Zinnia Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Jeg begynner å nerme meg 25 år, og har bare vært på leiemarkedet siden jeg flyttet hjemmefra for litt over 6 år siden. På en måte har jeg vel sett på det å eie som noe veldig fjernt og uoppnåelig som ligger 10-20 år frem i tid. Derfor har jeg aldri satt meg inn i emnet, fordi jeg har tenkt at det er uaktuelt for meg. Men man hører jo om andre som kjøper leilighet, og har jo sett de som fikk av foreldrene sine da de var 20.. Så det jeg lurer på da, er om noen vil hjelpe meg å lage en liste for dummies om hva som må være på plass for å kjøpe seg sin første leilighet, for jeg har virkelig ikke peiling! Hva slags summer er det snakk om? Hvor mye må man ha oppspart selv? Hvordan er det å evt. kjøpe sammen med samboer, hvor mye må hver part ha oppspart og tjene? Eller er ikke det så nøye så lenge den samlede summen er over ett visst beløp? Andre økonomiske ting man må vite om? Hva er gangen i et boligkjøp, hvordan gjør man det? På forhånd takk for alle svar!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #2 Skrevet 22. februar 2010 1. Skaff deg BSU-konto. 2. Forhør deg med banken om hvor mye du/dere kan få i lån. (De fleste banker opererer med at man kan låne ca 2 - 2,5 ganger brutto inntekt, men her vil det jo også tas hensyn til om du har mye lån fra før eller om du har mye oppsparte midler. I tillegg er inntekt-/arbeidssituasjon noe banken interesserer seg for (om du f. eks har fast jobb etc). 3. Ta høyde for at renten kan stige og skaff deg grundig oversikt over din private økonomi. Lykke til!
Dolly-Betty Skrevet 22. februar 2010 #3 Skrevet 22. februar 2010 Jeg føler meg deg... Jeg 23 og er på boligjakt sammen med min kjære. Jeg tror det viktigste er å ikke bo seg i hjel. Man kan heller kjøpe et hus der det kan gjøres litt innvendig. Vi jenter kan jo få til ganske mye med maling, kost og litt tapet! Bare tak og reis er i orden!!!! Skaff BSU. Få en time hos en rådgiver i banken din, og ta en prat. Der spør de: har du fast jobb? Skal du kjøpe sammen med noen? Har du event. noe kausjonist (foreldre som går god for kjøpesummen din dersom du ikke klarer det...). Nå alt er i orden med lånet kan du by på boliger du liker
Gjest regine ii Skrevet 22. februar 2010 #4 Skrevet 22. februar 2010 Du må vite at dette er et sted du kan tenke deg å bo i allfall de neste 5 årene. Det koster å kjøpe/selge bolig, så hvis du har en horisont på 1-2 år eller noe sånt, så lønner det seg ikke. Du må også vite at du vil "binde deg" i fht vedlikehold og oppussing - så lenge en leier er det andre som må ta den biten. Hvor mye du trenger avhenger av hvor du bor og hvordan boligprisene der er (sentralt i oslo får man knapt en 2-roms for bortimot 2 mill, mens andre steder i landet får man et helt hus for den summen). En egenkapital på 10-20% er vel ganske lurt, selv om bankene i dag tilbyr sk. førstehjemslån hvor du kan låne hele summen. Her kommer jo BSU inn, gunstig spareform. Fast inntekt er vel et must - eier du først en leilighet er det mye vanskeligere å redusere forbruket med å flytte til noe billigere enn om du leier. Som andre og har sagt - ta en prat med banken så finner du ut mer, i allflal på det rent økonomiske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå