Miko Skrevet 20. februar 2010 #1 Skrevet 20. februar 2010 Jeg hadde en samtale med rådgiver i banken (hvor jeg er total-kunde) ang. fast sparing i fond. Føler egentlig at dette var en ivrig selger og er usikker på om jeg rådene jeg fikk var gode. Spesielt fordi rådgiveren rådet meg til å opprette fondskonto (Unit Link), noe jeg i ettertid har forstått kun er lønnsomt hvis man tenker å bytte fond ofte (noe jeg absolutt ikke hadde tenkt, og heller ikke ga noen signaler om at jeg hadde tenkt til). Så; er rådgivere i norske storbanker generelt til å stole på? Eller er dette selgere med provisjon som anbefaler "sine" produkter samme hvor "dårlig" de måtte være? Magefølelsen min sier at jeg heller bør finne meg noen fond på egen hånd uavhengig av banken.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2010 #2 Skrevet 20. februar 2010 Jeg vil si at magefølelsen din er riktig. Du kan sikkert kjøpe fond gjennom banken, men undersøk på egenhånd hva som er riktig for deg. I denne forbindelse er bankens ansatte selgere, ikke rådgivere, selv om de måtte kalle seg det. Terrasaken og DnB-saken om strukterte spareprodukter taler for seg selv.
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 20. februar 2010 #3 Skrevet 20. februar 2010 Stol på magefølelsen din du, du kan nok helt klart stole på mange rådgivere, men ikke alle... de er i bunn og grunn selgere. Kjøp gjerne fond i banken din, men undersøk gjerne litt selv også. Ta gjerne kontakt med fondsavdelingen i banken, de er gjerne mer oppdatert enn en totalrådgiver. Provisjon har jeg ikke hørt om, men at de har salgsmål, det vet jeg.. Sjekk gjerne www.morningstar.no , en bra side når det kommer til fond. For vanlige folk så lønner det seg nok mest å ha en spareavtale og spare jevnt og trutt.
Alison Skrevet 20. februar 2010 #4 Skrevet 20. februar 2010 Har du gått gjennom full rådgivning? Vi har fått MIFID-regelverket som gjør at forbrukerne er mye bedre beskyttet enn de var før. Du skal ha vært gjennom en hensiktsmessighetstest i forbindelse med plassering av penger. Får du konkrete råd om hvordan du skal plassere pengene dine skal du også ha gått gjennom egnetshetstesten. Ut fra denne blir det klarlagt hva slags risiko som er riktig for deg, hva slags tishorisont du har, tidligere erfaring, hva slags kunnskap du har om sparing og hva du skal spare til. Alt dette skal dokumenteres skriftlig. Det samme skal et løsningsforslag. Kundens interesser skal gå foran bankens. Nå kan ikke jeg svare for alle banker/finansinstisusjoner, men jeg vet at der jeg jobber har vi ingen bonus, provisjon eller lignende i forbindelse med slike plasseringer. Det som betyr noe er å finne riktig sparing til hver enkelt kunde.
Østlandet Skrevet 20. februar 2010 #5 Skrevet 20. februar 2010 Jeg ville aldri - ALDRI, stolt på råd om fond og aksjer fra en representant for en bank. De har de siste årene mistet absolutt all tillit i så måte. Denne tilliten kommer de til å bruke år på å opparbeide på nytt. Hvis rådgiveren anbefalte deg unit link, så sier det alt om at du bør skygge unna. Jeg har handlet fond og enkeltaksjer i en årrekke og de siste årene kun gjennom skandiabanken. Rett og slett fordi kostnadene der er små. Der kjøper og selger du fond helt uten kostnader. Aksjer til et greit prissatt gebyr. Dette er en av betingelsene du bør ha. Altså lave kostnader. Men, om du er helt "grønn" på aksjefond. (Regner med at det er det du mener)så ville jeg avventet litt og hatt penger (spart) på høyrentekonto foreløpig. Les deg opp på nett. Det finnes mange tråder og forum om dette. Kanskje du har noen bekjente som har erfaring? Dette er også avhengig av tidshorisonten din. Alderen din. Økonomisk situasjon. Hvilken risiko du vil ta. Om du skal kjøpe regelmessig. + en masse andre ting. Det finnes et mylder av aksjefond der ute. Og veldig mange "sære" og dårlige. Jeg har handlet med aksjer (på Oslo børs) og mange slags norske og utenlandske fond gjennom en årrekke. Men gjør stadig bommerter. Enda jeg bruker mange timer pr uke på å lese studere dette markedet og makro/mikroøkonomi generelt, så bommer jeg altså ofte. Men resultatet mitt gjennom disse årene, slår likevel knock out på samtidig bankrente. Og da har jeg kjørt et veldig forsiktig løp. Men fikk selvfølgelig mye hjelp av oppgangen i årene før finanskrisen slo inn. Konklusjonen min er altså. Kjøp absolutt ikke fond etter råd fra noen bankansatt. Husker du forresten noe om fondene som ble anbefalt? Og hvilken bank var det som ga deg rådene? Når du ikke sier mer om målet ditt og hvilken situasjon du ellers er i, så kan jeg vanskelig anbefale deg mer enn det jeg sier over. Lykke til uansett.
Miko Skrevet 20. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 20. februar 2010 Har du gått gjennom full rådgivning? Vi har fått MIFID-regelverket som gjør at forbrukerne er mye bedre beskyttet enn de var før. Du skal ha vært gjennom en hensiktsmessighetstest i forbindelse med plassering av penger. Får du konkrete råd om hvordan du skal plassere pengene dine skal du også ha gått gjennom egnetshetstesten. Ut fra denne blir det klarlagt hva slags risiko som er riktig for deg, hva slags tishorisont du har, tidligere erfaring, hva slags kunnskap du har om sparing og hva du skal spare til. Alt dette skal dokumenteres skriftlig. Det samme skal et løsningsforslag. Kundens interesser skal gå foran bankens. Nå kan ikke jeg svare for alle banker/finansinstisusjoner, men jeg vet at der jeg jobber har vi ingen bonus, provisjon eller lignende i forbindelse med slike plasseringer. Det som betyr noe er å finne riktig sparing til hver enkelt kunde. Ja - gikk gjennom alt sammen. Selve fondene som ble anbefalt kan hende er greie nok (det ser vi først om 10-15 år da jeg ønsket langtidshorisont - og fasiten har naturlig nok ingen), men jeg ble fryktelig skeptisk fordi jeg ble anbefalt å åpne fondskonto. Det tok meg ikke mange minuttene å skjønne at fondskonto ikke var noen vits i for meg og siden jeg ikke hadde gitt noen som helst signaler om å bytte fond annenhver måned så synes jeg det var rart at denne ble anbefalt - denne kontoen ville bare vært unødige utgifter for meg og ditto inntekter for banken. Utover dette er jeg egentlig godt fornøyd med banken min.
Miko Skrevet 20. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. februar 2010 Konklusjonen min er altså. Kjøp absolutt ikke fond etter råd fra noen bankansatt. Husker du forresten noe om fondene som ble anbefalt? Og hvilken bank var det som ga deg rådene? Når du ikke sier mer om målet ditt og hvilken situasjon du ellers er i, så kan jeg vanskelig anbefale deg mer enn det jeg sier over. Lykke til uansett. Ja - har i ettertid lest litt her og der. Fondene som ble anbefalt var først og fremst kombinasjonsfond fra Nordea. Jeg ser for meg månedlig sparing frem til tidlig pensjonering om ca. 12-15 år (oj - nå følte jeg meg brått veldig gammel!!). Jeg ønsker en blanding av middels/høy risiko spredd på 3-4 forskjellige fond. Ser for meg en "nedtrapping" av risiko når det nærmer seg pensjonsalder. Jeg har allerede en ekstra-konto i Skandibanken og har funnet ut at jeg gjennom dem kan kjøpe "populær"-fond fra Holberg og Skagen så jeg hadde tenkt til å lese meg litt opp om dem. Leste også nylig en artikkel (husker ikke hvor) om at det nå ble anbealt "kjedelige" og trauste fond med lav risiko for de med langtidshorisont. Jeg får lese litt mer om det og. Ellers tar jeg absolutt rådet ditt om holde seg til høyrentekonto inntil jeg er litt mer inne i hva som gjelder. Det var nettopp fordi jeg ikke gad å sette meg så voldsomt inn i dette at jeg tok i mot tilbud om rådgivning fra banken - tenkte at det greieste da var å bare ta en "grei" avtale gjennom dem, men som nevnt tidligere; ble altså ikke helt overbevist der.
Østlandet Skrevet 20. februar 2010 #8 Skrevet 20. februar 2010 (endret) Nei da du/jeg er ikke gammel. ((-: Alder er bare et tall. Tror du er inne på riktig tankegang. Skagen/holberg, (kan) være et riktig valg det. Har selv hatt fond fra begge gjennom oppgangstiden på børsen fra 2003 - 2008. Men det var jo noen helt spesielle år da. Skal godt gjøres at vi får slike år tilbake. I hvert fall i vår tid. Selv har jeg fått litt sansen for indeksfond, med veldig lave forvaltningskostnader. Derfor har jeg ikke lenger annet enn dette i norske aksjer lenger. Når det gjelder fond. Jeg kjøper dette i OBX indeksen (De 25 mest omsatte aksjer på Oslo børs). Undersøkelser viser at passive indeksfond gjør det like bra eller bedre, enn de dyrere aktivt forvaltede fond. Og når de da er (mye) billigere, så er valget lett for meg. Men jeg kjøper mest enkeltaksjer da, i Norge. Da dette gjør ting mer spennende. Men, så har jo jeg dette som en hobby da. For deg kan f eks Holberg Norge / Holberg Norden, være et greit alternativ her hjemme. Og Skagen Kon-Tiki / Skagen Global internationalt. For all del. Jeg har opprettet en konto i Sk.banken til dette formålet. (høyrente /verdipapirkonto) Der passer jeg alltid på å ha noe av kapitalen tilgjengelig som cash. (Mellom 20 og 40%) Jeg er altså aldri fullt investert i aksjer. Deler av 2008 og 2009, hadde jeg bare cash. Klarte å gå ut før aksjefallet. (Selv om det var noe for sent) Men du er på rett veg tror jeg. Når du vet noe mer, så forsøk å kjøpe noe /litt. Se hvordan det går. Ha "is" i magen om markedet faller. (Det er nemlig da, aksjer er billige) Skjønner det kan være vanskelig å se at verdien kanskje halverer seg. Men du taper aldri alt uansett. Om du gjør det, betyr det at alt går til helvete og da er problemene langt alvorligere enn fondspengene dine. Les artikler du kommer over på nett om fondsparing og aksjer. Spar gjerne fast. Men ikke mer enn du har råd til, slik at du må gjøre innhogg i aksjekontoen på et dårlig tidspunkt. Derfor, har du også noe cash, som buffer. Edit Ser nå at du skriver: "Leste også nylig en artikkel (husker ikke hvor) om at det nå ble anbealt "kjedelige" og trauste fond med lav risiko for de med langtidshorisont." Jeg er helt uenig i en slik vurdering. Med lang horisont (10-15 år) kan man koste på seg noe risiko første halve tiden. Om man ellers vet hva man gjør. Husk også at om man tenker seg å gå av med pensjon om 15 år.... Så betyr ikke dette at man trenger tømme fondskontoen da. Man gjør (kanskje) lurt i å lage en utakksavtale (motsatt av spareavtale)på f eks 10 år. Da er plutselgi horisonten mye lengre. Endret 20. februar 2010 av Østlandet
zuperduper Skrevet 22. februar 2010 #9 Skrevet 22. februar 2010 Så; er rådgivere i norske storbanker generelt til å stole på? Eller er dette selgere med provisjon som anbefaler "sine" produkter samme hvor "dårlig" de måtte være? Magefølelsen min sier at jeg heller bør finne meg noen fond på egen hånd uavhengig av banken. Jeg vil tro at magefølelsen din er riktig, og at dette er selgere som i grunnen er mest opptatt av... å selge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå