Gentle Skrevet 23. februar 2010 #21 Del Skrevet 23. februar 2010 Først og fremst så skal det nevnes at jeg er ikke hva man vil kalle en troende person. Men det er feil og si at bevisene taler mot de troende. Rett og slett fordi bevis for Guds eksistens eller Guds ikke eksistens eksisterer ikke. De eneste såkalte bevis er de man tror selv. Dette er ikke bevis Bevis på at Gud finnes eksisterer ikke akkurat som bevis på at Gud ikke finnes eksisterer heller ikke Enig med deg i det, men troende tror jo på mer enn akkurat Guds eksistens, dette "mer" er det som blir motbevist. Å tro på Gud betyr ikke noe i seg selv, man må legge til f eks håp om evig liv, slutt på ondskap, egenskaper hos denne guden, kanskje kreasjonisme, Bibelen eller koran, def av rett og galt, osv Det er vel her problemene oppstår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
firewater Skrevet 1. mars 2010 #22 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Vi beveger oss inn i en tid hvor det er mer og mer akseptert å snakke åpent om religion. Om det var sånn før at man sa "Jeg tror på engler og healing og at Jesus døde for mine synder og at homofile ender i helvete" og slapp unna med det så får man høre i disse dager hvor utrolig dumt det de sier er. Og det er kanskje en god ting. Hvis man går gjennom livet og tror dumme ting uten at noen tør å si imot så lærer man aldri. I går spurte en venn om jeg kunne gjøre ham en bjørnetjeneste, jeg sa "Vil du virkelig det?", og han sa "Ja, jeg vil at du skal gjøre meg en stor tjeneste." Jeg nevnte selvfølgelig at det faktisk ikke er det bjørnetjeneste betyr og nå slipper han å gjøre den feilen igjen. Det er direkte høflig å påpeke når det noen andre har lært er feil slik at de slipper å dumme seg ut, og det er direkte uhøflig å la dem fortsette å tro ting som er feil. Det er derfor påstander om at jorden er 6000 år gammel avvises og det er derfor man ikke godtar håpløs, uvitenskapelig kritikk av evolusjon - det er dårlig gjort mot folk å ikke fortelle dem hvor feil de tar. "You're entitled to your own opinions, not your own facts." edit: Så til spørsmålet om det er tabu: Er det tabu å tro at jorden er sekskantet og laget av sølv? Selvsagt, fordi det er feil. Er det tabu å tro at jorden er 6000 år gammel og at samtlige raser som eksisterer i dag oppstod samtidig? Selvsagt, det er feil. Men påstand nummer 2 er basert i religion, og derfor har man fått beskjed om å respektere det fordi det er troen deres. Tabu er tabu, å ta feil er pinlig og sett ned på, det har ingenting å si hvorfor du tar feil, bare du gjør det. Når det er sagt så virker det som en del er åpen for at man er troende, men det er ganske sett ned på å være religiøs. Det er ikke perfekt, men jeg hadde ikke hatt noe imot en verden hvor en troende ble akseptert mens en religiøs person ble hånet. Endret 1. mars 2010 av firewater Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kim Skrevet 1. mars 2010 #23 Del Skrevet 1. mars 2010 Tabu: Nei. Idiotisk: Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå