Gå til innhold

2  

22 stemmer

1. 1. 22

• Ja
      6
    • Litt
      5
    • Nei
      11

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes du det er tabu at noen tror på Gud ?

Videoannonse
Annonse
Gjest brutal_mann
Skrevet

Nei, men det er rett og slett idiotisk.

Skrevet

jeg spurte ikke om det var idiotisk. Jeg spurte om det var tabu

Gjest VinglePetter
Skrevet

Hvilken av de?

Gjest brutal_mann
Skrevet
jeg spurte ikke om det var idiotisk. Jeg spurte om det var tabu

Og du fikk svar på hvorfor det ikke er tabu, nemlig fordi det er så himla idiotisk.

Gjest Pigeon Blood
Skrevet
Og du fikk svar på hvorfor det ikke er tabu, nemlig fordi det er så himla idiotisk.

Det samme med Allah og da?

Gjest brutal_mann
Skrevet
Det samme med Allah og da?

Å jada. Enhver gud er idiotisk å tro på.

Skrevet

Det kan virke som det er er tabu å bo i Rogaland og ikke tro på Gud.

Det kan også virke som det er tabu å bo på Østlandet og være kristen. I alle fall er det ingen som snakker så veldig høyt om sin egen tro her omkring...

Skrevet

Jeg spurte ikke hvorfor det var tabu.

Skrevet

Det kan virke som om det er tabu å si at man er religiøs på enkelte nettfora (så som her og på diskusjon.no), siden man da med stor sannysnlighet risikerer å bli kalt for idiotisk, mindre intelligent, svak og andre negative karakteristikker.

Skrevet

Det blir tabu pga. kommentarer fra slike som Brutal Mann..

Jeg personlig synes ikke det er tabu, men det kan virke som det begynner å bli det.

Skrevet
Det kan også virke som det er tabu å bo på Østlandet og være kristen. I alle fall er det ingen som snakker så veldig høyt om sin egen tro her omkring...

Du sier noe. Jeg vokste opp rett utenfor Oslo, og trodde oppriktig at det ikke fantes noen kristne i Norge på under 60 år. Møtte aldri noen, kjente ingen som praktiserte. Selv om de aller fleste var meldt inn i statskirken.

Så flyttet jeg sørover og fikk meg et stort sjokk! Her gikk folk i kirken, ville ha jesus-statuer og sang "du som metter" før maten (på skolen!).

Men tabu? Nja.. Egentlig ikke, folk må få tro det de vil selv :)

Skrevet

Ja. Jeg tror faktisk mange synes det er vanskelig å være åpen om sin gudstro.

Skrevet

Det tror jeg nok kan stemme.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Håper virkelig det! Det er rett og slett pinlig å hengi seg til eventyr og overtro i våre dager.

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke.

Folk er mer og mer åpne om hva de tror på/ikke tror på.

Dessuten føler jeg yngre mennesker har et mer reflektert syn på om de tror eller ikke.

De har tatt et valg ut fra egne tanker - ikke hva alle omkring dem sier de skal tro på eller ikke.

Skrevet
Det kan virke som om det er tabu å si at man er religiøs på enkelte nettfora (så som her og på diskusjon.no), siden man da med stor sannysnlighet risikerer å bli kalt for idiotisk, mindre intelligent, svak og andre negative karakteristikker.

Jeg er uenig.

Det som gjør at de fremstår idiotiske er at de lyver, feilsiterer, nekter å ta opp tråder i diskusjoner (for så å resirkulere spørsmålene etter en 10-20 sider), sitere kilder som er feil, nekte å skifte synspunkt når argumententene tilbakevises, og bl.a. legge bevisbyrden hos de som er uenige. Pluss masse masse mer. Dette har overhodet ikke noe med at de er kristne å gjøre, heller argumentasjonsteknikken.

Prøv å les igjennom noen av trådene.

Skrevet

Det ser slik ut, ja.

Hvorfor det?

Fordi de vet at bevisene taler mot dem?

Redde for å miste det de har?

Men tabu er det ikke.

Skrevet
Hvorfor det?

Redde for å miste det de har?

For noen - helt sikkert. For andre er det nok fordi de er lei av å bli anklaget for å være alt fra idiot til svak bare fordi de har en tro.

Skrevet

Først og fremst så skal det nevnes at jeg er ikke hva man vil kalle en troende person.

Men det er feil og si at bevisene taler mot de troende. Rett og slett fordi bevis for Guds eksistens eller Guds ikke eksistens eksisterer ikke.

De eneste såkalte bevis er de man tror selv. Dette er ikke bevis

Bevis på at Gud finnes eksisterer ikke akkurat som bevis på at Gud ikke finnes eksisterer heller ikke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...