Gå til innhold

Når kan/bør skolen anmelde elever?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En lærer jeg kjenner forteller av og til litt om hverdagen hans på jobb (han nevner aldri navn eller og forteller aldri noe som gjør at jeg vet hvilke elever det er snakk om, bare så det er klart før noen begynner å snakke om brudd på taushetsplikten), og jeg er ganske så sjokkert over hva som alt skjer på skolen og hva lærerne utsettes for på jobben. I mine øyne er det snakk om æreskrenkelser, vold, hærverk og trusler. Men ingenting anmeldes.

Så hvor går egentlig grensen for hva ansatte på en skole må finne seg i? Når bør saker anmeldes til politiet? Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det skal anmeldes til politiet dersom barna er gamle nok til å vite at det er galt og at det strides med norsk lov.

Når jeg gikk på ungdomsskolen var det et bygg ovenfor skolen som samtlige klasserom hadde utsikt mot. I løpet av natten hadde noen kommet med spray boks og tagget med STORE bokstaver " OLA NORDMANN ER HOMO " slik at alle kunne lese det. Dette ble anmeldt og 8.klassingen fikk konsekvenser. ( "Ola Nordmann var lærer ved skolen )

Skrevet

Nå er ikke jeg lærer, men er ikke rektor ansvarlig for sine medarbeidere? Bør jo være h*n som anmelder på vegne av læreren. Man skal ikke godta alt bare fordi man er en lærer.

Nå er det stor forskjell på de ulike lederne på skolene. Her syntes rektor det var unødvendig å anmelde en 12-åring for knivtrusler mot en medelev. Kniven ble satt mot strupen til en klassekamerat med beskjed om at jeg skal drepe deg. Her tok foreldrene å anmeldte og politiet tok saken alvorlig.

Skrevet

om det er på vegne av skolen så er det kun rådmannens jurister som kan anmelde.

Gjest Hejhej!
Skrevet

opplevd noe liknende på min skole,og der ble dettil at når de er gamle nok kan de bli anmeldt, liksom å gå i 5-7 og slå lærere er uakseptabelt! :fy_fy:

Gjest Gjest_Birgit_*
Skrevet

På skolen der jeg er lærer har vi nulltoleranse der en elev har brutt norsk lov.

Da vanker det politianmeldelse. Dvs ved voldsbruk, tyveri, hærverk osv osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...