Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har nå fått for meg at jeg skal lære meg å lage pai. Både middags pai og dessert pai... :sjenert:

Så har jeg søkt og lett etter oppskrifter på nett og i kokebøker, men alle stedene sier foskjellige ting eller forklarer ikke godt nok.

Jeg kan nemlig IKKE ha oppskrifter hvor jeg skal gjette meg frem til hvor mye som skal i av hvilke ingredienser, eks: "litt salt, en klype sukker, spe ut, smak til" - funker ikke for meg for jeg vet ikke hvor mye litt og en klype er eller hvordan det skal smake til slutt. Jeg trenger mål!

Så da kjære kg`ere lurer jeg på om noen der ute har en presis og enkel oppskrift på pai deig?

Gjerne også enkelt fyll til denne paien... :lete:

Er det forresten best å kjøpe ferdig paibunn?

Skal alle paier ha lokk? Og kjøper man en pai-lokk form til det?

Hva er en eggestand/eggstand, og hva er meningen med dette?

Nei, jeg kan ikke lage mat :sjenert: Dette ble mange spørsmål, men håper noen kan hjelpe meg likevel.

Endret av B.A.
Skrevet

En enkel paibunn som jeg synes er god er denne:

3½ dl hvetemel (hvis du vil, kan du ta litt sammalt hvetemel også, men totalen med mel skal være 3½ dl)

60 g smør (bruk skikkelig smør, margarin er ikke det samme)

1½ dl (1/2 beger ) Kesam (vanlig type, den magre er ikke like bra her)

½ ts salt

2 ss kaldt vann

Fremgangsmåte: Smuldre mel og smør sammen. Enten ved å ha det i en foodprosessor og kjøre til det ikke er smørklumper, eller ved å ha melet i en bolle og så tilsette mykt smør i biter og røre med en sleiv/fingrene til alt er godt blandet. Smøret skal altså ikke smeltes, bare ligge på benken for å bli mykt før du bruker det. Når smør og mel er godt blandet tilsetter du kesam og salt og rører godt. Hvis deigen ikke ser helt samlet ut (altså som en klump deig uten smuler) så tilsetter du 1 ss kaldt vann. Fortsatt ikke helt samlet? 1 ss vann til. Grunnen til at det varierer hvor mye vann man trenger er både litt unøyaktigheter med oppmåling av de andre ingrediensene og at mel varierer ganske mye i hvor mye fuktighet det inneholder.

Putt deigklumpen i en plastpose og legg den i kjøleskapet i en halvtimes tid så den blir fastere og lettere å jobbe med. Den kan godt ligge opp mot et par dager, men da må den ligge litt på benken før du bruker den så den ikke er for fast.

Kjevle ut deigen og legg i en paiform, eller gjør den enkelt og trykk den ut med fingrene. pass på å få den opp på kanten skikkelig, hvis ikke siger den ned under steking. Mange sier at man bør forsteke paiskallet, men jeg gidder aldri det.

Du kan bruke nesten hva som helst som fyll, bacon, sopp, skinke, løk, broccoli, ja stort sett hva som helst. Pai er fin restemat! Stek f.eks en pakke bacon i små biter, helt på slutten tilsetter du en hakket løk i panna og surrer den litt så den blir myk. Legg bacon og løkblandingen i paiskallet og stek en neve champingnon eller annen sopp i panna. Tilsett soppen også i paiskallet og bland den med det andre. Alt fyll du har i bør være ferdig varmebehandlet, stekingen av paien er ikke nok til å gjøre rått fyll ferdig.

Så skal du ha på eggestand. Eggestand er rett og slett egg og melk blandet. En regel er at 1 stort egg er nok til å stivne 1 dl væske. Ettersom fyllet inneholder litt væske og man vil være på den sikre siden bruker man gjerne 1 egg til ½ dl væske. Litt vanskelig å gi nøyaktige mål her, det avhenger av størrelsen på paiforma og hvor mye fyll du har hvor mye eggestand du trenger for å fylle opp forma. Men begynn med 5 egg og 2½ dl melk. Tilsett litt salt og pepper i eggestanden, igjen unøyaktigheter med man trenger mindre salt om man har salt bacon enn om man lager den vegetarisk f.eks.

Hell eggestanden over fyllet og bland forsiktig, er det ikke nok, lag mer av 1 egg og ½ dl melk og fyll på. Strø over litt revet ost og stek ved 200 grader til fyllet et stivnet. Sjekk etter ca 20 minutter, det avhenger en del av ovnen din. Du sjekker ved å stikke noe ned i midten av paien, er det flytende der trenger den lengre tid.

Serveres varm eller lunken med salat til.

Skrevet

Her er det en oppskrift på paibunn med olje, og uten smør! sunnere, fortere å lage, og godt. Oppskriften er på engelsk, forresten.

Og her er det en oppskrift på Shepherd's Pai, jeg har laget den med vanlig kjøttdeig, uten ekstra salt (kjøttbuljong-terning fra Maggie er allerede veldig saltet), brukte amerikansk grønnsaksblanding istedenfor gullrotter/mais og hadde ikke muskat. Og ja, jeg ville droppe ost neste gang også, for meg blir det alt for mettende med ost. Og pensle pai på toppen med pisket egg, da får den en fin skorpe. :)

Skrevet

Kvist, tusen takk for langt svar og detaljert oppskrift og fine forklaringer. Helt utrolig! :pls:

Skal absloutt prøve meg på den paien, blir ikke idag men til uka og da skal du få rapport :)

Redfox, takk for link. Er ikke god på matlaging så tar nok en stund før jeg er trygg nok til å prøve meg på engelske oppskrifter. Føler meg veldig utrygg på det området enda.

Har forresten funnet noen sider på nett idag som virker bra.

http://www.regal.no/Oppskrifter/Pai/

http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=4...amp;GroupID=473

Blir bare glad for flere oppskrifter hvis dere har :)

Skrevet

Jeg kjøper paideg i butikken, og da står oppskrift på fyll og eggstand på siden. Kjempegodt! Fyller oppi alt jeg har lyst på, uendelige variasjonsmuligheter. Dessertpai har jeg ikke prøvd meg på ennå, men håper å få det til når sommeren kommer.

Skrevet

Har aldri fått til pai jeg, for enten blir det for tørt eller så blir det for vått, selv om jeg følger oppskriften. Tror jeg i alle fall :klø:

Men mannen elsker og ønsker pai, så jeg tror jeg skal prøve den Kvist har lagt.

:)

Skrevet

Vil anbefale sheperd's pie i ulike varianter, jeg synes det er kjempegodt :) Funker til og med med fisk (veldig greit å lage av restemat, spesielt hvis man koker ekstra med poteter til den opprinnelige middagen), eller selvsagt vegetarisk med linser, kikerter e.l i stedet for kjøtt. Til lammekjøtt og kjøttdeig er det veldig godt med hvitløk og f eks persille i potetmosen, og jeg pleier å ha ost over også.

Skrevet

Så masse en kan gjøre med pai da :jepp: Er jo en helt ny verden dette.

Kommer med litt flere spørsmål til dere erfarne pai-bakere :)

Kan man fryse pai? Gjelder det da både dessertpai og middagspai?

Kan man fryse pai bunn?

Hvor lenge kan en pai stå før den begynner å bli dårlig? Eller er den som regel bare god når den er helt fersk?

Hvis jeg får til pai vil jeg gjerne kunne lage mer enn 1 av gangen, men det er lite vits hvis det ikke blir så bra med frysing.

Guriland så masse jeg spør om... :sjenert:

Skrevet
Så masse en kan gjøre med pai da :jepp: Er jo en helt ny verden dette.

Kommer med litt flere spørsmål til dere erfarne pai-bakere :)

Kan man fryse pai? Gjelder det da både dessertpai og middagspai?

Kan man fryse pai bunn?

Hvor lenge kan en pai stå før den begynner å bli dårlig? Eller er den som regel bare god når den er helt fersk?

Hvis jeg får til pai vil jeg gjerne kunne lage mer enn 1 av gangen, men det er lite vits hvis det ikke blir så bra med frysing.

Guriland så masse jeg spør om... :sjenert:

Jeg liker ikke å fryse paier, synes de lett blir soggy ved opptining og oppvarming.

Det du kan gjøre er å lage flere paiskall og fryse disse. Kjempegreit å ha i fryseren og å ta opp og fylle med ønsket fyll.

Pai holder seg et par-tre dager, men igjen er det noe avhengig av fyllet.

Jeg lager ofte blåbærpai, og den er virkelig soggy og uapettittelig dagen etter, mens en tomatpai jeg ofte bruker holder seg fint flere dager.

Skrevet

Da har jeg laget min aller første pai!

Brukte denne oppskriften http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=4...amp;GroupID=473, det er en Ferskenpai og syns den var veldig frisk og go i smaken.

Hadde litt problemer underveis og det var ;

Jeg fikk for mye deig etter å ha kjevlet ut til paien, trodde ikke paibunnen kunne være tykkere enn jeg hadde den. Men familien som var på pai-besøk ( :fnise: ) likte bunnen så godt at jeg tror det kunne vært mer av den.

Så skulle paibunnen stekes litt før fyllet kommer i, og da fallt den litt sammen på sidene. Har lest om det og funnet masse tips for at det ikke skal skje. bla; folie rundt kanten (vil også hindre at skorpen brenner seg) Gikk ehldigvis bra for den sank ikke så mye, og kanten var høyere enn fyllet til slutt :)

Min første paiopplevelse har altså gått kjempe bra, er helt imornert over resultatet og kommer absolutt til å lage denne paien igjen.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg har laget denne paien igår, det ble veldig godt. Men jeg laget den bare med paibunn, uten topp, og for bunnen brukte jeg oppskriften som jeg linket høyre oppe. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...