Gå til innhold

Regler ifht. kulde og å sende barne ut

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er litt fortvilt over mangelen på retningslinjer i barnehagen vår, og lurer på om dette med kulde vurderes ut fra skjønn i alle kommunale barnehager?

I dag er det 24 minus utenfor barnehagen. Da jeg spurte om alle barna kom til å få tilbud om å være inne i dag fikk jeg til svar (som vanlig) at klokka 12 skulle alle ut. "For da var det ikke 24 minus lenger". Praksis i vår barnehage er at barna er ute i timesvis i 20 kuldegrader. Forrige kuldeperiode var de ute fra 12 - 15 i 20 minus. (med påfølgende øre-og halsbetennelse hos begge mine).

Er det virkelig sånn at man må holde seg hjemme med ungene hvis man mener at barna tar skade av ekstrem kulde? Jeg har barn som er mye plaget med luftveisinfeksjoner, og har fått beskjed om at den iskalde lufta er direkte skadelig for alle små barn. Ikke bare mine.

Hvordan er dette andre steder?

Edit; det gjelder barn på storbarnsavdeling. 3-5 år.

Endret av la Flaca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I de barnehager jeg har hatt erfaring med, har de ikke vært ute i mer enn 10 minusgrader. Gjelder to forskjellige kommuner med noenlunde samme klima som den kommunen du er fra ( i innland kan barna være ute i flere kuldegrader enn ute ved kysten).

Skrevet

Ok, var som jeg trodde det. :)

Jeg ringte barnehageservice nå, og de sa at alle kommunale barnehager har fått et skriv om at barna primært skal være inne når det er kaldere enn 10 minus. Blir nesten litt forbanna nå. Jeg har prøvd å få tak i det skrivet (fra barnehagen) i flere uker, men det blir alltid "glemt". De har nemlig sagt at de har fått noen retningslinjer om kulde, men at det kun har med småbarnsavdelingen å gjøre. Da jeg ba om å få en kopi var de veldig lite hjelpsomme gitt.

Greit nok at det er kjipt å være inne hele dagen med barna, men det får da være grenser på å ikke ta hensyn. :tristbla:

Skrevet

Dersom barnehagen er kommunal, så er det bare å ringe kommunen og be om å få det tilsendt (e-post går jo kjapt). De fleste kommuner har en sentral barnehageadministrasjon til å håndtere for eksempel tilsynsmyndigheten som kommunen er pålagt. Når ett ledd er treigt kan man som regel hoppe et skritt høyere opp i hierarkiet og se om det går kjappere der ;)

Skrevet
Dersom barnehagen er kommunal, så er det bare å ringe kommunen og be om å få det tilsendt (e-post går jo kjapt). De fleste kommuner har en sentral barnehageadministrasjon til å håndtere for eksempel tilsynsmyndigheten som kommunen er pålagt. Når ett ledd er treigt kan man som regel hoppe et skritt høyere opp i hierarkiet og se om det går kjappere der ;)

Takk for tips! Spurte om å få det tilsendt, men ble satt over til en annen telefon der jeg måtte legge igjen beskjed på svarern. Litt usikker på hvordan man skal håndere dette når barnehagen åpenbart gir f i regelverket. Jeg har jo snakket med dem x antall ganger og de står på sitt. Må kanskje få tilsynsmyndighetsfolka til å følge opp da?

Skrevet

Det skrivet de har fått er nok ikke noen lov eller forskrift, bare retningslinjer eller anbefalinger.

Da kan bhg selv velge å ta andre avgjørelser enn dette, dersom de ikke mener barna lider under dette.

Skrevet

Å ikke være ute når det er under 10 minus betyr at barn i enkelte deler av landet må være inne store deler av vinteren.

Vi bor i et vinterland og bør lære oss å leve med det. De fleste barn tar ikke skade av 20-30 minus dersom de er godt kledd og i tillegg har kuldekrem i ansiktet. De barna som ikke tåler kulde pga astma o.l. kan vel få legeerklæring på at de ikke kan være ute?

Skrevet

Kuldekrem kan hjelpe, men er ingen garanti for å unngå forfrysninger. Små barn ute i 30 minus er ikke aktuelt her - synes det er heftig nok som voksen - ikke interessert i å lære å være ute i timer i minus 30 en gang jeg...

Det er også stor forskjell på hvor i landet man er, hvor effektive kuldegradene er. Her hvor jeg bor er minus 15 minus femten - andre steder er det mye kaldere.

Skrevet

Jeg er ped.leder på en storbarnsavdeling. Regler hos oss er at dersom det er kaldere enn minus 10 skal kun de største være ute, og kun i en halvtime (noe som i praksis gjør det vanskelig å få administrert utetid, men det er nå en annen sak). Er det kaldere enn minus 15 får vi ikke lov til å gå ut.

Synes ingen har noe ute i minus 20 å gjøre! En ting er hud og klær, men luftveiene sliter jo også da...

Skrevet

10 minus er grensa her og. I tillegg må man ta hensyn til om det er vind eller ikke ute. Det kan godt vise minus 10 på gradestokken, men hvis det i tillegg er vind så blir den reelle temperaturen plutselig mye lavere.

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet
Det skrivet de har fått er nok ikke noen lov eller forskrift, bare retningslinjer eller anbefalinger.

Da kan bhg selv velge å ta andre avgjørelser enn dette, dersom de ikke mener barna lider under dette.

Ja, det er vel sånn det er ja kanskje. Så hva gjør man da når de som er ansvarlig i barnehagen ikke er helt på nett?

Skrevet
Jeg er ped.leder på en storbarnsavdeling. Regler hos oss er at dersom det er kaldere enn minus 10 skal kun de største være ute, og kun i en halvtime (noe som i praksis gjør det vanskelig å få administrert utetid, men det er nå en annen sak). Er det kaldere enn minus 15 får vi ikke lov til å gå ut.

Synes ingen har noe ute i minus 20 å gjøre! En ting er hud og klær, men luftveiene sliter jo også da...

Hva gjør man da om man bor et sted der det er 20-30 minus mesteparten av vinteren? :klø:

Skrevet
Hva gjør man da om man bor et sted der det er 20-30 minus mesteparten av vinteren? :klø:

Det vet jeg ikke, og jeg har ofte tenkt på det selv...

Vi bor ikke på et sånt sted, så da forholder jeg meg bare til de reglene vår barnehage"kjede" har...

Når det er sagt, så er det ikke tilsvarende regler i bhg der 4-åringen min går... De er ute når det er kaldere enn det jeg har lov til å være på jobb... Det er også en litt snål problemstilling - at mitt eget barn er ute når det er kaldere enn det jeg har lov til når det gjelder barna jeg jobber med...

Men enn så lenge lager jeg ikke noen sak av det altså... Ting er forskjellig, sånn er det bare...

Skrevet

Man kan ikke ta hensyn til kun grader, men også vind. Min erfaring er at personalet selv blir minst like fort kald som barna, og dermed styrer utetiden godt.

Skrevet

Ofte er det stor forskjell på luften på plasser det pleier å bli så kaldt (innland) og foreksempel ute ved kysten.

Hadde det blitt 20-30 minus her hadde vi ikke fått puste, men på hytta er det vanlig og kulde der kjennes helt annerledes.

Skrevet

Vi må nesten bare stole på at de som har ansvaret for barna våre tar fornuftige avgjørelser og er påpasselige ifht forfrysninger

I barnehagen hvor jeg jobber har vi en grense på småbarnsavdeling på -12 dersom det er vindstille.

På storbarnsavdelingen har de ingen slik grense, der føler de seg frem.

Det er ikke noe problem.

Nå er det jo heller ikke slik at det er kulden som er årsak til f.eks ørebetennelser:

http://nhi.no/forside/du-blir-ikke-syk-av-...-lue-34113.html

Skrevet
Vi må nesten bare stole på at de som har ansvaret for barna våre tar fornuftige avgjørelser og er påpasselige ifht forfrysninger

I barnehagen hvor jeg jobber har vi en grense på småbarnsavdeling på -12 dersom det er vindstille.

På storbarnsavdelingen har de ingen slik grense, der føler de seg frem.

Det er ikke noe problem.

Nå er det jo heller ikke slik at det er kulden som er årsak til f.eks ørebetennelser:

http://nhi.no/forside/du-blir-ikke-syk-av-...-lue-34113.html

Nå er den artikkelen du linker til generell da. (Men ja, man får nok ikke ørebetennese av å gå uten lue. Men det forverrer smertene.)

Barn har jo uansett ikke godt av å trekke iskald (-20) luft ned i lungene over lang tid.

Mitt barn får forøvrig halsbetennelse av å gå uten lue. (Noe vi har lært av erfaring.)

heldigvis viser barnehagen forståelse for dette, og bruker mer lue på vårt barn enn de andre barna.

I vår barnehage praktiserer de mer eller mindre -10 regelen. Også for storbarn. De ser an litt været forøvrig også, men i utgangspunktet er det -10 som gjelder.

Skrevet

I de områdene er kuldegradene mer å leve med enn i Trondheim, som ts skriver at hun bor i. 20 minus på Røros er noe helt annet enn 20 minus i Trondheim, som ligger i en fjord og har langt råere luft.

De to kommunene jeg har hatt barnehagebarn i har noenlunde samme klima, og der har de praktisert -10-regel.

Heldigvis for mine barn, som begge har lett for å få problemer med luftveiene.

Skrevet
Takk for tips! Spurte om å få det tilsendt, men ble satt over til en annen telefon der jeg måtte legge igjen beskjed på svarern. Litt usikker på hvordan man skal håndere dette når barnehagen åpenbart gir f i regelverket. Jeg har jo snakket med dem x antall ganger og de står på sitt. Må kanskje få tilsynsmyndighetsfolka til å følge opp da?

Ja, det er bare å ringe kommunen og spørre hvem som utøver tilsynsmyndigheten, og snakke med noen på den avdelingen.

Kommunen utøver tilsyn både mot egne barnehager og private barnehager, så man kan ringe dit uansett. De har gjerne nettverk der både offentlige og private barnehager har faglige samlinger, så dersom de får høre at dette er et problem har de gode arenaer å ta det opp på, uten å gi noen direkte pålegg om endringer.

Gjest annemor30
Skrevet
Nå er den artikkelen du linker til generell da. (Men ja, man får nok ikke ørebetennese av å gå uten lue. Men det forverrer smertene.)

Barn har jo uansett ikke godt av å trekke iskald (-20) luft ned i lungene over lang tid.

Mitt barn får forøvrig halsbetennelse av å gå uten lue. (Noe vi har lært av erfaring.)

heldigvis viser barnehagen forståelse for dette, og bruker mer lue på vårt barn enn de andre barna.

I vår barnehage praktiserer de mer eller mindre -10 regelen. Også for storbarn. De ser an litt været forøvrig også, men i utgangspunktet er det -10 som gjelder.

Det må bakterie eller virus til for å få halsbetennelse..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...