Gå til innhold

Antrekk i bryllup

ninuska_

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært i bryllup før, og jeg lurer på hva som er do's & dont's i forhold til antrekket.

Det er min bror som skal gifte seg i sommer, og jeg har smått begynt å se på kjoler. Problemet er at jeg vet ikke helt hvordan man kler seg i bryllup. Jeg har skjønt at man bør unngå hvitt siden bruden går i hvitt, men er det ellers fritt fram?

Hva med slike farger: Marshmellow dress? Eller bør det helst være mer "happy" farger?

Håper noen kan hjelpe, så jeg vet hva jeg skal se etter. Gjerne hvis dere har en link til passende kjole, så blir jeg meget glad :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klassike gråfarger og svart slår jo sjelden feil, frisk opp med pent tilbehør og en fargerik veske eller sko. Siden det er sommer kan du også ha en søt sommerkjole med f.eks et lett mønster eller i duse farger? Styr unna dype utrigninger og rompekorte kjoler hehe. Asos.com har mye fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har utrolig mye fint :)

Kjole 1

Den syns jeg var kjempefin.

Et annet spørsmål: Er det no-no med sterke farger? F.eks turkis?

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du i følge med mann som går i smoking må du ha lang kjole. Har han dress kan du ha kort kjole.

Farger som ikke er "lov": hvit, rødt og svart ellers fritt frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du i følge med mann som går i smoking må du ha lang kjole. Har han dress kan du ha kort kjole.

Hva med i følge med mann i linbukse og kort penskjorte? :ler:

Hvorfor er ikke rødt "lov"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til smoking kan kvinnen også ha kort kjole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterke farger er helt lov, turkis blir sikkert flott :)

Sort og rødt er strengt tatt lov nå. Synes ikke det blir feil lenger. Dog, sort vil kanskje bli litt rart om sommeren.

TS: jeg tror det burde gå bra med den kjolen du linket til

Fortunatus: Jeg synes egentlig kjolen du linket til var litt på kanten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket var vel dette år 2010 og ikke 1950? Knekort eller lang kjole må da være opp til den som skal bære den, ikke opp til om følget har smoking eller dress. Så lenge gjestene ikke dukker opp i hvitt eller neonfarger (grøss) så må da vel rødt, sort, turkis osv være lov. Gå for et elegant snitt (som f.eks den kjolen du fant frem til) og gå i den fargen som kler deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo ann på om det er et klassisk bryllup eller ei.

Skal man drite i "skikk og bruk" kan man likså godt dukke opp i hvit kjole...

Det står dessuten i innbydelsen. Jeg var i bryllup nå nydelig, og det var et smoking bryllup med lange kjoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimia
Sterke farger er helt lov, turkis blir sikkert flott :)

Sort og rødt er strengt tatt lov nå. Synes ikke det blir feil lenger. Dog, sort vil kanskje bli litt rart om sommeren.

TS: jeg tror det burde gå bra med den kjolen du linket til

Fortunatus: Jeg synes egentlig kjolen du linket til var litt på kanten..

Og jeg synes motsatt. ;) Den første kjolen var altfor kort i mine øyne (man trenger ikke lang kjole, men den bør i det minste gå til kneet), mens den andre hadde såpass mye farge at den ikke på noe vis liknet en brudekjole selv om den var hvit i bunnen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimia
Sist jeg sjekket var vel dette år 2010 og ikke 1950? Knekort eller lang kjole må da være opp til den som skal bære den, ikke opp til om følget har smoking eller dress. Så lenge gjestene ikke dukker opp i hvitt eller neonfarger (grøss) så må da vel rødt, sort, turkis osv være lov. Gå for et elegant snitt (som f.eks den kjolen du fant frem til) og gå i den fargen som kler deg.
Knekort er greit, men ikke langt over kneet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel også veldig an på bruden, spesielt med tanke på farger. For meg spilte det ingen rolle hvilken farge gjestene hadde. Mine to forlovere hadde henholdsvis svart og rød kjole :fnise: , mens svigerinnen min gav streng beskjed om at rødt var ''forbudt''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man skal være gammeldags, bør rødt og hvitt unngås, men i dag er det ikke så mange som tenker over det. Det som derimot betyr noe, er stil og snitt på antrekket. Unngå halsbrekkende dype utrigninger, og veldig korte plagg. De lange kjolene med slep kan du også godt la henge i skapet. De mest skulpturelle og eksentriske plaggene kan du godt legge hjemme - det er jo ikke du som i første grad skal bli sett her! La bruden få fokuset, og ton ned stilen om du liker veldig oppsiktsvekkende plagg til vanlig.

Dette betyr derimot ikke at alle må konvertere til en kjedelig og konservativ stil for anledningen, men en grei regel å huske på er at om du står foran speilet og ikke klarer å bestemme deg for om det er passende, er det sannsynligvis ikke det. Sterke farger generelt er ikke et stort nei, men her kan det være greit å høre på magefølelsen. Kommer du til å føle at du stikker deg ut, unngå plagget.

Velg et plagg som er deg slik at du orker bruke det til en annen anledning også, dog med annen styling, men vær anstendig og pent kledd om ikke bryllupet er veldig casual.

Det er kanskje en klisjé, men det viktigste er at du føler deg vel i antrekket. Det blir aldri vellykket om du konstant må dra skjørtet ned, rette på stroppene, justere noe, være redd for at noen skal tenke "Shit, for en uanstendig frøken!"

Angående forslag til farger, kan du jo velge annet enn sort om du syns det er kjedelig. Hva med grått eller nude, dersom du kler det? Brunt behøver heller ikke være kjedelig. Nøytrale farger er fint til bryllupsgjester ettersom dere kun er i bakgrunnen, men du kan alltids gå for andre farger også, dersom du ønsker det. Velg en farge som kler hudtonen din, og et snitt som kler kroppen din, så har du kommet en lang vei allerede.

Her er noen forskjellige kjoler fra Asos jeg syns kan funke fint i et bryllup:

Kjole 1

Kjole 2

Kjole 3

Kjole 4

Kjole 5

Kjole 6

Kjole 7

Kjole 8

Kjole 9

Kjole 10

Kjole 11

Kjole 12

Husk at du ikke behøver ha kjole, da. En pen bukse eller skjørt og topp er minst like fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er overdramatisering. Stor forskjell mellom å dukke opp i lang, hvit kjole og en elegant farget kjole. De som henger seg opp i at en gjest kommer i en pen rød eller sort kjole har større problemer enn gjesten som bærer den. Så lenge intet er spesifisert i innbydelsen så kan man gå i det man ønsker av farger innen rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rødt er vel forbudt fordi det er en såpass "eye-catcher". Man blir liksom den heite dama i rødt, og det er bruden som skal være den eneste heite... :fnise:

I mitt bryllup må folk gjerne gå i rødt derimot, da temafargene på alt annet blir rødt og hvitt (vi skal ha 50-tallsinspirert bryllup :)), men det er kult hvis folk ikke dukker opp i sinnsyk utrigning og kjole som såvidt dekker rumpa, liksom. Men folk må egentlig få lov til å kle seg i hva de vil :)

Spør bruden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen forskjellige kjoler fra Asos jeg syns kan funke fint i et bryllup:

Kjole 1

Kjole 2

Kjole 3

Kjole 4

Kjole 5

Kjole 6

Kjole 7

Kjole 8

Kjole 9

Kjole 10

Kjole 11

Kjole 12

Tanken som slår meg er at mange av de kjolene ikke er pyntet nok for min smak - ja, man skal ikke overgå bruden, men man må vel pynte seg litt ekstra. F.eks den første kjolen kunne jeg gått med en hvilken som helst dag.

Det skal ikke være lett, nei :ler: Jeg tror bruden hadde vært meget glad om jeg dukket opp i rødt - det er favorittfargen hennes, og hun prøver hele tiden å overbevise meg om at jeg kler det, men jeg er ikke spesielt glad i det selv, så det skal jeg unngå.

Jeg skal i allefall gå for kort kjole - altså, litt over knærne - ikke en hvor rumpa faller ut :fnise: Og jeg får vel finne et stoff som ikke kleber og svetter. Greit å begynne tidlig merker jeg..

Kjolen her syns jeg f.eks er veldig fin. Det er vel lov å pynte seg litt? :sjenert:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken som slår meg er at mange av de kjolene ikke er pyntet nok for min smak - ja, man skal ikke overgå bruden, men man må vel pynte seg litt ekstra. F.eks den første kjolen kunne jeg gått med en hvilken som helst dag.

(...)

Jeg skal i allefall gå for kort kjole - altså, litt over knærne - ikke en hvor rumpa faller ut :fnise: Og jeg får vel finne et stoff som ikke kleber og svetter. Greit å begynne tidlig merker jeg..

En annen tanke som slår meg er at mange av modellene poserer veldig rart :klø: litt sånn dopa potetsekk?

Totally off subject, men jeg måtte bare :fnise:

Jeg går nok også for kort kjole i min bror sitt bryllup, da det skal feires i Nice på sommeren :) min mor mener at det kommer litt an på alder også, hvor kort kjolen kan være. Noen som er enig i det? At en ung jente lettere kan komme unna med kort kjole i bryllup uten at det blir feil, men om en godt voksen dame gjør det, blir det litt feil?

Synes egentlig det er litt trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt er vel forbudt fordi det er en såpass "eye-catcher". Man blir liksom den heite dama i rødt, og det er bruden som skal være den eneste heite... :fnise:

Jeg visste ikke om forbudet mot rødt før jeg hadde lest her inne en stund. Det jeg har fått med meg er at rød kjole visstnok signaliserer at man har ligget med brudgommen. Så da er man både heit og farlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...