Morea Skrevet 24. februar 2010 #41 Del Skrevet 24. februar 2010 Kommer vel veldig an på settingen. Aldri for kort synes jeg. Altså ikke langt opp på låret. Knekort er en gylden regel hvis ikke galla. Kjole med utringning og/eller bare skuldre kan være helt fint, bare ha et sjal, jakke etc over skuldrene i kirken (sa brura, nei ateisten). Dette er også "korrekt" etter skikk og bruk. Til og med ved galla er det greit, så lenge man dekker skuldrene med noe (lange hansker er ellers redningen i gallasetting). Helt hvit, lang kjole er ikke greit, men en lys (også hvit) kjole som ikke gir noen assosiasjoner til brudekjolen bruden har valgt (noen ganger kan jo bruden ha en ganske kort, hvit kjole også, i sommerbryllup f.eks) er også greit. Knall rød Samantha i SATC-kjole - nei nei nei. Opplevde en gang en langt over gjennomsnittet pen dame som kom i gullstilletter og en litt sånn glorete lang kjole med cleavage både foran og bak. Uff....Kult for bruden når menn fra 8 til 80 sto med sikkel langt ned på slipset. Både kjole to og tre går fint, med rett tilbehør. Fargen på 1 var for skarp synes jeg. Hilsen protokollavdelingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 24. februar 2010 #42 Del Skrevet 24. februar 2010 Både kjole to og tre går fint, med rett tilbehør. Fargen på 1 var for skarp synes jeg. Hilsen protokollavdelingen. Enig med deg! Ikke bare i det jeg siterte, men resten også. I tillegg til å ha veldig skarp farge, synes jeg nr 1 er hakket for kort. Nr 2 og 3 avhenger selvsagt av kroppsfasong også! Noe som kan se fint ut på én person kan se skikkelig vulgært ut på en annen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morea Skrevet 24. februar 2010 #43 Del Skrevet 24. februar 2010 (endret) Enig tilbake Spinell. Det gjelder forsåvidt i hverdagen også, men det vises ekstra godt i et bryllup. Kjole 2 ville jeg greit kunne hatt i et bryllup f. eks, ikke kjole 3. Det vanskelige for å kose seg i et bryllup som kvinnelig gjest er å føle seg kjempefin, men med en stor tanke på settingen og bruden. Men det går an å få til. Endret 24. februar 2010 av Morea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 27. februar 2010 Forfatter #44 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Nå har jeg tenkt lenge og sett på bildet i katalogen til H&M har jeg kommet fram til at dette muligens blir antrekket (jeg må dra og prøve det først - og se om de har min størrelse, siden det er utsolgt i nettbutikken ): Antrekk Kjole Belte Jeg tenkte piffe det ordentlig opp med noen dyre smykker jeg eier, så det blir nok veldig elegant, samtidig ikke for utfordrende eller for varmt å gå i Endret 27. februar 2010 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 1. mars 2010 #45 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) husk at disse bildene skal sees på i de neste 70 år, så du skal alltid tenke klassisk. Her er noen; http://www.coast-stores.com/fcp/categoryli..._-Perfect+Dress Butikker over hele landet. 4 eller noe i Oslo bare... Tenker med gru på brylluper fra 70- og 80-tallet. Mye grellt!!! http://www.markanddora.com/photos_new/80_8...ra_bob_mary.jpg Endret 1. mars 2010 av Wonders Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IdaEmilia Skrevet 1. mars 2010 #46 Del Skrevet 1. mars 2010 Hva med bare en kort, enkel men pen, stroppløs kjole? Du skal jo ikke gå med en hvit kjole. Det er brudens farge. Og ikke en rød heller, siden det tar mye oppmerksomhet (og det er bruden som skal ha all oppmerksomheten;)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Pernille¤ Skrevet 1. mars 2010 #47 Del Skrevet 1. mars 2010 Jeg synes kjolen du har valgt blir kjempefin med det beltet og alt Og aldeles ikke feil til bryllup, den minner ikke om en brudekjole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Chloè_* Skrevet 4. mars 2010 #48 Del Skrevet 4. mars 2010 Synes også antrekket fra hm var veldig fint. Absolutt passende til bryllup! Forresten, noen som vet hva det betyr for jenter når kleskoden er mørk dress? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gamla Skrevet 4. mars 2010 #49 Del Skrevet 4. mars 2010 Gidder ikke lete opp gamle tråder om samme emnet, men med jevne mellomrom har det vært tatt opp hvilke farger man kan ha på kjolen. I gamle dager kunne man ikke ha sort (fordi det var sorgens farge) man kunne ikke ha rødt (fordi man signaliserte at man ønsket brudegommen) hvitt (sier seg selv) eller grønt (fordi man tilhørte skogsvesner, eller noe i den dur. Dette er da GAMLE regler. Synes at fargen (bortsett fra hvitt) spiller liten rolle, det som teller er hvordan selve kjolen er. Vulgære kjoler er upassende selv i dag, og om feks brudegommens mor stiller i sjokkrosa ballkjole og tiara er det mer upassende enn om en gjest stiller i en pen, rød kjole. De fleste velger heldigvis å bruke fornuften, men mener på at det har vært tråder før om rare og upassende antrekk i bryllup - finn trådene de som gidder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2010 #50 Del Skrevet 4. mars 2010 Synes også antrekket fra hm var veldig fint. Absolutt passende til bryllup! Forresten, noen som vet hva det betyr for jenter når kleskoden er mørk dress? Er det mulig? http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=30&nid=32 Uansett, klær fra HM er IKKE pentøy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 4. mars 2010 Forfatter #51 Del Skrevet 4. mars 2010 Uansett, klær fra HM er IKKE pentøy! Det må vel ikke være direkte pentøy, så lenge man er pen i tøyet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Transemann 35 Skrevet 5. mars 2010 #52 Del Skrevet 5. mars 2010 Jeg har aldri vært i bryllup før, og jeg lurer på hva som er do's & dont's i forhold til antrekket. Det er min bror som skal gifte seg i sommer, og jeg har smått begynt å se på kjoler. Problemet er at jeg vet ikke helt hvordan man kler seg i bryllup. Jeg har skjønt at man bør unngå hvitt siden bruden går i hvitt, men er det ellers fritt fram? Hva med slike farger: Marshmellow dress? Eller bør det helst være mer "happy" farger? Ville ikke valgt den Håper noen kan hjelpe, så jeg vet hva jeg skal se etter. Gjerne hvis dere har en link til passende kjole, så blir jeg meget glad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Transemann 35 Skrevet 5. mars 2010 #53 Del Skrevet 5. mars 2010 Skal også i bryllup for første gang i sommer! Lurer også på lengde på kjolen? De fleste kjolene på nett på de store nettbutikkene er ganske korte.. Og kan man komme i en skikkelig maxi-dress. http://www.unique-vintage.com/white-pink-f...ess-p-4560.html <= Blir denne for brudeaktig? Den var fin og passer utmerket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Transemann 35 Skrevet 5. mars 2010 #54 Del Skrevet 5. mars 2010 Om man skal være gammeldags, bør rødt og hvitt unngås, men i dag er det ikke så mange som tenker over det. Det som derimot betyr noe, er stil og snitt på antrekket. Unngå halsbrekkende dype utrigninger, og veldig korte plagg. De lange kjolene med slep kan du også godt la henge i skapet. De mest skulpturelle og eksentriske plaggene kan du godt legge hjemme - det er jo ikke du som i første grad skal bli sett her! La bruden få fokuset, og ton ned stilen om du liker veldig oppsiktsvekkende plagg til vanlig. Dette betyr derimot ikke at alle må konvertere til en kjedelig og konservativ stil for anledningen, men en grei regel å huske på er at om du står foran speilet og ikke klarer å bestemme deg for om det er passende, er det sannsynligvis ikke det. Sterke farger generelt er ikke et stort nei, men her kan det være greit å høre på magefølelsen. Kommer du til å føle at du stikker deg ut, unngå plagget. Velg et plagg som er deg slik at du orker bruke det til en annen anledning også, dog med annen styling, men vær anstendig og pent kledd om ikke bryllupet er veldig casual. Det er kanskje en klisjé, men det viktigste er at du føler deg vel i antrekket. Det blir aldri vellykket om du konstant må dra skjørtet ned, rette på stroppene, justere noe, være redd for at noen skal tenke "Shit, for en uanstendig frøken!" Angående forslag til farger, kan du jo velge annet enn sort om du syns det er kjedelig. Hva med grått eller nude, dersom du kler det? Brunt behøver heller ikke være kjedelig. Nøytrale farger er fint til bryllupsgjester ettersom dere kun er i bakgrunnen, men du kan alltids gå for andre farger også, dersom du ønsker det. Velg en farge som kler hudtonen din, og et snitt som kler kroppen din, så har du kommet en lang vei allerede. Her er noen forskjellige kjoler fra Asos jeg syns kan funke fint i et bryllup: Kjole 1 Kjole 2 Kjole 3 Kjole 4 Kjole 5 Kjole 6 Kjole 7 Kjole 8 Kjole 9 Kjole 10 Kjole 11 Kjole 12 Husk at du ikke behøver ha kjole, da. En pen bukse eller skjørt og topp er minst like fint. Ikke noen av kjolene ville jeg brukt. Styr unna bukse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Numi* Skrevet 8. mars 2010 #55 Del Skrevet 8. mars 2010 Gidder ikke lete opp gamle tråder om samme emnet, men med jevne mellomrom har det vært tatt opp hvilke farger man kan ha på kjolen. I gamle dager kunne man ikke ha sort (fordi det var sorgens farge) man kunne ikke ha rødt (fordi man signaliserte at man ønsket brudegommen) hvitt (sier seg selv) eller grønt (fordi man tilhørte skogsvesner, eller noe i den dur. Dette er da GAMLE regler. Synes at fargen (bortsett fra hvitt) spiller liten rolle, det som teller er hvordan selve kjolen er. Vulgære kjoler er upassende selv i dag, og om feks brudegommens mor stiller i sjokkrosa ballkjole og tiara er det mer upassende enn om en gjest stiller i en pen, rød kjole. De fleste velger heldigvis å bruke fornuften, men mener på at det har vært tråder før om rare og upassende antrekk i bryllup - finn trådene de som gidder I enda "gamlere" dager skulle man ikke gå i sort fordi det var brudens farge. Da var det nemlig vanlig for bruden å gifte seg i svart antrekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Chloè_* Skrevet 9. mars 2010 #56 Del Skrevet 9. mars 2010 Er det mulig? http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=30&nid=32 Uansett, klær fra HM er IKKE pentøy! Er vel ingen grunn til å være på et forum hvis du synes det er så grusomt at folk stiller spørsmål. Og klær fra H&M kan da godt være pentøy, hvis en synes det er pent. Snobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå