendig, og foreldre vil ikke bli like slitne og ikke minst, dere vil ha bedre økonomi.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Det er i hvert fall kjempelett å finne ut om dere har råd: Sett 20 % av lønna di rett inn på en sparekonto. Går det greit noen måneder, er jo saken biff - og da har dere samtidig fått spart opp litt ekstra i tilfelle rottefelle. Det finnes mange måter å fordele permisjonen på, du kan f.eks. begynne å jobbe (eventuelt delvis) når babyen er 8-9 måneder, så kan studentpappaen ha perm og kanskje få studert litt ved siden av? Dessuten: Om dere bestemmer dere om et halvt år (etter å ha prøvd sparetrikset en stund) og bruker noen måneder på å prøve, blir ikke babyen født før pappaen er (nesten) ferdig med studiene. Og barnehage (som egentlig er den første litt større utgiften dere får, ettersom jeg antar dere har det dere trenger av klær og utstyr) blir ikke aktuelt før han er godt etablert i arbeidslivet. Lykke til!
Gjest AnneShirley Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Dere kan jo velge permisjon med 100% lønn -hvorfor er ikke det aktuelt?
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Dere kan jo velge permisjon med 100% lønn -hvorfor er ikke det aktuelt? Sikkert fordi de ikke vel sende ungen i barnehagen før h*n er et år
Gjest AnneShirley Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Sikkert fordi de ikke vel sende ungen i barnehagen før h*n er et år Mulig, det, men jeg bare spør. Det er jo ikke sikkert at TS en gang har tenkt på dette med permisjon med 100% lønn? Og en pappa som er student har muligens tid til å ta barnet i perioder? En forelesningsfri dag i uka f.eks, som hun da kan bruke til å jobbe og dermed strekke permisjonen. Det KAN finnes en del slike løsninger om man leter. Og hva som er aktuelt for TS kan vi jo bare gjette på.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Mulig, det, men jeg bare spør. Det er jo ikke sikkert at TS en gang har tenkt på dette med permisjon med 100% lønn? Og en pappa som er student har muligens tid til å ta barnet i perioder? En forelesningsfri dag i uka f.eks, som hun da kan bruke til å jobbe og dermed strekke permisjonen. Det KAN finnes en del slike løsninger om man leter. Og hva som er aktuelt for TS kan vi jo bare gjette på. takk for gode innspill ønsker permisjon 1 år fordi vi ønsker ikke å sende barnet i barnehage før det er 1 år.men ja det kan være det funker med 100% og jobbe redusert..tror jeg må tenke litt gjennom det først
Kykkelikokos Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 Vi tok ut 100% permisjon, men sendte ikke ungen i barnehagen før ungen var 1 år likevel. Spedde på med ferie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå