Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si at man får et lån på 1 million, og man finner en leilighet til 855.000 kr. Månedlige fellesutgifter er på 6400 kr mnd, og totalsummen inkl fellesgjeld er på 2.850.000 kr.

Hvilken pris skal man da forholde seg til? Totalsummen eller kjøpesummen? Ang om man får kjøpe det med det lånet man har fått.

Hvor mye er det normalt å betale ned på et huslån i mnd (utenom fellesutgifter)?

Hvor mye er det "normalt" å bruke på hus i mnd, altså fellesgjeld og nedbetaling av lån totalt? Si at man har en samlet månedsinntekt på 35 000 - 40 000 kr etter skatt.. Når man ikke ha billån utenom, og et barn i barnehagealder.

Noen andre utgifter du vil nevne, ang hus og lån osv?

Bare nysgjerrig, og drømmer om framtida :)

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Du skal alltid forholde deg til totalsummen. Det du vil måtte betale per måned er fellesutgifter + lån.

Hvor mye det er normalt å betale ned på et huslån avhenger jo av hvor stort lån man har, renta på lånet og løpetid. Men jeg kan si at man aldri betaler ned mindre enn man låner. Og når det gjelder fellesutgifter, så er jo dette utgifter i tillegg til lån.

Hva som er normalt å bruker per måned avhenger av hvor man bor, hvor stort hus man vil ha og standarden på huset. Dvs at det ikke er noe fasitsvar. I tillegg kommer det an på hvor mye man er villig til å bruke per måned.

Andre utgifter i henhold til hus: Kommunale avgifter, renovasjon, forsikring, 2,5% dokumentavgift til staten ved kjøp av bolig, tinglysningsgebyrer ved kjøp, oppussing og strøm/nettleie.

Det blir fort dyrere enn man tror... :gjeiper:

Skrevet

Så det er ikke noen vits i å søke huslån med felles inntekt på 30 - 40 000 kr med andre ord?

Hvor mye burde være "normalt" å bruke på lån og fellesutgifter med tanke på denne inntekten? :)

Jeg skjønte fortsatt ikke dette med pris og totalpris.. Totalprisen, altså fellesutgiftene, vil jo være noe man betaler av månedlige inntekter og ikke noe man betaler ned ved hjelp av lånet..? Eller?

Hvis ikke blir det jo helt umulig å få lån når jeg er student.. Sukk :(

Gjest Gjest_BareMeg_*
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Er det ikke slik at de 855 000 kr som leiligheten koster er det man tar opp lån til. så har man da måntlige renter og avdrag på det, alt etter rente og løpetid.

Så kommer fellesutgiftene på kr 2.850 000 som er oppgitt til kr 6400 pr.mnd, som man tar ut av egen lønning pr mnd.

Man tar ikke lån på 2.850 000! Utgiftene man vil ha er måntlige avdrag på lånet til 855 000 + 6400.

Det må da være slik!

Skrevet

Når du betaler de månedlige utgiftene (på 6400) betaler du ned på felleslånet på boligen og har i realiteten et lån tilsvarende 2.850 000 (altså over 2.8 millioner). Du betaler jo også på lånet på 1 million i tillegg. Husk at hvis banken vurderer at dere kan få et lån på 1 million er det på grunn av betalingsevnen deres. Et utgiftsnivå som følger et lån på 2.85 millioner krever nok en samlet årslønn på 8-900 000, så du bør på ingen måte kjøpe noe med en slik totalpris som student...

Skrevet

Når det gjelder størrelsen på fellesutgiftene vil de også variere etter hvor ny boligen er (vedlikeholdsbehov o.l), løpetid på felleslånet og om lånet foreløpig er avdragsfritt. Man bør undersøke grundig hva som ligger i fellesutgiftene og om de vil stige mye de nærmeste årene.

Skrevet

Man tar IKKE opp lån til fellesutgiftene! Det betaler man ut av egen lønn pr mnd. Det man tar opp lån til er leilighetens kostnad, 855 000.

Skrevet
Si at man får et lån på 1 million, og man finner en leilighet til 855.000 kr. Månedlige fellesutgifter er på 6400 kr mnd, og totalsummen inkl fellesgjeld er på 2.850.000 kr.

Hvilken pris skal man da forholde seg til? Totalsummen eller kjøpesummen? Ang om man får kjøpe det med det lånet man har fått.

Hvor mye er det normalt å betale ned på et huslån i mnd (utenom fellesutgifter)?

Hvor mye er det "normalt" å bruke på hus i mnd, altså fellesgjeld og nedbetaling av lån totalt? Si at man har en samlet månedsinntekt på 35 000 - 40 000 kr etter skatt.. Når man ikke ha billån utenom, og et barn i barnehagealder.

Noen andre utgifter du vil nevne, ang hus og lån osv?

Bare nysgjerrig, og drømmer om framtida :)

Vil bare si: STYR UNNA leiligheter med høy fellesgjeld.

Skrevet

Man tar ikke opp lån til fellesutgiftene, men de vil ligge med i beregningen når banken gir lån. Dersom rentene øker,øker også fellesutgiftene. F.eks fikk en av mine kolleger økt fellesutgifter fra 4000 til 8000 sist renten var på topp, og i tillegg økte avdragene på lånet til banken. Så det er relevant i totalberegningen. En del leiligheter med lavt innskudd har også avdragsfrihet i x ant år, så stiger månedsinnbetalingen drastisk når avdragsfriheten tar slutt. Jeg har årsinntekt på 600.000, og ville aldri kjøpt leiligheten ts har sett seg ut.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Så det er ikke noen vits i å søke huslån med felles inntekt på 30 - 40 000 kr med andre ord?

Hvor mye burde være "normalt" å bruke på lån og fellesutgifter med tanke på denne inntekten? :)

Jeg skjønte fortsatt ikke dette med pris og totalpris.. Totalprisen, altså fellesutgiftene, vil jo være noe man betaler av månedlige inntekter og ikke noe man betaler ned ved hjelp av lånet..? Eller?

Totalpris = fellesutgifter + banklån. Dvs 2.850.000 eller hva det nå var.

Det du skal betale i måneden blir da: avdrag og renter på lån + fellesutgifter.

Fellesutgiftene vil være noe du betaler av de månedlige inntektene, men det samme gjelder banklånet, som du heller ikke må glemme bort at du må betale.

Skrevet

Leiligheten koster totalt 2.850.000, av dette må du betale 855.000 på forskudd. Det resterende er din andel av fellesgjelden. Altså din del av borettslagets totale gjeld.

Når fellesutgiftene er 6400 høres det ut som om det ikke betales avdrag på fellesgjelden, men at det bare betales renter. Dette MÅ du sjekke, og hvor lang den avdragsfrie perioden er. Når avdrag betales stiger husleien ENORMT. Dessuten må du sjekke hva borettslaget betaler i rente, om den er fast eller flytende, dette har endel å si for hvor stabile boutgifter du får.

Så skal du huske på at du vil være solidarisk ansvarlig for å betale ned lånet til de andre beboerne. Hvis noen sier fra seg boretten, vil de resterende måtte betale på mer på lånet. Og med en så stor andel fellesgjeld kan dette bli litt Det kommer også an på antall boenheter, små borettslag bør unngås... Har borettslaget flytende rente er dette mer sansynlig enn hvis det har lav fast.

Jeg ville ikke kjøpt en leilighet med så stor fellesgjeld, uansett.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Dette lurer jeg også på. Er det ikke slik at de 855 000 kr som leiligheten koster er det man tar opp lån til. så har man da måntlige renter og avdrag på det, alt etter rente og løpetid.

Jo.

Så kommer fellesutgiftene på kr 2.850 000 som er oppgitt til kr 6400 pr.mnd, som man tar ut av egen lønning pr mnd.

Ja, i tillegg til at man betaler på banklånet.

Man tar ikke lån på 2.850 000! Utgiftene man vil ha er måntlige avdrag på lånet til 855 000 + 6400.

Det må da være slik!

Det er slik. Men man betaler en samlet sum på 6400 i fellesutgifter + renter/avdrag på lån. Så den totale summen man betaler inn blir vesenlig høyere enn 6400 i mnd.

Noe som igjen vil tilsi at man faktisk må klare et banklån på 2.850.000 for å beholde denne leiligheten.

Gjest _Leela_
Skrevet

Dere tar opp lån på 855.000 og dette betaler dere ned som eget privat lån itillegg kommer fellesgjelda som dekkes av fellesutgiftene. Fellesutgifter dekker ofte også ting som kommunale avgifter, renovasjon, forsikring og oppussing utvendig og strøm/nettleie hvis det er et bofellesskap.

Men banken vil gi dere lån utifra hvorvidt dere vil klare totalsummen (iallefall burde de det). Dvs dere må ha inntekt til å kunne ta opp et lån på 2.850.000.

Vær obs på hva fellesutgiftene dekker, på denne boligen vil jeg tro at dere kun betaler renter på fellesgjelda. Om noen år vil avdragene også begynne og løpe, da vil fellesutgiftene fort stige i været. I tillegg er man i noen slike boligprosjekter ansvarlig om andre ikke kan betale fellesgjelda sin...Selv ville jeg skydd unna en bolig med høy fellesgjeld.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Man tar IKKE opp lån til fellesutgiftene! Det betaler man ut av egen lønn pr mnd. Det man tar opp lån til er leilighetens kostnad, 855 000.

Selvfølgelig ikke, men det virker som om Ts ikke helt innser at banklånet er noe som kommer i tillegg til fellesutgiftene per måned.

Skrevet

Som en tommelfingerregel,(fikk vi høre), kan man regne med å få lån på ca 3 x brutto inntekt, om dere har 50.000 brutto pr mnd tilsammen, vil dette utgjøre en felles inntekt på 600.000 pr år, og tilsvare et lån på rundt 1,8 mill.

Uansett om det heter avdrag på lån eller husleie til borettslaget/fellesgjeld, må dere ha en inntekt som tilsier at dere kan betale de totale utgiftene.

En idê kan jo være å kun betale rentene på lånet de 2 første årene om dette er mulig, det gjør vi nå på vårt huslån, så da betaler vi vel ca halvparten av summen som vil være aktuell når vi skal betale både renter og avdrag. Spørs hvor lange studier du har kanskje, altså hvor lang tid det er før du får større inntekt? :)

Skrevet

Her var det virkelig mye.

Men jeg skal ta for meg bare noe.

Fellesgjeld og fellesutgifter er IKKE det samme.

Total pris er i dette tilfelle:

Innskudd (prisantydning) + fellesgjeld

Fellesutgifter er fellesgjeld + en del andre utgifter. F eks kan det være: bygningsforsikring, fellesstrøm, kabel TV...etc.

Når banken vurderer lån, så ser den på innskudd + fellesgjeld, som er den totale belåning.

Fellesgjelden er som regel 1 prioritet og derfor blir det vanskelig å unngå 2 prioritet (høyere rente) på innskuddet.

Masse misforståëlser forøvrig i denne tråden.

Skrevet

Tusen takk for gode svar! Har alltid lurt på dette :)

Skal ikke kjøpe på mange år enda, men liker å sitte å se hva som kan bli aktuelt i framtiden, så jeg har ikke tenkt å kjøpe en tisvarende leilighet. Det var bare et eksemper på en leilighet jeg hadde oppe :)

Hva regnes som høy og lav fellesgjeld?

Skrevet
Tusen takk for gode svar! Har alltid lurt på dette :)

Skal ikke kjøpe på mange år enda, men liker å sitte å se hva som kan bli aktuelt i framtiden, så jeg har ikke tenkt å kjøpe en tisvarende leilighet. Det var bare et eksemper på en leilighet jeg hadde oppe :)

Hva regnes som høy og lav fellesgjeld?

Egentlig litt vanskelig å si.

Avhengig av totalprisen og masse andre ting.

Men innskuddet bør utgjøre 20, helst 30%, for at et borettslag i det hele tatt kan få forsikring, mot mislighold av felles(utgifter) fra andre beboere.

Så det bør vel være et minstekrav.

Innskuddsleiligheter i borettslag har veldig ufortjent fått et dårlig rykte de senere årene, på grunn av at det er bygget mange mindre leiligheter med veldig lavt innskudd og masse fellesgjeld.

Dermed har veldig mange unge kjøpt disse uten å vite hva de egentlig har kjøpt.

Men en borettslagsleilighet med innskudd på 800.000,- og fellesgjeld på 1.200000,- Altså tils 2 mill, kan være et helt greit kjøp det, om man vet hva man kjøper.

Ofte er betingelsene til fellesgjelden i borettslag bedre, enn du klarer å skaffe selv.

Jeg mener faktisk at et veldrevet borettslag, innenfor boligbyggelagene med oppegående styre, er langt å foretrekke fremfor selveide.

Dette på grunn av lover og regler.

I et privat sameie er det langt lettere for å bli krangel og uenighet om felles oppgaver, utgifter og vedlikehold.

Gjest Har lært nå
Skrevet
En idê kan jo være å kun betale rentene på lånet de 2 første årene om dette er mulig, det gjør vi nå på vårt huslån, så da betaler vi vel ca halvparten av summen som vil være aktuell når vi skal betale både renter og avdrag. Spørs hvor lange studier du har kanskje, altså hvor lang tid det er før du får større inntekt? :)

Om dette er "lurt" eller ikke kommer an på hvor lenge man har planlagt å bli boende i boligen.

Vet du at du skal bo der i over fem år og du trenger de ekstra pengene i måneden, så kan du vurdere dette. Men lurt er det uansett ikke, fordi når renta er så lav som den er nå, er det en fin anledning til å betale avdrag i tillegg til rentene.

(Teskje i tilfelle noe er uklart: man betaler hver måned renter til banken for å låne pengene. I tillegg betaler mange "avdrag" på lånet, dvs at de betaler tilbake det de har lånt bit for bit)

Altså, istedenfor å ta opp et lån hvor jeg var avhengig av avdragsfrihet til å begynne med, ville jeg ha valgt en billigere bolig (og mindre lån).

Klarer du såvidt å betale rentene nå, vil du ha problemer når renta går opp. Da er det bedre å ha betalt renter + avdrag nå (sånn at du har betalt ned litt av lånet også) og kunne be om avdragsfrihet hvis renta blir så høy at du sliter med å betale begge deler.

Angående prisantydning + fellesgjeld: i det eksemplet du viser, virker det veldig sannsynlig at det er snakk om avdragsfrihet på fellesgjelden. Dette er ganske skummelt, for det er fort gjort at fellesutgifene dobler seg når man må begynne med avdrag på fellesgjelden.

Fellesgjeld er forresten også et lån, men det står på borettslaget istedenfor deg. Så du betaler penger til borettslaget, som igjen betaler penger til banken for fellesgjeldlånet.

Skrevet

Om banken hadde sagt at dere hadde fått lån på 1 000 000,- og dere hadde sett dere ut denne leiligheten (som for de som er nye på dette ser ut som om den koster under 1 million, og ser "billig" ut), ville dere aldri fått lån i banken til å kjøpe denne. Det er fordi når banken sier dere kan få lån på 1 million så er dette inkludert evt. fellesgjeld, altså må banken ha sagt at dere kan få lån på 2 850 000,- (det er jo dette dere må betjene i praksis) for at dere skulle få kjøpt denne boligen. Så hvis dere hadde vært i banken og fått tilslag på 1 000 000,- så må dere alltid se på totalen for å se om dere har råd til å kjøpe noe :)

Disse leilighetene med høy fellesgjeld er også fryktelig vanskelig å få solgt om dagen, noe dere også må tenke på hvis dere hadde kjøpt det (greit å vite at det er vanskelig å selge videre).

Har man en inntekt på 35-40 000,- etter skatt er også 2 850 000,- et altfor stort lån å betjene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...