Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi har prøvd å få barn i 1,5 år nå og står på venteliste til prøverør. Merker at jeg mister mer og mer av humøret og sliter psykisk. Orker ingenting, har ikke lyst til noen ting, blir sur for den minste ting... På jobben er jeg ukonsentrert og sliter med å få gjort det jeg skal. Alt føles liksom meningsløst! Alt dreier seg om å bli gravid!

Noen som har noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved at det er så gøy å "øve" seg i å få barn;) Det er sikkert vanskelig, men prøv å få fokuset vekk fra det å få barn. Gled dere over sex'en istedet, er mitt beste råd.

Skrevet

Hm, vet ikke helt jeg. Sliter med lysten og orken og klarer jo bare så vidt å ha sex de "nødvendige" dagene... Noen andre..?

Skrevet

Skjønner deg veldig godt!

Det er veldig lite der ute som ikke minner om at man ønsker seg en liten spire. Jeg skjønner ikke hvordan det går, har enda ikke hørt et godt råd om hvordan man skal klare å legge det fra seg..

Og vær så snill.. ALDRI si til en som prøver at han/hun må slappe av!!! Jeg blir så frustrert av å høre de ordene, tror dere ikke vi prøver å slappe av?!?!?!

Så jeg henger meg på, noen som har en god metode på å slappe av?

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Jeg vet ikke om min metode er så bra, men den fungerer for meg...

Vi har prøvd å få barn i 8 år nå, så langt uten en eneste positiv test. Humøret holdes naturlig nok ikke alltid oppe i en slik situasjon. For det første synes jeg det er viktig å gi seg selv lov til å være deppa innimellom. Ikke føle seg mislykket for at man ikke klarer å være blid og smilende hver eneste dag. Man gjennomgår en form for "livskrise" når barna uteblir så lenge, og man må få lov til å kjenne på det, og ha de følelsene man har.

Når det blir for ille, og jeg tenker at jeg virkelig ikke klarer mer, bruker jeg å flytte fokuset over i en "hypotetisk" verden hvor jeg ikke planlegger barn. Da bruker jeg masse tid på å planlegge ferier, ting vi skal gjøre og folk vi skal møte...bare sånne ting som ville blitt vanskelig å få til med små barn. Jeg prøver på den måten å finne de positive tingene i at det bare er oss to. Det er ikke så viktig for meg at de tingene jeg har planlagt, faktisk skjer, jeg bare koser meg med planleggingen, som en form for terapi.

Den mer kortsiktige varianten er at jeg tvinger meg selv til å gjøre spontane ting, dra på besøk til noen kl 22 med 5 min varsel, ut å spise på en mandag uten å ha planlagt, ta en stiv drink på en torsdag etter jobb. Igjen, som du ser, ting som kunne blitt vanskelig med små barn.

Slik har jeg lært meg å takle de dårlige dagene, men som sagt, jeg gir også meg selv lov til å virkelig ha dårlige dager, uten at jeg har dårlig samvittighet overfor noen av den grunn.

Jeg håper virkelig ikke du må slite så lenge som vi har gjort, og at dine dårlige dager blir færre enn mine. Og skulle det bli mange av dem, håper jeg at du finner en måte å takle dem på som fungerer for deg.

Klem til deg...

Skrevet (endret)

Jeg så i en dagbok her inne, ei som skrev en positivliste hver dag. Det var ganske oppløftende å lese, og det fungerer p de tyngste dagene.

Vi har prøvd i litt over ett år, mistet 3 ganger. Er veldig tidlig nå i gang nr 4, så det er ikke bare glede, men også frykt. Men jeg prøver meg på en positivliste i ny og ne og det hjelper.

Dagens positive:

Vært på skitur.

Bestilt stikkontakt slik at vi kan ha skotørker i gangen til små sko... og store.

Sol fra blå himmel.

God farge i kinnene.

Endret av Redlady
Skrevet

:Nikke: Positivliste funker kjempefint. Den idéen stjal jeg glatt. :sjenert: Poenget er at når man er i denne situasjonen er det veldig lett å fokusere på alt som er dritt. Da er det så fint å faktisk bli tvunget til å skrive en liste (mitt minimumskrav er 4 punkt), selv om det kanskje tar litt tid å finne de punktene av og til. Jeg kan godt sitte og fundere i en halvtime på hva som egentlig er positivt med denne dagen, men jeg finner da alltid på noe.

Andre ting som hjelper meg er å fokusere på ting som jeg ellers, som gravid, ikke kunne gjort. For eksempel å drikke meg grisefull på nyttårsaften. Eller stappe en hel brie i trynet en kveld, gjerne sammen med et glass vin. Eller drikke 5 kopper med kaffe på jobb en dag. Små gleder er veldig viktig. (Bruker forresten samme metode når jeg savner min kjære, som jobber i Nordsjøen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...