Gjest bryllupsgjest Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 I invitasjonen sto det at brudeparet var glad for at de inviterte gjestene faktisk kom i bryllupet, og at det var gaven de ønsker seg. Men jeg er så i tvil; skal jeg ikke ta med meg noen ting til brudeparet? Dette er et par som har "alt" fra før. Hadde dere tatt til takke med at jeg kun kommer som gjest, eller vil du/dere gjerne at jeg tar med meg noe i presang?
ejoty Skrevet 22. februar 2010 #2 Skrevet 22. februar 2010 I invitasjonen sto det at brudeparet var glad for at de inviterte gjestene faktisk kom i bryllupet, og at det var gaven de ønsker seg. Men jeg er så i tvil; skal jeg ikke ta med meg noen ting til brudeparet? Dette er et par som har "alt" fra før. Hadde dere tatt til takke med at jeg kun kommer som gjest, eller vil du/dere gjerne at jeg tar med meg noe i presang? Vi planla først et bryllup i USA, og hadde de som ble invitert kommet dit hadde ikke vi forventet noen gave. Nå ble det Norge på oss til slutt da, men har en slektning som giftet seg i utlandet i fjor. Og der ga de gjestene (nær familie og venner) som dro også en gave, men det var snakk om en gave på 200-300 kroner (div. boller fra Grand Cru). Gaven ble gitt når man kom tilbake igjen, så man dro ikke det med seg til utlandet. Min mening er at du ikke trenger å ha med deg gave. Men hvis du skulle være veldig i tvil ville jeg tatt med gave. For de fleste tror jeg det er bedre å gi en gave for mye, enn å føle på at du burde ha gitt en gave. Men dette kan du også enkelt løse ved å evt. ordne noe når du kommer hjem igjen, hvis du føler det er nødvendig.
Asteria Skrevet 22. februar 2010 #3 Skrevet 22. februar 2010 Jeg tenker at det er gave nok i seg selv at du kommer, det er jo både dyrt og tidkrevende å reise.. Hvis du ønsker å gi noe ville jeg isåfall gi en gave med mening.. f.eks. hvis det er en nær venninne ville jeg gitt et selvlaget album eller lignende.. Men jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet for å ikke ha kjøpt gave..som de sier selv er det gave i seg selv at du kommer
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #4 Skrevet 22. februar 2010 Jeg er rimelig sikker på at de mener det er nok at man kommer I hvert fall er det inntrykket jeg har når venner som har giftet seg snakker om slikt. Likevel hadde nok jeg også tenkt at jeg ville kjøpt noe, gjerne i prisklasse 150-300 kr sånn ca, som man nesten alltid kan ta seg råd til (men mener ikke at man må det eller at brudeparet kommer til å ofre det en tanke, egentlig).
lilleGrethe Skrevet 22. februar 2010 #5 Skrevet 22. februar 2010 Hvis de har spesifisert det i invitasjonen betyr det vel at de ikke forventer noen gave. Men jeg ville i det minste tatt med et fint kort, evt gitt en noe mindre gave hvis du ønsket å gi noe. Kanskje et gavekort eller penger til en opplevelse/middag el.l. kunne vært en idé? Hvis de skal ha bryllupsreisen i et bestemt land kan du f.eks. gi pengene i valutaen til det landet de skal reise til, og si at pengene er til (middag/velvære/opplevelse/osv).
Terra1 Skrevet 22. februar 2010 #6 Skrevet 22. februar 2010 Venninna mi gifta seg i Tyrkia og mi gave til dei var at eg reiste dit. Eg og sambuaren min var ei uke der på ferie også, og vår gave til dei var at vi var isammen. Av alle dei 30 gjestane som kom, trur eg det var få som ga gave. Kosta no ein del å reise og ikkje minst tid. trur du skal ta dei på alvor når dei seie at dei blir glad for at folk kjem. Men kan no gi dei eit kort, der du takkar for at du blei invitert eller noko. Når folk skriv noko i invitasjonen, så meina dei no det. God tur og kos deg masse:)
NemoLinn Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Min mann og jeg giftet oss i utlandet. Vi ga beskjed om at vi trengte ikke gave for det var gave mer enn nok at de tok turen sammen med oss. Det koster jo litt med fly og overnatting etc. Likevel var det noen som hadde tatt med en gave til oss, så det ble jo bare ekstra bonus. Hvis du føler for å gi en liten gave i tillegg kan jeg ikke se problemet med det, men heller ikke problem hvis du ikke gir en gave.
Gjest Gjest_Nygift_* Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Jeg bor i utlandet, og må si at alle de gangene jeg har blitt bedt i bryllup i Norge, har brudefolket ALDRI sagt at det holder at jeg kommer. (det har aldri falt meg inn å ikke ha med gave, men allikevel). Da vi giftet oss, i utlandet for oss (i Norge..) betalte vi reise og opphold for de som kom fra utlandet, for det var viktig for oss at de kom.....
Gjest regine ii Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 Vi gifter oss i utlandet i vår, og betaler en overnatting for gjestene. Reisen må de bekoste selv. det vi har skrevet er at vi anser det som gave at de kommer i bryllupet vårt, og at vi har det vi trenger. Vi "forbyr" ingen å komme med gave, men har sagt ala blomster og vin. Og ja - vi MENER faktisk det vi sier i invitasjonen (og vi har fått et "problem" med at noen faktisk ønsker å gi noe som er i en annen størrelsesorden enn det vi har sagt at vi vil ha). Så - når de skriver det sånn, så ville jeg tatt de på ordet. Evt. gjort som en annen sa, bidrag til en opplevelse enten på bryllupsreise, eller når de kommer tilbake igjen.
Gjest chouchou Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Jeg bor i utlandet, og må si at alle de gangene jeg har blitt bedt i bryllup i Norge, har brudefolket ALDRI sagt at det holder at jeg kommer. (det har aldri falt meg inn å ikke ha med gave, men allikevel). Da vi giftet oss, i utlandet for oss (i Norge..) betalte vi reise og opphold for de som kom fra utlandet, for det var viktig for oss at de kom..... mener du med dette at hun igrunn burde blitt betalt for?? synes du at reisen din til norge burde blitt betalt for? det blir vel litt anderledes siden du som norsk bor i utlandet og blir invitert "hjem" enn norske som gifter seg i utlandet og vil ha andre norske med seg..? eller hva mente du med innlegget ditt? jeg bor ogsà i utlandet og giftet meg her. vi kunne ikke betale for vàre tilreisende og jeg mà innrömme at jeg var veldig veldig rört over alle som kom allikevel. Alle hadde nok med gaver selv om vi synes reisen var absolutt mer enn nok og jeg ville ALDRI reagert pà om de kom uten annen gave i tillegg. Derfor TS synes jeg godt du kan reise uten annen gave enn deg selv:)
kaprifolen Skrevet 23. februar 2010 #11 Skrevet 23. februar 2010 Jeg tror også at de mener det! Men personlig hadde jeg nok kjøpt en liten ting hvis det er såpass nær familie/venner at jeg reiser til utlandet kun for å delta i bryllupet... A'la et album/en fin ramme til å ha brudebildet i/en "intern" ting jeg vet de hadde satt pris på eller lignende. Hva med å f.eks bestille blomster, champagne, konfekt eller lignende til rommet til brudeparet hvis du er helt i beit og dere skal til et land hvor dette ikke nødvendigvis er en stor utgift? Spleise med flere på massasje morgenen etter hvis hotellet tilbyr dette? (ooooh... det hadde jeg likt! ) Vi hadde to bryllup, ønsket oss ikke gaver til det første, som kun var vielsen. Men vi fikk f.eks Rosendahl-skåler fra naboer, en vase fra et vennepar av svigermor, pølsepinner fra søskenbarn som vi deler hytte med, sølvramme til brudebildet og fleecegensere av mine foreldre og søster, verandablomster og et par gavekort fra jobbene våre. Og blomster. Ble veldig overrasket og dypt rørt da vi så det store, lille gavebordet som ventet på oss i stuen da vi kom..
Gjest Gjest_fisken_* Skrevet 1. mars 2010 #12 Skrevet 1. mars 2010 Litt OT : Dersom noen gifter seg i utlandet og har ønskeliste, skal man da ta gaven MED til utlandet eller gir man den før eller etter bryllupet (altså hjemme) Dersom man tar gaven med ut - hvordan får brudeparet desse med hjem?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #13 Skrevet 1. mars 2010 Vi giftet oss i utlandet i sommer, og i invitasjonen skrev vi at deltaglese i seg selv var mer enn nok, og mente det. Noen mente det var uhørt og ikke skulle bringe med seg noe og valgte å ta med gavekort. Men jeg ble nesten litt skuffet over at de ikke fulgte føringene om å komme uten. Jeg hadde vært tydelig på at vi hadde alt vi trengte og satt størst pris på selskapet. De som ikke deltok sendte presanger i posten etter at vi kom hjem. Og uten lister og antydninger, fikk vi faktisk ingenting som vi ikke likte!
^^Belle^^ Skrevet 2. mars 2010 #14 Skrevet 2. mars 2010 Vi hadde utenlandsgjester på besøk og forventet definitivt ingen gave. Noen av dem hadde med seg en liten ting, andre ikke. Helt greit for oss, som syntes den beste gaven var å ha dem tilstede i bryllupet vårt. Men dersom du absolutt har lyst til å gi noe, hva med en pengesum til Leger Uten Grenser eller lignende? Det hadde ihvertfall jeg likt. Og spesielt dersom de har ''alt''.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå