Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Hvorfor kan ikke noen finne opp ett eller annet som gjør at vi får gratis strøm, eller i hvertfall sånn at det koster minimalt?
Antlers Skrevet 22. februar 2010 #3 Skrevet 22. februar 2010 Noen har funnet opp noe som gjør det billigere. Det kalles "av-knapp"
Pingting Skrevet 22. februar 2010 #4 Skrevet 22. februar 2010 Noen har funnet opp noe som gjør det billigere. Det kalles "av-knapp"
Gjest Marlo Skrevet 22. februar 2010 #5 Skrevet 22. februar 2010 Ha solcelle paneler og regnsvannsdunker, så sparer man masse
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #6 Skrevet 22. februar 2010 Noen har funnet opp noe som gjør det billigere. Det kalles "av-knapp" Men den har en veldig negativ konsekvens, spesielt når det er 20 kuldegrader ute.
Gjest mu Skrevet 22. februar 2010 #7 Skrevet 22. februar 2010 Hvorfor i all verden skal strøm være gratis? Det er da en vare som alle andre, og som det koster enorme summer å produsere (det vil si produksjon av vannkraft koster ikke så enormt, men det kreves gigantiske investeringer for å bygge og vedlikeholde produksjonsanlegg). Hvem skulle dekke disse kostnadene i så fall? Staten? Jeg foretrekker gratis helsevesen og skole, så får jeg heller gjøre mitt beste for å spare på strømmen i de periodene det er dyrt.
Gjest Gjest_Grethe_* Skrevet 22. februar 2010 #8 Skrevet 22. februar 2010 Om vi skulle hatt gratis strøm, hvem skulle betalt for oss da? Staten som allerede har problemer med å opprettholde et "normalt" nivå på veistandarden, skole, sykehjem, osv? Kraftselskapene som ville gått konkurs, og måtte si opp alle sine ansatte? Hvem skal betale for at du skal ha gratis strøm? Miljøet da, skal vi ikke ta hensyn til det, men bare gi alle gratis strøm, og vi vet jo da at alle vil forbruke mer. Vi må spare strøm ikke forbruke mer!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2010 #9 Skrevet 22. februar 2010 Hvorfor i all verden skal strøm være gratis? Det er da en vare som alle andre, og som det koster enorme summer å produsere (det vil si produksjon av vannkraft koster ikke så enormt, men det kreves gigantiske investeringer for å bygge og vedlikeholde produksjonsanlegg). Hvem skulle dekke disse kostnadene i så fall? Staten? Jeg foretrekker gratis helsevesen og skole, så får jeg heller gjøre mitt beste for å spare på strømmen i de periodene det er dyrt. Derfor burde man finne opp noe som lager strøm enten gratis eller mye billigere. Per dags dato er jo det umulig så det blir bare drømming. Noe som for dagen til å gå uten å tenke på at man snart fryser i hjel. Nesten da.
Furstina Skrevet 22. februar 2010 #10 Skrevet 22. februar 2010 Tråden er ryddet iht KGs regler. Furstina, mod
Gjest A. Caron Skrevet 22. februar 2010 #11 Skrevet 22. februar 2010 Jeg kan være enig i at strømmen (og ikke minst håndteringen av den) oppleves uforholdsmessig feilaktig mtp at vi egentlig har overflod av miljøvennlig kraft å ta av i dette landet. Nå om dagen er det visstnok problemene med svenske atomkraftverk vi skal være med å bistå, og det er jo heller ingen nyhet at Norge eksporterer en anselig mengde kraft til god pris mens vannmagasinene er fulle, for så å øke prisen når kulda kommer og magasinene er lave. På den annen side er det riktig å påpeke at vi nordmenn antakelig har vært (og enda er) blant de mest sløsete forbrukere av elektrisk kraft på verdensbasis. Vi har mao vært altfor godt vant opp gjennom årene mens strømmen var et statsanliggende og kostet nærmest ingenting, for så å bli sjokkert over tilstandene etter at den ble frigitt konkurrerende eierforhold. Det er faktisk utrolig hvor mye man kan spare om man går inn for det, og vet hvilke tiltak man kan gjøre. Og det er snakk om enkle grep. Jeg kan nevne noen: - Skru ned temperaturen på v.v.berederen fra 75 til 65 grader. - Dusj mindre, og skru av vannet mens du såper deg inn. - Skru ned temperaturen på panelovnene om natten og mens huset er tomt, til 17 grader (mye rimelig utstyr finnes til å ettermontere, slik at du kan programmere dette til å foregå automatisk) - Sørg for å holde rom du ikke oppholder deg i avkjølt og mørke. - Bruk oppvaskmaskin kun når den er helt full (f.eks. annenhver, hver 3 dag) - La aldri et vindu over en termostatstyrt panelovn stå oppe. - Montèr sparedusjhode. - Tett trekkfulle vinduer og dører med isolasjonslist/pakning. - Fyr med ved om du har vedovn. - Investèr i varmepumpe. - Spar generelt på varmtvannet, v.v.berederen er den største strømforbrukeren i husholdningen. - Skru ned temperaturen i badegulvet, badet er ingen badstu... Generelt er det viktig å sette seg litt inn i hva man virkelig KAN spare strøm på, og som en tommelfingerregel er lys nesten for ingenting å regne, mens varmtvann og oppvarming er de store strømslukerne. Les av måleren, gjør noen av (eller alle) disse grepene, les av igjen etter et par måneder, og du kan da sammenlikne antall KWH (kilowattimer) i forhold til strømregningen i samme periode året før. Jeg kan love deg at du vil bli overrasket over forskjellen. Ellers er det ingen dårlig syssel å lese av måleren hver måned, og holde statistikk over eget forbruk, for dermed å se hvor mye man kan greie å få ned forbruket måned for måned. Lykke til med strømsparingen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå