Gjest Gjest_forvirret_* Skrevet 21. februar 2010 #1 Skrevet 21. februar 2010 Hei Typen min og jeg har vært sammen lenge nå, og har planer om å gifte oss..Vi har vært forlovet i 3 år, og tenker å gifte oss snart. Problemet er at moren hans er enke og han vil at hun skal bo med oss (eller det er ik diskutert, det er bare noe som må skje i følge han). Jeg er glad i henne, men det blir jo ikke det samme som å bo for oss selv. Dette har gjort meg veldig deprimert i det siste. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Vi bor ikke sammen nå, og når vi gifter oss og skal først bo sammen for første gang så blir det altså ikke for oss selv. Jeg føler meg slem når jeg ikke vil ha hun med. Får veldig dårlig samvittighet, og når jeg prøver å ta det opp merker jeg at han blir sur. Hva skal jeg gjøre:( er jeg uforståelig?
Glitnir Skrevet 21. februar 2010 #2 Skrevet 21. februar 2010 Det hadde vært uaktuelt for meg (med mindre det var snakk om midlertidig av spesielle grunner). Du får vel bare bestemme deg for om han er så viktig for deg at du kan leve med dette, med mindre han er interessert i å endre standpunkt.
Gjest Gjest_Grethe_* Skrevet 21. februar 2010 #3 Skrevet 21. februar 2010 Det hadde vært uaktuelt for meg (med mindre det var snakk om midlertidig av spesielle grunner). Du får vel bare bestemme deg for om han er så viktig for deg at du kan leve med dette, med mindre han er interessert i å endre standpunkt. Signerer denne. Men hva er det snakk om, skal dere dele kjøkken og bad, eller er det en bolig med leilighet, der moren skal bo i leiligheten? Kan det sammenlignes med generasjonsbolig, så bør jo saken være grei.
Gjest Gjest_forvirret_* Skrevet 21. februar 2010 #4 Skrevet 21. februar 2010 Hei takk for svar:) Det blir at vi bor i samme leilighet, deler bad, kjøkken,stue..
Gjest Smaragd Skrevet 21. februar 2010 #5 Skrevet 21. februar 2010 Hvor gammel er du, hvor gammel er sambo, og ikke minst - hvor gammel er svigermor? Trenger bare sånn ca, du skal slippe å utlevere alle personalia... Bare føler det gir meg et bedre syn på situasjonen om man får et intrykk av alderen deres....Høres nemlig ut som om dere er i 50 årene, og hans 70 år gamle mor skal flytte inn... So correct me if I'm wrong here....
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2010 #6 Skrevet 21. februar 2010 Hei takk for svar:) Det blir at vi bor i samme leilighet, deler bad, kjøkken,stue.. Da hadde det ikke vært aktuelt for meg. Men jeg forstår ikke helt, jeg antar at du og din forlovede ikke er så gamle, og dermed at hans mor er en yrkesaktiv oppegående kvinne med eget liv. Hvorfor skulle hun ønske å ha dere boende? Jeg ville ikke hatt min sønn og kjæreste boende hos meg å dele kjøkken å bad. De kan besøke så ofte de vil, bare koselig det, men bo her, nei takk!
Gjest Gjest_Bea_* Skrevet 21. februar 2010 #7 Skrevet 21. februar 2010 Hvorfor vil han at moren hans skal bo i sammen med dere? Og for hvor lenge? Er hun gammel og/eller ufør? Hvor gamle er dere? For å si det pent så hadde det vært helt uaktuelt i mitt tilfelle. Blir som å bo på kollektiv det. Alt privaliv er forbeholdt soverom og selv da så kan andre få med seg litt av det som skjer. Vent med det å bli gift til dere har løst den her problematikken.
Gjest Gjest_forvirret_* Skrevet 21. februar 2010 #8 Skrevet 21. februar 2010 Jeg er 25, han er 29. og moren er snart 60...
Gjest Gjest_forvirret_* Skrevet 21. februar 2010 #9 Skrevet 21. februar 2010 Moren har sluttet å jobbe fordi hun har blitt syk, altså ikke alvorlig men hun kan ikke jobbe. Det er vel det som egentlig er hovedårsaken til at han vil ha hun hos seg.
Gjest Smaragd Skrevet 21. februar 2010 #10 Skrevet 21. februar 2010 (endret) Moren har sluttet å jobbe fordi hun har blitt syk, altså ikke alvorlig men hun kan ikke jobbe. Det er vel det som egentlig er hovedårsaken til at han vil ha hun hos seg. Hva er da tanken? 1: Har dere hus/leil? og hun flytte inn hos dere? 2: Har hun hus/leil, og dere skal flytte inn der? 3: Dere skal finne nytt hus/leil med plass til alle tre (+ evt barn dere får?) Døde mannen hennes nylig? Endret 21. februar 2010 av Smaragd
Gjest Gjest_Grethe_* Skrevet 21. februar 2010 #11 Skrevet 21. februar 2010 Synes det er flott av din forlovede å ha slik omsorg for sin mor, men det er ikke en god situasjon for noen av dere om alle skal bo sammen. Du må ta det opp med han og fortelle hvordan du føler det, kanskje vise han innleggene her på KG. Er noe umodent av han å bli sur når du vil ta den samtalen, så tenk deg da hvordan han vil være når dere alle bor sammen og du har noe du har behov for å snakke om, som kanskje ikke er så positivt om bosituasjonen/hverdagen der. Viktig at dere prater om det nå.
Gjest Gjest_forvirret_* Skrevet 21. februar 2010 #12 Skrevet 21. februar 2010 Vi bor ikke sammen nå. Nå bor moren hjemme hos han. Og når vi gifter oss så er det jeg som flytter inn da på en måte og hjelper til økonomisk. Siden det er kun to inntekter(min og hans) så får vi nok ikke råd til det største leiligheten heller.:S Mannen døde for to år siden, men tema ble ikke tatt opp før nå.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2010 #13 Skrevet 21. februar 2010 Hadde ikke moren en bolig hun solgte etter hun ble enke da? Slik at hun har penger på bok, at dere sammen kunne kjøpt noe større som ville gitt dere alle noe privatliv?
Gjest Smaragd Skrevet 21. februar 2010 #14 Skrevet 21. februar 2010 Vi bor ikke sammen nå. Nå bor moren hjemme hos han. Og når vi gifter oss så er det jeg som flytter inn da på en måte og hjelper til økonomisk. Siden det er kun to inntekter(min og hans) så får vi nok ikke råd til det største leiligheten heller.:S Mannen døde for to år siden, men tema ble ikke tatt opp før nå. Hvor lenge har hun bodd med ham da? siden mannen døde,siden hun ble syk, eller er det nå nettopp?
Gjest Gjest_forvirret_* Skrevet 21. februar 2010 #15 Skrevet 21. februar 2010 De leide bolig, hadde ikke sitt eget. så hun har lite av penger. jaja, får vel se. Takk for svar folkens. Bra å se at det ikke er bare meg som er sånn:) Hjalp meg mye nå.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2010 #16 Skrevet 21. februar 2010 Øh... seriøst? Moren må bo med dere fordi hun er ENKE? "mor må bo med oss i noen måneder til hun får plass på sykehjem/aldershjem fordi hun har fått alzheimers/el.l. og ikke klarer seg selv" Den er grei "mor ønsker å bo i nærheten av oss fordi hun er ensom, så vi kjøper hus med leilighet og mor kan leie leiligheten" den er også grei Men å bo i samme leilighet? Nei. Da blir det mor eller meg.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2010 #17 Skrevet 21. februar 2010 De leide bolig, hadde ikke sitt eget. så hun har lite av penger. jaja, får vel se. Takk for svar folkens. Bra å se at det ikke er bare meg som er sånn:) Hjalp meg mye nå. Uansett om hun har lite penger, så har hun fortsatt penger og snart minstepensjon og skal klare å betale leie for en liten leilighet eller hybel. Det er fullstendig uakseptabelt at hun tvinger seg på sønnen sin på denne måten. Foreldre må la barna leve sitt liv. Og ta lærdom av dette: invester i eiendom! Da står dere igjen med kapital på deres eldre dager og slipper å havne i hennes situasjon.
Gjest Gjest_forvirret_* Skrevet 21. februar 2010 #18 Skrevet 21. februar 2010 Nei nei hun tvinger seg ikke på sønnen. Det er noe han ønsker fordi han får dårlig samvittighet av å la hun være alene. For all del, moren er veldig snill og haddde hun hørt hvordan jeg tenker så tror jeg virkelig ikke hun ville blitt med. hun behandler meg som sin egen datter,og hun elsker meg virkelig mye...det er derofr situasjonen er så vanskelig for meg. Men som dere sier jeg kommer jo ikke til å ha noe privatliv
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 22. februar 2010 #19 Skrevet 22. februar 2010 Er du sikker på at mora selv har lyst til å bo sammen med dere da? Synes det var rart at hun flyttet inn hos sønnen, selv om mannen døde, greit for en overgangsperiode,- men 2 år..?! De fleste jeg kjenner som nærmer seg 60 år, og over denne alderen, er selvstendige folk med et eget liv, og kunne neppe tenke seg å bo i samme leilighet som ungene sine? Min bestemor på 80 år bor alene og vil nok gjøre dette så lenge hun greier seg selv.. Har du fått noe inntrykk av hva moren hans tenker om situasjonen selv? Hun får nok stønad på noe vis siden hun ikke kan jobbe pga sykdom, så det er nok ingen økonomisk nødvendighet til å bo sammen med dere vil jeg tro. Er sønnen og mora hans norske forresten? Det er vel mer vanlig i flere andre kulturer å leve så nært, men sjeldent her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå