Brud84 Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Hei Vi kjøpte oss leilighet i sommer, med en del oppussingsbehov. Dette har vi tatt litt etter lit, og badet var greit for oss to, så vi hadde tenkt å vente litt med å ta det. Men nå venter vi barn, og badet MÅ pusses opp, er ikke forsvarlig med småbarn slik det er i dag, og ingen mulighet for stelleplass. Så vi må prøve å få tak i penger til oppussing. Jeg har ca 40 000 kr på BSU, jeg trodde vi kunne bruke de, men dama i banken sa det ikke gikk an. De kan kun brukes til å betale lånet.. Vi kunne fått lånt disse pengene av familie, og brukt BSU pengene til å betale lånet hver mnd, og heller brukt lønn til å betale familien. Men det mente heller ikke banken at var noe lurt??? Noen som hvet hvordan reglene egentlig er??? Eller som har noen tips til hvordan vi kan få tak i penger til oppussing av badet???
Susan Sto Helit Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 mange bruker BSU-pengene til å betale ned på boliglånet. Og så låner de opp tilsvarende igjen etterpå. Forøvrig er 40.000 ganske lite å pusse opp bad for. Vi brukte vel nesten det dobbelte på 1,5 kvadratmeter for 5 år siden. Og da ble det forsøkt gjort så billig som mulig.
Tempus Fugit Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 mange bruker BSU-pengene til å betale ned på boliglånet. Og så låner de opp tilsvarende igjen etterpå. Forøvrig er 40.000 ganske lite å pusse opp bad for. Vi brukte vel nesten det dobbelte på 1,5 kvadratmeter for 5 år siden. Og da ble det forsøkt gjort så billig som mulig. Så lenge du har en BSU konto så bør du spare på den til den blir full (dvs 150000 kroner). Kan dere øke lånet på huset istedenfor??? Bad på 1,5 kvm - ikke store saken, ble det 80000 på det?
Susan Sto Helit Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Så lenge du har en BSU konto så bør du spare på den til den blir full (dvs 150000 kroner). Kan dere øke lånet på huset istedenfor??? Bad på 1,5 kvm - ikke store saken, ble det 80000 på det? Det ble ca 80.000 på det, ja... Det som er dyrt er jo arbeidet. Og en flislegger, elektriker og rørlegger tar jo nærmest mest betalt bare for å møte opp. I tillegg kommer do, dusj og innredning. Samt fliser, evt. takplater, lampe/lamper, varmekabler o.s.v. Pengene løper fort da.
Brud84 Skrevet 23. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 23. februar 2010 Takk for svar! 40 000 er ikke mye, men har ca like mye på annen konto, og da begynner det å hjelpe... Men har ingen muligheter til noe mer lån enn vi har... derfor jeg ville bruke BSU. Men det ser ut til å være helt låst.... Angrer på at jeg ikke har spart de pengene på høyrentekonto i stedet, da hadde jeg kunnet bruke dem nå.
Zzyzx Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 BSU-pengene er ikke låst. Du kan bruke dem til å betale på lånet i noen måneder, og det som da normalt sett ville gått til å betale lånet går heller til en sparekonto. Slik blir de pengene frigjort litt over tid.
Brud84 Skrevet 23. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 23. februar 2010 BSU-pengene er ikke låst. Du kan bruke dem til å betale på lånet i noen måneder, og det som da normalt sett ville gått til å betale lånet går heller til en sparekonto. Slik blir de pengene frigjort litt over tid. Ja det var det jeg trodde også, men rådgiveren i banken sa at dette må søkes skattemyndighetene om, og det er veldig tilfeldig om man får det eller ikke....
Zzyzx Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Da sier hun noe feil til deg. Så lenge kontoen ble opprettet før du kjøpte leiligheten, så er dette måten å gjøre det på. Ble kontoen opprettet etter at leiligheten ble kjøpt, så er de låst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå