Gå til innhold

Hva forventer egentlig skolen av innkjøp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har reagert på dette tidligere også, og i går kom lappen fra skolen som nok en gang får meg til å tenke;

"Uka etter vinterferien skal skolen ha "vinteruke". Mandag skilek på skolen, tirsdag skøyter, onsdag tur til skianlegg (aking, langrenn, slalom/snowboard), torsdag akedag og fredag skilek...."

Fint og flott! Jeg er stor tilhenger av uteaktiviteter!

Men, og et stort men: hva er det egentlig skolen forventer at alle barn skal være utstyrt med hver vinter. Ski, skøyter og akebrett. I tillegg hjelm til de skal stå på skøyter. Koster ganske mange penger det... Og ei heller kan man låne av søsken/naboen som går i en annen klasse- for hele skolen skal ha de samme aktivitetene samtidig.

Ser på vårt utgangspunkt. Jeg er eneforsørger med et barn (få arvemuligheter ellers også). Den siste uka har vaskemaskina røket, utebuksa revna, barnet skal begynne med briller og "goretex"-skoene begynner å bli litt trange . Ergo- pengene har regelrett tatt sats og løpt ut av lommeboka (eller er på god vei)...

Barnet spiller både håndball og fotball, slik at mye av fritiden går til dette. Barnet har skiutstyr. Akebrett er det også et godt utvalg i.

Derfor hadde jeg overhode ikke tenkt å kjøpe nye skøyter i år (barnet har vokst i fra de gamle). Nå fikk tilfeldigvis barnet skøyter av besteforeldre til jul (uten at vi husket å "ønske" det), så barnet har heldigvis alt av utstyr.

Men her forventer jo faktsik skolen at jeg skal ut å handle utstyr for endel penger hver gang noe er utvokst. For eksempel skøyter- som kanskje brukes etpar ganger i løpet av vinteren. Så det er noe vi fint kunne valgt vekk et år...

Er dette riktig av skolen å kunne "kreve"?

(De fleste av gymtimene på vinteren er også utegym- enten ski eller skøyter annen hver gang).

(PS:det er ikke satt opp noen alternativer til aktiviteter dersom man ikke har utstyret som trengs, hverken til vinteruka eller gymtimene)

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du noen gang spurt skolen om de har noe utstyr man kan låne hvis man mangler noe??

Jeg jobber i barnehage, og vi arver ofte ski, skøyter og annet utstyr av barna når det er blitt for lite hvis de ikke har søsken.

Vi har jo ikke nok ski til alle, men til ganske mange...

Derfor ber vi alle ta med hjemmenfra, de som ikke har spør jo oss om å få låne... Og det får de :)

Er nok mange skoler som også har utstyr til utlån...

Skrevet (endret)

Husker at på skolen jeg gikk på hadde utlån til de som ikke hadde utstyr selv. Uansett, har du prøvd å søke på f.eks finn.no? Der er det mange som gir bort eller selger utstyr til en billig penge. Jeg er enig i at det høres dyrt ut når alt kommer på en gang, men jeg ville spurt skolen ift dette, samt lett etter billig utstyr på finn.no.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Forstår at dere mener det vel, men dersom dere leser teksten jeg skriver, så står det at vi har alt av nødvendig utstyr, så det er ikke for egen del jeg er betenkt.

Men, bruker meg selv som eksempel for å illustrere at det ikke alltid er anledning til å reise ut å handle inn utstyr som skolen "krever".

Det gjelder prinsippet om hva skolen "krever" at barna skal ha med hjemmefra.

(Dersom skolen har et slik utlånslager så burde jo det evt informeres om...)

Skrevet

Min erfaring er at det alltid er utstyr til låns. Har opplevd både at skolen selv har hatt utstyr, og også at lærerene har kommet med utstyr fra egne barn som har blitt lånt bort.

Jeg synes det hadde vært trist hvis skolen til enhver tid må begrense seg til aktiviteter som alle har utstyr til. Har til og med hørt om foreldre som klager over at barna må ha innesko til gymtimene.

Jada, skole skal være gratis men samtidig må man kunne forvente at noe utstyr må kå kunne anses som "standard" i en barnefamilie.

Både ski, skøyter og akebrett er gjerne ikke det, men jeg er helt sikker på at skolen og/eller lærerene har noe på lur hvis noen ikke har utstyr selv.

Det burde gjerne stått på lappen, men jeg har en mistanke om at endel som faktisk har utstyr selv da hadde krevd å få bruke dette fordi det er upraktisk å sende ski osv. med ungen på skolen. Da er det mye enklere å bare be dem bruke skolens utstyr (=plutselig må man omtrent ha fullt klassesett).

Skrevet

Nei, skolen kan ikke kreve dette. Samtidig må man jo snart innse a det ikke er gratis å ha unger i Norge heller. For man må ha gymklær og svømmetøy, mat og drikke - også på skolen. Ungene må ha utetøy og alt sånt. Jeg skjønner at det er vanskelig for mange, men man må lete etter løsninger og kutte ut en del stolthet for ungenes skyld.

Skolen til vår gutt etterlyste avlagt utstyr som de kan ha på skolen til de som ikke har. Forøvrig har vi funnet både skøyter, slalomsko og skiutstyr på fretex og finn, og alt fullt brukbart til en rimelig penge. Så man trenger jo ikke å ha alt helt nytt... :)

Gjest Gjest_Tulipa_*
Skrevet

Mine foreldre hadde aldri overflod av penger, men vi hadde alltid ski, skøyter, akebrett og sykkel.

Lurer på hvorfor så mange ser ut til å tro at unger ikke koster penger? Dessuten som mange her sier - det er alltid mulig å få tak i billig, brukt utstyr .. så hva er problemet`?

Folk er så opphengt i at skolen skal være gratis, det virker nesten som om ingenting skal koste penger .. snart kan vel ikke skolen kreve at unger har på seg regntøy og støvler når de skal på tur ... i nærmiljøet for turer kan jo ikke være langt avsted for det koster jo penger ....

Skrevet

De arrangerer vinterleker her og, men jeg har aldri opplevd at skolen har krevd noe som helst slags utstyr. De som ikke har skøyter drar f.eks. på ski eller aketur, og omvendt. Til aking trenger man jo strengt tatt ikke noe mer enn en søppelsekk.

Gjest Gjest_Sara_*
Skrevet

På de skolene jeg har gått på har det ikke vært mulig å låne utstyr. Men skidag, skøytedag osv var obligatorisk. Så her varierer praksisen nok litt.

"Verre" er det å tenke tilbake på at min klasse i løpet av 6 og 7 klasse på barneskolen var på 3 leirskoleopphold på 7 dager. Dette synes i ettertid som å ta litt hardt i. Kan ikke tenke meg at det var helt billig. Men såvidt jeg husker var alle med på alle turene.

Vi hadde også 1 klassetur i 8.klasse til Sverige på 7 dager + Englang i 10. klasse dager i 10 klasse. Alt betalt av foreldre.

Skrevet

Da vi hadde skøytedag på skolen hvor jeg arbeider, var vi i en ishall der alle som ikke hadde skøyter, fikk låne skøyter gratis. Ellers har vi bare hatt vinteruteskole hvor de som vil, kan ta med seg ski, snowboard eller akebrett, og så har vi hatt med oss noen søppelsekker til de som glemte/ikke hadde med seg noe.

Hos oss står gratisprinsippet så sterkt at vi ikke engang kan forvente at elevene har en linjal slik at de får gjort matteleksene. :roll:

Skrevet

Veldig mange har utstyr og vel så det for å dekke opp slike dager. Men jeg synesnok at en vintersportsdag er mer passende. Da kan de som har ski stå på ski, de som har skøyter gøre det og de som vil og har mulighet til å ake kan gjøre det. Gjerne to eller tre dager. Så kan de som kan bytte på og de som "bare" har ski eller akebrett gjøre det hver dag.

Noen familier går på ski, andre aker, andre igjen skøyter - noen gjør alt, men på langt nær alle. For oss er det helt utenkelig med slalomski fx og vi hadde reagert kraftig på om vi fikk pålagt tur til et skianlegg for en dag - det har ikke noe med prisen å gjøre. Heller ikke gratisprinsippet som sådan, men når man haar vintersportutstyr nok ffor familien, trenger man ikke alltid å utvide bare fordi en lærer synes det er topp.

Ikke alle lærere heller har ustyr for alle grenene, det nekter jeg å tro!

Skrevet

Enig med gjest #11, det holder med en slik dag, og at man da kan være med på den aktiviteten man har utstyr til!

Jeg som barn var ikke særlig glad i typiske vintersportsaktiviteter, og den enste gangen jeg brukte ski var faktisk i forbindelse med skolen. Skøytene gikk jeg vel på en gang i ny og ne, fordi vi allerede måtte kjøpe dem til slike skoledager. Og sånt utstyr må jo hele tiden kjøpes nytt fordi ungene vokser.

Jeg var veldig aktiv i hele barndommen, drev med to hobbyer som var relativt dyre i drift, og skjønner da at i slike tilfeller er det dumt å måtte kjøpe sportsutstyr som må fornyes igjen og igjen som kun brukes en dag eller to i året i forbindelse med skole...

Skrevet

Jeg skjønner hvor trådstarter vil hen, og jeg er enig i at skolen krever veldig mye. (Jeg skrev et innlegg om det samme, med en litt annen vri, for ett års tid siden)

Innesko med en spesiell type såle, joggesko/gymsko med "den og den" sålen, en spesiell type utesko (fulldempet med ditt og datt)..., vi hadde skolestartutgifter for godt over 3000 kr pr elev den første uken etter ferien i fjor.

I tillegg kommer innbetaling til klassekassa, ekskursjoner, sportsutstyr (ingenting til utlåns på vår ungdomsskole, men obligatorisk å være med), "slike og sånne klær" til klassens danseoppvisninger...

Dessuten er skolen helt blakk, og foreldrene ble diskret anmodet om å sponse klassene med kladdebøker, blyanter, viskelær, linjaler, passere, kalkulatorer, tegnepapir, leire til keramikken osv.

Etter skoleåret i fjor hadde jeg en opptelling over hva vi hadde betalt i "skolepenger", og vi hadde betalt 6832 for den ene eleven, og 5467 for den andre.

Skolene har ikke penger til drift, men likvel kreves det fra høyere hold at de gjør både det ene og det andre... noen må betale, og det blir da nødvendigvis foreldrene.

Skrevet

Minner om at man har foreldreutvalg og sånn hvor mman kan ta opp dette. Og det synes jeg man skal gjøre. Å bli med i slike utvalg, engasjere seg på den måten, er en flott måte å få være med på å "legge listen" og påvirke.

Skrevet

Jeg sitter i FAU på barnas skole og jeg reagerer veldig på slike ting som dette. Og jeg reagerer tilsvarende på dere som sier at folk må skjønne at barn koster penger. Selvfølgelig gjør de det! Men vi har alle ulikt økonomisk utgangspunkt. At man ikke har råd til diverse sportsutstyr betyr ikke at man ikke har tatt høyde for at barn medfører utgifter. Det er en arrogant og nedlatende holdning overfor mennesker med dårligere økonomi og/eller andre interesse enn en selv. Jeg er absolutt for at barn skal være i aktivitet, men det bør være litt fleksibelt slik at skidag også innebærer at barn kan ake, stå på snøbrett, gå en tur i et annet område enn skiløypa osv. Slik blir det ikke så tydelig hvem det er som ikke er med på "hovedaktiviteten". "Min" skole skal også ha aktivitetsuke. Skolen skal prøve å formidle noe utstyr, men forventer at folk har eller låner, ski (langrenn), skøyter, vintersovepose m liggeunderlag etc, + gode fjellklær og utstyr (pga en "overlevelsesdag" med snøhulebygging høyt til fjells). Selvfølgelig er dette flott, men som foreldrerepresentant og forkjemper for gratisprinsippet i skolen, har jeg stemt mot dette. Mine barn har ustyret de trenger og har full mulighet til å delta, men det går an å være solidarisk og tenke litt lenger enn til bare seg selv.

Skrevet
Selvfølgelig er dette flott, men som foreldrerepresentant og forkjemper for gratisprinsippet i skolen, har jeg stemt mot dette. Mine barn har ustyret de trenger og har full mulighet til å delta, men det går an å være solidarisk og tenke litt lenger enn til bare seg selv.

Har du da fått tilbakemelding fra foreldre om at de ikke har råd til å skaffe utstyret/ikke kan få låne utstyret som trengs?

Jeg spør fordi jeg av og til har lurt litt på hvor reellt behovet for å stemme ned aktiviteter som ikke er gratis er. Jeg kan ikke huske at noen foreldre har sagt at de ikke har råd. Det er alltid de som _har_ råd/har utstyret som kreves som uttaler seg på vegne av de som ikke har råd. Tenk hvis vi av og til stemmer ned gode aktiviteter på vegne av noen som ikke finnes?

Skrevet
Har du da fått tilbakemelding fra foreldre om at de ikke har råd til å skaffe utstyret/ikke kan få låne utstyret som trengs?

Jeg spør fordi jeg av og til har lurt litt på hvor reellt behovet for å stemme ned aktiviteter som ikke er gratis er. Jeg kan ikke huske at noen foreldre har sagt at de ikke har råd. Det er alltid de som _har_ råd/har utstyret som kreves som uttaler seg på vegne av de som ikke har råd. Tenk hvis vi av og til stemmer ned gode aktiviteter på vegne av noen som ikke finnes?

Det har jeg! Jeg er foreldrenes representant i FAU og har god dialog med foreldrene jeg representerer. I tillegg var jeg ikke alene om å stemme ned dette forslaget. Flere foreldre som har god mulighet til å la barna delta mente også dette ble litt "over the top".

Skrevet

Jeg tror ikke de som ikke har råd alltid tør å si ifra jeg.

Jeg vokste opp med foreldre som ikke hadde god råd. Jeg har aldri eid et par skøyter i mitt liv. Ski hadde jeg, og selvfølgelig var det arvede ski. Jeg er sikker på jeg var den eneste på skolen som kom med treski.

Når det var aktiviteter på skolen som f.eks. skøyter, var jeg "syk" den dagen. Det er så stor tabu dette her med at man har dårlig råd, for det kommer jo alltid noen som sier at det "bare" er å kjøpe brukt, eller at man må jo skjønne at barn koster penger.

Når man har 300.- (eller mindre) kroner uka å leve for, så blir ikke skøyter på finn.no prioritert heller. Selv om brukte er billige. Man prioriterer da heller mat til alle.

Jeg synes det er fint at noen reagerer jeg, og stemmer mot aktiviteter som koster masse, så lenge det er foreldre som finansierer.

Gjest Gjest_Thale_*
Skrevet

Er det riktig at det skal gå utover alle elevene på en skole at noen få har veldig dårlig råd?

Jeg tviler på at det dreier seg om så veldig mange elever dette her. Alle kan ha dårlig råd i perioder, men da har man som ofte venner og familie man enten kan få låne utstyr av eller så spytter kanskje besteforeldre, oldeforeldre, tanter og onkler i litt utstyr til barn hvor ikke foreldrene har råd selv.

Mine sønner har fått ski, akebrett, skøyter, rulleskøyter, sykler osv til jul og bursdager. Har ikke vi hatt råd så har besteforedre trådd støttende til. Et par ski kan man få billig på salg utenfor sesongen, i byen vår er det en bydel som har salg av brukt vinterutstyr for barn og unge hvert år. I tillegg har vi Finn hvor man kan finne mye fint brukt utstyr.

Hvis man bruker litt tid og omtanke for barna så skaffer man utstyr for den pengepungen man har.

Har inntrykk av at mange sitter hjemme og klager uten å engang ha lagt to fingre i kryss for å prøve å få det til. Det går an å gjøre dette lenge før behovet dukker opp.

Det burde ikke komme som et sjokk at når man har unger så følger det litt utgifter med på kjøpet.

Har man prøvd alt og allikevel ikke har råd så tror jeg ungene mer enn gjerne hadde tatt litt arbeid for å få råd til å kjøpe utstyr selv. Jeg for min del har lukt, plukket sten, hentet poteter, plukket jordbær, passet høns - osv helt fra jeg var istand til å utføre arbeidet. For dette fikk jeg penger som jeg fikk bruke til egne formål, ikke så mye penger, men det rakk nå til litt av hvert. Mannen min gikk med aviser fra han var gammel nok til det .. Han kommer fra et hjem med dårlig råd og han brukte egentjente penger til ting foreldrene ikke kunne gi ham.

Det virker så utrolig enkelt å gjemme seg bak gratis-prinsippet .. Hvem i all verden er det som har kommet på noe så idiotisk i det hele tatt?

Unger som har foreldre med dårlig råd og liten innsatsvilje har mer enn andre godt av å få delta på slike turer og arrangmenter. Barn med normalt utrustede foreldre får som regel komme seg ut på ski og turer med foreldrene.

I klassene til våre barn har jeg opplevd å bli spurt på foreldremøter om noen familier har utstyr til låns for enkelte som ikke har noe selv. Det har alltid løst seg så ungene får sine dager med moro og lek i snøen.

Vi får dessuten alltid beskjed om at de som ikke har ski kan ta med seg akebrett og kose seg i bakken med de som ønsker det. Det er alltid en stor gjeng som enten ikke har ski eller kanskje de bare ikke liker å gå på ski. Aking er noe som alle liker .. og ikke kom å si at man ikke har råd til å kjøpe et rumpebrett eller et akebrett - da er det mer viljen enn evnen det står på.

Skrevet

Det jeg forventer at elevene mine har i forhold til skolen er sekk, pennal (med nødvendig utstyr - blyant får de og jeg har som regel farger i klasserommet) og uteklær. Har vi aktivitetsdager er det nesten alltid valgmuligheter - fra de som ikke koster noe til de som koster litt. I år var aktivitetene klassen min kunne velge alpint (med 150 kr i egenandel + eventuelt leie av utstyr), langrenn (måtte ha eget utstyr), aking (måtte ha eget utstyr) og skøyter (leie av utstyr 20 kr, resten gratis). Da kunne alle velge det de ønsket å gjøre (eventuelt hva de hadde råd til).

Det samme gjelder på skolen til guttene. Der kan de også som regel velge, eventuelt så har skolen mulighet for utlån av utstyr.

Jeg synes ikke skolen kan forvente at alle har alt av utstyr. Noe av det går faktisk på interesser, en annen del er økonomi. Hvorfor skal vi ha skøyter om den eneste gangen vi bruker det er på skolens ene aktivitetsdag? Vi har skøyter til alle guttene, men melloste bruker aldri skøytene sine og vi kjøper ikke nye til ham når han vokser fra de han har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...