Gå til innhold

Antrekk i bryllup

ninuska_

Anbefalte innlegg

En annen tanke som slår meg er at mange av modellene poserer veldig rart :klø: litt sånn dopa potetsekk?

Totally off subject, men jeg måtte bare :fnise:

Jeg går nok også for kort kjole i min bror sitt bryllup, da det skal feires i Nice på sommeren :) min mor mener at det kommer litt an på alder også, hvor kort kjolen kan være. Noen som er enig i det? At en ung jente lettere kan komme unna med kort kjole i bryllup uten at det blir feil, men om en godt voksen dame gjør det, blir det litt feil?

Synes egentlig det er litt trist...

Jeg reagerte litt på det også :ler:, men jeg prøvde å fokusere på kjolene.

Mamma sier akkurat det samme - "Du får tid til å gå i lange kjoler senere". Og jeg klarer ikke se for meg noen andre enn eldre kvinner komme med lange kjoler når det er såpass varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg har fått med meg er at rød kjole visstnok signaliserer at man har ligget med brudgommen. Så da er man både heit og farlig!

:hakeslepp:

Dette har jeg aldri hørt før!

Blir vel ikke noe problem i min bror sitt bryllup, dog... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte litt på det også :ler:, men jeg prøvde å fokusere på kjolene.

Mamma sier akkurat det samme - "Du får tid til å gå i lange kjoler senere". Og jeg klarer ikke se for meg noen andre enn eldre kvinner komme med lange kjoler når det er såpass varmt.

Thihi :fnise:

Ja, det har hun jo veldig rett i :) Hvorfor skal vi lide i varmen bare pga tradisjon og folkeskikk, egentlig? Synes det er litt rart med sånne "regler", da jeg ikke forstår at noen av gjestene skulle være noen trusler uansett hva de går i... :) Hvis det er det som er tankegangen da, noe jeg har fått intrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninuska: Noen av de kjolene er nok litt vel casual, ja, spesielt med henhold til stoffet, men mange av de kjolene jeg postet har tilbehøret og stylingen mye å si, som jeg skrev her: "Velg et plagg som er deg slik at du orker bruke det til en annen anledning også, dog med annen styling, men vær anstendig og pent kledd om ikke bryllupet er veldig casual." :)

Poster et forslag til hvordan den første kjolen kan se ganske så allerledes ut med ulik styling:

http://www.polyvore.com/cgi/set?id=16287900

Den kjolen du postet syns jeg var litt for neglisjé-aktig for bryllup i mine øyne, men så er jeg ikke så begeistret for babydollkjoler heller :P

Ellers syns jeg også at denne i muldvarp eller pudder er nydelig.

Endret av phronima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke om forbudet mot rødt før jeg hadde lest her inne en stund. Det jeg har fått med meg er at rød kjole visstnok signaliserer at man har ligget med brudgommen. Så da er man både heit og farlig!

Det har jeg også hørt.

De kjolen som ble linket til er alt for hverdagslig for meg, det er sånne kjoler jeg går med til vanlig. Det er jo bryllup, man må jo pynte seg!

Det hadde jeg satt pris på i mitt bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninuska: Noen av de kjolene er nok litt vel casual, ja, spesielt med henhold til stoffet, men mange av de kjolene jeg postet har tilbehøret og stylingen mye å si, som jeg skrev her: "Velg et plagg som er deg slik at du orker bruke det til en annen anledning også, dog med annen styling, men vær anstendig og pent kledd om ikke bryllupet er veldig casual." :)

Poster et forslag til hvordan den første kjolen kan se ganske så allerledes ut med ulik styling:

http://www.polyvore.com/cgi/set?id=16287900

Ellers syns jeg også at denne i muldvarp eller pudder er nydelig.

Du har rett i det - jeg skal prøve å se litt på de - jeg syns mange av de var veldig fine, men jeg har denne forestillingen for meg at det skal være gull & glitter på bryllup :) Hvor er de siste kjolene fra?

Edit: Fant forresten denne kjolen som jeg syns var litt mer elegant, fortsatt kort, men som man kan ha kanskje mer accessorize til :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Alette_*

Hva som er "passende" bryllupsantrekk kommer emm helt an på det konkrete bryllupet.

Er det vår/sommer/sensommer bryllup er det naturlig å velge litt lysere, letter antrekk. Noe som kler solbrun hud. Og er komfortabel på en varm sommerdag.

Høst/vinter bryllup pleier å være mer preget av høstfarger. Naturlig nok føler en seg ikke like fresh i hot pink eller turkis når en er vinterblek.

Videre kommer det an på det konkrete bryllupet. Hva står det som dresscode i inbydelsen? Er det et stort kirkebryllup med etterfølgende formell mottagelse krever det gjerne et mer pyntet antrekk, enn et mindre mer uformelt bryllup.

Din personlige smak er også viktig. Du skal se ut som deg selv! Både når det gjelder kjole, sminke og hår.

Og aller viktigst: du har ikke på deg samme antrekk som du går med på byen! Ja, bryllup er en fest - men iforkant av denne festen er det en gjerne en kirkesermoni på dagtid og en middag.

Du må velge et antrekk som sitter like pent kl. 13.00 som 01.00 :) Og nei du greier ikke holde magen inne så lenge...

Du skal være anstendig nok til å føle deg vel i en kirke og velkledd nok til å føle deg fresh på dansegulvet.

Og husk sko som du greier å gå på! IKKE baser deg på høye heler med mindre du uten tvil vet at du greier å gå på de hele dagen.

Evt. velg et antrekk som også fungere med lave sko og bytt når du blir trøtt. Men ikke ha de med i en kiwipose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde på meg svart kjole i bror sitt bryllup og ingen klaget

har hatt på rein hvit kjole en gang....

.....da var jeg brude pike :P

Endret av estella87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninuska: Pen den, ja, og den kan brukes til flere anledninger om det skulle være behov for det :)

De siste kjolene jeg postet er fra H&M

Endret av phronima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninuska: Pen den, ja, og den kan brukes til flere anledninger om det skulle være behov for det :)

De siste kjolene jeg postet er fra H&M

Ja, synd nettsiden ikke har frakt til Norge.. argh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjolen her syns jeg f.eks er veldig fin. Det er vel lov å pynte seg litt? :sjenert:

Ja, men det er ikke lov til å vise rompa. Hvis modellen retter seg opp og man tar bilde bakfra kan jeg garantere at denne er særdeles upassende i et bryllup. Man skal vel helst bevege litt på seg også og ikke stå stille med ryggen til en hel dag. Når looken i tillegg er neglisjé blir det enda verre.

Men jeg har ingen problemer med korte kjoler i sommerbryllup, så lenge de går litt lenger ned og ikke er vulgære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg funnet flere ideer til kjole. Jeg har i allefall bestemt meg for en sommerlig farge :)

Kjole 1

Kjole 2

Kjole 3

Legger de ut, slik at jeg finner tilbake :sjenert: men kanskje noen får noen tips :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet flere ideer til kjole. Jeg har i allefall bestemt meg for en sommerlig farge :)

Kjole 1

Kjole 2

Kjole 3

Legger de ut, slik at jeg finner tilbake :sjenert: men kanskje noen får noen tips :)

Jeg stemmer for nr. 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste invitasjoner (alle bryllup jeg har vært i) står det hvilket antrekk som gjelder. Så er det bare å søke opp hva dette innebærer. Men det som stort sett er vanlig er å unngå lyse, lyse farger og hvitt - slik at bruden skiller seg ut. Svart og rødt er tradisjonelt ikke ok, men mange synes dette er greit - her er det jo bare å forhøre seg med din bror. Jeg synes f.eks det er veldig ok og har sagt ifra om dette. Mye fordi jeg ikke vil "tvinge" gjester til å kjøpe nytt antrekk, og de fleste har en svart finkjole fra før. Har vært i mange sommerbryllup hvor gjester har benyttet svart, men da hatt silkebånd/veske/hårpynt/sko i andre mer sommerlige farger. Ellers er det vel sjeldent med lårkort kjole, mens knekort er vanlig nå så lenge antrekket for kvelden f.eks ikke er "galla".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte min mor hva som var vanlig i går, og hun sa "Gå i det du føler deg best i - mini, medium, maxi - alt er lov, bare ikke gå i hvitt". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal i 3 bryllup i sommer, og jeg skal kjøpe kjole her: http://www.drommekjoler.no/index.php/cPath/54

Blir nok en kne kort en siden det er sommer... Men her inne var det iallefall mange tips til kjoler som passer i bryllup! Synes jeg da vel å merke ;)

Edit: fikk enda en invitasjon i går.. Vi skal visst i 3 bryllup..

Endret av Aftensol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som skrevet av flere her, man følger dresscoden oppgitt i innbydelsen. www.skikkogbruk.no

Uansett, allminnelige kjoler fra HM har ikke noe i et bryllup å gjøre!

I kirken skal man ikke ha bare skuldre, ei heller åpne sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...